Författare Ämne: Gamla reseskildringar  (läst 6544 gånger)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
Gamla reseskildringar
« skrivet: maj 27, 2010, 15:04 »
Gamla reseskildringar kan vara både underhållande och lärorika. De kan visa hur livet såg ut på olika platser för länge sedan men de kan också visa vilka fördomar och missförstånd som kunde uppstå när det främmande skulle skildras.

Jag undrar om ni har några favoritreseskildringar, sådan som är extra spännande, givande och intressanta att läsa?

Själv har jag bl a fastnat för Ma Huans Ying yai shen lan (The Overall Survey of the Ocean's Shores, 1433), en skildring skriven av en tolk som följde med på tre av den berömde kinesiske amiralen Zheng Hes resor över Indiska oceanen. Här får man sig till livs intressanta iakttagelser av vad vi idag skulle anse som ganska exotiska seder och bruk längs amiralens färdvägar.

En annan intressant skildring är Nils Mattsson Kiöpings reseberättelse Een reesa, som genom Asia, Africa och många andra hedniska konungarijken sampt öijar medh flijt är förrättat aff Nils Matson Kjöping, från 1667. Den är fylld av märkliga och fantastiska äventyr.

Underhållande är också Per Lindeströms Resa till Nya Sverige 1653-1656, om en äventyrlig resa till Amerika.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Gamla reseskildringar
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2010, 15:40 »
Har för mig det finns en Shröder (vet inte om jag stavar rätt) som reste genom Sverige, omkring 17-1800-talet? Stämmer det? Någon som vet?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Gamla reseskildringar
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2010, 23:51 »
Sitter just med en reseskildring framför mig, nämligen Jonas Carl Linnerhielms Bref under nya resor i Sverige (tre volymer utgivna 1995 av förlaget Rediviva). Böckerna beskriver platser och miljöer runt om i landet besökta för omkring 200 år sedan. Annars brukar jag ibland bläddra i de två böcker med Carl von Linnés resor som jag har.
/Jan

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Gamla reseskildringar
« Svar #3 skrivet: maj 31, 2010, 12:26 »
Abraham Abrahamsson Hülphers är också intressanta. Han beskriver ingående olika socknars bröllopstraditioner, yrken, fattiga och rika. Även kyrkobeskrivningar, vad folk åt, hur vägarna såg ut och mycket annat. Från slutet av sjuttonhundratalet till början av artonhundratalet.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Gamla reseskildringar
« Svar #4 skrivet: maj 31, 2010, 16:17 »
De gamla klassikerna Herodotos, Horatius med flera är inte helt fel.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Gamla reseskildringar
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2010, 17:11 »
Anholm:    Normandie.  1898.     Hon åker tåg dit, förundrar sig över präster på velocipeder, men har ännu inte sett  någon bil.  Ännu har inte  första och andra världskriget drabbat området.  Mycket roande och tänkvärd.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Gamla reseskildringar
« Svar #6 skrivet: juni 05, 2010, 09:36 »
Förutom de stora, internationella reseskildringarna så kan också mer lokala sådana vara intressanta. T ex så finns det från mina hemtrakter i Mark, i södra delen av Västra götaland, ett par intressanta skildringar. En är en liten skrift som heter Anmärkningar från en resa i Marks härad 1775 , skriven av en anonym författare. Den berättar om kultur, geografi, historiska monument och gamla sägner i 1700-talets Mark.

En reseskildring som går i fornforskningens tecken är Nils Gabriel Djurclous Antiquitets Intendentens berättelse 1868-1869. I delen om Elfsborgs län berättar han om fornlämningar och kulturlämningar bl a i Marks härad. Djurclous skildringar är ovärderliga, bl a berättar han om lämningar som för länge sedan förstörts. Han berättar också om berättelser och sägner knutna till flera av lämningarna.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Gamla reseskildringar
« Svar #7 skrivet: juni 05, 2010, 15:12 »
Just lokala reseberättelser, eller kanske mer åt beskrivningar av socknar, härader mm kan ofta vara intressanta, t ex J. Allvins (förste lantmätare) beskrivning öfver Wästbo härad i Jönköpings län 1846, också utgiven 1937, och Willhelm Bergs Visingsö jemte anteckningar om Visingsborgs grefskap 1885.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Gamla reseskildringar
« Svar #8 skrivet: mars 20, 2012, 10:56 »
Nu har en mer än tvåhundra år gammal, nästan bortglömd svensk resekildring äntligen kommit ut i tryck. Berättelsen är skriven av Linnélärjungen Daniel Rolander och skildrar hans resa till Surinam i Sydamerika år 1754.
När Rolander kom tillbaka från sin resa så blev han ovän med Linné och efterhand glömdes han mer eller mindre bort. Den dagbok som han skrev(på latin) blev liggande i ett arkiv fram till våra dagar. Nu har den dock översatts både till engelska och till svenska. Den svenska utgåvan heter Ur regnskogens skugga och är illustrerad med vackra naturbilder som fotografen Helene Schmitz tog under en resa i Rolanders fotspår i Surinam.

Här kan ni se en intervju med Helene Schmitz:

http://urplay.se/168810

Mer om Rolanders bok:

http://www.maxstrom.se/Bocker/Bokpresentationssida/?isbn=9789171262127

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Gamla reseskildringar
« Svar #9 skrivet: april 02, 2013, 14:21 »
Det kan väl i sammanhanget nämnas att en av Rolanders föregångare som forskningsresande i Suriname var Maria Sibylla Merian (1647-1717). Hon var en tysk konstnär och naturforskare som gjorde banbrytande insatser inom entomologin. Av en händelse så kan man idag fira 366-års jubileum av hennes födelse.

Jubiléet har bl a uppmärksammats av Google på deras sök-sida.

http://www.telegraph.co.uk/technology/google/google-doodle/9965980/Maria-Sibylla-Merian-Scientific-illustrator-honoured-with-Google-doodle.html