Författare Ämne: Bronsålderns kläder  (läst 7378 gånger)

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Bronsålderns kläder
« skrivet: juni 20, 2006, 22:27 »
Först vill jag säga att jag har läst tråden om 'bronsåldersmode'.

Finns det över huvud taget några belägg för hur bronsåldersmänniskan klädde sig? Nu menar jag alla; kvinnor, män och barn. Egtvedflickan är väl vad jag förstår ett potentiellt undantag från hur man klädde sig till vardags men vad vet man egentligen om hur bronsåldersmannen/kvinnan/barnet klädde sig?

I brist på konkreta fynd, vad finns det för teorier om bronsålderns klädsel? Det rådde ju ett helt annat klimat här då jämfört med nu och jag gissar i min okunskap att bronsålderns klimat även skilde sig från det vikingatida klimatet i någon omfattning men kan man utifrån vikingatida och järnåldersfynd dra några slutsatser om hur föregående ålders klädsel kan ha tett sig?

Finns det några teorier om vad som tillhört klädedräkt och vad som kan klassas som gravgåvor som inte har använts till vardags? Jag kan tänka mig att man smyckade ut den döde lite mer än vad som var vanligt i vardagen men hur vet man vad som är vad och vilka slutsatser kan man dra angående klädsel och tillhörande utsmyckning utifrån befintligt gravmaterial?

Nästa fråga; vad vet man om frisyrer under bronsålder?
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Bronsålderns kläder
« Svar #1 skrivet: juni 21, 2006, 05:50 »
Lite olika typer av håruppsättningar ser du i Glob´s "Högarnas folk" från 1970. Den är ju rätt gammal, men handlar om ekkistegravarna och där kan man se hur väl konserverade de döda är. Bl a Egtvedflickan är med där, men även andra. Fast du kanske har läst den? Annars kanske några mosslik kan hjälpa till. Titta inte bara i Sverige utan sök lite utanför gränserna så kanske du får napp. Baltikum är ett bra sökområde, likaså norra Tyskland, Danmark mfl. Självklart ser man variationer, men är de knutna till ett folk, en by eller ett övergripande mode? För lite material gör att man inte riktigt kan dra på för stora växlar avseende mode. Personligen tycker jag att de ser ut som folk gör mest idag... i håret alltså. Ett bra tips är att maila till institutioner i andra länder, de brukar kunna skicka länkar (på språk som man oftast inte kan:-), det är ett bra tips för att få perspektiv på det material som vi idag kallar nordiskt. MVH Nina
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Bronsålderns kläder
« Svar #2 skrivet: juni 21, 2006, 21:54 »
Var med och producerade ett antal filmer om vår forntid för TV2 för länge sedan. I en av filmerna beslöt vi att rekonstruera Skrydstrupspigens mycket välbevarade frisyr från runt 1350 f.Kr. Vi hade ett väldigt förarbete, bl.a. med Nationalmuseets i Köpenhamns sakkunniga och när en av SVT:s skickligaste frisörer sedan byggde upp frisyren framför tvkamrorna tog det lång tid. Peruken ställde jag sedan ut i Fornsalen på Malmö museum, se mina bilder nedan.

Frapperande var att frisyren var uppbyggd på samma sätt som 60-talets höga "vetebullsfrisyrer". I stället för obehaget med maskar i vetebullarna om man inte tvättade håret hade man på bronsåldern löst det med hästtagel om jag minns rätt.