Författare Ämne: Kinesisk arkeologi  (läst 3056 gånger)

Utloggad Ylman

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Kinesisk arkeologi
« skrivet: maj 26, 2010, 23:31 »
Har sett den, i många stycken, utmärkta BBC-serien Människans Resa.
Frågan inställer sig: är de officiella kinesiska ursprungsteorierna relevanta, eller är det politisk/nationalistisk arkeologirevisionism?

Här finns säkert folk som vet. Upplys mig!

/ Ylman

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kinesisk arkeologi
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2010, 11:06 »
Vet inte om jag är rätt person att svara, men:
Om du med "de officiella kinesiska ursprungsteorierna" menar vissa kinesiska forskares hållning att moderna kineser utvecklats i regionen ur tidigare utvandrade Homo Erectus (c:a 1.6 miljoner år), så ja, då skulle jag säga att det kan finnas ett politiskt/nationalistiskt stänk i det. Som går emot vad forskare i andra länder säger. Allmänt hävdar man ju att den moderna människan överallt på jorden har utvandrat från Afrika för c:a 100 000 år sedan (eller c:a 70 000 år sedan) och trängt ut äldre H. erectus-populationer var de än kom någonstans. Detta är "out of Africa"-hypotesen.

De kinesiska forskarnas utgångspunkt är istället den "multiregionala hypotesen", dvs. att den moderna människan är resultat av olika lokala utvecklingar ur H. erectus. Denna hypotes var tidigare mer spridd, men har numera övergivits av de flesta västerländska forskare. En argumentation som jag vet har anförts från kinesiskt håll är att moderna kineser har en relativt plattare form på ansiktet (än afrikaner och européer) vilket skulle likna H. erectus mer än de H. sapiens som har sitt ursprung i Afrika. Låter lite tunt för mig, men jag är ingen expert.

/Mats

Utloggad BD

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Kinesisk arkeologi
« Svar #2 skrivet: augusti 22, 2010, 17:34 »


 En argumentation som jag vet har anförts från kinesiskt håll är att moderna kineser har en relativt plattare form på ansiktet (än afrikaner och européer) vilket skulle likna H. erectus mer än de H. sapiens som har sitt ursprung i Afrika. Låter lite tunt för mig, men jag är ingen expert.

/Mats


Egen erfarenhet av stark kyla är att näsan och hakan är känsliga för köld. Föreställer mig att kort kinesisk/mongolisk näsa och flyende haka är en naturlig anpassning till ett inlandsklimat.