Författare Ämne: Dinosauriefynd i heel creek formationen  (läst 3987 gånger)

Utloggad Tob99

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Dinosauriefynd i heel creek formationen
« skrivet: juni 01, 2010, 20:48 »
Är det någon som är intresserad av mesozoikum (dinosauriernas tid) så svara gärna.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Dinosauriefynd i heel creek formationen
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2010, 22:52 »
Jag har sysslat en del med mesozoikum, dock mest fåglar (som ju i och för sig är dinosaurier). Det skall förresten vara "Hell Creek formation", en mycket berömd formation från allra yngsta Krita i Montana-Wyoming.

Utloggad Tob99

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Dinosauriefynd i heel creek formationen
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2010, 15:55 »
Hej, i alla fall så är jag mycket intresserad av dinosauriefynd i sverige och det som utspelade sig i kt gränsen t.ex det fynden som hittads i hell creek formation var ju från slutet av krita och var ju från dinosaurier som T.ex det första Tyrannosaurusfyndet hittades ju i hell creek formation och hittades av Barnum browns och namngavs 1905 av Henry Fairfeild Osborn på American museum of natural history.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Dinosauriefynd i heel creek formationen
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2010, 16:29 »
Problemet med norden är att inlandsisarna under istiderna har skrapat bort allt material ner till berggrunden (som bildades långt innan mesozoikum). Därför finns det inte mycket material här.
Annars är det ju sjukt intressant. Själv hade jag inget dinosaurieintresse under min uppväxt, men det känns ju som att det är den absolut bästa tiden för att ha det är nu, med all ny information som kommer fram.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Dinosauriefynd i heel creek formationen
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2010, 23:57 »
Det finns faktiskt några få fynd av dinosaurier från Skåne, och något flera från Bornholm. Fyndlokalerna är inte så många, men troligen skulle det gå att hitta mer om man verkligen letade. Danskarna har lyckats rätt bra på Bornholm.

För den som vill hänga med i vad som händer på området kan jag rekommendera att ansluta sig till "the Dinosaur Mailing List": http://mprowe.heyup.me/DML.php

Utloggad Tob99

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Dinosauriefynd i heel creek formationen
« Svar #5 skrivet: juni 03, 2010, 18:31 »
Ja, tty har rätt, det har hittats fynd av dinosaurier i skåne t.ex har det hittats fotspår
av Plateosaurus från trias och Dilophosaurus från tidig jura och jag hoppas att vi kan
fortsätta vår diskusion.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Dinosauriefynd i heel creek formationen
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2010, 18:48 »

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Dinosauriefynd i heel creek formationen
« Svar #7 skrivet: juni 05, 2010, 10:10 »
Ja, i Skåne och i viss mån Blekinge och Halland finns en hel del mesozoiska fossil. Bl a har vi ju de tidigjurassiska fotspåren från Höganäs och Vallåkra. Några av dessa fotspår förvaras idag på Höganäs museum.

Vi har rester av bl a hypsilophodonter, theropoder och av ceratopsier från sen Krita bl a vid Åsen nära Bromölla och Ivö Klack.

Till det kommer många fossil av havsreptiler såsom mosasaurier, och plesiosaurier. Även rester av krokodiler, sköldpaddor och fåglar har hittats i lager från Krita. En vanlig kategori av krittida fossil är också hajtänder, vilka förekommer i stora mängder.

Dessutom finns också många fossil av ryggradslösa djur.

http://www.fof.se/tidning/2007/5/dinosaurier-tog-vagen-over-skane

http://www.bromolla.info/nyhet.php?id=554