Författare Ämne: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?  (läst 19905 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #20 skrivet: juni 03, 2010, 13:01 »
Det är pga sektorn och inte praktiken i sig. Inom flera områden är man istort sett garanterad jobb efter praktik/lärlingsplats, och det beror på att det finns ett behov av arbetare och man har plats för dem.

Praktikplatser för arbetslösa är bra båda på kort och lång sikt. På kort sikt eftersom det gör att arbetslösa kommer ut i arbetslivet och gör nytta och på lång sikt att de bygger upp en CV (vilket för ungdomar är den största svagheten, ta en titt på annonserna på platsbanken, istort sett alla vill ha folk med erfarenhet men hur ska man få erfarenhet om man inte får anställning?).

Gällande kostnader för resa så ska man redovisa kvitton osv så får man pengar för det sålänge man är arbetslös och går på praktik genom kommunen. Jag hade busskort för 750 kronor månaden då jag gick på praktik för ett par år sedan, dessa gick inte genom min egna kassa utan det betalades genom kommunen. Det jag betalade var min mat, alla andra grundläggande räkningar såsom hyra, el, vvs (beroende på om detta var invävt i hyran eller ej) betalade kommunen. Visst får man leva fattigt och inte har råd med någon större semester eller att festa varje helg men om man förväntar sig sådant av att vara arbetslös så får man nog ta och tänka om.

Det är inte alltid resan betals. Lokalresor inom många städer kostar ofta ca 350 kr per månad och det är inte alltid man får något extra för dem, det kan variera. Det beror också lite på vem som betalar praktiken, ibland kan det vara försäkringskassan och ibland kommunen. Vissa praktikanter kan också få socialbidrag som extra påslag om inte bidraget för själva praktiken räcker för att täcka levnadsomkostnaderna. Men fortfarande är det fel att praktikanter skall arbeta full tid för kanske en halvtidslön (och ibland mindre). Det är också fel att man skall behöva socialbidrag för att överleva om man utför ett heltidsarbete, särskilt om det är för staten eller någon kommun. Dessutom får ju ofta praktikanter utföra sådant arbete som ingen annan har tid eller lust att utföra.
Så människor som gått arbetslösa utnyttjas ganska grovt i det här landet. Lagar och regler borde ändras så att praktikanter som arbetar heltid får en heltidslön och kan försörja sig.
Och jag känner ganska många personer som inte har fått jobb efter fullbordad praktik, både inom kulturarvssektorn men också inom andra sektorer av samhället. Så att praktik skulle leda till jobb är bara delvis sant.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #21 skrivet: juni 03, 2010, 13:03 »
Praktik är bra men det ska vara praktik och inte arbete. Den ska innehålla en plan för praktikantens utveckling och det är den som avgör de dagliga sysslorna, inte arbetsplatsens behov av arbetskraft.

Om den privata sektorn tilläts hålla på som ni beskriver skulle snart varannan Volvo vara byggd av en i det närmaste obetald praktikant.

Om man läser flera år på universitet tycker jag det verkar mycket märkligt att man sen ska behöva praktisera. Har man då inte de baskunskaper som krävs för anställning?

Håller med dig till fullo.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #22 skrivet: juni 03, 2010, 22:00 »
Praktik är bra men det ska vara praktik och inte arbete.

Praktik är en form av arbete, precis som lärlingspraktik är en form av arbete.

Citera
Den ska innehålla en plan för praktikantens utveckling och det är den som avgör de dagliga sysslorna, inte arbetsplatsens behov av arbetskraft.

Det innehåller en plan för praktikantens utveckling. Huvudsaken är och förblir att kunna förpassa arbetslösa ut i ett arbetsliv så de får erfarenhet och något att göra, och göra skäl för de pengar de får. Att man sedan väljer att sätta det billigare praktikplatsen har mer med att arbetsgivarna helt enkelt inte har råd att anställa folk som "fullvärdigsarbetare" eftersom det, tro det eller ej, kostar att ha folk anställda utöver deras lön.

Citera
Om den privata sektorn tilläts hålla på som ni beskriver skulle snart varannan Volvo vara byggd av en i det närmaste obetald praktikant.

Praktik är inte obetald. Det är ett samarbete mellan kommunen som betalar din arbetslöshet och det företag som du praktiserar på. Att du inte får pengar av företaget direkt betyder inte att du är obetald.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #23 skrivet: juni 03, 2010, 22:08 »
Det är inte alltid resan betals.

Då får du ta upp det med kommunen.

Citera
Men fortfarande är det fel att praktikanter skall arbeta full tid för kanske en halvtidslön (och ibland mindre).

Jag vet inte hur Scania har det, men ingen jag pratat med som praktiserat har arbetat full tid, inte heller gjorde jag det.

Citera
Lagar och regler borde ändras så att praktikanter som arbetar heltid får en heltidslön och kan försörja sig.

Då får man slopa (eller åtminstone minska drastiskt) arbetsgivaravgifter vilket är det som förhindrar att nytt folk anställs och man istället låter de flesta inom flera sektorer arbeta övertid. Folk klagar på 33% skatt när det i själva verket är mycket mer men som arbetsgivarna betalar. Hade det varit borta hade de haft råd att anställa fler folk, men samtidigt ger det mindre skatt. Man får prioritera och Sveriges regering verkar gilla att kombinera höga skatter med färre anställda än låga skatter och fler anställda.

Make your pick... 

Citera
Så att praktik skulle leda till jobb är bara delvis sant.

Jag skrev inte att det skulle leda till jobb.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #24 skrivet: juni 03, 2010, 23:33 »
Istället för att citera Sockerfri så svarar jag punktvis här

Praktik är, eller ska inte vara,en form av arbete. Det ska vara en yrkesvägledande och yrkesförberedande sysselsättning för praktikanten. Av den anledningen undantas praktikanter från arbetsmarknadens normala regler och avtal.

Om en arbetsgivare anlitar praktikanter till att utföra arbetsuppgifter som inte normalt kan utföras av annan anställd bryter de mot kollektivavtalet. En praktikant kan överta vissa sysslor som "sina" i syfte att lära sig, men man får inte ersätta en arbetstagare med en praktikant.  Om detta råder inget tvivel.

Praktik är obetald i den måtta att den inte betalas av arbetsgivaren. Myndigheter ersätter praktikanten ekonomiskt för att motivera denne, inte för att erbjuda ekonomiskt bidrag till vare sig museer eller bilfabriker.

Och vidare kommentarer till dit genmäle till Phianky

Jag har praktiserat full tid på museum, utan annat än fiktiv utbildningsplan.
Jag har dessutom varit handledare för ett stort antal praktikanter på världens största transportbolag och där sett en mer lagenlig, om ej fläckfri, praktikantform som fungerar bra för alla parter, alla praktikanter som skötte sig fick senare erbjudande om anställning. De praktikanterna hade en utbildning som gav mycket små kunskaper i transportbranchen och en praktikplats var därför en fortbildning som ökade deras värde på arbetsmarknaden. . Efter flera år på universitet måste väl arkeologer anses ha relativt goda baskunskaper?

Till sist vill jag påpeka att uttnyttjande av praktikanter verkar vara nära förknippat med svaga fackförbund. Du ser inga ingengörer som prakiserar, inte ens inom kommun och stat.
Varför?  Kommun, stat och landsting tar ju alla pengar från vår lön, så varför har de inte problem med att kunna få en anständig lön? Beror det på att pengar enligr naturlagar strilar olika till olika sektorer eller beror det på att något stinker?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #25 skrivet: juni 04, 2010, 12:15 »
Då får du ta upp det med kommunen.

Inte alltid det hjälper. Det beror på ens övriga inkomstsituation plus andra faktorer, samt lokal praxis.

Jag vet inte hur Scania har det, men ingen jag pratat med som praktiserat har arbetat full tid, inte heller gjorde jag det.

Det beror i viss mån på vilken form av praktik som avses, men ovanligt är det inte med åtta timmars arbetsdag. Men ersättningen kan ibland vara mindre än en normal halvtidslön (har vänner och bekanta i den situtionen).

Då får man slopa (eller åtminstone minska drastiskt) arbetsgivaravgifter vilket är det som förhindrar att nytt folk anställs och man istället låter de flesta inom flera sektorer arbeta övertid.
Folk klagar på 33% skatt när det i själva verket är mycket mer men som arbetsgivarna betalar. Hade det varit borta hade de haft råd att anställa fler folk, men samtidigt ger det mindre skatt. Man får prioritera och Sveriges regering verkar gilla att kombinera höga skatter med färre anställda än låga skatter och fler anställda.

Folk som praktiserar, eller genomför annan liknande arbetsmarknadsåtgärd, som t ex jobb- och utvecklingsgaranti, borde ha en någorlunda normal lön.

Problemet med arbetslösheten beror för övrigt inte på för mycket skatt. Snarare är det en massa nedskärningar i offentlig sektor som orsakar arbetslöshet. Så för att få en väl fungerande offentlig sektor, med tillräckligt antal anställda så borde man snarare höja skatten (åtminstone för de mest högavlönade grupperna) än sänka den.




Ju äldre desto bättre.

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #26 skrivet: juni 05, 2010, 12:22 »
Den praktik som jag just nu genomgår är en del av jobb- och utvecklingsgarantin fas 3 (som det så fint heter). Denna fas kommer man in i när man varit inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin i 450 dagar och inte lyckats få något jobb under tiden.

Enligt arbetsförmedlingen kan denna praktikperiod pågå i som högst två år (jag kommer att praktisera året ut och finns det behov så kommer jag att göra praktik hela nästa år också, om jag inte får ett jobb vill säga). Under tiden lever jag på aktivitetsstöd eftersom jag är utförsäkrad från a-kassan. När man varit inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin i 450 dagar minskas ersättningen och motsvarar idag 65 % av en heltidslön, dvs. jag har ut (efter skatt) mellan 7500 och 8500 i månaden.

Jag gör praktik på heltid och utför arbete som inte kunnat göras annars eftersom det inte finns någon anställd som kunde göra dessa arbetsuppgifter (vilket faktiskt är ett villkor från arbetsförmedlingens sida, de arbetsuppgifter man utför ska inte ha gjorts av en anställd).

Arbetsförmedlingen betalar inte ut någon ersättning för resor som understiger 600 kronor i månaden, i mitt fall skulle de endast ersätta mig med 90 kronor i månaden eftersom ett månadskort kostar 690 kronor. Har haft sån tur att min arbetsgivare betalar mina resor annars hade det inte blivit någon praktik för min del.

Jag har inga större förhoppningar om att få anställning efter praktikperiodens slut, är nu inne på min femte praktikplats och ingen av dem jag har haft tidigare har lett till jobb.

Men jag trivs väldigt bra både med arbetsuppgifter och arbetskamrater och jag slipper gå hemma vilket bara gjorde mig sjuk och ledsen. Men visst hade man mått bättre om man hade vetat att praktiken ledde till jobb. Finns inget värre än att göra praktik, bli lovad jobb och sen få höra att det inte finns några pengar till lön när praktikperioden väl är avklarad...

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #27 skrivet: juni 21, 2010, 14:00 »
Egentligen är det skandal att någon skall behöva utföra kvalificerade arbetsuppgifter på akademisk nivå på heltid för mellan 7500 och 8500 kr i månaden. Var finns fackföreningarna? Vart tog arbetslagstiftningen vägen? Det här är verkligen ett grovt utnyttjande av arbetslösa. Dessutom har många akademiker som hamnar i den här situationen stora studieskulder att betala av.

När skall de sluta trampa på de arbetslösa???
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #28 skrivet: juni 21, 2010, 14:33 »
Ja en stor skandal är det! Ett jäkla hyckleri rent ut sagt!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #29 skrivet: juni 21, 2010, 19:23 »
Vad hände med regeringens löfte om "riktiga jobb?" Nu införs "lyftet", ännu ett arbetsmarknadsprogram.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #30 skrivet: juni 21, 2010, 20:19 »
Va´tusan!; jag har ju väntat på den där avgången i tio år nu och till råga på allt kom jag själv igång med högre studier relativt sent, så det är ett antal andra -talister som  också väntar på att få komma in. 40-talisterna kommer väl att jobba tills 60-talisterna är pensionsmässiga.... (Ättestupa någon?) ;D

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #31 skrivet: juni 21, 2010, 22:59 »
Kanske ska man läsa matematik innan man bestämmer sig för vidare studier. Faktorerna antal anställda arkeologer, personalomsättning i % och antal nyexaminerade arkeologer/år stämmer som Phianky säger inte ihop. Av många anledningar slutar detta i katastrof!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #32 skrivet: juni 22, 2010, 19:03 »
Egentligen är det skandal att någon skall behöva utföra kvalificerade arbetsuppgifter på akademisk nivå på heltid för mellan 7500 och 8500 kr i månaden. Var finns fackföreningarna? Vart tog arbetslagstiftningen vägen? Det här är verkligen ett grovt utnyttjande av arbetslösa. Dessutom har många akademiker som hamnar i den här situationen stora studieskulder att betala av.

När skall de sluta trampa på de arbetslösa???

Vi som är ute i åtgärd omfattas inte av arbetslagstiftningen eftersom vi inte är anställda och samtidigt är vi inte arbetslösa eftersom vi är ute i åtgärd...snurrigt?? Det är bara förnamnet!

Är helt på det klara med att de som sitter i regeringen och på arbetsförmedlingarna runt om i landet klappar sig själva på ryggen varje gång statistiken över arbetslösheten presenteras och den visar nedåtgående siffror. Egentligen är arbetslösheten mycket högre eftersom arbetslösa i åtgärd inte räknas som arbetslösa och därmed inte omfattas av statistiken. Så har det varit fram tills nyligen...

Blir lika förbannad varje gång jag hör hur mycket åtgärder som ska sättas in för att komma tillrätta med ungdomsarbetslösheten. Vi andra då? Vi som inte längre räknas som ungdomar, men som ändå har mer än 30 år kvar till pensionen. Det finns inga riktade åtgärder för oss. Jag har inte ens rätt att träffa en jobbcoach som kanske kunde hjälpa mig att hitta ett arbete, jag har varit arbetslös för länge!! Man får bara ha varit arbetslös i högst sex månader för att få tillgång till en jobbcoach...och jag har varit arbetslös i över två år...

Nåja, jag har en praktikplats där jag trivs och jag vägrar oroa mig för framtiden just nu. Ser istället fram emot fyra veckors semester (har aldrig haft det tidigare) och sysselsättning i höst.

/Åsa.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #33 skrivet: juni 22, 2010, 20:26 »
Annars finns det väldans mycket jobb inom personlig assistans, hemtjänst, hemservice, städ etc. En god vän till mig är agronom men jobbar som diskare. Ett skitjobb? Javisst, men alternativet är att leva på ingenting och hamna hos kronofogden.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #34 skrivet: juni 22, 2010, 20:34 »
Men eftersom det är ett kommunalt museum så får de inte anställa eftersom kommunen har anställningsstopp inom kultursektorn!

Det är SKL som beslutat om detta. Ska sägas att de är en intresseorganisation och deras rekomendationer är inte tvingande för kommunerna. Om din arbetsgivare verkligen ville anställa mer personal så kan hon/han göra detta. Har själv tjafsat med arbetsgivare om detta. Problemet är att allt för många av dem kan för lite om vilka rättigheter och skyldigheter som gäller. Man lyssnar på vad andra säger istället för att ta reda på vad som verkligen gäller.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #35 skrivet: juni 23, 2010, 09:12 »
Herulen:
Citera
Annars finns det väldans mycket jobb inom personlig assistans, hemtjänst, hemservice, städ etc. En god vän till mig är agronom men jobbar som diskare. Ett skitjobb? Javisst, men alternativet är att leva på ingenting och hamna hos kronofogden.
Självklart finns det olika sätt att försörja sig, men som jag ser problemet är att vi vill ha museer och kulturinstitutioner kvar, och då med personal med anständiga löner.
Gärna "ungdomspraktik" men de får inte ersätta de vanliga jobben, annars får vi ett proletariat.
Att 2hoppa av " och ta ett annat jobb löser individens problem men inte museernas. Själv var jag en gång nära att ta ett jobb i en antikaffär och lämna museivärlden för gott.

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #36 skrivet: juni 27, 2010, 11:12 »
Problemet är inte att det inte finns jobb, jag har själv jobbat i flera olika branscher som inte har ett dugg med arkeologi och museer att göra.

Men inte ens inom dessa branscher kan jag få jobb i dagsläget! Anledningen är att arbetsgivarna hellre anställer ungdomar som är billigare och som inte kan sina rättigheter. Strunt samma att de är ointresserade av sina jobb och hellre pratar i mobilen än är trevliga mot kunder, de kostar lite och slutar de så finns det gott om andra som tar deras plats. Detta är särskilt framträdande in universitetsstäder.

Jag säger inte att inte ungdomar ska få ha arbete, men det känns surt när man inte ens blir kallad till intervju trots nästan 10 års erfarenhet av butiksarbete och tar man kontakt med butikschefen och undrar varför så får man bara en massa dåliga ursäkter eller en utskällning.

Nåja, nu ska jag på anställningsintervju imorgon och jag hoppas jag får jobbet, för även om det inte är på ett museum och ligger långt bort från arkeologin så vill jag ändå ha det, bara tanken på en fast inkomst varje månad får det att vattnas i munnen  :D

/Åsa.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #37 skrivet: juni 29, 2010, 22:40 »
Citera
Men inte ens inom dessa branscher kan jag få jobb i dagsläget! Anledningen är att arbetsgivarna hellre anställer ungdomar som är billigare och som inte kan sina rättigheter. Strunt samma att de är ointresserade av sina jobb och hellre pratar i mobilen än är trevliga mot kunder, de kostar lite och slutar de så finns det gott om andra som tar deras plats

Just precis så är det, och som nån annan skrev så vet knappt nån om vilka regler som gäller, inte ens fikaklubarna som kallar sig fackförbund.

Önskar dig lycka till med jobbsökandet!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #38 skrivet: juni 30, 2010, 19:57 »
Just precis så är det, och som nån annan skrev så vet knappt nån om vilka regler som gäller, inte ens fikaklubarna som kallar sig fackförbund.

Önskar dig lycka till med jobbsökandet!

Tack! Fick inte jobbet jag var på intervju för, men var en av 6 utvalda så bara det känns underbart!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #39 skrivet: augusti 29, 2010, 04:51 »
Har haft tillfälle att prata med ett par långtidsarbetslösa kulturarbetare som praktiserar inom projektet Jobb och utvecklingsgarantin och som för kvalificerat heltidsarbete får en lön på 5000 kr i månaden efter skatt! Den låga lönen beror på att de tidigare av olika anledningar haft väldigt låg eller ingen ersättning från A-kassan. Det är så man storknar av ilska när man hör sådant. Och inget om detta hörs från våra politiker, inte ens nu i valtider.
Ju äldre desto bättre.