Författare Ämne: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?  (läst 19843 gånger)

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« skrivet: maj 24, 2010, 10:57 »
I dagens metro basunerades det ut att det kommer att finnas näst intill oändliga mängder jobb inom ett fåtal år pga 40-talistavgången. Jag roade mig med att kika lite på hur stora avgångarna kan förväntas bli inom arkeologi/kulturmiljövård samt museer. Den dystra siffran (utifrån demografin i DIKS lönestatistik) landar på ett årsbehov på mindre än 30 nya personer....

Läs mer på:
http://arkeologivast.blogspot.com/2010/05/40-talistavgangen-arkeologin-och-museer.html
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad bernad_law

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2010, 12:44 »
I dagens metro basunerades det ut att det kommer att finnas näst intill oändliga mängder jobb inom ett fåtal år pga 40-talistavgången. Jag roade mig med att kika lite på hur stora avgångarna kan förväntas bli inom arkeologi/kulturmiljövård samt museer. Den dystra siffran (utifrån demografin i DIKS lönestatistik) landar på ett årsbehov på mindre än 30 nya personer....

Läs mer på:
http://arkeologivast.blogspot.com/2010/05/40-talistavgangen-arkeologin-och-museer.html

Mycket intressant; du har här uppmärsammat en mycket viktig sak. Detta gäller dock inte enbart arkeologin, utan kan appliceras på samhället i stort. I år efter år har vi matats med lögnen att vi snart kommer få arbetskraftsbrist, men som du ser stämmer det knappast. Fattar inte vad folk har för intresse av att få det att framstå som så, dock.
"Archaeology - such a peculiar little pastime"
-lady Clifford

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2010, 14:31 »
Ett "problem" är ju att väldigt många 40-talister kommer fortsätta arbeta även efter de är berättigade till pension, detta för att de helt enkelt inte tjänar på att vara pensionärer. Enligt mina föräldrar har de själva inga planer på att sluta arbeta (även om de har en hel del år kvar till dess). Kanske kommer vi se 80+ åriga arkeologer fortfarande verksamma på grävningar i framtiden? "här ska vi inte ha några unga ligister som tolkar och inventerar, usch och fy!".

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2010, 14:51 »
Jag har också svårt att tro på att det kommer att bli massor med lediga arbeten framöver...jag tror att det istället kommer att bli så att företagen inte tar in nya personer på de tjänster som blir lediga när 40-talisterna går i pension. Man passar på att omorganisera och effektivisera istället för att nyanställa.

Jag tycker att det är lurendrejeri att gå ut och säga att här kommer det att finnas lediga jobb och dessa yrken ska man satsa på...ungdomar kommer då att satsa på att utbilda sig till ex lärare, låna pengar från CSN för att sedan komma rakt ut i arbetslöshet för det finns inga lärarjobb när de väl är klara med sin utbildning.

/Åsa.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2010, 16:00 »
Sockerfri:
Citera
Kanske kommer vi se 80+ åriga arkeologer fortfarande verksamma på grävningar i framtiden? "här ska vi inte ha några unga ligister som tolkar och inventerar, usch och fy!".
Så har det varit i grekland, högste arkeolog har varit kring 90 och hade stort inflytande. Men där har alla som studerat arkeologi i Grekland och är grekiska medborgare ett säkert jobb. Utlandet sponsrar grekiska grävningar, så att deras studenter kan få vara med.
Här hemma är det väl så att museerna har ont om pengar och undviker att nyanställa. Istället används ofta arbetsmarknadsåtgärder på sex månader istället. Det har varit mycket bråk om detta.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #5 skrivet: maj 28, 2010, 16:16 »
Har det funnits någon stor avgång inom arbetsmarknaden likt den som förutspås nu? Jag vet att det blev en hel del jobb i och med IT-marknaden men detta var nya jobb och inte sådana som blev lediga pga masspensionering.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #6 skrivet: maj 28, 2010, 16:40 »
Föresten är vi i 2010, dvs alla födda innan 1946 är således beviljade att gå i pension eller kommer kunna pensioneras iår, och jag vet inte med er men jag har då inte sett några större andelar lediga jobb de senaste åren...

Men vem vet, kanske denna magiska pensioneringsmassa alla är från 1948-1949?  >:D

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #7 skrivet: maj 28, 2010, 18:04 »
Befolkningspyramiden visar att det är många i åldern 60-64 år, se http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____159279.aspx. Kanske det också går att hitta hur många av dem som redan är pensionärer.
/Jan

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #8 skrivet: maj 29, 2010, 12:45 »
Sockerfri:Så har det varit i grekland, högste arkeolog har varit kring 90 och hade stort inflytande. Men där har alla som studerat arkeologi i Grekland och är grekiska medborgare ett säkert jobb. Utlandet sponsrar grekiska grävningar, så att deras studenter kan få vara med.
Här hemma är det väl så att museerna har ont om pengar och undviker att nyanställa. Istället används ofta arbetsmarknadsåtgärder på sex månader istället. Det har varit mycket bråk om detta.

Kan bara tala för det museum där jag just nu gör praktik...de har hur många lediga tjänster som helst, varav ett flertal intendent-tjänster och de vill inget hellre än att anställa folk eftersom arbetsbördan på de som jobbar där är väldigt hög vilket leder till stress. Men eftersom det är ett kommunalt museum så får de inte anställa eftersom kommunen har anställningsstopp inom kultursektorn! Följden blir att de får ta in praktikanter istället för att kunna få lite avlastning...så istället för att anställa ex mig så sitter jag och gör praktik på en intendent-tjänst...

/Åsa.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #9 skrivet: maj 29, 2010, 23:05 »
Kan bara tala för det museum där jag just nu gör praktik...de har hur många lediga tjänster som helst, varav ett flertal intendent-tjänster och de vill inget hellre än att anställa folk eftersom arbetsbördan på de som jobbar där är väldigt hög vilket leder till stress. Men eftersom det är ett kommunalt museum så får de inte anställa eftersom kommunen har anställningsstopp inom kultursektorn! Följden blir att de får ta in praktikanter istället för att kunna få lite avlastning...så istället för att anställa ex mig så sitter jag och gör praktik på en intendent-tjänst...

/Åsa.

Är inte det direkt olagligt?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #10 skrivet: juni 01, 2010, 13:43 »
Är inte det direkt olagligt?

Inte vad jag vet...det ser ju bra ut i statistiken + att det ser bra ut för kommunen som får ut sina arbetslösa i sysselsättning...

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #11 skrivet: juni 01, 2010, 14:37 »
Är inte det direkt olagligt?

Att kommun tar in arbetslösa som arbetar "gratis" (de får fortfarande a-kassa eller vad man nu som person får när man är arbetslös) är inte ovanligt, detta för att bygga erfarenhet och förhoppningsvis leder till en anställning.

Jag tycker det är något bra, då har man samtidigt något att göra istället för att sitta och löka hemma och må dåligt pga att man inte får jobb. All erfarenhet är ju erfarenhet och fyller ut ens CV.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #12 skrivet: juni 01, 2010, 21:57 »
Ja jag vet inte... att det förekommer är en sak, men det finns väl kollektivavtal som omfattar minimilöner, anstlällningsform och så vidare, och anledningen att praktikanter inte omfattas av dessa är att de inte är anställda, dom har praktik, mao praktisk yrkesutbildning, och de ska inte utföra sysslor som annars hade utförts av någon anställd. Så även om det inte skulle vara direkt olagligt så borde det vara ett kollektiv-avtalsbrott. Så är det åtminstone i det privata arbetslivet. Där får man inte utföra egna arbetsuppgifter för 15 spänn i timmen. Att det ändå förekommer beror på att man faktiskt i regel har en mycket god chans att bli anställd efter en begränsad praktikperiod och då kan man ha överseende med det. Inte heller ersätter man personal som slutat med praktikanter, det skulle facket sätta tvärstopp för.


Ursäkta att jag säger det men är det inte dags att vakna och ta tag i spaden? Det verkar finnas mycket dynga att skyffla undan innan ni kan börja gräva i jorden....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #13 skrivet: juni 02, 2010, 08:44 »
Ursäkta att jag säger det men är det inte dags att vakna och ta tag i spaden? Det verkar finnas mycket dynga att skyffla undan innan ni kan börja gräva i jorden....

Det tror jag faktiskt gäller större delen av kultursvängen.... Jag kan å andra sidan tänka mig att det gäller många jobb där
1/ de anställda är oerhört intresserade av vad de jobbar med
2/ det finns ett stort underskott på jobb
3/ det finns synnerligen begränsade budgetar att besdriva verksamheten för

Dessa faktorer skapar en situation där facket blir oerhört svagt (vem hörde senast DIK ryta till ordentligt och få gehör?). Punkt 3 gör att ledningen ofta försöker "trolla med knäna" och lösa uppkomna problem ad hoc. Hur täcker man ett arbete som behöver utföras när det råder anställningsstopp för tills vidarepersonal? Jo, då kör man antingen praktikanter eller "projekt". Projekt är en djävla slasktratt där mycket basverksamhet nu landar, verksamhet som givetvis skall ha en kontinuitet.
Ergo: det sliras väldigt mycket med anställnignsformer osv inom kultursektorn.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #14 skrivet: juni 02, 2010, 09:44 »
Det är nog sant, och det är ju för j-kla illa då det i regel är en offentlig instans som är ansvarig.  Men så länge man tigande accepterar så blir det ju heller ingen ändring...  det är den bistra sanningen.

Man undrar nästan om 40-talistmyten är ett medvetet sätt att få praktikanter att tro att det snart kommer lösa sig....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #15 skrivet: juni 02, 2010, 12:10 »
Jag funderar just på om inte universiteten (åtminstone humaniora) är snäppet värre "kultursvängen" vad gäller anställningar och att kringgå LAS....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #16 skrivet: juni 02, 2010, 13:15 »
vilket ju är väldigt märkligt då det vanligtvis är mer "vänster" i dessa kretsar än i t.ex. tekniska eller naturvetenskapliga...  är det skomakarens barn?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #17 skrivet: juni 02, 2010, 14:45 »
Att kommun tar in arbetslösa som arbetar "gratis" (de får fortfarande a-kassa eller vad man nu som person får när man är arbetslös) är inte ovanligt, detta för att bygga erfarenhet och förhoppningsvis leder till en anställning.

Jag tycker det är något bra, då har man samtidigt något att göra istället för att sitta och löka hemma och må dåligt pga att man inte får jobb. All erfarenhet är ju erfarenhet och fyller ut ens CV.

Nackdelen är väl att många praktikanter arbetar heltid men får en lön som ibland är mindre än en vanlig halvtidslön. Och ofta kräver det ju ökade omkostnader att ha ett jobb (resor, mat, ökat slitage av kläder o dyl).
Dessutom leder praktik inom offentlig kultur- och kulturarvssektor många gånger inte till jobb, åtminstone inte på kort sikt.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #18 skrivet: juni 02, 2010, 17:27 »
Dessutom leder praktik inom offentlig kultur- och kulturarvssektor många gånger inte till jobb, åtminstone inte på kort sikt.

Det är pga sektorn och inte praktiken i sig. Inom flera områden är man istort sett garanterad jobb efter praktik/lärlingsplats, och det beror på att det finns ett behov av arbetare och man har plats för dem.

Praktikplatser för arbetslösa är bra båda på kort och lång sikt. På kort sikt eftersom det gör att arbetslösa kommer ut i arbetslivet och gör nytta och på lång sikt att de bygger upp en CV (vilket för ungdomar är den största svagheten, ta en titt på annonserna på platsbanken, istort sett alla vill ha folk med erfarenhet men hur ska man få erfarenhet om man inte får anställning?).

Gällande kostnader för resa så ska man redovisa kvitton osv så får man pengar för det sålänge man är arbetslös och går på praktik genom kommunen. Jag hade busskort för 750 kronor månaden då jag gick på praktik för ett par år sedan, dessa gick inte genom min egna kassa utan det betalades genom kommunen. Det jag betalade var min mat, alla andra grundläggande räkningar såsom hyra, el, vvs (beroende på om detta var invävt i hyran eller ej) betalade kommunen. Visst får man leva fattigt och inte har råd med någon större semester eller att festa varje helg men om man förväntar sig sådant av att vara arbetslös så får man nog ta och tänka om.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: 40-talistavgången en möjlighet eller myt?
« Svar #19 skrivet: juni 03, 2010, 00:56 »
Praktik är bra men det ska vara praktik och inte arbete. Den ska innehålla en plan för praktikantens utveckling och det är den som avgör de dagliga sysslorna, inte arbetsplatsens behov av arbetskraft.

Om den privata sektorn tilläts hålla på som ni beskriver skulle snart varannan Volvo vara byggd av en i det närmaste obetald praktikant.

Om man läser flera år på universitet tycker jag det verkar mycket märkligt att man sen ska behöva praktisera. Har man då inte de baskunskaper som krävs för anställning?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"