Författare Ämne: Maria Magdalena  (läst 9427 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Maria Magdalena
« skrivet: maj 21, 2010, 20:14 »
Vem var egentligen Maria Magdalena, och vilken roll inom kristendomen spelade hon under sin livstid? Jag tycker källorna verkar något motsägelsefulla:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Maria_från_Magdala

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Maria Magdalena
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2010, 00:45 »
Feminister vill gärna tro, att hon var Johannesevangeliets namnlöse lärjunge, den som där omtalas såsom av Jesus särskilt älskad. Texterna från Nag Hammadi anger henne som Jesu speciella följeslagerska. Ingenstans i Johannesevangeliet anger författaren sitt namn. Johannes är ett senare påhitt, som av teologer kallas en stark fornkyrklig tradition. Somliga teologer sägs dock tvivla.

En lärjunge deltar ständigt i viktiga händelser kring Jesus. Evangeliet visar upp krångliga omskrivningar för att slippa ange namnet. Traditionen säger att den namnlöse och den älskade är samma person. Författaren säger sig i evangeliets slut vara den älskade.

Johannes var en yngre son till en fattig fiskare. Särskilt Matteus berättar att Jesus och de andra lärjungarna betraktade honom som lite bakom flötet (Matt 20:20ff). Evangeliets författare är dock uppenbart den mest bildade av alla evangelisterna. Martin Luther var imponerad. Den okände lärjungen uppges i evangeliet vara bekant med översteprästen Hannas (Joh 18:15f). Av flera skäl kan vi dra slutsatsen, att Johannes var Jesus yngste lärjunge, 13-14 år. T.ex. dog han enligt fornkyrkans tradition 65 år efter den för pedofili beskylldes korsfästelse.

Det finns mer, och jag förstår om teologer tvivlar. Jag kan lägga till att den okände vid två olika tillfällen går några steg efter (Joh 20, 21:18ff). Författarens identitet är en öppen fråga. Maria von Magdala kan ha varit en revoltlysten överklasstjej, som löpt iväg från hotet om arrangerat äktenskap med fet och rik gammal makthavare. Det förklarar händelseförloppet som beskrivs hos Hannas.

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Maria Magdalena
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2010, 18:09 »
Det blev tungt, därför kort:
Feminister vill tro, att Maria från Magdala skrev Johannes Evangelium.
Viktigaste bevis: Att Johannes är så omöjlig som författare.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Maria Magdalena
« Svar #3 skrivet: juni 19, 2010, 09:03 »
Aposteln Johannes skrev uppenbarligen inte Johannesevangeliet.
Det finns ju även Maria Magdalenas evangelium
http://sv.wikipedia.org/wiki/Maria_Magdalenas_evangelium
Även icke-feminister kan ibland undra över Maria Magdalenas förhållande till Jesus (inte modern kärlek, men kanske beundran?)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Maria Magdalena
« Svar #4 skrivet: juni 19, 2010, 19:19 »
Sann gud och sann människa; Gud är kärlek, så varför skulle den fysiska kärleken vara undantagen Jesus? Jag ser ingen konflikt i detta, men jag kan förstå att (valda delar av) kristendomen tar avstånd från idén om att han och Maria Magdalena skulle ha haft det ihop, som man säger.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Maria Magdalena
« Svar #5 skrivet: juni 19, 2010, 23:53 »
Också i Thomasevangeliet har Maria en framskjuten postion bland lärljungarna. Liksom f ö ytterligare en kvinna, Salome.

Relationen mellan Maria och Jesus tas upp en särkild strof.

Simon Petrus sade till honom: Låt inte Maria vara bland oss. Kvinnor är inte värdiga Livet.
Jesus sade: Se, jag skall själv leda henne för att göra en man av henne, så att också hon kan bli en levande ande lik er män. Ty varje kvinna som gör sig själv till man skall komma in i himmelriket.


http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/thomas.htm

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Maria Magdalena
« Svar #6 skrivet: juni 20, 2010, 00:32 »
Varför har Johannes uppenbarligen inte skrivit evangeliet??
Vilka arkeologiska och teologiska kunskaper finns om Thomasevangeliet??

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Maria Magdalena
« Svar #7 skrivet: juni 20, 2010, 09:17 »
Kritiker menar att dateringen skulle utesluta Johannes, han skulle i så fall vara mycket gammal när han skrev evangeliet, och det var ovanligt att en fiskare behärskade grekiska så väl:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Johannesevangeliet#F.C3.B6rfattare_och_datering
Men det utesluter inte att evangeliet är baserat på en tidigare version baserad på evangelisten Johannes.
Tomsevangeliet är intressant:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Johannesevangeliet#F.C3.B6rfattare_och_datering
Dessutom fanns ett antal andra evangelier, till exempel det nu försvunna Bartolomeusevangeliet.
Spekulationer finns om att kyrkan redigerade (och kanske cencurerade) vissa evangelier.
Även funderingar om att Pauli brev skall ha ändrats för att bli mera "kvinnofientliga" och bättre passa in har funnits.

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Maria Magdalena
« Svar #8 skrivet: juni 20, 2010, 12:04 »
Sann gud och sann människa; Gud är kärlek, så varför skulle den fysiska kärleken vara undantagen Jesus? Jag ser ingen konflikt i detta, men jag kan förstå att (valda delar av) kristendomen tar avstånd från idén om att han och Maria Magdalena skulle ha haft det ihop, som man säger.

Guds befallning till Adam och Eva är att uppfylla Jorden. Till palestiniers fasa är ortodoxa judiska bosättare benhårda i det fallet. En from jude skall ha en hustru!

Jesus bad lärjungarna undvika väcka anstöt. Paulus sade detsamma. Celibat var då anstötligt! Misstanke om "onaturlighet" var allvarligt med tanke på de i Mose Lag påbjudna straffen för sådant. Det har styrt vår lagstiftning långt in på 1900-talet. Inga sådana misstankar framfördes mot Jesus av dem som letade efter anklagelser mot honom.

Jesus hade kanske alibi (= Maria Magdalena). Det var inte alls anstötligt. De kristna rigida  sexualfientliga värderingarna fanns ännu inte då.

Varför har Johannes uppenbarligen inte skrivit evangeliet??
Vilka arkeologiska och teologiska kunskaper finns om Thomasevangeliet??

Läs återigen mitt längre inlägg. Bland annat var det där, att en ung man låg med huvudet mot Jesu bröst känsligt.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Maria Magdalena
« Svar #9 skrivet: juni 21, 2010, 07:18 »
Men Paulus var ju inte ens med när det begav sig och man kan med rätta fråga sig hur det gick till när han skaffade sig tolkningsföreträde, till och med före Jesus egna bröder. Så kan jag inte annat än avundas Islam - missförstå mig rätt - för sin konsekventa hållning gentemot ordet. Jag har för mig att det från början fanns elva eller tretton kristna evangelier och vad är det då som säger att sanningen finns kvar i det som kokats ned till Nya Testamentet idag? Thomasevangeliet var, efter vad jag kan förstå, extra farligt då det kan ses som en manual över hur man själv blir som Jesus, för då behövs det ingen kyrka. Att para andlighet med makt är ett förkastligt, men ack så framgångsrikt recept.....

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Maria Magdalena
« Svar #10 skrivet: juni 21, 2010, 15:01 »
Att Paulus säger: "Väck inte anstöt", var helt enkelt en färsk tradition från Jesus själv. Budskapet var: "Sabotera inte missionen!" Då bör Jesus själv ha varit noggrann, att inte reta folk i onödan, och ge motståndarna argument: "Se hur han är!" Bortsett från budskapet följde han judarnas norm: "Gud vill att ni skall vara man och kvinna!"

Paulus brev är ibland tydligt redigerade. Stilbrotten är så svåra, att de lyser igenom i nutida översättningar. Men man måste bli bekant med texten för att se det. Man talar om Pseudopaulus, då breven handlar om problem aktuella först efter Paulus död. Hanteringen av breven speglar förmodligen hanteringen av evangelierna.

Paulus dog ca 65. Han har i NT två brev till Korinth. I det senare uppmanar han församlingen till revolt mot präster, som han beskriver som onda parasiter. Biskopen i Rom åren 90-100 hette Clemens. Han skriver också till Korinth och hotar församlingen med döden, om den inte återvänder till lydnad under sina av Gud tillsatta präster.

Kyrkofadern Clemens brev finns i svensk översättning. Se "De Apostoliska Fäderna". Leta på större bibliotek! Han spelade nog en roll i urvalet, bevarandet, förstörandet och redigerandet av kyrkans äldsta texter. Professor Elaine Pagels skriver en del om detta i en bok, som i svensk översättning heter "De Gnostiska Evangelierna". Leta på biblioteket!

Min personliga åsikt, är att det är Clemens du möter, då du hittar det du tycker är värst hos Paulus. Men ibland låter breven som Thomas. Det har bekymrat vissa teologer.

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Maria Magdalena
« Svar #11 skrivet: juni 21, 2010, 15:14 »
PS. Enligt kyrkans tradition (antagligen = Clemens, min åsikt) är det den unge Clemens som Paulus (sannolikt = Pseudopaulus = Clemens) lovprisar i Filipperbrevet 4:3.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Maria Magdalena
« Svar #12 skrivet: juni 21, 2010, 20:01 »
Alltså någon slags självförhärligande propagande i ett turbulent skede av kristendomens tillblivelse?

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Maria Magdalena
« Svar #13 skrivet: juni 21, 2010, 23:21 »
Ja, just det! Paulus tror jag har blivit orättvist bespottad för idéer, som inte är hans. Han har pådyvlats ord, som stred mot hans åsikter.

Mina tankar är givetvis svårt kätterska, eftersom jag därmed betvivlar delar av NT's äkthet och sanningshalt. Jag väljer dock inte ut bitarna jag vill tro på eller inte tro på godtyckligt. Jag letar förnuftsmässiga skäl. Och polemiserar han med sig själv eller andra i NT, så måste jag ju välja.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Maria Magdalena
« Svar #14 skrivet: juni 22, 2010, 08:39 »
Det rimmar illa med vad jag upplever som en av de springande punkterna i det kristna budskapet; att den som ödmjukar sig ska bli upphöjd och den som förhäver sig mot andra ska bli förödmjukad.... Kommer inte på rak arm i vilket/vilka evangelium detta står, men det är ju som "Döm inte så blir ni inte dömda" Matt. 7.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Maria Magdalena
« Svar #15 skrivet: juni 22, 2010, 09:31 »
Evangeliernas Jesu lära var mycket radikal, och han återger stundom ordrätt vissa citat från Esserna och dödahavsrullarna, (Se David Flusser:Jesus) som exempelvis "Saliga äro"
Senare kristna ledare har modifierat och omtolkat delar av budskapet.

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Maria Magdalena
« Svar #16 skrivet: juni 22, 2010, 21:10 »
Det där med förhävandet. Paulus talar i Andra Brevet till Korinth ironiskt om "de väldiga apostlar" som enligt honom slår folk i ansiktet och äter dem ur huset. I striden mot dem beskriver han sig själv som "den som inget är" (12:11), men börja läs från 11:5 och särskilt 11:20-23!

De första seklerna efter Paulus dominerades dock kyrkan av kyrkofurstarna, de apostoliska fäderna och mycket tidigt inrättades påveämbetet. Även den där revolutionen åt upp sina barn. Även ateisten borde kunna tro, att Jesus åtminstone vände sig i graven.

Exempel på polemik mellan Bibelns delar: Upp 2:20 och Apg 15:29 gentemot Paulus i 1 Kor 8:4, 10:25-30. Frågan gäller om man får äta kött från djur, som offrats till avgudar. Paulus säger, att det inte finns några avgudar och följaktligen inget problem. Ät och tacka Gud!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
Jesu fru...?
« Svar #17 skrivet: september 19, 2012, 18:25 »
Vilka originalskrifter beskriver att Jesus inte hade umgänge med kvinnor?

Nu har man funnit en ny papyrus där Jesus själv berättar att han har en fru - numer kallad "Jesu frus evangelium"...

Citera

Harvard Divinity School professor Karen L. King says she has found an ancient papyrus fragment from the fourth century that, when translated, appears to indicate that Jesus was married.

The text is being dubbed "The Gospel of Jesus' Wife." The part of it that's drawing attention says, "Jesus said to them, 'my wife'" in the Coptic language. The text, which is printed on papyrus the size of a business card, has not been scientifically tested to verify its dating, but King and other scholars have said they are confident it is a genuine artifact.

"Christian tradition has long held that Jesus was not married, even though no reliable historical evidence exists to support that claim," King said at a conference in Rome on Tuesday. "This new gospel doesn’t prove that Jesus was married, but it tells us that the whole question only came up as part of vociferous debates about sexuality and marriage. From the very beginning, Christians disagreed about whether it was better not to marry, but it was over a century after Jesus’s death before they began appealing to Jesus’ marital status to support their positions."


http://www.huffingtonpost.com/2012/09/18/the-gospel-of-jesus-wife-_n_1891325.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Maria Magdalena
« Svar #18 skrivet: september 19, 2012, 23:28 »
Nja  - det är snarare en källa som 300 år efteråt säjer att Jesus hade   . . . . . .   osv. 

Dock är det ett dokument av stort intresse,  på samma sätt som det nästan helt bortglömda   "Thomas-evangeliet"
Detta lär ha skrivits ner på 400-talet, -  dolts för alla utom de mest hängivna munkarna.   Hittas i en Koptisk kyrka  ungefär 1946.   -  det finns säkert   någon här som vet mer om det. 


Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Maria Magdalena
« Svar #19 skrivet: september 20, 2012, 08:39 »
Närbild av papyrus-fragmenten:
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-19645273

Längre artikel om hur centrala kvinnor i dom proto-kristna miljö redigerades bort från officiella texter:

Citera

A piece of papyrus dating back to the fourth century mention a Biblical character that can't be found in scripture: the wife of Jesus Christ.

Identified by Karen L. King, a historian at Harvard Divinity school, the scroll has the following passage written in Coptic, as reported by the New York Times: "Jesus said to them, 'My wife... she will be able to be my disciple."

King cautioned that the fragment is not proof that Jesus was married, but is reflective of the debates early Christians had in the infancy of the church. After all, this wouldn't be the first time early Christian artifacts have contradicted history as written in the Bible.

God's Wife Edited Out of the Bible -- Almost

As reported by Discovery News' Jennifer Viegas in March 2011, Oxford scholar Francesca Stavrakopoulou believes she found evidence that God had a wife based on an analysis of ancient texts, figurines and other artifacts.

God's wife, Asherah, was a powerful fertility goddess, and worshiped alongside Yahweh, as God is known in Hebrew. Strict monotheism, however, gradually diminished Asherah's importance in the religion of the ancient Israelites.

Changes to scripture itself can not only include omissions, but also additions as they're copied and translated from generation to generation. A project led by New Orleans Baptist Theological Seminary catalogues hundreds of versions of the New Testament written in early Christendom to document changes that crept in over the years.


http://news.discovery.com/history/jesus-wife-and-other-bible-rewrites-120919.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”