Författare Ämne: Arkeologi,ett jämställt yrke?  (läst 3066 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Arkeologi,ett jämställt yrke?
« skrivet: maj 20, 2010, 16:15 »
Jag undrar om dagens arkeologi upplevs som ett jämställt yrke, och om vi arkeologer
lär ut historia och arkeologi lika oberoende av barnen eller ungdommarnas kön?

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Arkeologi,ett jämställt yrke?
« Svar #1 skrivet: maj 20, 2010, 21:53 »
Med tanke på att majoriteten av klasserna i Sverige inom alla åldrar är blandade sett till kön så förstår jag inte hur man lyckas med att lära ut olika såvida man inte splittrar klassen.  ???

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Arkeologi,ett jämställt yrke?
« Svar #2 skrivet: maj 21, 2010, 10:53 »
Jag undrar om dagens arkeologi upplevs som ett jämställt yrke, och om vi arkeologer
lär ut historia och arkeologi lika oberoende av barnen eller ungdommarnas kön?

Det finns ett särskilt ämne kallad kvinnoarkeologi. Något motsvarande mansarkeologi finns inte. Jag har märkt att arkeologer gärna talar om modergudinnor och fruktbarhetsriter då de förmedlar sitt ämne till andra. Om detta har att göra med det särskilda ämnet kvinnoarkeologi vet jag inte. Det skulle inte störa mig inte heller. Kan bara inte låta bli att notera ett eventuellt samband. 

Utloggad Nils Johansson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 43
SV: Arkeologi,ett jämställt yrke?
« Svar #3 skrivet: januari 05, 2011, 23:53 »
Yrket är ju inte jämställt med tanke på att ju högre du klättrar inom akademin desto mindre kvinnor blir det. Men det är ju generellt för hela universitetsvärlden och inte bara för arkeologin. Trist och framför allt menligt för forskningen.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Arkeologi,ett jämställt yrke?
« Svar #4 skrivet: januari 06, 2011, 15:09 »
Detta är egentligen två frågor: dels vanlig jämstäldhet, det vill säga att kvinnliga arkeologer har samma möjligheter som manliga; vilket inte var fallet i Italien och ännu mera Grekland där kvinnor ibland behandlades nedlåtande, men som jag tror vi i Sverige har mindre problem med.
Däremot är problemet ett annat med presentationen av arkeologi och historia för barn och ungdommar:
Jag tar upp vad vi vet om både vikingatidens pojkar och flickor när jag tar upp ämnet för barn och ungdommar (flickor utgör en stor majoritet av de generellt intresserade, pojkar mera intresserade av vapen). Däremot är jag mycket skeptisk till att det någonsin getts ett forntida jämställt lyckorike under asatiden eller tidigare där skriftliga källor saknas.Självklart har kvinnans ställning varierat genom tiderna, men det är inte givet att den skriftlösa, hedniska tiden alltid var bättre än senare tider. Min förre docent Charlotte Wikander jämförde fruktbarhetsgudinnorna med den senare Mariakulten.