Författare Ämne: Hjälte eller förrädare (krimkriget)?  (läst 3037 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Hjälte eller förrädare (krimkriget)?
« skrivet: maj 17, 2010, 14:20 »
Som tonåring var jag fascinerad av en släktning (från "svensktalande" Finland) som blev officer i ryska armén vid mitten på 1800-talet och tilldelades en orden för "hjältemod" under Krimkriget.
Nu undrar jag om han kanske tvärt om var en förrädare, om Finland folkrättsligt var "ockuperat land"?

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Hjälte eller förrädare (krimkriget)?
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2010, 19:28 »
Tja, det måste väl bero på vad övriga invånare tyckte?? "Folkrättsligt" som begrepp är väl en sentida konstruktion som ska kunna hjälpa till att lösa internationella konflikter? Så vilka som var förrädare eller inte för 150 år sedan eller tidigare måste nog avgöras/tolkas utefter vad samtida befolkning tyckte, nu kanske dåvarande befolkning (inom nuvarande gränser) hade olika uppfattning, och då.... ???

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Hjälte eller förrädare (krimkriget)?
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2010, 21:59 »
Ja, instämmer i det. Dessutom så hade väl Finland en ganska hög grad av självständighet under det ryska tsar-väldet som jag uppfattat det, så det är absolut inte säkert att en som tog värvning i den ryska armén ansågs som någon slags landsförrädare.
Jag tycker det är vettigt av dig, Karlfredrik, att se även tidigare släktingar med samma kritiskt granskande ögon som man skulle betrakta andra människor, alltför många har nog svårt att inte upphöja den egna släkten lite extra. Samtidigt kan det nog vara svårt att fullt inse vad som styrde människornas val i gamla tider, så man kan nog inte döma. Just soldatlivet var väl en möjlig utväg för fattiga unga män som inte fick någon gård att överta och försörja sig på, så en karriär i ryska armén var kanske ett bra alternativ för din släkting i det läget.

/Mats

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Hjälte eller förrädare (krimkriget)?
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2010, 22:18 »
Folkrättsligt var Finland nog inte att räkna som ockuperat land. Däremot tjänstgjorde han  faktiskt i ett annat lands armé (vilket ju i och för sig är helt legitimt), eftersom storfurstendömet Finland faktiskt hade en egen armé vid den tiden.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hjälte eller förrädare (krimkriget)?
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2010, 23:02 »
Storfurstendömet Finland hade visst en egen armé, men först mellan åren 1881 och 1901, dessförinnan fanns "finska" förband men ingen egen organisation. Även den egna armén var ju i slutänden ändå underställd Ryssland och bara egen i den benmärkelsen att den var separat organiserad.  Att gå i rysk tjänst har nog knappast räknats som förräderi så länge man riktat bössan åt annat håll än mot Finland. Mannerheim själv skolades ju som officer i St. Petersburg, förvisso några årtioneden senare men ändå.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"