Det finns en serie böcker om artilleri som är mycket detaljerad samt som har ett imponerande stort register över källor. Författare: Jonas Hedlund.
Första boken i serien behandlar artilleriets uppkomst. Den behandlar tiden före artilleriet, blidor osv, när artilleriet kom till Europa och senare Sverige och behandlar artilleriets utveckling fram till och med Vasatiden. Följande böcker följer artilleriets utveckling fram till 1900 tal.
Första boken är mycket svår att få tag på men finns troligen att låna på i alla fall några bibliotek. Den är unik i sitt slag och innehåller en massa intressanta listor över artilleri, var kanonerna fanns, vilken sorts kanoner som fanns var, hur många kulor (lod) och hur mycket krut samt går igenom slott efter slott över hela dåtida Sverige.
Vad jag vet är detta det mest omfattande och djuplodande verk som gjorts över artilleriets utveckling i Sverige (troligen det mest djuplodande i världen…)
Jag studerade detta verk ingående när jag försökte förstå borgarnas utveckling i samband med allt grövre artilleri eftersom artilleri har ett direkt samband med borgarnas murar, murarnas uppbyggnad, tjocklek, vinklingar osv. Det var ju en ond cirkel, när artilleriet kom byggdes murarna kraftigare för att motstå artilleri – vilket tvingade fram kraftigare artilleri – vilket tvingade fram ännu starkare murar.
Thomas