Författare Ämne: Få anställning utan akademiska meriter  (läst 4452 gånger)

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
Få anställning utan akademiska meriter
« skrivet: maj 12, 2010, 21:44 »
Har en fundering kring det här med att det anställs folk utan akademiska meriter på museer och liknande institutioner. Sökte nyligen ett jobb på ett museum som antikvarie och enligt deras beskrivning av tjänsten så behövdes det inga akademiska meriter (man behövde alltså inte ha studerat) i ämnena arkeologi, medeltidsarkeologi, konsthistoria och kulturhistoria. Tjänsten innebar föremålshantering, registrering, museipedagogik, guidningar samt mycket mer. Allt detta har jag erfarenhet av och tyckte att jag åtminstone borde få komma så långt som till en intervju.
Men...fick idag reda på att tjänsten tillsatts av annan sökande som enligt mina kontakter inte har några akademiska meriter inom ämnena och som inte har den erfarenhet som efterfrågades, men personen har de rätta kontakterna i branschen.

Nu undrar jag hur pass vanligt det är att människor som inte läst ex. arkeologi får jobb på museer och andra institutioner enbart pga. sina kontakter. Känns lite grann som ett hån mot oss som läst i flera år och som dessutom har erfarenhet av de arbetsuppgifter som man kan ha på ett museum. För att inte tala om hur det känns att veta att medan jag (och fler med mig) går arbetslösa får outbildade människor de jobb som vi så hett eftertraktar.



/Åsa

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Få anställning utan akademiska meriter
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2010, 00:42 »
Har inget svar när det gäller denna branschen,men tyvärr är det så inom många branscher att kontakter är viktigare än kunskap.., bra på ett sätt, då det ger människor en möjlighet att byta bransch/lära sig nytt, men negativt för alla med kunskap som inte har rätt kontakter.. ???

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Få anställning utan akademiska meriter
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2010, 11:58 »
Kanske man bör skärpa reglerna för antagning på offentliga museer och institutioner. Det rör sig ju trots allt om skattefinansierad verksamhet och då borde det ju finnas ett vettigt regelsystem och en garanti för att allt går rätt till.
Kanske kunde man också ha någon form av extern kontroll över hur anställningsförfarandet sköts.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Få anställning utan akademiska meriter
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2010, 13:40 »
Det är ju tyvärr allt för vanligt att man får och även behåller jobb för att man har "kompisar" på rätt ställe, att få bort det i den privata sektorn kräver nog en total omställning av attityd i samhället, men i det offentliga borde det ju gå att ta pricipiella beslut för att förhindra detta.     Har själv jobbar åratal med att anställa folk och har noterat att man lägger allt större vikt vid att personen ska ha rätt personlighet och kännas bra i gruppen.  Detta kan aldrig vara bra då det då blir "behagliga" individer och "kompisar" som anställs före kompetenta och kvalificerade. Detta får enligt mig konsekvenser, bl.a. i en ökad otrygghet och ökad stress, men det resonemanget är för långt för att ta med här.

Kompetens inom området ska vara huvudanledningen till anställning. Kompetens kan sen vara akademiska meriter eller andra meriter.  S.k. social kompetens är underordnat och dessutom högst överskattat.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Få anställning utan akademiska meriter
« Svar #4 skrivet: maj 16, 2010, 14:18 »
->Scania. Jag antar att det var frågan om ett länsmuseum/motsvarande alternativt ett kommunalt museum. Då bör du kunna få se alla handlingar som upprättats/inkommit för anställningen i fråga. Prova att begära ut dem i alla fall. Tycker du, när du gått igenom vederbörandes ansökan + cv, att det fortfarande är åt fanders så kan du ju kolla med facket (om du är med där).
Å andra sidan brukar det vara ofattbart hård konkurrens om de jobb som dyker upp på museerna, speciellt om de är tills vidare.

Personligen så blir jag nog inte förvånad över något som kan hända på ett museum. Det är konstiga arbetsplatser med rätt egen praxis kring exvis anställningar.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Få anställning utan akademiska meriter
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2010, 15:07 »
Tack för era svar! Jo, jag vet att museivärlden är ett konstigt ställe och att många får jobb inom den branschen tack vare sina kontakter.

Leif: jag ska följa ditt råd och begära ut handlingarna. Det är ett statligt museum så handlingarna ska vara offentliga. Och jag är med i facket, fast mycket hjälp från dem räknar jag inte med.

Yngwe: vet precis vad du menar. Önskar också att det hade blivit en attitydförändring i samhället när det gäller anställningar, meriter (både akademiska och yrkesmässiga) borde få gå före hur man ser ut och hur man "passar in". Självklart ska man "passa in" på en arbetsplats, men är man bara intresserad av sitt yrke och har en knutta social kompetens så brukar det ordna sig ändå.

/Åsa.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Få anställning utan akademiska meriter
« Svar #6 skrivet: maj 16, 2010, 20:56 »
Allt som oftast verkar urval ske efter social kompetens, vilket innebär att man ser samma tv-serier, köper likadana kläder och helst då umgås med samma människor och framförallt att man aldrig aldrig nånsin startar en öppen konflikt. Nån annan social kompetens har jag aldrig sett i praktiken och jag förstår inte vad man ska ha det till. Som du säger Åsa så är allmän hyfs det enda som krävs för att man ska kunna funka på arbetet. I vissa röller behövs inte ens det...

Urval ska göras på meriter relaterade till tänkta och möjliga arbetsuppgifter.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"