Författare Ämne: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna  (läst 64924 gånger)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #40 skrivet: maj 12, 2010, 10:08 »
Citera
hur förklarar man då att långt fler pojkar än tjejer hamnar i kriminallitet, att de får sämre betyg, utsätts för mer våld, har sämre möjligheter att komma in på bra privata gymnasium eller ta sig in på universitet? Om detta talas det inte alls, det verkar oviktigt. Ett annat exempel är att unga funktionshindrade män utsätts för mer våld och trakasserier än unga kvinnor. Kommunerna vet detta, men säger själva att de ändå vill satsa mer på de funktionshindrade kvinnorna. Varför? Vi skulle kunna fortsätta hur länge som helst. Men poängen är ändå: man hittar några exempel där kvinnor ligger sämre till för att utifrån detta förklara alltifrån utformningen av vägskyltar till hur historieböcker skrivs/skrevs. Det finns ingen logik i detta och det är således nonsens.     

Så sant.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #41 skrivet: maj 12, 2010, 10:22 »
Om man utgår från att den lyckade politikern eller kungen är det manliga idealet som är norm i samhället, hur förklarar man då att långt fler pojkar än tjejer hamnar i kriminallitet...

Ja, killarna behöver antagligen andra förebilder också. Frågan är om de verkligen skulle må så mycket sämre bara för att andra sidor och göranden under historien (läs: även kvinnors) lyftes fram något i historieböckerna.

/Mats

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #42 skrivet: maj 12, 2010, 10:44 »
Ja, killarna behöver antagligen andra förebilder också. Frågan är om de verkligen skulle må så mycket sämre bara för att andra sidor och göranden under historien (läs: även kvinnors) lyftes fram något i historieböckerna.

/Mats

Jag menar att kungar och politiker inte alls är förebilder eller någon manlig norm för dagens unga män. Låt mig exemplifiera. Videovåldet anses delvis kunna förklara och hylla kriminallitet och kvinnomisshandel. Vad är logiken bakom detta? Sanningen är den att hjälten i filmerna i regel är en polis med stort rättspatos, och hur ofta har inte hjälten räddat kvinnor från en manlig plågoande. Alltså stämmer inte logiken bakom kritiken till actionfilmer. Av detta följer att alla dessa personer i historieböckerna knappast är förebilder för dagens unga män eftersom unga män i regel presterar sämre i skolan och dras mer till kriminallitet än unga kvinnor. Förklaringen kan alltså inte ligga i vilket kön en ledare har i en historiebok.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #43 skrivet: maj 12, 2010, 10:51 »
Men hela artikeln handlar ju om att kvinnor utesluts. Rubriken lyder dessutom så här: ”Skolämnet är en strikt manlig angelägenhet” och en av artikelns huvudpoäng är att: ” I de läroböcker som här granskats är mannen, hans liv och verksamhet – utan att det på något sätt medvetandegörs – norm”. Detta är en direkt lögn. Hur kan man som professor fastslå utan vidare vetenskapligt stöd att de ledande personerna är norm för alla män? Det här ju bara trams.

På något sätt blir ju ändå mannen normgivande eftersom det är hans bedrifter, göranden och låtanden som beskrivs i böckerna. Det som männen gör anses vara historia, och värt att skriva om medan kvinnors verksamhet inte kommer med i samma utsträckning. Alltså har det manliga och mannen blivit normerande. Det är ju ingen lögn utan syns mycket tydligt i materialet.

Vi kan ana en politisk manifestation bakom hela artikeln. Syftet med att mer kvinnor ska synas i historieböcker verkar bl.a. vara detta: ”2005 uppgav 29 procent unga kvinnor i åldrarna 16–19 år (jämfört med sju procent unga män) att de kände ängslan, oro eller ångest.” Även här är det hela hårt vinklat. Om man utgår från att den lyckade politikern eller kungen är det manliga idealet som är norm i samhället, hur förklarar man då att långt fler pojkar än tjejer hamnar i kriminallitet, att de får sämre betyg, utsätts för mer våld, har sämre möjligheter att komma in på bra privata gymnasium eller ta sig in på universitet? Om detta talas det inte alls, det verkar oviktigt. Ett annat exempel är att unga funktionshindrade män utsätts för mer våld och trakasserier än unga kvinnor. Kommunerna vet detta, men säger själva att de ändå vill satsa mer på de funktionshindrade kvinnorna. Varför? Vi skulle kunna fortsätta hur länge som helst. Men poängen är ändå: man hittar några exempel där kvinnor ligger sämre till för att utifrån detta förklara alltifrån utformningen av vägskyltar till hur historieböcker skrivs/skrevs. Det finns ingen logik i detta och det är således nonsens.

Förmodligen får väl könsdiskriminering i historieböckerna följder för både män och kvinnor. För männen blir det en press att försöka följa vissa normer, vilka återkommer i böckerna, om makt, våldsutövande och liknande, och för kvinnor blir det att de inte synliggörs. Om kvinnor inte anses ha gjort något viktigt i historien så är det också lätt att på olika sätt förneka och negligera deras prestationer idag.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #44 skrivet: maj 12, 2010, 10:59 »
På något sätt blir ju ändå mannen normgivande eftersom det är hans bedrifter, göranden och låtanden som beskrivs i böckerna. Det som männen gör anses vara historia, och värt att skriva om medan kvinnors verksamhet inte kommer med i samma utsträckning. Alltså har det manliga och mannen blivit normerande. Det är ju ingen lögn utan syns mycket tydligt i materialet.

Om ditt resonemang ska stämma så ska kungen eller ledaren vara norm för alla andra män. Men hur vet vi det? Sanningen är att vi inte alls vet. Jag utgår från att kungen knappast önskade att hans sätt att vara skulle anammas av kreti och pleti. Därtill kan vi ju lägga all den nedlåtenhet manliga ledare har visat mot andra män som inte haft samma position.  Bara en sådan sak, kungens och bondens totalt olika roller antogs vara givna av gud. En kung var ett ämbete, en institution och kan inte summeras till någon slags manlighet som var och en efter godtycke kan härma.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #45 skrivet: maj 12, 2010, 11:06 »
Jag menar att kungar och politiker inte alls är förebilder eller någon manlig norm för dagens unga män. Låt mig exemplifiera. Videovåldet anses delvis kunna förklara och hylla kriminallitet och kvinnomisshandel. Vad är logiken bakom detta? Sanningen är den att hjälten i filmerna i regel är en polis med stort rättspatos, och hur ofta har inte hjälten räddat kvinnor från en manlig plågoande. Alltså stämmer inte logiken bakom kritiken till actionfilmer. Av detta följer att alla dessa personer i historieböckerna knappast är förebilder för dagens unga män eftersom unga män i regel presterar sämre i skolan och dras mer till kriminallitet än unga kvinnor. Förklaringen kan alltså inte ligga i vilket kön en ledare har i en historiebok.

Jag instämmer i detta, Herulen. Men det är killarna det. Det behöver inte betyda att det inte kan vara betydelsefullt för tjejerna att synliggöra deras kvinnliga förfäder mer än vad som görs idag i historieböckerna. Det är då antagligen inte så mycket en fråga om regenter,  politiker och härförare (eftersom det är så få kvinnor), men kanske andra personer vars levnadsöden är kända.

/Mats

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #46 skrivet: maj 12, 2010, 11:14 »
Jag instämmer i detta, Herulen. Men det är killarna det. Det behöver inte betyda att det inte kan vara betydelsefullt för tjejerna att synliggöra deras kvinnliga förfäder mer än vad som görs idag i historieböckerna. Det är då antagligen inte så mycket en fråga om regenter,  politiker och härförare (eftersom det är så få kvinnor), men kanske andra personer vars levnadsöden är kända.

/Mats

Var och en som läser historieböcker slås av att så få kvinnor omnämns och att detta är bekymmersamt. Man behöver inte läsa artikel från några professorer med uttalad politisk agenda för att inse detta.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #47 skrivet: maj 12, 2010, 12:01 »
Om ditt resonemang ska stämma så ska kungen eller ledaren vara norm för alla andra män. Men hur vet vi det? Sanningen är att vi inte alls vet. Jag utgår från att kungen knappast önskade att hans sätt att vara skulle anammas av kreti och pleti. Därtill kan vi ju lägga all den nedlåtenhet manliga ledare har visat mot andra män som inte haft samma position.  Bara en sådan sak, kungens och bondens totalt olika roller antogs vara givna av gud. En kung var ett ämbete, en institution och kan inte summeras till någon slags manlighet som var och en efter godtycke kan härma.

Det är ju inte bara kungen som är norm, utan normen är väl män i ledande ställning överhuvudtaget. Också män som har varit duktiga på den typen av aktiviteter som traditionellt anses manliga, såsom vetenskap och teknik, eller krig och  militär verksamhet av olika slag, lyfts ju också fram. Så det är inte bara kungen som varit norm och värd att skriva om, utan flera olika grupper av just män som historieskrivarna av hävd ägnat sitt intresse åt. Och skall man döma av studien i fråga så är det fortfarande män och manliga aktiviteter som anses intressantast.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #48 skrivet: maj 12, 2010, 16:14 »
Varför osynliggörs normala människor i historieböckerna? Lite tillspetsat: Det handlar nästa bara om att slå ihjäl, vem som gjorde det, vem som blev det, hur och varför. Jag har i annan tråd skrivit om ordet psychikós. Det används av Paulus i NT om teologiska motståndares sätt att tänka. Psykopatiskt verkar vara en bra tolkning.

Jag har också nämnt kejsar Konstantin. Eftersom det står skrivet, att den som griper till svärd, skall förgås med svärd, lät detta helgon strypa medtävlare om makten. Med tanke på vad historia handlar om, och våldets betydelse för utlevelsen av psykopatin, är det naturligt, att testosteronet dominerar i texterna.

Jag bestrider inte existensen av kvinnlig psykopati, men kvinnor har rent fysiskt haft svårare att leva ut den. De är ovanliga i den del av historien, som beskriver sådana utlevelser. Nu finns det andra delar av historien, t.ex. litteraturhistoria, men om vi vill förstå, varför världen blivit som den är, måste vi läsa om krig, Förintelsen och liknande saker.

Om kvinnorna inte känner sig delaktiga, och därför är missnöjda, har vi givetvis ett problem. Och problemet blir inte bättre, om män är missnöjda med att kvinnor inte deltagit i tillräcklig utsträckning. Men vi kanske skall beljuga kvinnorna och ge dem skulden! Det var Eva Brauns fel! Blir det bra då?

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #49 skrivet: maj 12, 2010, 16:31 »
Det är precis därför som jag tycker arkeologi är så mycket bättre.
Ta till exempel Osebergshögen. Det var två kvinnor begravda där, och det kan
ingen ändra på.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #50 skrivet: maj 12, 2010, 17:25 »
Jag instämmer i detta, Herulen. Men det är killarna det. Det behöver inte betyda att det inte kan vara betydelsefullt för tjejerna att synliggöra deras kvinnliga förfäder mer än vad som görs idag i historieböckerna. Det är då antagligen inte så mycket en fråga om regenter,  politiker och härförare (eftersom det är så få kvinnor), men kanske andra personer vars levnadsöden är kända.

/Mats


Jag kunde inte sagt det bättre själv Mats  :).

Kvinnan har ju också en histora, hon har funnits och verkat och levt. Få har som sagt varit regenter och politiker i historien. Kvinnans historia ser annorlunda ut, från en annan synvinkel. Men för den skull lika mycket värd att skildra.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #51 skrivet: maj 14, 2010, 10:25 »
Nu är det väl så att kvinnor inte bara är fåtaliga i historieböckerna, utan att de kvinnliga makthavare som omnämndes ofta skildrades mera negativt än motsvarande män.
Såväl hosi grekiska och romerska historieskrivare som även i isländska sagor och i vår tid exempelvis biografier om Katarina den stora beskrivs påfallande ofta kvinnliga regenter antingen som onda eller som erotisk utsvävande.
Mannliga härskare kan ofta kallas "den gode" eller"den store" med både otaliga mord och älskog med frillor på sitt samvete.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #52 skrivet: maj 14, 2010, 10:59 »
Apropå att det kvinnliga inte lyfts fram: i gårdagens avsnitt av TVfyras "Sveriges Historia" så påtalade man den klassiska hjältetanken kring vikingakrigare som hamnade i Valhall om de dog under strid. Inget fel med det men...
...att Freja tar hälften av de stupade är alltså fortfarande något som förträngs av historiker. Just detta, att kvinnan hade en krigisk sida och var människor med stor makt är tydligen svårt att hantera för många än idag - inte bara för 1800-talets vikingaromantiker sålunda.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #53 skrivet: maj 14, 2010, 11:17 »
Apropå att det kvinnliga inte lyfts fram: i gårdagens avsnitt av TVfyras "Sveriges Historia" så påtalade man den klassiska hjältetanken kring vikingakrigare som hamnade i Valhall om de dog under strid. Inget fel med det men...
...att Freja tar hälften av de stupade är alltså fortfarande något som förträngs av historiker. Just detta, att kvinnan hade en krigisk sida och var människor med stor makt är tydligen svårt att hantera för många än idag - inte bara för 1800-talets vikingaromantiker sålunda.

Nej, det det påtalas ofta att Freja tar hälften. Dessutom så säger man ju krigare, inte män. Låt vara att krigare var män, men en krigare var inte representativt för det manliga. Ordet manlig eller kvinnlig tror jag inte man visste vad det var för något, det är en modern uppfinning.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #54 skrivet: maj 14, 2010, 11:23 »
Nej, det det påtalas ofta att Freja tar hälften. Dessutom så säger man ju krigare, inte män. Låt vara att krigare var män, men en krigare var inte representativt för det manliga. Ordet manlig eller kvinnlig tror jag inte man visste vad det var för något, det är en modern uppfinning.

Påtalas det ofta? Vart då?
Min känsla är att det bara är vi som är intresserade som vet om detta. Gemene mans tro baseras på den gamla romantiserade vikingen.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #55 skrivet: maj 14, 2010, 12:05 »
Påtalas det ofta? Vart då?
Min känsla är att det bara är vi som är intresserade som vet om detta. Gemene mans tro baseras på den gamla romantiserade vikingen.


Jag anser mig ha läst det mesta som skrivits i detta specifika ämne och att Freja tar hälften av de fallna omnämns i stort sett alltid. Vad gemene man har för kunskap har jag ingen aning om vill därför inte uttala mig om detta.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #56 skrivet: maj 14, 2010, 12:36 »
Jag anser mig ha läst det mesta som skrivits i detta specifika ämne och att Freja tar hälften av de fallna omnämns i stort sett alltid. Vad gemene man har för kunskap har jag ingen aning om vill därför inte uttala mig om detta.

Frågan är väl om en sådan sak tas upp i historieböckerna på grundskole- eller gymnasienivå, eller i populära program om vikingar på TV. Det är en sak ifall experterna känner till vissa fakta om ett ämne och en helt annan sak ifall det når ut till skolungdomar och allmänhet.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #57 skrivet: maj 14, 2010, 12:39 »
Jag anser mig ha läst det mesta som skrivits i detta specifika ämne och att Freja tar hälften av de fallna omnämns i stort sett alltid. Vad gemene man har för kunskap har jag ingen aning om vill därför inte uttala mig om detta.

Ok. Jag skulle ha varit tydligare i mitt inlägg - jag menar alltså det som förmedlas till "gemene man". Frågar jag någon bekant om Frejas fallna krigare så vet ingen någonting om det. Men vi med intresset har ju koll.
...min poäng var att Dick endast nämnde Valhall.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #58 skrivet: maj 14, 2010, 13:58 »
Ok. Jag skulle ha varit tydligare i mitt inlägg - jag menar alltså det som förmedlas till "gemene man". Frågar jag någon bekant om Frejas fallna krigare så vet ingen någonting om det. Men vi med intresset har ju koll.
...min poäng var att Dick endast nämnde Valhall.

Åter igen, de säger krigare och inte män, vilket inte motsvarar ämnet för trådens artikel som ju handlar om påstådd manlighet i läroböcker. Så är det inte, utan det är en lögn. På vilket sätt synliggörs mäns villkor för att man nämner historiskt viktiga krig och fältslag? Inte alls naturligtvis. Män kan förbrukas hur som helst. Jag finner det osmakligt att detta sällan eller aldrig nämns. Ur ett sådant perspektiv är läroböckerna redan så feministiska de kan bli. Den analys de båda professorerna gör är pinsam och exemplet med tjejers självskadande är grotesk då professorerna knappast är insatt i denna problematik.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #59 skrivet: maj 14, 2010, 14:13 »
Åter igen, de säger krigare och inte män, vilket inte motsvarar ämnet för trådens artikel som ju handlar om påstådd manlighet i läroböcker. Så är det inte, utan det är en lögn. På vilket sätt synliggörs mäns villkor för att man nämner historiskt viktiga krig och fältslag? Inte alls naturligtvis. Män kan förbrukas hur som helst. Jag finner det osmakligt att detta sällan eller aldrig nämns. Ur ett sådant perspektiv är läroböckerna redan så feministiska de kan bli. Den analys de båda professorerna gör är pinsam och exemplet med tjejers självskadande är grotesk då professorerna knappast är insatt i denna problematik.

Att flickor och kvinnor sällan nämns i historieböcker och att de aktiviteter som ofta benämns som kvinnliga inte anses värda att beskriva påverkar ju direkt, eller åtminstone indirekt, mäns syn på kvinnor och också kvinnors syn på sig själva. Detta kan mycket väl ingå som en del i den dåliga självbild som får flickor att skära sig.
Ju äldre desto bättre.