Författare Ämne: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna  (läst 64919 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« skrivet: maj 10, 2010, 16:07 »
Ett par forskare har tittat på några historieböcker för grundskolan och gymnasiet och funnit att där förekommer ytterst få kvinnor:

http://www.dn.se/debatt/skolamnet-historia-ar-en-strikt-manlig-angelagenhet-1.1048773

Citera
Delegationen för jämställdhet i skolan i ny rapport: I fyra granskade läroböcker i historia är det enbart mannen som är styrande och norm i historieskrivningen. I de över 550 arbetsuppgifterna till en lärobok i historia för grundskolan är Kalmarunionens drottning Margareta med som enda namngivna kvinna. Däremot finns flera hundra mansnamn, från Nebukadnessar till Deng Xiaoping, Birger Jarl till Fredrik Reinfeldt. I de fyra läroböcker vi har granskat namnges sammanlagt 62 kvinnor – och 930 män. Man måste på allvar ställa frågan hur skolelever påverkas av att få historien presenterad som en aldrig ifrågasatt eller diskuterad manlig angelägenhet och som dessutom har sexistiska och förnedrande inslag, skriver professorerna och rapportförfattarna Ann-Sofie Ohlander och Ebba Witt-Brattström.

Citera
I de fyra läroböckernas register namnges sammanlagt 62 kvinnor och 930 män. I motsats till vad man skulle kunna tro blir kvinnorna allt färre ju längre fram man kommer i tiden. En bok nämner hela sex svenska kvinnor från år 1900 och framåt: Kerstin Hesselgren, Anna-Greta Leijon, Anna Lindh, prinsessan Madeleine, Silvia Sommerlath och kronprinsessan Victoria. Anna-Greta Leijon och Anna Lindh nämns vid närmare betraktande enbart i egenskap av offer för ett planerat attentat respektive som mordoffer. En annan bok nämner för 1900-talet Elise Ottesen-Jensen och Alva Myrdal. Sedan tar det stopp. I en tredje nämns ingen svensk kvinna vid namn efter Ulrika Eleonora, vars regering tog slut år 1720; en fjärde nämner ingen efter drottning Kristina. Det handlar om århundraden, då kvinnor vinner ökade juridiska, ekonomiska och politiska rättigheter och ökad synlighet och närvaro i samhällets alla delar. Också i den allmänna historien är det från år 1900 och framåt glest med kvinnor i samtliga böcker.

Citera
Stor uppmärksamhet ägnas män inom filosofi, uppfinningar och vetenskap. En enda bok nämner en kvinna: matematikern Hypatia. Marie Curie, dubbel Nobelpristagare, finns däremot inte med någonstans.
Hypatia får epitetet ”den vackra”. ”Tjusiga tjejer har alltid fascinerat reklammakarna” heter det i texten till en bild på en kvinna som kör hästräfsa. ”Det ljuva livet i sultanens harem” är beskrivningen till en annan bild – hur ljuvt det var för haremsdamerna får man inte veta. Om conquistadoren Cortez heter det att vid sin ankomst till aztekerna ”fick han av hövdingen 20 unga flickor att roa sig med”. Om kejsarinnan Teodora berättas i en grundskolebok att hon före giftermålet med Justinianus arbetade på cirkus: ”I ett bejublat stripteasenummer låg hon naken på scenen, endast täckt av en hög med vetekorn, som två dresserade gäss åt upp.” Det är häpnadsväckande att möta sexistiska uttryck av denna art i läroböcker för skolan.

Man kan undra vad denna snedvridning i historieundervisningen kan få för betydelse för samhället och vår syn på jämlikhet och könsroller?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2010, 17:58 »
Man kan ju fråga sig om syftet med historieundervisningen är att lyfta fram kvinnor eller att ge en bild av den historiska verkligheten. Det är väl ett ganska accepterat faktum att under historisk tid har de flesta personer med offentlig makt varit män.

Om man istället frågar:
- Hur stor del av antalet svenska manliga ministrar under 1900-talet är namngivna vs hur stor del av antalet kvinnliga ministrar är namngivna?
- Hur stor andel av svenska regerande drottningar är namngivna vs hur stor andel av svenska kungar är namngivna?
- osv
, så skulle nog resultatet visa att kvinnor i historieböckerna snarare är överrepresenterade. Detsamma gäller troligen om man tittar på andelen namngivna nobelpristagare, etc.

Vad gäller det sista citatet om att man beskriver sexuellt förnedrande handlingar som kvinnor blivit utsatta för, så är det väl snarare att betrakta som avskräckande exempel. Sedan kan man naturligtvis ifrågasätta om man alls skall beskriva våld och sex i böcker för grundskolan, men det är väl en annan fråga.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2010, 18:46 »
Man kan undra vad denna snedvridning i historieundervisningen kan få för betydelse för samhället och vår syn på jämlikhet och könsroller?

En kung, filosof eller författare nämns inte i historieböcker för att han är man utan vilken betydelse han hade för det gebit han verkade i. Problemet med genusmedvetna ideologer är att de tycker att man ska skriva om kvinnor för att de är just kvinnor.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2010, 20:45 »
En kung, filosof eller författare nämns inte i historieböcker för att han är man utan vilken betydelse han hade för det gebit han verkade i. Problemet med genusmedvetna ideologer är att de tycker att man ska skriva om kvinnor för att de är just kvinnor.

Men Marie Curie, dubbel Nobelpristagare nämndes ju ingenstans. Om nu en kvinna ska ha en betydelse för att synas i historieböckerna, vad för betydelse ska hon då ha haft? När inte ens Marie Curie omtalas? Och hur många är då antalet kvinnor som inte omtalas? Borde ju vara en ansenlig skara.

Problemet är ju att de nya historieböckerna ofta skriver om det som äldre historieböcker tog fasta på, med några få uppdateringar som vetenskapen kommit fram till. Det är ju få som lägger ner stor energi på att finna glömda kvinnor i vår historia som varit "betydelsefulla".

en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2010, 21:54 »
Men Marie Curie, dubbel Nobelpristagare nämndes ju ingenstans. Om nu en kvinna ska ha en betydelse för att synas i historieböckerna, vad för betydelse ska hon då ha haft? När inte ens Marie Curie omtalas? Och hur många är då antalet kvinnor som inte omtalas? Borde ju vara en ansenlig skara.

Det var ju många män som inte heller omnämndes. Valdes Marie Curie bort för att hon var kvinna? Det är detta man måste bevisa innan man talar om diskriminering av kön.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #5 skrivet: maj 10, 2010, 23:27 »
En kung, filosof eller författare nämns inte i historieböcker för att han är man utan vilken betydelse han hade för det gebit han verkade i. Problemet med genusmedvetna ideologer är att de tycker att man ska skriva om kvinnor för att de är just kvinnor.

Men här måste jag invända lite, fast bara lite,för man skriver ju om kungar för att de är kungar och på så sätt anses ha påverkat historien mer än andra. En framstående kvinnlig forskare som får internationellt erkännande trots att forskarvärlden är totalt dominerad av män måste ju anses representera ett viktigt steg i historien. Så i vissa fall är det just för att dom är kvinnor, eller män för den delen, som de bör omnämnas.

Dessutom bör man nog som nån nämnde ha i åtanke att den hittils skrivna historien inte är representativ, man har fokuserat mycket på makt och krig och därmed på män. Jag tycker man bör försöka beskriva män och kvinnor lika mycket och då får man nog acceptera att man måste lyfta fram kvinnorna lite oproportionerligt mot den del de har i källorna.


Egentligen skulle jag vilja att man slutade fokusera på kungar och krig och fokuserade mer på vanligt folk! Historieundervisningen liknar ju ibland inget annat än ett ättetal.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #6 skrivet: maj 10, 2010, 23:55 »
Jag håller med Yngwe! :) Historien har skapats av alla de människor som deltager i den, dvs de flesta som levt, kan finnas några som hållit sig undan maktkamper och dylikt, fast då blir det ändå en del av historien.. Kungarna hade inte gjort vad de gjorde utan stöd osv från familj och/eller andra, så någonstans spelar alla på ett spelbräde vara sig man vill eller inte..
Men visst är det enklare att fokusera historien på de som näms i källorna. Och i arkeologin kanske det är mer publikt att visa upp svärd än sländtrissor?

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #7 skrivet: maj 11, 2010, 00:15 »
Men här måste jag invända lite, fast bara lite,för man skriver ju om kungar för att de är kungar och på så sätt anses ha påverkat historien mer än andra. En framstående kvinnlig forskare som får internationellt erkännande trots att forskarvärlden är totalt dominerad av män måste ju anses representera ett viktigt steg i historien. Så i vissa fall är det just för att dom är kvinnor, eller män för den delen, som de bör omnämnas.

Dessutom bör man nog som nån nämnde ha i åtanke att den hittils skrivna historien inte är representativ, man har fokuserat mycket på makt och krig och därmed på män. Jag tycker man bör försöka beskriva män och kvinnor lika mycket och då får man nog acceptera att man måste lyfta fram kvinnorna lite oproportionerligt mot den del de har i källorna.


Egentligen skulle jag vilja att man slutade fokusera på kungar och krig och fokuserade mer på vanligt folk! Historieundervisningen liknar ju ibland inget annat än ett ättetal.

Skriver man verkligen om kungar för att de är kungar? Och självklart är inte historieskrivningen representativ för varje enskild person. Det är ingen mänsklig rättighet att varje person ska omnämnas i historieskrivningen.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #8 skrivet: maj 11, 2010, 00:19 »
Och i arkeologin kanske det är mer publikt att visa upp svärd än sländtrissor?

Ja är det så? För mig ja, men för andra nej. Men en vanlig allmogebåt, en handelsmans våg eller en kam tycker jag är än mycket mer intressant, för att inte tala om en barnsko...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #9 skrivet: maj 11, 2010, 00:35 »
Citera
Skriver man verkligen om kungar för att de är kungar?

Ja visst gör man det, dels för att det tills nyligen ingick i baskunskapen att kunna regentlängden, men till större del för att de får stå som representant för sin tid.
I historieböckerna för till exempel våra kungar krig, även fast vi vet att de i realiteten inte alls var ensamma om sådana beslut utan tvärt om ibland fick tigga och bedja om att få fäktas lite.  På historieprovet ska rätt krig in i rätt århundrade och sen tillskrivas rätt kung. Det är jätteviktigt att man vet att Kalle Dussin var vid Poltava. Vem denna Kalle sen egentligen var far man hastigt förbi, man lär sig alltså hans namn bara för att han var kung då.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #10 skrivet: maj 11, 2010, 00:38 »
Ja visst gör man det, dels för att det tills nyligen ingick i baskunskapen att kunna regentlängden, men till större del för att de får stå som representant för sin tid.
I historieböckerna för till exempel våra kungar krig, även fast vi vet att de i realiteten inte alls var ensamma om sådana beslut utan tvärt om ibland fick tigga och bedja om att få fäktas lite.  På historieprovet ska rätt krig in i rätt århundrade och sen tillskrivas rätt kung. Det är jätteviktigt att man vet att Kalle Dussin var vid Poltava. Vem denna Kalle sen egentligen var far man hastigt förbi, man lär sig alltså hans namn bara för att han var kung då.

Naturligtvis ska frågan lyda: skrev man om kungar för att de är män?

Jag känner att jag måste förtydliga en sak. En kung handlar inte om att vara man, det är ett ämbete. Religionshistorikern, Britt-Mari Näsström, skrev en lysande bok om Bärsärkar. Här lyckades hon fånga det väsentliga, bärsärkar handlar om en vikingatida samhällsinstitution. Därmed kommer Näsström bort från det här med ältande i kön. Märk väl att Britt-Mari även har skrivit den uttömmande studien om Freja och här noteras samma sak. Det är så här historia ska skrivas. En annan kunde vara Olof Sundqvist och hans Freyj`s offspring. Det är bara nervösa journalister som tror att allting handlar om kön. Den feministiske marinarkeologen, Catharina Ingelman-Sundman, har i en av sina böcker en passande humoristisk genustitel: Bland hajar, karlar och vrak. 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #11 skrivet: maj 11, 2010, 00:59 »
Citera
Naturligtvis ska frågan lyda: skrev man om kungar för att de är män?

Och då blir svaret, absolut inte!

Jag håller i stort med dig Herulen! 
Och skrev man historieböckerna, åtminstone de som är för undervisning på grundskole och gymnasienivå, med en utgångspunkt från vanligt folk så skulle man faktiskt få med både män och kvinnor utan att konstla till det så förbaskat för att det ska bli rättvist!

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #12 skrivet: maj 11, 2010, 02:43 »
 
Och skrev man historieböckerna, åtminstone de som är för undervisning på grundskole och gymnasienivå, med en utgångspunkt från vanligt folk så skulle man faktiskt få med både män och kvinnor utan att konstla till det så förbaskat för att det ska bli rättvist!

Om syftet är att båda könen ska representeras så handlar historieskrivningen om annat än det som drev historien framåt. Könskampen är ett supramodernt fenomen som knappast har betydelse för tidigare epoker.

Jag är dock inte främmande för att kvinnor som kön lyfts fram i historieskrivningen. Tvärtom! Att en kung självklart är en man och att bara läsa om kungar blir enformigt. Min poäng är ändå att historieskrivningen inte handlar om att välja kön, vilket en del tycks tro, utan om att visa fram enskilda personer som symboliserat samhället för en viss era, inom historievetenskapen det politiska , ekonomiska och sociala.

Utloggad Ingmar Bergman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #13 skrivet: maj 11, 2010, 07:37 »
Naturligtvis ska frågan lyda: skrev man om kungar för att de är män? 
Svar "ja". För om utgångspunkten är att historien förs framåt av män, så gäller det ju att hitta dessa män som skall representerar detta framåtförande.
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #14 skrivet: maj 11, 2010, 08:03 »
Det var ju många män som inte heller omnämndes. Valdes Marie Curie bort för att hon var kvinna? Det är detta man måste bevisa innan man talar om diskriminering av kön.

62 kvinnor och 930 män nämns i historieböckerna som påpekats här förut. Vad ska man säga, vår egen syn på kvinnan har och är i mångt och mycket precis som det framgår i böckerna. Sedan om hon valdes bort på grund av att hon är kvinna eller den betydelse hon besitter rent vetenskapligt i nutid och historiskt är ju ointressant.

Det är färre kvinnor som nämns i historieböckerna, så är det bara. Det är vår egen syn på vår historia och på kvinnan idag och förr som öppnar sig. Jag menar, 1921 fick kvinnan rösträtt i Sverige, knappt två generationer sedan, så "betydelsefull" ansågs kvinnan då. Det är ju inte så konstigt att kvinnan setts och ses än idag som icke betydelsefull i historieböckerna.

Men för guds skull ta det lugnt, vi kvinnor är vana vid sådant här och ser det som en del i utvecklingen. Rom byggdes ju inte på en dag... ;)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #15 skrivet: maj 11, 2010, 08:59 »
Ja, när man tänker på de här unga tjejerna som står där i audition-köerna och har Lady Gaga som främsta förebild så skulle man önska att historien kunde uppvisa många andra starka kvinnliga alternativ att se upp till. Jag tror att historieämnet skulle överleva en positiv särbehandling av kvinnorna i läroboken. Urvalet av vilka (mans-)personer som överhuvudtaget kommer med i historieböckerna är ändå i många fall godtyckligt och väldigt beroende av tidsandan och de politiska strömningarna. Skulle man gå objektivt efter vilken som haft mest betydelse för dagens samhälle borde man kanske berätta mer om Frank Whittle's arbete  (http://sv.wikipedia.org/wiki/Frank_Whittle) än om Leonardo da Vinci med sina skisser som ju aldrig egentligen lyfte...

Ann-Sofie Ohlander och Ebba Witt-Brattström lär nog inte bli nöjda ändå, så kompakt är väl mansdominansen bland historiskt kända personer. Men som sagt, när man skriver historieböcker för våra unga flickor och pojkar så tycker jag att man kan tillåta sig lite avsteg från statistiken, så att säga. De som går vidare och läser historie-ämnet på högskolenivå lär ändå få acceptera den stora snedfördelningen mellan könen som är ett historiskt faktum.

/Mats

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #16 skrivet: maj 11, 2010, 09:00 »
Kvinnors väljs inte bort för att de är kvinnor, utan för att fokus ligger på krig och regenter/politiker som båda domineras utav män. Under min egen gymnasiegångs historia och mina bröders likaså utgjorde andra världskriget större omfång än antiken och medeltiden tillsammans. Såsom andra världskrigsundervisningen är uppbyggd (istort sett bara Hitler, nazister och koncentrationsläger) så blir det män män män.

Vill man ha in fler kvinnor får man se till vad som egentligen tar upp historieundervisningen. I min mening är det fel att andra världskriget tar upp halva kursen, oavsett om den ligger nära i tiden eller ej.

Utloggad Spaceromancer

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #17 skrivet: maj 11, 2010, 09:11 »
Jag menar, 1921 fick kvinnan rösträtt i Sverige, knappt två generationer sedan, så "betydelsefull" ansågs kvinnan då.
Allmän rösträtt för både kvinnor och män infördes 1919. För män krävdes dessutom fullgjord värnplikt. Första valet efter beslutet hölls 1921. http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6str%C3%A4tt#R.C3.B6str.C3.A4ttens_utveckling_i_Sverige

Det kanske inte är så konstigt att det finns många fler män än kvinnor i historieböckerna men tycker ändå att det låter anmärkningsvärt om kvinnorna blir färre ju närmare vår egen tid vi kommer, och att det bara finns sex svenska kvinnor från hela 1900-talet.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #18 skrivet: maj 11, 2010, 11:36 »
Sedan om hon valdes bort på grund av att hon är kvinna eller den betydelse hon besitter rent vetenskapligt i nutid och historiskt är ju ointressant.

Det är i allra högsta grad intressant i sammanhanget då ju sådana här studier utgår från att kvinnor väljs bort för att de är kvinnor.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kvinnor osynliggörs i historieböckerna
« Svar #19 skrivet: maj 11, 2010, 12:16 »
Det är ju mestadels män som skrivit historien, med mäns uppfattning av vad som är viktigt. Kvinnors göranden och låtanden har ansetts ganska oviktiga (utom i de fall där kvinnor har gjort sig bemärkta på traditionellt manliga områden) och därför sällan tagits med.

Men det finns ju som nämnts här i tråden även en underlåtenhet att nämna kvinnor som trots allt har konkurrerat med männen inom mansdominerade områden, som t ex vetenskap. Om man läser en bok som "Arvet efter Hypatia" (av Margaret Alic) så förstår man hur många kvinnliga insatser inom vetenskapen som negligerats eller tigits ihjäl.
Ju äldre desto bättre.