Författare Ämne: Skandinaviens äldsta verktyg funnet  (läst 16228 gånger)

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Skandinaviens äldsta verktyg funnet
« Svar #20 skrivet: januari 13, 2008, 20:36 »
Det är inte någon särskilt djärv spekulation att det funnits människor i Skandinavien för den senaste istidens maximum. Det finns ju spår av människor både i Finland och Danmark under Eem-interglacialen och vad gäller mittweichselinterstadialer (MIS 3) så finns ju boplatsen i Mamontova Kurja i Petjoradalen som ligger ända uppe vid polcirkeln och som C14-daterats till 37000-41000 BP.

Problemet är naturligtvis att den senaste istiden begravt eller sopat bort de flesta spår, men å andra sidan har ju ingen egentligen letat heller. Öppna boplatser typ Mamontova Kurja kan man nog bara hoppas att hitta rent slumpmässigt i samband med större grävningsarbeten, men fyndplatser i grottor borde vara värt att leta efter, men även då måste man nog vara beredd att gräva ganska djupt.

Utloggad jojje_99

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Skandinaviens äldsta verktyg funnet
« Svar #21 skrivet: januari 13, 2008, 20:47 »
Men vilka är då de "etablerade forskare" (i pluralis) som har dragit dessa långtgående slutsatser? Av vad jag hört är det bara en person om gjort så, och om de nu är fler så är de väll knappast en särskilt stor grupp?

Citat från artikeln i Hallandsposten:
Citera
Geologer och professorer i arkeologi har tittat på stenverktyget och alla är överens att Lennart Carlies teorier stämmer.

Men å andra sidan så syftade jag med pluralis i första hand på att detta inte är ett unikt exempel på en sådan situation.

(Och sedan har jag altid undrat vad som kännetecknar just en "etablerad" forskare. Är det antal verksamma år? Antalet publikationer? Eller cred bland överiga forskare?)

Etablerad = sedan ett antal år tillbaks yrkesverksam, "med tryggad anställning".

Utloggad jojje_99

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Skandinaviens äldsta verktyg funnet
« Svar #22 skrivet: januari 13, 2008, 22:54 »
Det är inte någon särskilt djärv spekulation att det funnits människor i Skandinavien för den senaste istidens maximum.

Jag har inga invändningar mot spekulationer, utan om tolkningen av enstaka, osäkra skrivbordsfynd som bevis. Som seriös arkeolog måste man väl för guds skull kunna skilja på spekulation och bevis.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Skandinaviens äldsta verktyg funnet
« Svar #23 skrivet: januari 14, 2008, 11:35 »
Jag är tveksam till om det som står i Hallandsposten verkligen avser att "professorer i geologi" fullständigt håller med Lennart Carlies om att handkilen är ett "bevis" etc. Jag uppfattar det snarare som att dessa bekräftat att handlikens bergart är från Tyskland, men att tidningen spetsar till formuleringen (i vanlig ordning). Om det nu ändå är så att dessa professorer också instämmer i Carlies källvärdesbedömning av handkilen så håller jag naturligtvis med dig om att det är märkligt; isynnerhet eftersom de antagligen då yttrar sig utanför sitt kompetensområde (eftersom de flesta geologer inte är särskilt hemma på paleolitiska stenverktyg), men som sagt: jag misstänker att det är Hallandsposten som ligger bakom formuleringen.

Är det föresten någon som har en aning om vilka geologerna om omnämns är? Då skulle man ju kunna fråga dem direkt vad de anser om saken.

(Om "etablerad" innebär att man har en "tryggad anställning" så ärhuvuddelen av forskningssverige att räkna som oetablerade. Väldigt liten andel av forskarna i Sverige har en tryggad anställning.)

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Skandinaviens äldsta verktyg funnet
« Svar #24 skrivet: februari 13, 2008, 22:21 »
Appropå paleolitiska stenverktyg och västkusten så läste jag nyligen följande:

En av Ahnenerbes forskare, Assien Bohmers (som bl.a. ägnade sig åt att försöka belägga cromagnon-”rasens” ursprung i Tyskland och som ville ha dem till Ariernas förfäder), flyttade på äldre dagar till Sverige där han dog 1988 i Göteborg. Senare har det uppdagats att Bohmers i mitten av 60-talet var ledare för en liga som försökte pantsätta nytillverkade handkilar under sken av att de var paleolitiska.
(se Pringles: Härskarplanen, s. 324. Historiska media 2007)

Vore kanske värt ansträngningen att kolla upp historien bakom handkilen i den privata samlingen lite närmare. När hamnade den egentligen där?