Författare Ämne: Ursprungsrätt, förklaring till mitt inlägg  (läst 1879 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Ursprungsrätt, förklaring till mitt inlägg
« skrivet: maj 08, 2010, 18:52 »
Då någon eller några tagit illa vid sig av mitt inlägg där jag hävdade ursprungsfolkliga rättigheter i Småland känner jag att det på sin plats att jag förklarar vad min avsikt var.
Då jag först ville rådfråga Gorm om det var ok har det tagit några dagar, men bättre safe än sorry och bättre sent än aldrig.

  Så här tänkte jag. 

En hypotetisk befolkning av Neandertalare i nutid som kunde påvisa att de befolkat Skandinavien redan innan den senaste istiden skulle onekligen kunna hävda status som ursprungsbefolkning.

Vad skulle då en sådan status innebära för den nutida neandertalare? I Sverige är de otvivelaktigt mest kända frågorna som relaterar till ursprungsfolks rättigheter de som gäller rätt till jakt och fiske och rätt till renbeterenbete. Eftersom neandertalarna livnärde sig som jägare-samlare skulle man kunna tänka sig en liknande lösning som den som finns idag där man får rätt till jakt och fiske i de områden man traditionelt verkat.

När jag satte mig själv i en situation som neandertalare och därmed åberopade ursprungsfolkliga rättigheter till jakt och fiske så är de inte på något sätt i avsikt att vara nedlåtande.  Jag ifrågasätter ju inte rätten, och jag jämför ingen annan än mig själv med neandertalare. För att undvika att någon tolkar det som ett ifrågasättande av de rättigheter dagens ursprungsbefolkning har åberopar jag rättigheterna i en annan del av landet än där de har sin rätt.

Syftet var att framföra en extrem tolkning av ursprungsbegreppet med en gnutta humor. Tolkningen av ursprunglig hade ju ställts på sin spets av Dick då han talade om "att vara där från början" eller iallafall "först".

Den eller de som uppfattade mitt inlägg som stötande vill jag säga att jag är ledsen att ni uppfattade det så. Det var inte min avsikt, och jag kan bara säga att jag har ingenting emot vare sig ursprungsbefolkningar eller deras rättigheter.

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"