Författare Ämne: Hackerör  (läst 4535 gånger)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
Hackerör
« skrivet: maj 08, 2010, 17:47 »
Har precis varit ute i skogen (vid en helt fantastisk plats med tall och granskog på 150 år...)och tittat på vad som ska vara en samling "hackerör" - min undran är; vad skiljer sådana från gravrösen?


Min spontana känsla när jag tittade på dessa var att ansamlingen av mycket småsten borde tyda på gravar. De låg även i samma väderstreck, nio st ganska nära varandra.

Det handlar förövrigt om norra västmanland.

(Vet inte vart denna undran skall ligga, vilken tidsepok hamnar hackerören i?)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Hackerör
« Svar #1 skrivet: maj 08, 2010, 19:16 »
Hackerör kallas ju de odlingsrösen som finns ganska tätt inom vissa områden, främst Småland och södra Västergötland. De är alltså i princip rester efter fossilt odlingslandskap. Har för mig att kulturgeografen Mats Widgren skriver att detta odlingslandskap tillhör främst perioden förromersk järnålder och fram till ungefär 200-talet e.Kr.

Därmed inte sagt att alla odlingsrösen är från denna tid. Tvärtom så finns väl odlingsrösen lite här och var, lite mer utspritt kanske, från många olika tidsperioder, allt från bronsåldern till 1800-talet. Ibland kan det var svårt att skilja dem åt från gravrösen och stensättningar, faktiskt. Ofta får nog sammanhanget avgöra - är det t.ex. möjlig åkermark där du hittar dessa? Annars är det ju liksom ingen idé att rensa bort sten från marken bara för att kunna plöja - och då kan det istället vara gravar.

/Mats

Utloggad Johan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 62
SV: Hackerör
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2010, 02:07 »
Kiviksgraven brukar väl kallas Bredarör? Kanske är det ingen förflugen tanke att rent etymologiskt relatera rör med röke och rauk? Alltså något i stil med stenhög eller rest sten? Då kan det ju bli lite ambivalent om man avser odlingsröse eller stensättning som i gravmarkering. Någon med koll på etymologi/ortnamn borde väl kunna svara mer uttömmande på det.

Trevlig helg!
/ Johan

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Hackerör
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2010, 08:59 »
Citera
Ofta får nog sammanhanget avgöra - är det t.ex. möjlig åkermark där du hittar dessa?

Nja... inte enligt min bedömning, men enligt den skylt som finns på platsen så gjordes hackerör för små odlingsplatser. Så visst; behövde man en liten plätt så...
Personligen så känns det som om det var "mycket skrik för lite ull". Särskilt med tanke på att det inom en mils radie finns otroligt mycket bättre odlingsplatser. Att man drog sig upp till detta berg pga befolkningsökning känns inte särskilt troligt.
Infoskylten pratar även om en helt annan strandlinje och "öar" där dessa platser kunnat utnyttjats för odling, låter väldigt märkligt då det, på mycket lägre nivå, finns stenålderslämningar.


Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Hackerör
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2010, 09:58 »
Nej, rör i detta sammanhang har inget med rauk att göra. Det betyder röse och är troligen besläktat med detta ord. Båda varianterna fanns redan i fornsvenskan.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Hackerör
« Svar #5 skrivet: maj 09, 2010, 12:20 »
supergeten: Att det ser ut att vara oattraktiv åkermark, högt upp, kan ju tyda på odlingsröse från äldre järnålder, då man fortfarande var ute efter väldränerad lätt jord och inte så sugen på de sanka dalbottnarna. Under senare tider kan man stöta på fäbodar också förstås, högt upp, kanske gäller detta också norra Västmanland? Var själv en gång uppe strax norr om Falun, i skogen, gick en stig uppåt, uppåt, uppåt genom djup skog, men såsmåningom kom man upp till en gammal fäbod (i bruk intill nyligen) där det öppnade upp sig något, och där låg det tätt med ordentliga, t.o.m. riktigt toppiga odlingsrösen, ganska häftigt faktiskt. Så det är svårt att säga något generellt.

Om det är gravar brukar man ofta skönja någon slags medveten form eller konstruktion, ett odlingsröse har aldrig sådant. T.ex. antydan till kantkedja. Ofta tycker jag också att stenarna i ett gravröse brukar vara hyfsat likstora, medan odlingsröset ofta kan ha väldigt varierat stematerial, ända ner till "småskrammel". Likaså kan många odlingsrösen vara långsmala, eller oregelbundna, medan gravrösen oftast är runda (dock inte alltid).

/Mats

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Hackerör
« Svar #6 skrivet: maj 09, 2010, 13:01 »
Tackar för svaret, ja det verkar nog vara odlingsrelaterat ändå. De är långsmala och innehåller blandad sten.

...jag skall ta mig till Säfsen senare i sommar, mest för att fiska lite - men har även kollat lite spännande saker på fornsök som måste undersökas, särskilt skall gravar uppe på en bergstopp få sig en titt. Kanske kan se de saker/skillnader du nämner då.



Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Hackerör
« Svar #7 skrivet: maj 10, 2010, 07:27 »
Jag borde väl skrivit något tidigare eftersom jag trots allt arbetat rätt mycekt med lämningarna i fråga , men eftersom jag tycker att Mats beskrivning är helt OK så tänker jag inte invända.

Ett förtydligande kan dock vara på sin plats. Idag brukar man i högre grad använda termen röjningsröse än såväl hackerr som odlingsröse. Termen röjningsröse öppnar upp för fler tolkningar då man kan röja för boende, för att ängsmarken skall bli stenfri etc samt givetvis för odling. Jag upplever att termen hackerör användes flitigt under ffa 1980-talet och då var det av antikvarisk-politisk karaktär i syfte att förändra praxis så att dessa, i många fall över 3000 år gamla, lämningar fick status som fornlämning. Och på 80-talet var det sydsvenska höglandet som stod i fokus. Givetvis finns de överallt där man odlat i stenig mark.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/