Författare Ämne: vapenoffer  (läst 3106 gånger)

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
vapenoffer
« skrivet: maj 10, 2010, 09:35 »
Då jag är långt ifrån någon expert på yngre järnålder tänkte jag be om tips från AFs deltagare. I min föreställningsvärd är vapenoffer främst något som förekommer under romersk järnålder och folkvandringstid men hur är det med senare exempel? Är det någon som har några tips kring vikingatida vapenoffer eller motsvarande i våtmarker?

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: vapenoffer
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2010, 12:56 »
Inte heller expert men jag råkar veta att det finns minst ett vikingatida vapenfynd från Vg, funnet i Flian (Stenum sn?). Bengt Nordqvist känner säkert till fler fynd!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: vapenoffer
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2010, 13:41 »
Vid Gudingsåkrarna, Vallstena, Gotland verkar man ha fiskat upp vikingatida spjut och svärd ur en våtmarksmiljö.

/Mats

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: vapenoffer
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2010, 13:29 »
Tack för det, Ja Bengt vet säker mer (hallå ser du detta?). Jo det finns några exempel här ifrån Gotland.
Jag har lite snabbt sökt efter litteratur som berör sena vapenoffer men det tycks vara tunnsått på det området. Det är klart att vikingatida svärd och sköldbucklor inte är lika imposanta som förgyllda hästutrustningar men någon borde ändock ha skrivit lite kring ämnet?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: vapenoffer
« Svar #4 skrivet: maj 11, 2010, 13:53 »
Finns vapenoffer överhuvudtaget belagt från vikingatid i de skriftliga källorna?

/Mats

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: vapenoffer
« Svar #5 skrivet: maj 11, 2010, 14:01 »
Det har jag ingen aning om. Men jag tänkte på rapporter, artiklar, avhandlingar etc. Finns det ingen arkeolog som har studerat detta fenomen? Offer brukar ju vara ”inne” att studera, allt från keramik och yxor under neolitikum till de stora krigsbytesoffren under romersk järnålder och folkvandringstid.

Utloggad Runde

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
SV: vapenoffer
« Svar #6 skrivet: maj 11, 2010, 15:06 »
www.finnestorp.se har en del om våtmarksoffer.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: vapenoffer
« Svar #7 skrivet: maj 11, 2010, 19:32 »
Det finns belägg för vapenoffer på vikingatiden. Vikta svärd t.ex., hur många av dessa som är våtmarksoffer har jag ingen aning om.