Författare Ämne: RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!  (läst 15173 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« skrivet: maj 24, 2005, 19:53 »
RAÄ kommer i sommar att genomföra undersökningar i Björkö by på Björkö i Mälaren. Syftet är bl a att försöka ta reda på om det finns en kontinuitet mellan Birka och det medeltida Björkö by. För detta kommer de att anlita amatörarkeologer som får betala upp till 10 000 kr för två veckors grävkurs.

Vad tycker ni om detta? Är det rätt att ta betalt av amatörer för att utföra ett arbete som många arbetslösa utbildade arkeologer mer än gärna skulle utföra? Är detta att undergräva yrkets legetimitet och bygga på uppfattningen att arkeologi endast är något man sysslar med på hobbynivå (som bl a diskuterats här)?

Läs mer här.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2005, 21:36 »
Vill bara påpeka att eftersom det är UV som arrangerar så måste de ta betalt - de får inte ta emot anslag av myndigheten.

Personligen är jag kluven till amatörarkeologin då den kanske kan leda till avprofessionalisering av verksamheter. Skog & Historia har i princip lett till det när det gäller inventering. Precis som med S&H finns det också problem med kvalitetssäkring av resultaten.

Samtidigt har RAÄ ett politiskt uppdrag att göra medborgarna mera delaktiga i kulturmiljövården och sådana här arrangemang är ett svar på det. Ur ett delaktighetsperspektiv är S&H mycket framgångsrikt.

Avslutningsvis så är det också så att Birka har ständigt vikande besökarsiffror. Framförallt så har Birka få återbesökare och de arkeologiska utgrävningarna är helt enkelt ett sätt att få fler besökare och mindre minus i skattkistan.

För den som har dykcertifikat och vill kartera på Birka så har Statens maritima museer, RAÄ och Marinarkeologiska sällskapet inventeringar i Birkas hamnar under året. Ett tillfälle var nu i helgen och det blir ett till i höst. Gratis förstås!

/David

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #2 skrivet: maj 24, 2005, 22:27 »
Jag trodde ju att man jobbar på att öka arkeologyrkets status. Även om detta leder till ett ökat intresse för arkeologi/kulturmiljöer hos allmänheten så kan jag inte riktigt förstå hur det skall gagna arkeologerna eller har jag ett för kort perspektiv?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2005, 08:38 »
Nej, men ett annat perspektiv än Kulturdepartementet som genom sitt regleringsbrev styr RAÄ:s verksamhet. I det regleringsbrevet står det inget om arkeologyrkets status (vad jag kan komma ihåg), men mycket om ökad delaktighet för medborgarna i kulturarvsarbetets teori och praktik.

Som sagt jag är kluven till det hela. Riktigt arg och rädd skulle jag bli om det plötsligt börjar användas frivillig arbetskraft på exploateringsgrävningar.

Tyvärr finns det i Sverige inte en riktigt stark arkeologiorganisation, som brittiska Institute of Field Archaeologists, som kan värna om yrkets status. Såväl DIK som Svenska Arkeologsamfundet räcker inte till här.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #4 skrivet: maj 25, 2005, 08:56 »
Det är ju illa att denna "delaktighet för medborgarna i kulturarvsarbetets teori och praktik" skall gå ut över de medborgare som skuldsatt sig för att kanske få jobba med det så småningom.

Vad skulle krävas för att en dylik organisation skulle startas i Sverige, förutom initiativ?

Jag hade gärna sett att RAÄ hade anordnat denna undersökning som en grävkurs för studenter istället. De hade fått betala en symbolisk summa för att få undervisning och insyn i UVs grävmetoder och tillgodogöra sig den viktiga gräverfarenheten som krävs för att få jobb.

Vidare tror jag inte att Strömma är särskillt glada över att de endast gräver två veckor till skillnad från tidigare år då AFL grävt.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #5 skrivet: maj 25, 2005, 19:36 »
Problemet är väl som vanligt pengarna som fattas. Arkeologins ömma tå är ju att den inte räddar liv i ordets bemärkelse. Alltså är det svårt att få så mycket pengar som skulle kunna sysselsätta alla arbetslösa arkeologer. Att amatörgrävningarna existerar kanske kan gagna yrkesverksamma arkeologer i framtiden. Kanske kan man anordna fler liknande projekt som arkeologer kan leda, med amatörer som betalande instans. Då blir ju grävningarna självbetalande och kulturarvet bearbetas kontinuerligt men på ett nytt sätt. Jag menar, det är inte konstigare att amatörer betalar för att gräva än att människor i allmänhet betalar för andra fritidsintressen. Slår sådana här projekt väl ut så har ni kanske jobb som grävledare i liknande projekt i framtiden. Slår det inte väl ut så börjar alla fritidsarkeologer att plugga arkeologi och är i stället med som medsökare på de få jobb som nu finns... Det kan finnas en poäng....vi får vänta och se!
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #6 skrivet: maj 25, 2005, 21:14 »
Det är väl inte någon som sagt att man skall sysselsätta alla arbetslösa arkeologer? Vidare tvivlar jag på att det någonsin kommer att finnas så många amatörarkeologgrävningar så att det skulle sysselsätta fler utbildade arkeologer än om de utbildade gjorde jobbet till att börja med, gratis eller inte. Problemet här är ju att amatörer gräver på en sådan pass känd plats som Björkö med trolig mediaexponering till följd vilket kan undergräva yrkets legitimitet.

Hur skulle du motivera att grävningarna blir vetenskapligt relevanta när de i många fall inte ens är det idag (med utbildade arkeologer)? Vidare tvivlar jag på att utbildade arkeologer utan erfarenhet skulle kunna bli grävledare i dylika sammanhang.

Att folk betalar för att gräva är en del av problemet. Varför skall de som är utbildade ta betalt när man istället kan tjäna pengar på grävningen?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #7 skrivet: maj 26, 2005, 17:39 »
Visst du har poäng där! Jag tror att det finns ännu fler bitar att vara kritisk mot. Vad jag har förstått så är just sysselsättningen EN aspekt från UV´s sida... Vidare tror jag att man tänker sig "enklare" grävningar. På Birka tänker man nu ta upp ett provschakt vid en medeltida husgrund. Alltså inte i svarta jorden. Och den vetenskapliga aspekten har du ju redan svarat på. Det är ju vitt skilda metodval som vävs samman under en enda grävning och ger förvirrande resultat. Kanske är inte amatörarkeologin det farliga, utan att arkeologerna som sådana inte kan enas? Man kan ju tycka att utgrävningsresultat borde se likadana ut oberoende av vem som leder grävningen, men så är det inte tyvärr.
Vad som gäller erfarenheten har du helt rätt. Den är ju otroligt svår att få. Men sanningen tror jag ligger i att de inte ens skulle ha pengar för grävledare åt gratisarbetande arkeologistuderande. Nu blir det hela självbetalande. Jag vet inte egentligen vad jag tycker, det är kul att diskutera det hela. Det som är bra är att de provar. Det som är dåligt är att det blir penningstarka individer som åtnjuter äventyret, samt att det väcker "ont blod". Jag har själv ingen avsikt att bli grävledare, men jag tror att man kanske skulle kunna använda sig av detta i ett brett spektrum, såsom att allmänheten blir insatt (en del av uppdraget) samt att man kanske kunde få mer provschakat. Äh, jag vet inte. Jag tyckte att det lät intressant. Just nu handlar det ju även om arkeologins överlevnad. Detta är ju bara en sida av saken. Hur menade du med sista frågan avseende betalningen?
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #8 skrivet: maj 26, 2005, 22:45 »
Hoppas ingen missuppfattar mig, amatörgrävningar är också bra på sitt sätt, men jag är inte så säker på att det är UVs jobb att anordna sådana. Att de skulle gräva i svarta jorden är tämligen uteslutet, stratigrafin är på tok för avancerad där.

Min sista fråga gick ut på att det kan vara ett problem att betalande amatörarkeologer hamnar i fokus samtidigt som man försöker att förhandla upp lönerna för de som är utbildade.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #9 skrivet: maj 27, 2005, 05:36 »
Ok! Enligt Johan Anund på UV ligger detta inom deras uppdragsområde. Gå in och titta på http://www.unhenged.org/fieldwork/training/ och fundera på hur det åxå skulle kunna vara. Vilket är bäst? I och med denna grävning som kostar en hel del (12 000) om man tar hela paketet (2, 5 v.) så ingår allt (kost, logi, material), de skall även vara med och utforma rapporten, vilket är bra. Annars kan det lätt bli att ingen vill "diska när festen är slut". Fast det där med betalande som hamnar i fokus finns ju fler aspekter på. Många intressen kostar pengar, oavsett om det är fritidsarkeologi, dykning, safari, helikopterflygning osv. Alla omgärdas av proffs som leder det hela, och betalande som också vill prova. Det är ju samma funderingar som viltvårdare i Nationalparker i Afrika har när betalande människor kommer och skjuter av deras djur och själva har de ont om jobb. Men landet behöver cash! (Kanske inte det bästa exemplet).
Och arkeolgin behöver pengar! Om 200 höfteleder kan opereras mot att ett område exploateras blir ju inte valet svårt. Vi räddar inga liv och är dessutom dåliga på att göra reklam för oss. Jag tror att vi tyvärr måste börja tänka i andra banor. Vi behöver definitivt fler Gad Rausing-ar. Frågan är vilka dessa är. Glöm inte att Gad Rausing dessutom var en hängiven amatörarkeolog! Hur ska vi tänka inom arkeologin? Kanske ska vi anlita oljebolag som vill försköna sin verksamhet genom att inte bara sabba naturen utan även stötta kulturfrågor? Kul diskussion, eller hur?
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #10 skrivet: maj 27, 2005, 05:40 »
Tillägg: Jag har skrivit amatörarkeolog men tycker att fritidsarkeolog egentligen är bättre. En del fritidsarkeologer har enorma, om ej dokumeterade kunskaper, som gör dem kompetenta i allra högsta grad.
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #11 skrivet: maj 27, 2005, 07:55 »
En svår diskussion om inte annat... Frågan är hur UV vill göra för att höja statusen för arkeologyrket och hur detta passar in i en sådan ekvationen. Hur skall nyutexaminerade få in en fot?

Är det verkligen värt att köpa in en tjänst (exploateringsarkeologi i detta fall) för dyra pengar när amatörer tydligen kan göra samma jobb? Du och jag vet att det inte är så enkelt, men vad skickar det för signaler till exploatörerna?

Fritidsarkeolog låter bättre ja, men frågan är väl om de skall kallas arkeologer över huvud taget? Det finns ju inga Fritisdscivilingenjörer, Fritidsadvokater eller Fritidsstridspiloter. Vi räddar inga liv nej, men det är det många andra yrken som inte gör heller men som ändå ånjuter hög status och höga löner. Ska man verkligen jämnställa arkeologi med dykning och safari? En bra början är nog att inte göra detta.

I annat fall finns ju  Arkeologidagen(21 augusti i år) då det är fritt fram att besöka grävningar och pröva på att gräva. Man kanske skulle kunna utöka detta på något sätt.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #12 skrivet: maj 27, 2005, 16:32 »
Nej! Jag menade intressen som sådana. Sedan att det blev safari och dykning var bara exempel på intressen. Och många anger arkeologi som intresseområde, eller historia, eller sportfiske... Det var mer för att belysa att arkeologi även kan vara ett rent intresse även om vi istället vill leva på det. Det är klart att det tål att jämföras!!! Nej, du har helt rätt när det gäller nyutexade arkeologer kontra vem de vill ha istället. Nu tror jag inte att grävningarna KAN bli så omfattande som om det blir om utbildade arkeologer grävde. Att få gräva är ju ett sätt att odla intresset för kulturarvet och prova-på finns ju över allt. Det är ju intresset som styr efterfrågan, och det är efterfrågan på vår kompetens som vi vill åt. Kanske är inte detta ett bra sätt, men det är inget nytt fenomen. Vid flera projekt har man använt sig av hembygdföreningar och intresserade därifrån. De har fått bekosta allt själva genom pengar från föreningarna. Det där med signalerna till exploatörerna är väl värt att fundera över, precis som du säger, men om det finns skillnader i vad fritidsarkeologer får göra och inte, så kanske det går att komma förbi detta? T ex att få gräva en husgrund som är historisk, men inte gravar och boplatser från forntid? Jag vet inte. Själv tycker jag att du definitivt har en poäng i det mesta du anför, men samtidigt finns det poäng åt andra hållet. Och det där med arbete känns faktiskt oöverstigligt just nu. Varför utbildas så många arkeologer när det finns så få jobb? Utbildas vi till arbetslöshet? Är inte detta en samhällsekonomisk aspekt om någon? Jag tänkte på det du sade om Uvs roll i att höja statusen, jag tror att det är viktigt att vi själva ser på oss med andra ögon, men ensak som du själv bidragit med (som definitivt bidragit till en förbättring) är ju detta forumet. Att fler får komma till tals gör att intresset ökar! Att få uttrycka sina funderingar så här är ett oerhört bra steg i rätt riktning. Vad finns annars? Vem måste man vara eller känna för att få bli hörd? Arkeolgins enorma intressenepotism gör ämnet oerhört ointagligt. Därför får det så lite uppmärksamhet (inte bara såklart). Att ha ett forum så här är kanon och borde nästan ha en tryckt tidning med. Men för att återgå till funderingarna- jag tror att om arkeologerna blir tydligare så utgör andra grupperingar mindre hot mot verksamheten, förstår du hur jag menar? Vi borde inte känna oss hotade av fritidsarkeologer, men vari ligger det egentliga hotet mot arkeologin, det är kanske det vi ska diskutera? Arkeolog kan fritidsarkeologerna gott kallas, ordet betyder läran om det gamla. Vi kan inte med den bästa vilja i världen ta ifrån fritidsarkeologerna sin kunskap bara för att den inte finns på papper. Många har en enorm kunskap. Gränsen går idag vid akademiska poäng. Kulturarvet tillhör alla, men det är bara experten som får företräde till detta samt tolkningarna. Tillhör det då alla?  :shock:

Det där med arkeologidagen och utvidgning av denna tror jag är en bra idé.
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #13 skrivet: maj 27, 2005, 20:59 »
Jag kan inte hålla med där: NE definierar arkeolog som en person som yrkesmässigt ägnar sig åt arkeologi. Att vara intresserad av arkeologi behöver inte nödvändigtvis innebära att man är amatörarkeolog. Möjligtvis att du har ett arkeologiintresse på amatörnivå (även om det blir omständigt att säga). Innebär detta att man inte kan kalla sig för arkeolog om när är arbetslös? Det är nog den formella komepetensen som är nyckeln, se diskussionen När kan man kalla sig arkeolog? där detta diksuteras närmare. För att öka yrkets status så anser jag att det är viktigt att bara de med den formella komeptensen (alternativt jobbat med det i flera år och fått betalt) får  kalla sig arkeologer. Observera att jag själv är inkonsekvent och använder ordet ibland trots allt, i brist på andra ord. Ska skärpa mig. :)

Det finns en enorm kunskap hos allmänheten ja, men det innebär inte att dessa automatiskt har rätt att gräva och tolka fynden. Att få "prova på" är inte samma sak som att få gräva i anslutning till ett världsarv.

Kulturarvet tillhör alla och det är (enligt KML) allas uppgift att vårda detta men det innebär inte att vem som helst skall få göra vad som helst bara för att de vill eller tycker att det är intressant. Vill man gräva och tolka så får man nog skaffa sig den utbildning som krävs eller nöja sig med att ta del av det kulturarv som ställs ut på museer och som kan ses ovan jord, det räcker långt.

Starta gärna en ny tråd som diskuterar hotet mot arkeologin.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #14 skrivet: maj 28, 2005, 08:59 »
Ok. Jag syftade på ordet arkeologi. Det betyder läran om det gamla. En arkeolog är precis som du säger, en som ägnar sig åt det som yrke. Men ordet fritids/amatörarkeologi säger att det inte är yrkesmässigt. Sedan ägnas ju inte all fritidsarkeologi åt grävning, de flesta läser ju om den och går på guidade visningar. Eller får uttrycka uttrycka det på annat sätt(lajv osv). Jag får avsluta med att säga att jag förstår dina synpunkter, men att jag själv inte känner mig särskilt hotad av fritidsarkeologer. Att få allmänheten att kunna ta del av den värld som öppnar sig under jord är ett nytt grepp. De har alltid fått färdiga pakettolkningar som ser ut att vara högst subjektiva. Bara för att man låter fritidsarkeologer gräva tror jag inte att konsekvensen blir att de tar över. Trots allt så finns det en hel del lagar som skyddar marken från att expoateras olovligt. Tur nog. Ingen/vem som helst, kan och får göra vad som helst i jorden, och det kommer inte att bli så heller. Detta är ett sätt att få allmänheten att närma sig det egentliga yrket och prova på. Det kanske skapar nya bilder av arkeologin som behövs. Yrket är ju lite romantiserat, men även motsatta bilder finns. "Har ni hittat guld?". Det är en fråga man ofta får av barn. Att man blir superglad för tillräckligt med kol för att kunna detara, tycker de är trist. Vuxna har ett annat förhållningssätt men är ändå intresserade av sensationer i första hand. Många vill se slutresultatet. Att få delta i processen är en intressant infallsvinkel av densamma. Jag är inte säker på att så många ens kommer att vilja delta i den. Jag ska återkomma när jag diskuterat det hela närmare med dem som ska hålla i det på Birka. Jag är säker på att alla som läser detta även förstår att fritidsarkeologer inte kan ta sig rätten att tolka och gräva hur som helst. Jag har heller inte menat i min diskussion att det ska vara fritt fram för vem som helst. Trost allt så sker ju detta under kontrollerade former, eller hur? Att kulturarvet tillhör alla betyder inte att man kan få göra vad som helst, men att ta del av hur det bearbetas är en annan sak. Att man sedan frågar andra människor vad de tror att forntiden en gång har varit ser jag som ett öppnande av en värld som varit låst till intressegrupper med oförmåga att dela med sig. Ska arkeologin överleva får man nog bjuda in lite mer och visa vad man kan erbjuda. Jag ser denna diskussion som, inte bara intressant, utan som en urtyp för de processer som arkeologin dras med. Det är jättebra att de blir illustrerade. Inte för att någon har fel eller rätt, utan för hur svårt det kan vara att mötas, eftersom att vi har helt olika bilder för ögonen och olika motiv till det vi gör. Det optimala är ju om alla kan mötas och tillsammans göra något bra av kulturarvets bevarandeprocess. Trots allt är jag säker på att det är det vi alla har för ögonen, eller hur? :wink:
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #15 skrivet: maj 28, 2005, 22:20 »
Låt oss då vara överens om att vi inte är riktigt överens men belyser problemet på två olika sätt?

Tack för komplimangerna gällade forumet förresten. :D

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #16 skrivet: maj 29, 2005, 09:00 »
Ja, absolut. På detta sätt har ju forumet uppnått ett mål. Ett viktigt mål. Och kanske kan man såsmåningom analysera en del diskussioner och se att målet för arkeologin ofta är detsamma men att vägarna kan se lite olika ut.
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Fredrik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #17 skrivet: augusti 18, 2005, 23:26 »
Väldigt intressant diskussion ni för. Jag är än så länge en amatör/fritidsarkeolog. Jag har deltagit i utgrävningar som jag har fått betala för 1650 kr för fyra dagar. Det var på Gårdstalien föregångaren till Hovdala slott i Hässleholm i Skåne. Det är en borg/stor gård från 1300-talets början och försvann troligen 1612. Utgrävningarna är anordnade av Studiefrämjandet i Hässleholm. Men de sköts mycket korrekt.

Grävledare är Anders Ödman universitetslektor vid Lund och hans fru Chatarina Ödman som jobbar på Malmö kulturmiljö(?). För mig var det ett sätt att se hur intressant arkeologin är och det ledde mig till att jag ska börja plugga arkeologi i Lund nu. Jag skrev mitt projektarbete på gymnasiet om Gårdstalien och hade kontakt med Anders Ödman för att det skulle bli så korrekt som möjligt.

Men visst finns det en fara i att låta amatörer gräva. I värsta fall leder det till att utgrävningsledare använder folk som betalar för att gräva istället för utbildade arkeologer. Vår utgrävning är hårt styrd för att det ska bli så korrekt som möjligt. Allting dokumenteras i vanlig ordning.

Att amatörarkeologer får gräva kan också leda till att intresset väcks mer hos allmänheten men jag anser att det ska ske under väl kontrollerade former med utbildade arkeologer som ledare. Vad jag har märkt är att som amatör är man ofta mer försiktig än när man är mer tränad. I början tyckte jag att varje minsta lilla tegelbit och kolbit var oerhört intressant men arkeologerna tyckte att det var skräp.

Jag tycker också det är synd att många arkeologer går utan jobb när amatörer gräver men det är troligen pengabrist och för att få igång allmänhetens intresse som ligger bakom utgrävningarna.

Vi har också gått längre än bara "provat på". Vi har gjort provschakt, torvat av men vi gräver lika mycket i kulturlager och hittar fynd, sållar jord mm. Men som sagt att detta tillåts troligen pga av att vi är noggrannt styrda och allting dokumenteras.

Jag ser fram emot att få äntligen börja plugga arkeologi nu även om jag har känslan att det blir svårt att få jobb när jag är färdig.

Hoppas jag har kunnat tillföra denna diskussionen något och att vi kan fortsätta för det var mycket intressant.

För övrigt en kanonbra sida härligt att äntligen hitta ett forum där man kan diskutera arkeologi!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #18 skrivet: augusti 19, 2005, 10:18 »
På sätt och vis kan jag inte riktigt se problemet.... Samtidigt kan jag det. Riksdagens Revisorer lyfter i sin rapport Arkeologi på uppdrag fram det faktum att mycket av den riktade arkeologiska forskningen, med detta syftar de på de grävningar som inte görs med anledning av markexploatering, görs av ickebetald arbetskraft. Detta ställer de mot de kostnader den exploateringsarkeologiska verksamheten drabbar exploatörer. Att den exploateringsarkeologiska verksamheten i en något för liten utsträckning når in i avhandlingar och vetenskapliga (refereegranskade) tidskrifter tolkar de som ett belägg att den inte är vetenskapligt motiverad.
Vart vill jag komma med detta? Jo, jag tycker att man tydliggör att det handlar om en kurs eller utbildningssituation om man tar betalt av de som gräver i en kurssituation (undantaget universitetskurser vilka enligt högskolelagen ej får avgiftsbeläggas). "Frivillig" eller "gratis" arbetskraft får under inga som helst omständigheter förekomma på en exploateringsundersökning. Detta har dock redan diskuterats i en annan tråd.
Sedan skrev David något om att Skog och Historia "dödat" fornminnesinventeringen. Där har han fel. Fornminnesinventeringen självdog under 1990-talet. Dels på grund av att  man började definiera det som ett projekt och projekt hat alltid ett slutdatum, det ligger i projektets natur, och dels på grund av förändrade rutiner och prioriteringar från lantmäteriet vad gäller grundarbete inför nya ekonomiska kartor (motsv). Skog och Historia är ett projekt som syftar till att inventera kulturlämningar i skogsmark, kulturlämningar kan även innefatta fornlämningar men är ett vidare begrepp som definieras enligt skogsbrukslagen typ §17. Pengarna utgörs till stora delar av AMS medel som riktas till de regioner som drabbats hårdast av mekaniseringen av skogsbruket. Arkeologer ingår inte på något vis i de målgrupper projektet riktar sig till. Pengarna hade aldrig kommit kulturmiljövården till gagn på något annat sätt än de nu gör! Man måste med andra ord hålla isär äpplen (fornminnesinventering) och päron (Skog och Historia).
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #19 skrivet: augusti 19, 2005, 11:11 »
Jag skrev att S&H avprofessionaliserat fornminnesinventeringen. Inte dödat den.

I ett S&H projekt går det kanske en arkeolog på 20 arbetssökande, i den tidigare fornminnesinventeringen var alla i fält arkeologiskt skolade. De många praktikplatser som fanns på RAÄ-inventeringarna under sent 80-tal/tidigt 90-tal innebär att massor med arkeologer fick inventeringserfarenhet. Så är det inte nu och i kombination med att universitetens fältverksamhet inte omfattar inventering (och allt mindre utgrävning för den delen) så innebär det att andelen professionella inom sektorn med faktisk och praktisk fälterfarenhet blir proportionellt allt mindre och mindre.

I S&H inventeringen får platsledare i mycket stor utsträckning skriva om beskrivningar och stryka en hel del poster som visar sig vara ingenting alls. Tillsammans med den långsamma arbetstakten innebär detta att en "traditionell" fornminnesinventering med enbart professionella hade kostat mindre, hittat flera lämningar och täckt större yta för samma peng.

Men som Leif säger så är S&H ett AMS-projekt där kulturhistorisk inventering är som bäst ett sekundärmål. Jag vet att pengarna inte hade kommit fornminnesinventeringen till del. Det jag är rädd för är att det från den politiska styrningen tänks så här: "Titta på S&H inventeringen så bra det går. De hittar ju massor med lämningar, sysselsätter de arbetslösa och sprider glädje i bygderna. Varför anställa dyra arkeologer när man kan använda arbetssökande? Kan man inte göra likadant på de där dyra exploateringsgrävningarna?".

Det är en balans mellan professionell kulturmiljövård och icke-professionell och i S&H tycker jag den balansen är skev. Situationen är dock något bättre nu än under S&H:s första år.