Författare Ämne: RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!  (läst 15172 gånger)

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #20 skrivet: augusti 19, 2005, 13:58 »
>David. OK, jag överdrev vad du skrev. Sorry.

Mitt intryck är att Skog och Historia är mycket disparat. De olika SoH projekten i olika län ser mycket olika ut. Jag känner tex till 3 st i Jönköpings län (där jag jobbar):

Det första sköttes helt av länsstyrelsen. Lst extraanställde en antikvarie som gjorde lite småkollar i skogarna. Jag är lite tveksam til hur stor kunskapsökningen blev av de penagrna.

Det andra utförs av Höglandets fornminnesförening. Pengarna går till att bekosta löner för arkeologernas handledning och besiktning av deras resultat. Jag ser det som ett bra sätt att kanalisera en organiserad grupp frivilliga entusiasters intresse för arkeologi.

Det tredje SoH projektet har ett mer klassiskt upplägg med långtidsarbetslösa som givits anställningar. Handlening av arkeologer. Jag har för mig att det är ca 25 anställda i projektet plus två arkeologer. Medel administreras av SVS men arkeologerna är anställda på museet.

SoH ser mao helt olika ut från projekt till projekt. I Jönköping är det naturligtvis det tredje projektet som genererar flest nya punkter till Kotten och till fornminnesregistret, detta beror naturligtvis på att mest tid läggs i fält inom det projektet!

Nu befinner vi oss långt från huvudtrådens titel, men vi berör dess kärna.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #21 skrivet: maj 22, 2006, 10:35 »
För den intresserade så finns det en artikel om denna grävning i senaste numret av Populär arkeologi (2/2006). Bl a framkom keramik från 1000-talet samt en röd, facetterad karneolpärla från 900-talet.

Även denna säsong finns det en möjlighet att delta i grävkurs i Björkö by.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gardenia

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #22 skrivet: maj 28, 2006, 18:14 »
5 grävdagar kan man ju både ha och mista  :roll:

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #23 skrivet: mars 28, 2007, 15:20 »
He, he...det finns ju många aktiviteter som kan utföras av amatörer och där man kan ta betalt: kom och prova att obducera, det är väldigt lärorikt och den som skall obduceras är ju redan död så man riskerar ju inga liv (liknelsen är inte så långsökt som den låter, även vid en arkeologisk utgrävninga kan man stöta på rester av döda människor), kom och håll lektioner i en skola, ungarna lär sig ju inget vettigt i alla fall, kom och konstruera något roligt på KTH... exemplen kan mångfaldigas; varför skall bara arkeologin amatöriseras?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Savon

  • Avslutat konto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 97
SV: RAÄ tar betalt av folk som vill gräva på Björkö!
« Svar #24 skrivet: mars 28, 2007, 15:51 »
Jo, men det har ju reklamvärde. Alla kan inte utbilda sig till att "få" gräva på riktigt.
Man gör en stor tjänst åt folk när man ordnar kurser och aktiviteter. Och åt sig själv, mer sympati och förståelse och så då mer...pengar in...dessutom är det faktiskt folks egen historia.
Obduktioner var ju teater förr. Och tänk på konstnärerna, Rembrandt, Michelangelo etc har målat obduktioner, och studerat lik.

Jag lär ibland amatörer att måla eller teckna, jag ser dem inte som konkurrenter, för jag vet ju hur mycket bättre jag! är ::), men de blir intresserade av konst, de blir uppmuntrande (OBS!) och det innebär att det blir mer "kulor"...ja och mer rörelse, inte så dött.