Författare Ämne: Kursplan, introduktion för amatörer  (läst 9006 gånger)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
Kursplan, introduktion för amatörer
« skrivet: oktober 26, 2010, 16:52 »
Hur skulle ni lägga upp en kurs eller studiecirkel i arkeologi för nybörjare? Vi kan för enkelhetens skull säga att vi har 10 x 40 minuter på oss, fördelade på fem tillfällen.

Själv hade jag tänkt mig något i den här stilen:

1. Arkeologins historia (viktiga upptäckter som t.ex. Thut Ankh Amon och Pompeiji).
   
2. Grävteknik och dateringsmetoder (kol 14, metalldetektering, dendrokronologi etc.)

3. Fyndtyper och fyndhantering.

4. Fornminnes- och kulturminneslagen.

5. Studiebesök på t.ex. Historiska muséet.

Jag skulle även dela ut ett kompendium och visa mycket bilder.

Är det någon som har fräscha idéer är jag tacksam!

Stefan



Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Kursplan, introduktion för amatörer
« Svar #1 skrivet: oktober 26, 2010, 17:01 »
Inte för att jag riktigt kan motivera det, men jag skulle nog lägga fynden före grävningen.
Qui tacet, consentit

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Kursplan, introduktion för amatörer
« Svar #2 skrivet: oktober 26, 2010, 19:46 »
Stratigrafi och lagerföljder borde väl vara med?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kursplan, introduktion för amatörer
« Svar #3 skrivet: oktober 26, 2010, 19:56 »
Ursäkta, men vart tog själva forntiden vägen? Eller hade du inte tänkt att det skulle ingå, utan mer vara en kurs om själva arkeologivetenskapen i sig?

/Mats

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Kursplan, introduktion för amatörer
« Svar #4 skrivet: oktober 26, 2010, 20:29 »
Digitala hjälpmedel, allt ifrån biblioteksdatabaser till Fornsök
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kursplan, introduktion för amatörer
« Svar #5 skrivet: oktober 26, 2010, 22:02 »
Ursäkta, men vart tog själva forntiden vägen? Eller hade du inte tänkt att det skulle ingå, utan mer vara en kurs om själva arkeologivetenskapen i sig?

/Mats


Du menar indelningen i sten-, brons-, järnålder o.s.v.? Det kommer med i första momentet så klart.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Kursplan, introduktion för amatörer
« Svar #6 skrivet: oktober 27, 2010, 07:55 »
4. Fornminnes- och kulturminneslagen.

Under denna punkt skulle jag försökt jaga fram ett par lokala exempel på hur processen går till. Om det inte finns något bra lokalt så kör ett större infrastrukturprojekt från utredning till slutpublicering och nämn varför man gör vad i vilket skede. Då förstår folk helt plötsligt varför det grävs mer i vissa områden än i andra samt att arkeologerna inte bara kan åka ut och gräva vad de vill. Jag tycker att det är viktigt att vår lagstiftning skapar kunskap och forskning, även i en del regioner som kanske inte skulle undersökts lika väl om all arkeologi bedrivits via universiteten.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kursplan, introduktion för amatörer
« Svar #7 skrivet: oktober 27, 2010, 08:29 »
Du menar indelningen i sten-, brons-, järnålder o.s.v.? Det kommer med i första momentet så klart.

Ojdå, låter tight med tiden där. Tolkade "Arkeologins historia" mer som just det - alltså själva vetenskapsdisciplinens historia från 1600-talet och framåt. Skulle i så fall se det som två avsnitt:
1a. Forntiden
1b. Arkeologins historia

Tycker att du är duktig om du hinner med alla punkter på bara 10x40 minuter!

/Mats

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Kursplan, introduktion för amatörer
« Svar #8 skrivet: oktober 27, 2010, 12:35 »
Om det hinns med så lägg gärna till en mindre utflykt i fält till någon lämplig fornlämningsmiljö. Det är ovärdeligt att faktiskt se fornlämningar ute i naturen.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kursplan, introduktion för amatörer
« Svar #9 skrivet: oktober 28, 2010, 19:26 »
Glöm för all del inte 'prologen' - innan punkt 1 får man ju begrunda och motivera arkeologin. ("Varför gräva överallt efter allt möjligt gammalt? Och sen tycka att ju äldre ju bättre?! Är inte det som att  enbart dricka gammalt vin...?!"  8) )

Annars håller jag med gangrade om att genomgå fynden före tekniken. Det kan ge följande progression;

0. Varför gräva? (forntidens betydelse för dig och mig, frånvaron av litterära traditioner.)
1. Arkeologins historia (från Rudbeck till RAÄ?)
2. Vad man hittat, vart, och vad det betydt - för vårt historiska förstånd (jmfr. pkt. 0)
3. Hur man gräver, behandlar, daterar, o.s.v.

---

Âr engasjerad med en liknande uppgift, som föredrag för 'kulturintresserade turister'. Det vore kul att se underpunkterna eftersom du får konseptet klart...!
« Senast ändrad: oktober 28, 2010, 19:59 av Boreas »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kursplan, introduktion för amatörer
« Svar #10 skrivet: oktober 28, 2010, 19:42 »
Tack för alla goda råd! Jag var på anställningsintervju idag och det blir tio gånger istället för fem, plus en studiecirkel om run- och bildstenar och en om nordisk mytologi, också den på tio tillfällen.

Stefan :)

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Kursplan, introduktion för amatörer
« Svar #11 skrivet: oktober 28, 2010, 19:43 »
Teori och metod i att koka fältkaffe

Bör ju vara en av de viktigare kurserna om man vill lyckas som arkeolog?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kursplan, introduktion för amatörer
« Svar #12 skrivet: oktober 28, 2010, 19:53 »
Tack för alla goda råd! Jag var på anställningsintervju idag och det blir tio gånger istället för fem, plus en studiecirkel om run- och bildstenar och en om nordisk mytologi, också den på tio tillfällen.

Stefan :)

Det va' som sjutton. Grattis - och riktigt lycka till!
Hör gärna mer om hur du utvecklar kurserna.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Kursplan, introduktion för amatörer
« Svar #13 skrivet: oktober 28, 2010, 23:20 »
Tack för alla goda råd! Jag var på anställningsintervju idag och det blir tio gånger istället för fem
Stefan :)

Då tycker jag att du bör använda ett av de tio för arkeologiska hjälpvetenskaper, som t ex dateringsmetoder, arkeozoologi/osteologi och palynologi.

Utloggad Runde

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
SV: Kursplan, introduktion för amatörer
« Svar #14 skrivet: oktober 29, 2010, 08:18 »
Kan nog tycka att lagstiftningen kommer som Nr. 1 sedan är det bara det roliga kvar. Det är ju väldigt lätt när ni är ute och tittar på lämningar att glömma just det som lagen säger.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Kursplan, introduktion för amatörer
« Svar #15 skrivet: oktober 29, 2010, 09:32 »
Kan nog tycka att lagstiftningen kommer som Nr. 1 sedan är det bara det roliga kvar. Det är ju väldigt lätt när ni är ute och tittar på lämningar att glömma just det som lagen säger.

alternativet är ju att rätt ofta återkoppla till lagen och förklara varför man kunde göra som man gjorde i relation till den. T.ex. när det pratas stenålder så är det oundvikligt att en väldigt stor del av tiden kommer att läggas på skånska exploateringsresultat, delvis beroende på att det är en av sveriges mest expansiva regioner men även pga att vi har ett av europas tätaste stenålderslämningsbestånd i skåne. Det jag vill ha sagt är att vi skulle aldrig ha vetat allt vi vet utan den lagstiftning vi har idag, vilket kan vara bra att lyfta fram i studiecirkelsammanhang.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kursplan, introduktion för amatörer
« Svar #16 skrivet: oktober 29, 2010, 09:46 »
Lagstiftningen är viktig, ja, men vill man ha studiecirkeln till en aptitretare för nybörjare så tror jag inte att man ska "gråa" ut hela ämnet genom att tjata för mycket om lagstiftning och dagens samhällsaspekter. Måste man inte framförallt skapa en kunskapstörst kring själva forntidsmänniskan och de lämningar han/hon lämnat efter sig?
Nu vet jag inte vad du har för målgrupp där, Ragnfast, så jag kanske ska reservera mig lite.

/Mats

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Kursplan, introduktion för amatörer
« Svar #17 skrivet: oktober 29, 2010, 11:19 »
jobbar man lite på det så tror jag nog att man kan få med lagstiftningen på ett naturligt sätt utan att den förtar något av det hela, kanske den till och med kan berika. Men lätt är det oftast inte.

VARFÖR man hittar VAD VAR är en viktig aspekt som inte får slarvas bort och då är lagen given. I kombination med NÄR så kan lagen lätt integreras i "arkeologihistoriadelen". Jag kan tänka mig att frågan VARFÖR har man inte grävt bla bla bla att komma som ett brev på posten, lagen är då ett givet delsvar.

Ergo: med rätt infallsvinkel kan det mesta göras intressant. Med fel infallsvinkel kan allt göras tråkigt hur spännande det egentligen än är.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/