Författare Ämne: Flygfoto och IR med liten RC-farkost?  (läst 18871 gånger)

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
Flygfoto och IR med liten RC-farkost?
« skrivet: april 29, 2010, 23:05 »
Hej!

Är i färd med att bygga en radiostyrd Tricopter (enklare modell av helikopter)
Den färdiga manicken kommer att kunna bära med sig en kamera och förutom att flyga omkring för nöjes skull vill jag använda den i arkeologiska sammanhang, filma och fota intressanta anläggningar från ovan.

Jag vill även ta IR-bilder och i den litteratur jag läst nämner man bara "gamla" filmrullar av IR-modell. Är det någon som har erfarenhet av digitala IR-kameror som använts vid arkeologiska undersökningar?

Mvh,
/Micke

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Flygfoto och IR med liten RC-farkost?
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2010, 07:46 »
När jag jobbade på skogsstyrelsen gjorde man punktvisa överblickar mha RC plan med videokamera och länk till laptop. Rätt billigt egentligen, och det var ändå efter stormarna för sisådär fyra år sedan så det är garanterat billigare nu. Man fick bra överblick och jag kan tänka mig metoden för arkeologiskt vidkommande.

Vad gäller IR har jag igen aning.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Flygfoto och IR med liten RC-farkost?
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2010, 11:49 »
När jag jobbade på skogsstyrelsen gjorde man punktvisa överblickar mha RC plan med videokamera och länk till laptop. Rätt billigt egentligen, och det var ändå efter stormarna för sisådär fyra år sedan så det är garanterat billigare nu. Man fick bra överblick och jag kan tänka mig metoden för arkeologiskt vidkommande.

Vad gäller IR har jag igen aning.

Ska experiementera med IR och kanske återkomma med en läcker IR-bild...

=)

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Flygfoto och IR med liten RC-farkost?
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2010, 12:36 »
Jag har också varit inne på detta, när jag jobbade i Stavanger så hyrde vi in en snubbe som fotade med radiostyrd helikopter. Riktigt bra bilder blev det, men det var inte alla dagar som det gick (av förklarliga skäl). Har faktiskt ordnat en helikopter och ska börja öva i sommar.

Har inte ens funderat på IR dock. De bilder vi tog i Stavanger var för att få överblick och dokumentera utgrävningarna. Berätta hur det går, de vore ju väldigt intressant.

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Flygfoto och IR med liten RC-farkost?
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2010, 14:42 »
Har inte ens funderat på IR dock. De bilder vi tog i Stavanger var för att få överblick och dokumentera utgrävningarna. Berätta hur det går, de vore ju väldigt intressant.

Igårkväll fick jag låna en rc-simulator av en vis rc-flygare och kommer att spara tusenlappar i uteblivna krascher i fält :) Jag har aldrig flugit rc-helikopter förut!
Såvida du inte är van rc-pilot rekommenderar jag varmt:
http://www.hobbex.se/p/productmenu,12.152/pid,574/t/product.html

Fördelar med en tricopter är att den är billig att konstruera, billiga reservdelar, enkel konstruktion och skall vara lättflugen samt att den lämpar sig väl för flygfoto.

Länk till modellen jag tänker bygga (Finns en hel del om RC-flygfoto om man letar i forumet)
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1142429

Blir spännande och höra hur det går för dig med!

/M

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Flygfoto och IR med liten RC-farkost?
« Svar #5 skrivet: september 07, 2010, 13:15 »
Nu är min tricopter i luften.

Fortfarande en protyp och jag modifierar den stup i kvarten.
Nytt kamerafäste skall ta bort vibrationer och jag är nästan nöjd
http://www.youtube.com/watch?v=xV-tyn9L750

Inte mycket till arkeologi i filmsnutten, syftet med densamma är för att testa graden av vibrationer.

Vibrationer har ingen större betydelse för stillbildsfotografering men har inte
inhandlat kamera för ändamålet ännu, likaså med IR-kamera.

Tror att IR-tekniken kan bli mycket intressant att tillämpa...

Ikväll ska maskinen få filma rösen!!

PS! Var finns fonden/finansiären som kan sponsra ett projekt som mitt???
Eller är det precis som vanligt att arkeologi skall vara ideéllt arbete??

/Z


Utloggad Runde

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
SV: Flygfoto och IR med liten RC-farkost?
« Svar #6 skrivet: september 08, 2010, 17:38 »
Mycket fin filmsnutt, EU har ju fonder att söka ur så inte skall ett sådant jobb behöva vara ideellt bara krångligt med EU.

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Flygfoto och IR med liten RC-farkost?
« Svar #7 skrivet: september 09, 2010, 09:54 »
Mycket fin filmsnutt, EU har ju fonder att söka ur så inte skall ett sådant jobb behöva vara ideellt bara krångligt med EU.

Kommentaren om arkeologi som ideéllt arbete var en frustrationsyttring eftersom arkeologi har så lågt status jämfört med andra vetenskaper (åtminstone för "stunden"). Om jag hade sysslat med miljö i någon form hade situationen varit annorlunda. Kan man ana en uns bitterhet? ;-)

EU-medel har kunnat varit en väg att gå men det är precis som du säger... det byråkratiska krånglet. Har hittat ett par fonder som jag skall ansöka pengar hos.

/M

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Flygfoto och IR med liten RC-farkost?
« Svar #8 skrivet: september 09, 2010, 11:48 »
Jag fortsätter att lämna rapporter hur Tricopteräventyret fortskrider.....

Testade häromkvällen att filma rösen och lärde mig massor av experimentet.

OBS! Jag är fortfarande i en test/utvärderingsfas och materialet har inte den önskade kvalitén ännu. Det vetenskapliga värdet av att filma en anläggning kan ifrågasättas men passar ypperligt för att prova tricopterns manöverförmåga etc etc

Lärdomar så här långt
  • Tricoptern är lättflugen men en ansenlig tid måste vigas för träning
  • Svårt att uppskatta höjd och ingen uppfattning om hela objektet syns i bild utan tekniska hjälpmedel
  • Inga problem att uppnå högkvalitetsbilder med en bra kamera


Filmade rösen (Youtube har klippt bort delar av filmen med extra ryckighet som följd)
http://www.youtube.com/watch?v=Bk9XjAViWtU
/Z

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Flygfoto och IR med liten RC-farkost?
« Svar #9 skrivet: september 09, 2010, 19:34 »
Jag kan inte låta bli att undra över om bilden inte kan bli skakig av vibrationerna från motorn, och om det i så fall inte vore bättre med en ballong av något slag?

Jag såg att Teknikmagasinet hade en radiostyrd zeppelinare som inte kostade många kronor och borde funka om det är någorlunda vindstilla. Fast en ballong sätter man förstås bara upp på en lina....

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Flygfoto och IR med liten RC-farkost?
« Svar #10 skrivet: september 09, 2010, 21:29 »
Jag kan inte låta bli att undra över om bilden inte kan bli skakig av vibrationerna från motorn, och om det i så fall inte vore bättre med en ballong av något slag?

Jag såg att Teknikmagasinet hade en radiostyrd zeppelinare som inte kostade många kronor och borde funka om det är någorlunda vindstilla. Fast en ballong sätter man förstås bara upp på en lina....

Hej!

Det kommer inte vara bekymmer med vibrationer vid stillbildsfotografering. När man filmar med videokamera ställs högre krav på piloten, framför allt på att flyga mjukt. Vid tvära kast eller gaspådrag kompenserar gyrona och då får man vibrationer.

Nästa förbättring av tricoptern kommer innebära att jag kommer ha en videokamera ombord som sänder livebilder. Med videoglasögon kommer jag se samma vy som tricoptern och kommer att kunna hålla höjd och manövrera på ett mycket bättre sätt.

Jag är inte ute efter att ta perfekta lodfoton, vill åstadkomma översiktsbilder och NIR-foton.

Kan inte du handla en luftballong och testa? ;-)

/z

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Flygfoto och IR med liten RC-farkost?
« Svar #11 skrivet: september 09, 2010, 22:32 »
Jag hade nog gjort det redan, om jag bara hittat en tillräckligt liten kamera att ta stillbilder med. Jag är ingen "tekniknörd" direkt och har ännu inte fått hajj på det där med att lägga upp bilder och liknande; typisk analog människa...... :-[

Men radiostyrda, kamerautrustade flygplan användes väl redan för drygt 70 år sen? (Har förresten hört att nazityskland skulle haft ett "rymdprogram" redan -38, men det är en helt annan tråd....)

Har förresten för mig att det finns en flygfilm med modellplan över Visby på You Tube, lite knackig men j-vligt häftig. ;)

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Flygfoto och IR med liten RC-farkost?
« Svar #12 skrivet: oktober 10, 2010, 09:46 »
Jag hade nog gjort det redan, om jag bara hittat en tillräckligt liten kamera att ta stillbilder med. Jag är ingen "tekniknörd" direkt och har ännu inte fått hajj på det där med att lägga upp bilder och liknande; typisk analog människa...... :-[

Men radiostyrda, kamerautrustade flygplan användes väl redan för drygt 70 år sen? (Har förresten hört att nazityskland skulle haft ett "rymdprogram" redan -38, men det är en helt annan tråd....)

Har förresten för mig att det finns en flygfilm med modellplan över Visby på You Tube, lite knackig men j-vligt häftig. ;)

Jag fick min IR-kamera häromdagen. Igentligen lite för tung men jag kan använda den till fotograferande på landbacken med. Bland annat ska jag testa fota hällmålningar.

Har fullt sjå att lära mig kameran, bildredigering som inte manipulerar det vetenskapliga värdet etc etc.

Kommer ta ett tag innan jag törs flyga med den....bygger ny lättare ram först.

Även om flygfotografering har tilllämpats förr tror jag man har underskattat värdet av den...i synnerhet NIR-fotografier. Den äldre analoga tekniken med IR-film var mer krävande än dagens digitala kameror. Förhållandevis enkelt att konvertera "nästan" vilken digitala kamera som helst till IR..
Men man bör kanske vara en "digital" människa för att göra konvertering själv ;)

/Z

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Flygfoto och IR med liten RC-farkost?
« Svar #13 skrivet: oktober 10, 2010, 10:17 »
Kan redan konstatera att stigar/vägar/diken framträder tydligt på IR-foton.

En annan aktivitet som lätt kan urskiljas är...lämningarna efter en sladdande moped :) Måhända i framtiden klassad som en kulturhistorisk lämning? :) (Se bifogad bild)

Skämt åsido, även om jag har en hel del kvar att lära om IR-kameran och tekniken i sig är jag redan förvissad om att jag kommer ha stor glädje av den.

Om jag hinner innan vintern ska jag experimentera med IR-foton av hällmålningar

/M

Utloggad ola

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
SV: Flygfoto och IR med liten RC-farkost?
« Svar #14 skrivet: oktober 10, 2010, 21:54 »
Det finns ett kommersiellt system som även kan bära en IR-kamera. Kolla vår hemsida www.smartplanes.se
Där finns inspiration till vad man kan göra med små UAV system och exempel på IR-bilder. 

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Flygfoto och IR med liten RC-farkost?
« Svar #15 skrivet: oktober 11, 2010, 10:57 »
Det finns ett kommersiellt system som även kan bära en IR-kamera. Kolla vår hemsida www.smartplanes.se
Där finns inspiration till vad man kan göra med små UAV system och exempel på IR-bilder. 

Hej Ola!

Tackar för länken!
Blev imponerad av tekniken och samtidigt inspirerad.

Mvh,
/Micke


Utloggad ola

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
SV: Flygfoto och IR med liten RC-farkost?
« Svar #16 skrivet: oktober 20, 2010, 21:38 »
Här är en länk,
http://www.jti.se/index.php?mact=News2,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=205&cntnt01detailtemplate=PS_News_Content&cntnt01dateformat=%25Y-%25m-%25d&cntnt01lang=sv_SE&cntnt01returnid=53,
där den diskuterade tekniken faktiskt används för en arkeologisk undersökning.
Om moderator tycker att detta är  otillbörlig produktreklam så radera detta inlägg.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Flygfoto och IR med liten RC-farkost?
« Svar #17 skrivet: april 09, 2013, 11:37 »
Här är en liten farkost som tar flygfoton.

SenseFly eBee

Fotona går sedan att omvandla till kartor och 3d-bilder med speciell programvara.

Maps and 3d

Längst ned på sidan finns en video om behandling av foton.

Ju äldre desto bättre.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Flygfoto och IR med liten RC-farkost?
« Svar #18 skrivet: april 11, 2013, 12:23 »
Några 10 kvadratkilometer per flygning kan du dock inte hoppas på i Sverige.

Du måste hela tiden hålla farkosten inom synhåll nämligen. Då räknas den som modellflygplan. Så fort den flygs utan visuell kontakt är det ett "luftfartyg" i lagens mening och i princip gäller då samma säkerhets- och luftvärdighetsregler som för t ex en Boeing 747.

Utloggad ola

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
SV: Flygfoto och IR med liten RC-farkost?
« Svar #19 skrivet: april 11, 2013, 22:04 »
50 ha per flygning är fullt rimligt och är avklarat på mindre än en timme upp och nerpackning av utrustningen inkluderat. All användning av sån här utrustning är noga reglerad av myndigheterna. Så fort det inte är på hobbynivå/fritid så klickar mycket strängare regler än för modellflyg in.
Resultaten är mycket användbara och kartmaterialet man får fram har en precision på några cm i plan och 5-6 cm i höjdled. Det finns även en svensk tillverkare, se http://www.smartplanes.se/
Det finns flera entreprenörer som tar uppdragsflygningar med den här sortens utrustning. Det kan säkert vara ett bra sätt att skaffa sig ett bra och färskt kartunderlag när man har behov av ett sådant eller att dokumentera en större utgrävning under arbetets gång