Ottarshögen är nog mest önskedrömmar, ursprungligen skapade av lärda män under medeltiden.
Troligen vet vi inte när högen fick sitt namn, men vi vet att folk intresserade sig för forntiden och bland annat hittade på förklaringsmyter.
Om man läser Snorre finner man att texten inte alls överensstämmer med en hög i Vendel. Det finns därför inget förklaringsvärde i tankarna om denna hög, utan allt bygger bara på att det stämmer och att Snorre hade fel.
Äldre texter är ofta mer finurliga än man i förstone kan tro. Exempelvis använde man sig redan tidigt av allegori. Tänk, sankt Göran och draken, fast i skriven form. Vad gäller skrifttolkning finns det fortfarande en hel del kvar att göra. En del sagor har ännu inte satts in i sitt sammanhang vid tillkomsten, och tolkas därför på en mängd olika sätt.
Intressant vad gäller ynglingarna och svearna är väl att peka på den förstörelse som arkeologerna talar om. Det kan då vara så att Tacitus talar om folk som bodde någon annanstans än i Mälardalen.
En avhandling jag tycker om är, "En hiar atti rikR", som bland annat framför att där har funnits en elit på många olika platser, och att Uppsala inte verkar vara en alldeles dominerande plats. Man kan jämföra med vad sagorna säger och få lite perspektiv på samhället.
Jo, Aun och Adils sägs kanske inte direkt kriga i Västergötland. Vad gäller Aun sägs det att han bodde där under många år, och vad gäller Adils sägs det att han stred på Vänern. Det senare är kanske en fånig sak att påpeka, för Vänern ligger ju rätt nära Västergötland
men ändå.