Författare Ämne: Ynglingarna  (läst 94674 gånger)

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
Ynglingarna
« skrivet: april 27, 2010, 19:47 »
Hur pass säkert kan man säga att ynglingaätten har existerat, var de höll till och vad de härskade över? Vad är saga, sägen och sentida rekonstruktioner?
Qui tacet, consentit

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Ynglingarna
« Svar #1 skrivet: april 27, 2010, 20:28 »
Snorris Ynglingasaga är en berättartext med förklaringar till strofer ur dikten Ynglingatal, som ska ha författas av Tjodolf av Hvin på 800-talet.  Den skildrar svearnas kungar i Svitjod, som var ett vanligt namn på riket under Snorris tid, men inte påträffas på runstenar förrän på 1000-talet. Den siste av dessa kungar, Ingjald Illråde, enade Svitjod genom att bränna inne ett antal småkungar och blev bortjagad. Norges legendariske riksgrundare, Harald Hårfager, och därmed en rad andra småkungar sägs stamma från honom.

Den urgamla adelssläkten Bonde räknar också sin härstamning från Ynglingarna. Jag kan rekommendera ett besök i Spånga kyrka, där deras släktträd finns att beskåda.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Ynglingarna
« Svar #2 skrivet: april 27, 2010, 21:05 »
Tja några historiska eller arkeologiska bevis verkar ju inte finnas, men viss sanning kan det ju finnas i sagorna..

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Ynglingarna
« Svar #3 skrivet: april 27, 2010, 21:24 »
Ottarshögen i Vendel grävdes ut under första världskriget. På botten av högen återfanns en bronsbeslagen träspann med brända ben, spelbrickor och ett dryckesglas. Dessutom fann man ett guldmynt präglat i Konstantinopel 476/77. Det var ganska slitet och högen låter sig dateras till första hälften av 500-talet, då Ottar ska ha dött.

Fynden i Uppsala högar stämmer tidsmässigt också med kungarna Egil och Adils. Den mellersta högen har genom provgrävningar visat att den kan vara äldre än dem, och skulle då passa in på Aun, som kan ha dött om kring år 500 eller något tidigare.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Ynglingarna
« Svar #4 skrivet: april 27, 2010, 21:58 »
Ottarshögen i Vendel grävdes ut under första världskriget. På botten av högen återfanns en bronsbeslagen träspann med brända ben, spelbrickor och ett dryckesglas. Dessutom fann man ett guldmynt präglat i Konstantinopel 476/77. Det var ganska slitet och högen låter sig dateras till första hälften av 500-talet, då Ottar ska ha dött.

Fynden i Uppsala högar stämmer tidsmässigt också med kungarna Egil och Adils. Den mellersta högen har genom provgrävningar visat att den kan vara äldre än dem, och skulle då passa in på Aun, som kan ha dött om kring år 500 eller något tidigare.

Jo, men det är ju sånt där som är så svårt. Det finns ju ingenting i det du säger som kan bevisas ha med Ynglingarna att göra. Bara rena antaganden värdiga Atlantica:n.  ;)
När kopplade man t ex för första gången ihop Ottar med högen i Vendel, namnet har INTE levt kvar sen högen skapades.
Qui tacet, consentit

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Ynglingarna
« Svar #5 skrivet: april 27, 2010, 22:20 »
I folkminnet levde den som Utters hög eller Ottarshögen redan på 1600-talet i alla fall. Man ska inte underskatta folkminnet, i Danmark talades det om en vagn i en sjö och mycket riktigt hittade man också en vagn, i den sjö som nu blivit en mosse, från Bronsåldern...!
På Gotland säger man fortfarande "det var som när sjön brann", med största sannolikhet med Bulverket i Tingstäde träsk i minnet.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Ynglingarna
« Svar #6 skrivet: april 27, 2010, 22:53 »
I folkminnet levde den som Utters hög eller Ottarshögen redan på 1600-talet i alla fall. Man ska inte underskatta folkminnet, i Danmark talades det om en vagn i en sjö och mycket riktigt hittade man också en vagn, i den sjö som nu blivit en mosse, från Bronsåldern...!
På Gotland säger man fortfarande "det var som när sjön brann", med största sannolikhet med Bulverket i Tingstäde träsk i minnet.
I Örebro säger man "Det har inte hänt sedan Hjälmaren brann" jag tror inte att det betyder att det finns ett oupptäckt bulverk där. Och hur vet man att något levde i folkminnet på 1600-talet. Det är ju väldigt svårt att bevisa. Det enda man vet är att upptecknaren antingen hörde det av nån (vars far KAN ha hittat på det...) eller ville höra det eller bara skrev det ändå. Vi pratar om en tid när Sverige skulle bevisas vara världens medelpunkt.  Atlantikan skrevs väl på den tiden?
Sen finns det väl 7 kungar i nåt berg, bergakungar, troll, älvor och jag vet inte vad. Alltså, jag kan ju inte säga att det inte ligger nånting i folkminnet, bara att det är väldigt väldigt svårt att bevisa något. Det som jag dock tycker är svårt att bortse ifrån är "Björnhögen" på gotland - alla sjöar har väl en vagn i sig, alla högar en skatt, men varför skulle en hög på gotland ha ha en björn i sig - hur länge sen var det  det fanns björn på Gotland?
Qui tacet, consentit

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Ynglingarna
« Svar #7 skrivet: april 28, 2010, 10:00 »
Det har aldrig funnits björn på Gotland och inte heller varg (och förmodligen är det därför det inte finns någon folklig tradition om varulvar heller).

I Sollentuna, tragiskt nog helt kringränd av motorvägar och annat modernt skit, ligger kung Agnes hög. Han ska ha blivit hängd i sin egen halsring av Skjalf och hennes män. Hon var en hövdingadotter som han ska ha tagit tillfånga under ett krigståg i Finland. Detta ska skett vid Agnefit, som vissa vill ha förlagd till dagens Gamla Stan. Högen är, såvitt jag vet, aldrig undersökt, men jag gissar att det också är en brandgrav. Annars kunde det vara intressant om man kunde hitta tungbenet eller skador på halskotpelaren....

Den här artikeln om Ynglingarna på Wikipedia tycker jag var utförlig och bra skriven:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ynglinga%C3%A4tten

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Ynglingarna
« Svar #8 skrivet: april 28, 2010, 10:14 »
Ibland stämmer folkminnet, som vid mordet på kung Sverker den äldre, enligt arkeologiskt fynd:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverker_den_%C3%A4ldre
Naturligtvis hade Snorre en politisk agenda för sin skildring av Ynglingaätten, man får räkna med regigering och ett visst mått av fri fantasi. Kungaätten skulle ju ha anor att skryta med!
Om vi undantar de allra äldsta kan vi nog anta att de flesta har funnits.Kronologin var man däremot inte så noga med på denna tiden.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ynglingarna
« Svar #9 skrivet: april 28, 2010, 10:34 »
Hugleiks verkliga existens styrks av att han finns i andra källor

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3651.0.html

men det styrker ju inte att han tillhör Ynglingaätten.

Även om kungarna funnit så kan ju ätten vara uppdiktad.  Det verkar ju onekligen som man slagits om makten en hel del varför jag tycker det skulle vara otroligt att ätten alltid lyckats behålla makten.  Däremot tycker jag det är troligt att ätten diktats ihop  eller utökats med fler kungar för att göra den ännu "mäktigare", jämför med Karl IX och Erik XIV.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Ynglingarna
« Svar #10 skrivet: april 28, 2010, 10:50 »
Lever man så starkt i folkminnet att Snorri, mer än ett halvt årtusende senare, kan skriva en så detaljerad redogörelse för deras göranden och låtanden så måste det, enligt mitt sätt att se, finnas en verklighetsbakgrund. Klart är i alla fall att hans samtid har betraktat Ynglingarna som historiska personer, inte minst de kungaätter som räknat (och fortfarande räknar?) sin härkomst ifrån dem.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Ynglingarna
« Svar #11 skrivet: april 28, 2010, 17:47 »
Lever man så starkt i folkminnet att Snorri, mer än ett halvt årtusende senare, kan skriva en så detaljerad redogörelse för deras göranden och låtanden så måste det, enligt mitt sätt att se, finnas en verklighetsbakgrund. Klart är i alla fall att hans samtid har betraktat Ynglingarna som historiska personer, inte minst de kungaätter som räknat (och fortfarande räknar?) sin härkomst ifrån dem.
Det ar val inte sa svart att skriva en detaljerad redogorelse om man hittar pa. Nu menar jag inte att Snorri maste ha hittat pa det, men det ligger i historians natur att vara detaljerad, ingen skulle tro pa en kungalangd om den inte var detaljerad, men om den ar korrekt eller inte kan ingen kontrollera.
jmf NibelungenLied (http://en.wikipedia.org/wiki/Nibelungenlied) dar diverse historiska figurer mixats ihop till en underbar historia som forvisso ar detaljerad och forvissa innehaller spar av verkliga handelser och personer, men anda langt ifran sanningen.
Qui tacet, consentit

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ynglingarna
« Svar #12 skrivet: april 29, 2010, 15:47 »
Skall man gå ett steg längre så kan man ju tänka på Tolkiens ring-trilogi som också är enormt detaljerad och som delvis bygger på äldre material (keltiskt, germanskt, fornnordiskt) men som förstås inte är sann för två öre.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Ynglingarna
« Svar #13 skrivet: april 29, 2010, 16:59 »
Det skulle göra Snorri till inte bara charlatan utan också världens första skönlitterära författare......

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Ynglingarna
« Svar #14 skrivet: april 29, 2010, 19:09 »
En viktig skillnad ar att man inte medvetet pa samma satt diktar upp historier langt tillbaka i tiden (antar jag), men alla som lekt visk-leken kan ju tanka pa hur svart det maste vara att halla en traderad historia korrekt i flera hundra ar. Vissa delar kommer att lysa klarare medan andra gloms bort, forandras eller ersatts.
 ;)
Qui tacet, consentit

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Ynglingarna
« Svar #15 skrivet: april 29, 2010, 19:55 »
Det skulle göra Snorri till inte bara charlatan utan också världens första skönlitterära författare......

Antar att du inte har stött på bibeln i så fall.. ;)

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Ynglingarna
« Svar #16 skrivet: april 29, 2010, 20:02 »
Jag tror inte man lekte viskleken när man förde vidare regentlängderna.
Jag känner personer som kan räkna upp Sveriges kungar de senaste 1000 åren,

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Ynglingarna
« Svar #17 skrivet: april 29, 2010, 20:20 »
Ja, när jag var 12-13, och mest fanatisk i mitt myntsamlande, kunde jag inte bara regentlängden utan även alla valspråk....

Begreppet skönlitteratur myntas för övrigt inte förrän på 1800-talet, och jag tror inte att de som skrev bibeln trodde att de fabulerade heller.

Jag tänker ändå att t.ex. Snorri befann sig 800 år närmare Ynglingarna än vad vi gör idag. Beklagligt att det inte finns några samtida skriftliga källor. Vi får hoppas att det så småningom dyker upp en runsten som t.ex. berättar om hur Adils slog Åle på Vänerns is. ;)

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Ynglingarna
« Svar #18 skrivet: april 29, 2010, 20:27 »
Det tror jag, att nån du känner kan räkna upp Sveriges kungar de senaste tusen åren, beror mer på att han/hon har läst sig till den, inte att dennes föräldrar har fört den vidare. Naturligtvis var människorna duktiga på att minnas, och man hade särskilda versmått som stöd för minnet, men när likartade händelse sker för personer med likartade namn med några hundra års mellanrum, och detta traderas i ytterligare något hundratal år, hur lätt är det då inte att blanda ihop eller rent utav "ärva" någon annans bragder. Detaljer som slipas av och saker som ändras. Jämför t ex olika uppteckningar/avskrifter (alltså avskrivna!!) av t ex Nibelungen Lied eller annat lämpligt äldre verk och se om det finns några skillnader i en historia som då inte traderats muntligt utan skriftligt.
Qui tacet, consentit

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Ynglingarna
« Svar #19 skrivet: april 29, 2010, 20:53 »
Det skulle göra Snorri till inte bara charlatan utan också världens första skönlitterära författare......

Hmm, vart tog Homeros,  Appolonius av Rhodos, Vergilius, och många, många andra vägen?