Författare Ämne: Karl XI-hjälte eller skurk?  (läst 5186 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Karl XI-hjälte eller skurk?
« skrivet: april 27, 2010, 15:37 »
I min barndom lärde jag mig i skolan om att Karl XI var mycket ädel och reste runt förklädd bland almogen.
När jag flyttade till Skåne fick jag reda på att många skåningar har en helt annan bild av honom.
Vilken bild ligger närmast sanningen?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Karl XI-hjälte eller skurk?
« Svar #1 skrivet: april 27, 2010, 16:02 »
Ja, det beror nog på vem man frågar. Kristian Tyrann har visst epitetet "den gode" i Danmark om jag inte missminner mig.......

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Karl XI-hjälte eller skurk?
« Svar #2 skrivet: april 27, 2010, 16:12 »
Kristian Tyrann har visst epitetet "den gode" i Danmark om jag inte missminner mig.......

Det är en spridd missuppfattning, sanningen är att han inte hade något tillnamn.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kristian_tyrann#Myten_om_Kristian_den_gode

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Karl XI-hjälte eller skurk?
« Svar #3 skrivet: april 27, 2010, 21:16 »
Hmm, någon annan källa än wikipedia skulle vara önskvärd, där finns ju alla möjliga/konstiga informationer, vissa bra vissa mindre bra.., har ingen egen uppfattining av vare sig Karl XI eller Kristian Tyrann..

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Karl XI-hjälte eller skurk?
« Svar #4 skrivet: april 28, 2010, 07:16 »
En parentes: Det som skrivs på Wikipedia bör styrkas med en källa vilket görs även i detta fall;  en artikel i Dagens forskning av Gunnar Richardson från 2002-05-13. Fast nu var det väl Karl XI det handlade om? ;)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Karl XI-hjälte eller skurk?
« Svar #5 skrivet: april 28, 2010, 18:12 »
Som fan till Christian II kan jag vittna om mycket om hans verkligt goda sidor men nu till Karl XI. Man får inte glömma att kungen var en produkt av sin samtid. Hans mor var ärelysten och farlig och det var hon som uppfostrade det stackars barnet till att bli en krigshetsare. 1993 gjorde jag den stora 1600-tals utställningen "Spelet om Skåne". För att ge forumet en bild av den unge Karl är följande saxat ur en av mina artiklar till utställningskatalogen:

"Vi låter ett franskt sändebud, som såg Karl XI som 14-åring själv berätta:

"Han ser ut som en människa, vilken befinner sig i förlägenhet och är rädd för allting. Det förefaller, som han icke vågade se någon i ansiktet, och han rör sig alldeles som om han gingo på glas. .. Han är fast i sina beslut, förbehållsam och sluten, någon gång till den grad, att man icke kan få ett ord ur hans mun. Han äger stor förmåga att dölja sina tankar och bevara sina hemligheter.

Konungens styrka ligger i rytteriövningar. Han fäktar och rider bra, men man anmärker, att han är skickligast i det slag av ridövningar, vartill mera fordras styrka och kroppskraft än konst och undervisning. .. Alla hans intressen är inriktade på kriget, på jakt och på skämt."

Jakten var en förlustelse som Karl XI uppskattade. Under t.ex. en lång resa i Östergötland 1670 jagade han nästan varje helgdag. Listan på skjutna djur visar på en veritabel masslakt. På Stockholms slott lät den unge regenten bokstavligt talat inreda Guds rika natur genom anskaffandet av ett otal vilda bur, vilka hölls i stora burar.

Under kungens uppväxttid hade ständerna oroats över rapporter om att hans studier var kraftigt eftersatta. Så kunde två rådsherrar berätta att de vid deras besök i kungens studerkammare till stor förvåning funnit att han som nioåring ännu inte "rätt väl och färdigt" kunde läsa svenska. Däremot kunde han detaljerat redogöra för långa predikningar han åhört. Karl XI led helt enkelt av ordblindhet. Han hade en besynnerlig ovana att kasta om bokstäverna och "att Hans Maj:t efter iläsandet begynner ordet av den sista stavelsen och stundom av den, som mitt i ordet står."

Under sin uppväxttid hade den unge tronföljaren omgetts av krigsleksaker, både i form av halvstora kanoner och av ett helt livslevande garde av 200 exercisvilliga soldater. Om kungen hette det 1674 att hans högsta önskan var att riksrådet "beslöt sig för ett krig och att han fick komma i spetsen för en armé. Åt detta håll är hela hans ärelystnad riktad, och han upprepar ofta: ”När månne dessa herrar vilja, att vi få krig?”".

Den unge Karlen i Stockholm skulle snart få sitt lystmäte på det blodiga värv han så hett sökte!"

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Karl XI-hjälte eller skurk?
« Svar #6 skrivet: april 28, 2010, 22:27 »
Som sagt en produkt av sin samtid, som de flesta andra gissar jag.., Kanske OT, men ändå intressant i tråden, vilket inflytande hade hans moder i uppväxt, undervisning osv..??

Utloggad Henrik Andersson

  • Novis
  • Antal inlägg: 12
SV: Karl XI-hjälte eller skurk?
« Svar #7 skrivet: augusti 26, 2012, 21:09 »
Hjälte.

Glöm inte att Danmark avträtt Skånelandskapen till Sverige. I karls tycke var snapphanar och dansk vänner förrädare. Och vad skulle han gjort? låtit den danskvänliga gerillan dödat svenska soldater?
Tyvärr så är krig grymt och förrädare och tjuvar enligt svensk åsikt och lag fick hårda straff. Men se till det goda. Karl räddade böndernas frihet med reduktionen.