Författare Ämne: Fornmänniskan utifrån dess miljö.  (läst 5488 gånger)

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
Fornmänniskan utifrån dess miljö.
« skrivet: april 26, 2010, 20:23 »
Jag håller på att skriva ett arbete, och det står stilla i mitt huvud just nu. Jag söker namnet på det teoretiska plan som behandlar fornmänniskan utifrån dess miljö/klimat/landskap denne bebor. Jag har för mig det antingen är fenomenologi eller strukturalism men jag kan inte minnas vilken och jag har ingen teoretisk bok till hands för tillfället att kunna kolla upp det.

Hjälp mig hitta rätt. :)

Utloggad Man from Earth

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Fornmänniskan utifrån dess miljö.
« Svar #1 skrivet: april 26, 2010, 22:13 »
Jag håller på att skriva ett arbete, och det står stilla i mitt huvud just nu. Jag söker namnet på det teoretiska plan som behandlar fornmänniskan utifrån dess miljö/klimat/landskap denne bebor. Jag har för mig det antingen är fenomenologi eller strukturalism men jag kan inte minnas vilken och jag har ingen teoretisk bok till hands för tillfället att kunna kolla upp det.

Hjälp mig hitta rätt. :)

Nä. Fenomenologi går fetbort. Jag skulle gissa på morfologi. Men det är en ren chansning. Ska fundera lite och återkommer om något vettigt ploppar upp i huvudet på mig.
An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad Man from Earth

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Fornmänniskan utifrån dess miljö.
« Svar #2 skrivet: april 26, 2010, 22:32 »
Nä. Fenomenologi går fetbort. Jag skulle gissa på morfologi. Men det är en ren chansning. Ska fundera lite och återkommer om något vettigt ploppar upp i huvudet på mig.


Fast nu lutar jag mot fenomenologi .. men det finns ju HERMENEUTIK också .. livsvärldshermeneutik kanske kan passera .. Jag kan erkänna att jag som så många andra inte ser någon större skillnad mellan HERMENEUTIK och FENOMENOLOGI  ???

Edit: morfologisk analys kan betyda precis vad som helst så om du är osäker kan du peta in det. Det fungerar precis som när smurfarna använder ordet "smurfologi"
An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Fornmänniskan utifrån dess miljö.
« Svar #3 skrivet: april 26, 2010, 22:45 »
annars kan man ju slå upp de på smurfipedia, troligen kan du hitta en uppsjö med ismer, logier och tikar som passar.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Man from Earth

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Fornmänniskan utifrån dess miljö.
« Svar #4 skrivet: april 26, 2010, 22:48 »
Jag tror der ger trådstartaren mer insikt att läsa detta pdf-dokument. Wiki(smurf)pedia är nog mer lämpat för killar och tjejer som håller på med handfast vetenskap som fysik, kemi eller biologi  :D

www.mikroarkeologi.se/publications/landskap.pdf

An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad Man from Earth

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Fornmänniskan utifrån dess miljö.
« Svar #5 skrivet: april 26, 2010, 22:57 »
men det finns ju en utmärkt beskrivning av phenomenology här http://en.wikipedia.org/wiki/Phenomenology_%28archaeology%29

Som visar att jag först hade helt fel för att sedan på eget bevåg tvärvända och få alldeles rätt. Tack för tipset Yngwe. http://en.wikipedia.org/wiki/Phenomenology_%28archaeology%29

investigators should enter the very landscape which they are studying, and use their senses of sight, smell and hearing  to learn more about how historical peoples would have interpreted it.

Det måste väl vara det som trådens skapare söker.
An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Fornmänniskan utifrån dess miljö.
« Svar #6 skrivet: april 26, 2010, 23:07 »
Nästan alla såna begrepp finns på wikipedia, jag får ideligen slå upp för att se vad ni pratar(smurfar) om. Problemet är att även om jag inte har några problem att förstå ism-begreppet så förstår jag ändå inte vad ni menar, men jag är säker på att det gör ni inte själva heller!  ;D Själv föredrar jag logier, men för er som gillar ismer så finns allt sammanfattat här

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_filosofiska_ismer
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Fornmänniskan utifrån dess miljö.
« Svar #7 skrivet: april 26, 2010, 23:12 »
Fenomenologi vart det. Tackar!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Fornmänniskan utifrån dess miljö.
« Svar #8 skrivet: april 26, 2010, 23:15 »
gillar faktist den här ismen!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"