Pianky, jag stödjer mig fortfarande på Astrid Cleve och hennes forskning. Den är gammal numera - men för mig är den mycket logisk. Det hela handlar om q-alleler. Samer (och Basker) har 7%. Alla andra folk har 3% - och 3% är 100% dominant. En genomvandring av ett annat folk innebär det barn tillsammans med det folket. När man då passerat detta folk hade man alltså 3% istället för 7% i stora delar av sitt folk. Så stora att 7% skulle försvinna helt på några generationer.
Tty, beklagar om jag mindes fel, skriver direkt ur minnet. Fenni duger bra tycker jag. I norrland har till och med jag hört gamla personer tala om Lappar som Finnar. I Norge ÄR Samer Finnar fortfarande. Ordet Lapp är inte speciellt gammalt. Vad vi vet med säkerhet är väl att det användes på 1500 talet när man kallade områdena mellan norrlandsälvarna för Lappmarker när Gustav Vasa tillsatte Birkarlarna? I sagorna säger man väl oftast Finne om Samer?
Finland hette alltså Finland innan Finnarna invandrade. Hade de varit där först hade Finland hetat Suomiland eller något liknande. Nu kom de så ”sent” att namnet Finland lever kvar än idag – men själva säger de inte Finland, de säger Soumi om sitt eget land. Alltså omvärlden har satt sitt namn på Finland, inte Finnarna själva. (De resandes namn är ibland starkare än ortsbefolkningens namn).
Enligt min uppfattning talar Tacitus om Norrland, alltså norr om övriga folk i Scandia. Han beskriver också skidor (om jag minns rätt) som konstigt formade trästycken som de skrider fram på snön med – därav senare namnet skridfinnar (eller är jag 400 år längre fram i tiden nu)?
För mig sammanfaller allt detta logiskt till att Samerna var här först, långt före alla andra folk. Jag tror till och med att de övervintrat sista istiden – men kan naturligtvis inte bevisa detta – men bland annat Sandarna och andra mycket gamla boplatser längs västkusten i Sverige och Norge ser jag som ett mycket starkt indicie på att de vandrat söderut längs kusten när kusten blivit isfri – och sedan dragit sig norrut igen.
Astrid Cleve omtalar de hällristningar på Karlavagnen jag nämnt tidigare. Konstellationen på stjärnorna visar att de är 130.000 år gamla. Jag har gjort några mindre försök att hitta dessa hällristningar - men tyvärr misslyckats. Dock tror jag att de finns – men var? Cleve skulle aldrig nämna dem - om de inte fanns. Men jag skulle vilja se dem och själv undersöka hennes bedömning av deras ålder. Hennes påstående är ju ganska sensationellt – och, om dom nu finns, bevisa att i alla fall någon var här vid denna tid eftersom någon faktiskt då har ristat dem. Alla dessa fem hällristningar av Karlavagnen har, enligt henne, samma konstellation inbördes på sina stjärnor vilket bör betyda att det tidsmässigt går att beräkna när de utfördes.
Thomas