Övrigt > Övrigt

Inflyttning i Norra Skandinavien.

(1/56) > >>

Yngwe:
På förbekommen anledning...   

Kan vi lugnt och sansat diskutera vilka folkgrupper som bosatt sig i norra Skandinavien, ungefär när det skett, var det skett och hur det skett!  Och då utan att komma in på modern politik, vem som har rätt till vad,vem som var först och så vidare. Alltså bara fakta och tankar om inflyttningar.

gangrade:
En liten foljdfraga: vilka ar de forsta skriftligt belagda invanarna i Norra Skandinavien?

sockerfri:
...

Fredrik:
Det är intressanta frågor och viktiga sådana.

Då jag själv än så länge jobbat med sydskandinavisk arkeologi och grönländsk arkeologi har jag inte så bra koll på hur utvecklingen är i norr, därför har jag här lite mer allmänna tankar kring inflyttningar.

Dock bör man komma ihåg att i vissa fall är det moderna beteckningar som sätts på folkgrupper och i vissa fall finns det belägg för vad de själva kallade sig.

Det viktiga som jag ser det är att ha i bakhuvudet att gränserna är flytande mellan folkgrupper och att det kan vara en skillnad i hur man såg sig själv jämfört med idag.

En viktig aspekt är också att folk har rört sig många gånger på annorlunda sätt vad vi tänker idag. Det gör det extra intressant med folkförflyttningar i norra Skandinavien där människor rört sig över nationsgränser och gått från norr mot söder och flera andra sätt.

Finns det regioner i norra Skandinavien där rörelsemönstret och kulturella kontakter bryter mot den allmänna rörelsen av folkgrupper?

I jämförelse tycks norra delen av Göinge i norra Skåne haft väletablerade kontakter med södra Småland och eventuellt har folk kommit från Småland och gått ner i Göinge. Ett helt annorlunda rörelsemönster än vad med moderna ögon ofta tänker idag vilket jag kan tänka mig är fallet även med norra Skandinavien?

Ragnfast:

--- Citera ---Vi nämde, att Polarstammens urhem bör sökas i det nordliga Asien. Derifrån har den utbredt sig före all känd tid öfver hela den nordliga jorden, icke en gång Amerika undantaget, till hvilket den sannolikt kommit öfver Behrings-sundet. Tvenne grenar af densamma synas hafva inträngt i Europa; den ena hållande sig närmast polcirkeln, är urstammen till Lapparne, och den andra, följande, såsom det tyckes, med rask marsch södra Östersjöstränderna, framträngde till vår verldsdels vestra kust, från Holstein till Pyreneerna, i hvilket stråk man, med ett eller annat afbrott, träffar spår efter densamma. Talrikast, eller kanske rättare, långvarigast var dock denna folkstam bosatt i Danmark, synnerligast på öarne, ifrån hvilka den inträngde i Skåne, men i en tid, hvars bestämmelse ligger till och med utom gissningens område, men som minst bör förläggas 3000 år tillbaka. De hafva således kommit söder ifrån, och icke, såsom Lapparne, från norden.

(Nordbon under hednatiden, Axel Em. Holmberg 1852)
--- Slut citat ---

Etthundrafemtio år senare skriver Göran Hägg i Svenskhetens historia:


--- Citera ---Och samerna, som av ortnamn att döma bebodde större delen av inlandet, vilka är de egentligen?

Den sista frågan är än idag politiskt laddad på ett sätt som språkhistoriska frågor annars inte varit i vår del av världen efter andra världskriget. Det vanligaste rasistiska svaret i äldre tid var att de är av helt annat ursprung än vi, kanske rentav överlevare från före istiden, som av någon anledning utbytt sitt främmande språk mot finsk dialekt. I våra dagar tycks tanken begärligt ha övertagits av samenationalister och rennäringens företrädare. Något fog för den finns knappast. På sistone har samer, som hos de flesta andra perifert boende människor i Europa, till exempel i Baskien, påträffats vissa genetiskt avvikande inslag, som bekräftar att de delvis härstammar från invandrade jägare.
--- Slut citat ---

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion