Författare Ämne: Vad är egentligen PK?  (läst 20725 gånger)

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #20 skrivet: april 23, 2010, 17:44 »
Politisk korrekt (fält)arkeologi är för mig den typen av arkeologi som bara ägnar sig åt det vi redan vet. Det handlar om att gräva stolphål "för det har vi alltid gjort", undersöka långhus nummer 4000 minitiöst "för det har vi alltid gjort". Den politiskt korrekta arkeologen ägnar sig bara åt anläggningar, studerar kontext av typen "den fyndtomma gropen låg bredvid en annan fyndtom grop som i sin tur låg bredvid en fyndtom härd. Intressant nog var den första gropen tio centimeter djupare än den andra etc". De föraktar fynd, vilket toligen mest beror på att den politiskt korrekta arkeologen sällan hittar något fräckt!

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #21 skrivet: april 23, 2010, 18:31 »

Nu nämnde jag inget om någon etnicitet, och tänker inte ta någon diskussion om etnicitet.

Såvida du inte anser att samer inte kan arbeta med räddningstjänst, och att de inte kan vara folk...

De får kalla det vad de vill. Vi kallar Grekland för Grekland men Grekland heter ju inte Grekland för grekerna.

Grekland Grekland Grekland...

Grikkland!
 

Sockerfri är välfylld med aspartam, me folk föredrar termen sockerfri före aspartam.

Ja, sålänge man inte har register över ändrade ortsnamn i modern tid, och kan samiska så pass väl att man kan förbi den standardiserade stavningen (vilket också är en modern företeelse).

Vad är det här för sludder ?  ???

Så här gör man när man vill snacka bort det man har sagt !  >:(
Návdi

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #22 skrivet: april 23, 2010, 19:03 »
Så var "Supergeten" också avslöjad.... 8)
Han har mage att citera rasisten Mats Hägglöf från Sourze och ser ut till att hålla med ....
Här är ett av mina inlägg på samma forum:

Citat från: mig själv
Mats Hägglöf och hans broder i anden Bo Norberg, redaktör för "Rondellen" är kvalificerade mytomaner. De ägnar återstoden av sina liv till hets mot samer och andra urfolk. Tragiskt och motbjudande. Läs artiklarna "Syntetiska samer" och "Artificial aborigins" på Rondellen. De attackerar inte bara samer, utan urfolk överhuvudtaget. Samer är ett urfolk och omfattas av internationell folkrätt. Sverige och Finland bör snarast ratificera ILO 169 och leva upp till sina internationella folkrättsliga åtaganden.

Se upp med vilka sällskap Ni hamnar i. F.ö. ser det här ut till att vara en flum-diskussion om flummiga begrepp. PK eller ikke-PK ? Vem bryr sig ?  I varje fall icke seriösa forskare.
Návdi

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #23 skrivet: april 23, 2010, 19:14 »
Vad är det här för sludder ?  ???

Så här gör man när man vill snacka bort det man har sagt !  >:(

Du verkar känslig när det kommer till kritik mot allt som har med samer att göra. Jag vill personligen att alla ska vara lika inför lagen, nu är man inte det och det ogillar jag...men visst, jag är väl ensam om att tycka att ingen folkgrupp ska ha privilegier...det låter lite för mycket gammalmodiga USA det där...

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #24 skrivet: april 23, 2010, 19:20 »
Så var "Supergeten" också avslöjad.... 8)
Han har mage att citera rasisten Mats Hägglöf från Sourze och ser ut till att hålla med ....
Här är ett av mina inlägg på samma forum:

Se upp med vilka sällskap Ni hamnar i. F.ö. ser det här ut till att vara en flum-diskussion om flummiga begrepp. PK eller ikke-PK ? Vem bryr sig ?  I varje fall icke seriösa forskare.


Jag ville påvisa obekväma åsikter, jag kan nog finna att debatten om det samiska beroendet av skattepengar är synnerligen intressant, och borde väl vara så även för samer..?
Därmed inte sagt att jag vet vad denna Mats står för, jag är alltid på "de svagas sida", men jag anser verkligen inte att vissa folkgrupper skall ha större privilegier än andra - rätt skall alltid vara rätt.

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #25 skrivet: april 23, 2010, 19:49 »
Citat från: Supergeten
Därmed inte sagt att jag vet vad denna Mats står för, jag är alltid på "de svagas sida", men jag anser verkligen inte att vissa folkgrupper skall ha större privilegier än andra - rätt skall alltid vara rätt.

Vad sägs om FOLKRÄTT ? Samer är ingen folkgrupp, samer är ett folk, närmare bestämt ett urfolk som omfattas av internationell folkrätt.

Citat från: Supergeten
Jag ville påvisa obekväma åsikter, jag kan nog finna att debatten om det samiska beroendet av skattepengar är synnerligen intressant, och borde väl vara så även för samer..?

På detta svarar jag med citat ur:
"Betänkande av det svenska Sametingets kommitté med uppgift att ta fram ett förslag till strategi för en implementering av det samiska folkets rätt till självbestämmande på den svenska sidan av Sápmi", Giron/Kiruna 2004:

http://www.sametinget.se/1328

Citera
I förevarande sammanhang betonar Kommittén att de transfereringar som idag sker från det svenska samhället till sametinget, renskötseln, Samefonden etc. inte utgör bidrag e dy. Snarare är sådana transfereringar att betrakta som otillräcklig kompensation för resurser som det svenska samhället historiskt sett och fortsättningsvis genererat/genererar från det samiska samhället. Det är Kommitténs uppfattning att Sverige skall utge retroaktiv ersättning till det samiska folket och till enskilda samer för gångna brott, t ex för tvångsförflyttningar och tidigare intrång i samiska land, vatten och naturresurser. I detta sammanhang kan det även finnas anledning att se över de avtal som slöts mellan samer och den svenska staten eller annars med svenska parter under koloniseringen av de samiska områdena. Samerna blev under denna period tvingade eller lurade att skriva på avtal som medgav mer eller mindre ingen ersättning för tillstånd att bygga ut strömmande vatten etc. Man skall även komma ihåg att samerna ofta inte fick lov att representera sig själva i dessa ”avtalsförhandlingar”. Samerna företräddes ofta av de s k lappfogdarna. Kommittén menar vidare att retroaktiv ersättning skall utgå för skada som Sverige åsamkade samerna genom införandet av de första renbeteslagarna, bl a genom den artificiella uppdelning av det samiska samhället dessa introducerade. Detta är bara några exempel, och skall inte förstås som en uttömmande lista över de oförätter samerna utsatts för.
Návdi

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #26 skrivet: april 23, 2010, 22:23 »
Vad sägs om FOLKRÄTT ? Samer är ingen folkgrupp, samer är ett folk, närmare bestämt ett urfolk som omfattas av internationell folkrätt.

På detta svarar jag med citat ur:
"Betänkande av det svenska Sametingets kommitté med uppgift att ta fram ett förslag till strategi för en implementering av det samiska folkets rätt till självbestämmande på den svenska sidan av Sápmi", Giron/Kiruna 2004:

http://www.sametinget.se/1328


Blir liksom lite omöjligt att debattera...

Men, för att sammanfatta: Sverige skall alltså för all framtid betala skadestånd till samerna?
Och: det är alltså av detta skadestånd samer bedriver sin "urfolkliga" verksamhet bestående av helikoptrar och motorcyklar för sin "traditionella" rendrift?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #27 skrivet: april 24, 2010, 00:14 »
Snälla helvete! Finns det ingen annan arena att hålla på med sån dynga? Ingen lär vinna tävlingen om vem som blivit mest plågad, själv är jag inflyttad smålänning i blodet och vi har f-n blivit plågade av svenskar o danskar i så många omgångar att det inte är lönt att räkna. Till råka på allt liknar skörden kattahår och brunnslocket blåser ofta av och astrakanen föll i Gudrun,  och sen ska ni bara veta hur mycket sten dom kastat på oss, dom ligger drösavis precis överallt! Slå det den som kan!

Eller handlade den här tråden om nåt annat? Jahaja, låt oss hålla oss till det då!

Tack för mig!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ingmar Bergman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #28 skrivet: april 24, 2010, 07:31 »
Så var "Supergeten" också avslöjad.... 8)
Han har mage att citera rasisten Mats Hägglöf från Sourze och ser ut till att hålla med ....
Här är ett av mina inlägg på samma forum:

Se upp med vilka sällskap Ni hamnar i. F.ö. ser det här ut till att vara en flum-diskussion om flummiga begrepp. PK eller ikke-PK ? Vem bryr sig ?  I varje fall icke seriösa forskare.
Att hänvisa till att citat och åsikter är "onda" pga hur man associerar med personer som sagt det är den simplaste formen av peer pressure, och visar att man inte har något logiskt argument.
Vet du t ex Hitler ansåg att 1+1=2?  :o
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #29 skrivet: april 24, 2010, 09:34 »
Socialantropologen Jonathan Friedman skriver i tidskriften Salt 2000:

Den politiska korrekthetens värld är en instängd, likriktad värld, även om den definierar sig som mångkulturell. Det är en värld där demokratin är överflödig eftersom alla sanna demokrater har samma idéer och resten per definition är antidemokrater som skall exkluderas. Vi känner igen den typen av resonemang; den har haft flera olika skepnader. Dess absurditet och närmast komiska dumhet kan inte överskyla dess sorgliga konsekvenser - att den fria debatten undertrycks, det offentliga samtalet kvävs.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #30 skrivet: april 24, 2010, 09:45 »
Bures !

Sakta i backarna !!!  :o  "ändrar gamla svenska och finska ortsnamn till samiska"
!!!

Det är ju faktiskt så att gamla samiska ortnamn har blivit ändrade (försvenskade, förfinskade, förryskade, förvanskade eller helt/delvis översatta).
Nu tar man tillbaka de gamla samiska ortnamnen, som är äldre än de svenska och finska.


" ....inte främjar någon utan snarare orsakar problem i form utav att folk inte känner till ortsnamnet (vilket försvårar för räddningstjänster osv) samt att det försvårar historisk forskning som t.ex. när man söker i gamla kyrkböcker osv."  :o

Detta var - måste jag säga en mycket etnocentrisk anmärkning !!  "Folk" här är tydligen bara svenskar och finnar. Vad samer har kallat och kallar sina sjöar, älvar, berg och heliga platser har ingen betydelse, menar "sockerfri". Skulle samiska ortsnamn "försvåra historisk forskning" ?! Det är väl snarare tvärtom, om man nu inte menar att historia det är något som bara svenskar och finnar har !!   :o

MVH
Návdi




Det är väl ändå först och främst den som äger landet, och är läs och skrivkunnig, som sätter namn på saker?

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #31 skrivet: april 24, 2010, 10:46 »
Det är väl ändå först och främst den som äger landet, och är läs och skrivkunnig, som sätter namn på saker?

Min tanke är den att namnändringar på orter berör alla i området, men namnen avgörs av några få som sitter där i toppen (tätt följt av lantmäteriet). Även om en ort haft ett tidigare namn (vilket man kan beklaga att det ändrats förr om man vill, men gjort är gjort) så ändrar inte det att folket idag i området kanske inte vill ha någon namnändring, och beviserligen försvårar namnändring för undersättningsmedier, vilket kan ha fatala konsekventer.

Min åsikt är att i en demokrati  - som utger sig för att inte ge någon specifik folkgrupp privilegier - ska namnändringar på orter ske på kommunsnivå där alla intresserade invånare som är röstberättigade (eller ned till 16 år om man vill det) ska få vara med och säga sitt. Vill majoriteten ha en namnändring, ja då har ju systemet fungerat och folket har fått som de vill (förutom den minoritet som röstade nej).

Att ändra namn "bara för att" - det är PK i min bok. Kanske vi ska ändra namn på Sverige till "kungadöme af Svidonerna ok Göterna" för att vara Västgötaskolan till lags? :)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #32 skrivet: april 24, 2010, 11:28 »
Socialantropologen Jonathan Friedman skriver i tidskriften Salt 2000:

Den politiska korrekthetens värld är en instängd, likriktad värld, även om den definierar sig som mångkulturell. Det är en värld där demokratin är överflödig eftersom alla sanna demokrater har samma idéer och resten per definition är antidemokrater som skall exkluderas. Vi känner igen den typen av resonemang; den har haft flera olika skepnader. Dess absurditet och närmast komiska dumhet kan inte överskyla dess sorgliga konsekvenser - att den fria debatten undertrycks, det offentliga samtalet kvävs.

Det där var mycket bra formulerat.


Citera
Snälla helvete! Finns det ingen annan arena att hålla på med sån dynga? Ingen lär vinna tävlingen om vem som blivit mest plågad, själv är jag inflyttad smålänning i blodet och vi har f-n blivit plågade av svenskar o danskar i så många omgångar att det inte är lönt att räkna. Till råka på allt liknar skörden kattahår och brunnslocket blåser ofta av och astrakanen föll i Gudrun,  och sen ska ni bara veta hur mycket sten dom kastat på oss, dom ligger drösavis precis överallt! Slå det den som kan!

Eller handlade den här tråden om nåt annat? Jahaja, låt oss hålla oss till det då!

Tack för mig!

Visst, men; att debattera samers skattesubventionerade livsstil är ett bra exempel på PK-ism - det är inte ok att anse att det finns något fel i den samepolitik som förs. En politiker som börjar debattera detta får ganska snart på moppo från både FN och DO.

Att dissa skåningar däremot, det går alldeles utmärkt ;)
Tänkte förövrigt på mina svedjebrukande förfäder som dyrkade "Tapio" i buskarna och vägrade gå i kyrkan. De tvångskristnades och deras ägor beslagtogs i viss mån av järnverken - borde inte jag anses tillhöra ett urfolk vars rättigheter grovt kränkts? Hit med cashen! Här ska brännas jordar. ;)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #33 skrivet: april 24, 2010, 12:00 »
Ja visst supergeten, det var mycket bättre formulerat.

Viss typ av elände är PK, annat inte. I vissa kretsar alltså! I nytt sälskap kan det vara precis tvärtom!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #34 skrivet: april 24, 2010, 12:11 »
Bures !

Det är bra att saker och ting kommer fram i ljuset, men jag tänker inte slösa tid på att svara på de värsta dumheterna.
Vad flera här absolut inte har förstått är att samer inte är en minoritet inom Sveriges nuvarande gränser, men ett folk, vars land och vatten har koloniserats och exploaterats av fyra statsbildningar.
Alla folk - också statslösa folk - har rätt till sin egen historia, till självbestämmande, till att bevara och utveckla sin kultur och sitt språk (däribland de namn man har satt på sjöar, berg, älvar och heliga platser). Helt enkelt: alla folk har rätt till att överleva. Är detta "odemokratiskt" ?

Jag tror det är nödvändigt för några här att sätta sig in i att demokrati inte är liktydigt med rätt och rättvisa. Det finns många exempel på majoritetsförtryck
inom s.k. "demokratier", där religiösa eller etniska majoriteter förtrycker, förföljer, fördriver minoriteter, eller t.o.m. begår folkmord.

Det finns på finska ett mycket talande ord UMMIKKO som betyder "en person som är stängd, förstoppad, enspråklig".

Jag skulle önska att flera svenskar och norrmän lärde sig både samiska och finska, så skulle
förståelsen oss emellan kunna bli bättre.

Citera
"Demokrati måste vara något mer än två vargar och ett lamm som röstar om vad som ska ätas till middag." ~ James Bovard, Lost Rights: The Destruction of American Liberty (1994).

MVH
Návdi
Návdi

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #35 skrivet: april 24, 2010, 12:26 »
Motjill Nàvdi!

Förstår inte vilket du menar är PK?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #36 skrivet: april 24, 2010, 12:45 »

Vad flera här absolut inte har förstått är att samer inte är en minoritet inom Sveriges nuvarande gränser, men ett folk, vars land och vatten har koloniserats och exploaterats av fyra statsbildningar.

Jag är säker på att du tror att det är så, och det är väl det gängse PK att följa, men är det sant!? Alla håller inte mer om det. Jag kan gå med på att samerna, även om de var nomadiserande och rörde sig över hela Nordkalotten, är att betrakta som ett urfolk i Sapmi, men inte i Sverige. I Sverige är de ett minoritetsfolk och här är svenskarna urbefolkning. Nu var jag så lite PK man kan vara, men det bjuder jag på!

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #37 skrivet: april 24, 2010, 12:48 »
Bures Yngve !

Motjill Nàvdi!

Förstår inte vilket du menar är PK?

Det Du sa tidigare
Citera
Vad som är PK beror alltså på i vilket sällskap man är!
är helt riktigt. Därför är PK eller icke-PK relativa begrepp, som inte går att diskutera generellt.

Du ser ju hur det har gått i den här diskussionen....  >:D

Bättre begrepp att diskutera med är t.ex. "tankestilar" och "tankekollektiv".
Läs gärna David Loefflers doktorsavhandling: Contested Landscapes/Contested Heritage - history and heritage in Sweden and their archaeological implications concerning the interpretation of the Norrlandian past

MVH
Návdi
Návdi

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #38 skrivet: april 24, 2010, 13:20 »
Bures Ragnfast !

Jag är säker på att du tror att det är så, och det är väl det gängse PK att följa, men är det sant!? Alla håller inte mer om det. Jag kan gå med på att samerna, även om de var nomadiserande och rörde sig över hela Nordkalotten, är att betrakta som ett urfolk i Sapmi, men inte i Sverige. I Sverige är de ett minoritetsfolk och här är svenskarna urbefolkning. Nu var jag så lite PK man kan vara, men det bjuder jag på!

Att samerna är urbefolkning i Fenno-Skandia blir sannare för varje dag.... :)

Du är ju arkeolog, så Du måste ju ha läst Loefflers avhandling ? Och Ingela  Bergmans "Från Döudden till Varghalsen" ?  Och Audhild Schanches "Graver i ur og berg" ? Och arkeologisk forskning kring Vuollerim ? Och forskning på hällbilder i Sápmi, som faktiskt inbegriper också norra Sverige ända ner till Dalarna. T.ex. Fler och fler arkeologer och religionshistoriker menar att det finns ett samband mellan hällbilder i Sápmi och bilderna på de samiska trummorna. Jag tror att jag har varit inne på det tidigare, men det är visst i vissa fall som att hälla vatten på en gås. Det bara rinner av. 

Ditt inlägg är ett utmärkt exempel på vilka fluminlägg den här PK-rubriken uppmuntrar till.
Det är ju inte PK eller ikke-PK som bör diskuteras i det här forumet, utan arkeologisk forskning....

MVH
Návdi
Návdi

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #39 skrivet: april 24, 2010, 13:45 »
Citera
Det är ju inte PK eller ikke-PK som bör diskuteras i det här forumet, utan arkeologisk forskning....

Jo men Nàvdi vi diskuterar ju PK för att se hur det kan påverka forskningen, det är ju jätteviktigt.  Vi diskuterar inte vem som var först i Norrland utan hur PK påverkar våra argument i en sån debatt.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"