Författare Ämne: Vad är egentligen PK?  (läst 20647 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Vad är egentligen PK?
« skrivet: april 23, 2010, 10:22 »
Man hör ofta i diskussioner, både här på forumet och på andra ställen, att det och det är PK, d v s politiskt korrekt och att PK-ismen ibland kväver yttrandefriheten eller gör så att hela sanningen om ett ämne inte kommer fram. Därför skulle det vara intressant att höra vad som egentligen räknas som PK, åtminstone inom arkeologi, historia och liknande ämnen? Vad är det egentligen man får säga och inte säga? Vilka åsikter får man framföra och vilka tystas ned av PK-ismens företrädare?
Hur påverkar PK-ismen hur arkeologi och historia framförs i böcker, i media och i museiutställningar? Skulle vara intressant att höra era åsikter i frågan. Ni får gärna nämna exempel på vad ni tycker är PK eller inte.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #1 skrivet: april 23, 2010, 10:39 »
Exemplet som tty tog upp med hur man ändrar gamla svenska och finska ortsnamn runt om i Sverige till samiska ortsnamn och sedan ger dem en standardiserad stavning är ju väldigt PK då det inte främjar någon utan snarare orsakar problem i form utav att folk inte känner till ortsnamnet (vilket försvårar för räddningstjänster osv) samt att det försvårar historisk forskning som t.ex. när man söker i gamla kyrkböcker osv.

Min uppfattning är att PK är sådant som görs "bara för att", utan att egentligen bidra till något konkret. Således är t.ex. genusforskning inte PK (som många verkar tro), men att försöka tysta ned folk som har en "konservativ" syn på könsroller är PK (inte för att jag har några exempel på det till hands).

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #2 skrivet: april 23, 2010, 10:45 »
Man hör ofta i diskussioner, både här på forumet och på andra ställen, att det och det är PK, d v s politiskt korrekt och att PK-ismen ibland kväver yttrandefriheten eller gör så att hela sanningen om ett ämne inte kommer fram. Därför skulle det vara intressant att höra vad som egentligen räknas som PK, åtminstone inom arkeologi, historia och liknande ämnen? Vad är det egentligen man får säga och inte säga? Vilka åsikter får man framföra och vilka tystas ned av PK-ismens företrädare?
Hur påverkar PK-ismen hur arkeologi och historia framförs i böcker, i media och i museiutställningar? Skulle vara intressant att höra era åsikter i frågan. Ni får gärna nämna exempel på vad ni tycker är PK eller inte.


För mig handlar det egentligen enbart om att vara/tänka/tro lite på tvärs vad den "stora massan" tycker.
Vad gäller arkeologi så anser jag att när det skrivs böcker/görs reportage om att Sverige minsann alltid har haft invandring och att "det aldrig funnits blonda vikingar som rövade och slogs" så speglar det den rådande åsikten.
Att vara befriad från PK-ismen är sålunda att våga tänka i egna banor, samt att våga uttrycka dessa.
 I dagens Sverige där i stort sätt allt man gör kan klassas som "kränkande behandling" eller liknande så är det inte alldeles enkelt att våga just detta.
Länkar till mitt absoluta favoritreportage alla kategorier, det visar hur fantastiskt illa det gått i detta land när man slutar använda hjärnan utan tror att allting blir bra om man bara "förbjuder det dumma".
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/forst-krankt-vinner-1.534968


Nej till bron, nej till PK-ismen :)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #3 skrivet: april 23, 2010, 10:59 »
Ja, politisk korrekthet är väl något som "alltför lätt", utan eftertanke, slår rot i inte bara makthavare och institutioner, utan även media och folk i allmänhet i fikarummen. Inte för att det otvetydigt är bra, utan för att det så lätt värderas positivt av de nämnda.
Exempel kan vara utförsäljning av verksamheter (t.ex. Apoteket) och synsättet att varje verksamhet ska bära sina egna kostnader. Eller att "klart man måste ha ringled runt Stockholm".

Inom arkeologi och historia tror jag det berör sådana ämnen som just invandring/etnicitet/ras, påståenden kring genusfrågor, religion, uppfattningar kring hur nordmännen (typ vikingar) var och betedde sig osv.
Mitt favoritexempel på PK-ismen är f.v.t./e.v.t.

/Mats

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #4 skrivet: april 23, 2010, 11:08 »
Mitt favoritexempel på PK-ismen är f.v.t./e.v.t.

Vad tycker du om BP då? :)

För övrigt är jag PK-skadad på just fvt / vt då jag använder mig av det. Alla har vi våra svagheter. :)

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #5 skrivet: april 23, 2010, 11:25 »
Bures !

Citat från: sockerfri
Exemplet som tty tog upp med hur man ändrar gamla svenska och finska ortsnamn runt om i Sverige till samiska ortsnamn och sedan ger dem en standardiserad stavning är ju väldigt PK då det inte främjar någon utan snarare orsakar problem i form utav att folk inte känner till ortsnamnet (vilket försvårar för räddningstjänster osv) samt att det försvårar historisk forskning som t.ex. när man söker i gamla kyrkböcker osv.

Sakta i backarna !!!  :o  "ändrar gamla svenska och finska ortsnamn till samiska"
!!!

Det är ju faktiskt så att gamla samiska ortnamn har blivit ändrade (försvenskade, förfinskade, förryskade, förvanskade eller helt/delvis översatta).
Nu tar man tillbaka de gamla samiska ortnamnen, som är äldre än de svenska och finska.


" ....inte främjar någon utan snarare orsakar problem i form utav att folk inte känner till ortsnamnet (vilket försvårar för räddningstjänster osv) samt att det försvårar historisk forskning som t.ex. när man söker i gamla kyrkböcker osv."  :o

Detta var - måste jag säga en mycket etnocentrisk anmärkning !!  "Folk" här är tydligen bara svenskar och finnar. Vad samer har kallat och kallar sina sjöar, älvar, berg och heliga platser har ingen betydelse, menar "sockerfri". Skulle samiska ortsnamn "försvåra historisk forskning" ?! Det är väl snarare tvärtom, om man nu inte menar att historia det är något som bara svenskar och finnar har !!   :o

MVH
Návdi


Návdi

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #6 skrivet: april 23, 2010, 11:44 »
Detta var - måste jag säga en mycket etnocentrisk anmärkning !!

Nu nämnde jag inget om någon etnicitet, och tänker inte ta någon diskussion om etnicitet.

Citera
"Folk" här är tydligen bara svenskar och finnar.

Såvida du inte anser att samer inte kan arbeta med räddningstjänst, och att de inte kan vara folk...

Citera
Vad samer har kallat och kallar sina sjöar, älvar, berg och heliga platser har ingen betydelse

De får kalla det vad de vill. Vi kallar Grekland för Grekland men Grekland heter ju inte Grekland för grekerna.

Grekland Grekland Grekland...

Grikkland!

Citera
menar "sockerfri".


Sockerfri är välfylld med aspartam, me folk föredrar termen sockerfri före aspartam.

Citera
Skulle samiska ortsnamn "försvåra historisk forskning" ?!

Ja, sålänge man inte har register över ändrade ortsnamn i modern tid, och kan samiska så pass väl att man kan förbi den standardiserade stavningen (vilket också är en modern företeelse).

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #7 skrivet: april 23, 2010, 11:52 »
Den märkliga frågan om muslimska vikingar kan väl också inrymmas i begreppet PK:

Citera
Var vikingen muslim?

Riksantikvarieämbetet urvattnar begreppet viking. Vem ska då berätta vad forskarna faktiskt vet?

Riksantikvarieämbetet låter tillsammans med tidningen Gringo figuren Vik-Inga Muhamed symbolisera vikingen - som kvinna och invandrare: “Våra hjälmar hade för det mesta inga horn och vi såg inte ut som blondiner allihop, som jag sa är jag till exempel värsta blandningen, och dom flesta jag träffade var som mig. Det är typ som när tidningarna säger att alla blattar är brottslingar. Det är inte sant så klart, och alla vikingar hade inte horn på hjälmen.” Så säger Vik-Inga Muhamed i Birkamuseets utställning “Lever vikingen?”.
Ett könsneutralt, mångkulturellt och antirasistiskt perspektiv är förstås lovvärt. Men detta initiativ är politiskt korrekt till den grad att det riskerar att ge rekylverkan. Säkert var vikingarna en blandning av folkslag och kulturer, beresta som de var, men finns det faktiskt belägg för att de var muslimer, som Riksantikvarieämbetet antyder?
---

Är inte detta ett ideologiskt historiebruk där vikingarna används som projektionsyta för dagens visioner om ett multikultisamhälle?
- Jo, men historia används alltid, och vi är inte ute efter att slå fast hur det egentligen var, säger Ewa Bergdahl [enhetschef för kulturarvsturism på Riksantikvarieämbetet]. Men det är viktigt att även nya svenskar får känna sig representerade.

(Av Henrik Höjer ur F&F 6/2006.)

http://www.fof.se/tidning/2006/6/var-vikingen-muslim
Ju äldre desto bättre.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #8 skrivet: april 23, 2010, 12:15 »
Bures !

Sakta i backarna !!!  :o  "ändrar gamla svenska och finska ortsnamn till samiska"
!!!

Det är ju faktiskt så att gamla samiska ortnamn har blivit ändrade (försvenskade, förfinskade, förryskade, förvanskade eller helt/delvis översatta).
Nu tar man tillbaka de gamla samiska ortnamnen, som är äldre än de svenska och finska.


" ....inte främjar någon utan snarare orsakar problem i form utav att folk inte känner till ortsnamnet (vilket försvårar för räddningstjänster osv) samt att det försvårar historisk forskning som t.ex. när man söker i gamla kyrkböcker osv."  :o

Detta var - måste jag säga en mycket etnocentrisk anmärkning !!  "Folk" här är tydligen bara svenskar och finnar. Vad samer har kallat och kallar sina sjöar, älvar, berg och heliga platser har ingen betydelse, menar "sockerfri". Skulle samiska ortsnamn "försvåra historisk forskning" ?! Det är väl snarare tvärtom, om man nu inte menar att historia det är något som bara svenskar och finnar har !!   :o

MVH
Návdi




Ska det ändras till namn som gällde för länge sedan så anser jag att samer även skall sluta kräva ersättning av staten för sin djurhållning - vill man inte tillhöra Sverige så borde det ju naturligtvis gälla på alla plan:

...Så kommer bomben: Sametinget och flera av de cirka 150 tjänstemännen i länsstyrelser, SLU, Nordiska Samerådet och så vidare kräver nu en höjning av rovdjursersättningen från nuvarande cirka 61 till 227 miljoner kronor årligen, via din skattsedel! Och köttförsäljningen stannar som sagt vid cirka 70 miljoner svenska kronor!

Enligt min mening borde det vara beklämmande att varje dag gå till sitt arbete och veta att det till mer än 100 % är skattesubventionerat. Vilket människovärde ger det? Observera, jag talar hela tiden om de endast cirka 150 renskötare/renägare, som på heltid ägnar sig åt rennäring. Alla de som har under 50 renar, som de ej sköter själva och ej skattar för, men som ger dem rätt att köra scooter i naturskyddsområden och nationalparker är en sak för sig.


http://www.sourze.se/Samer_utnyttjar_ers%C3%A4ttning_f%C3%B6r_rivna_djur_10674958.asp


...Detta ovanför är alltså en totalt icke PK-korrekt åsikt, ett exempel på vad det innebär att tycka obekväma saker.

Säger alltså inte att jag tycker som författaren av detta! Mina enda personliga problem med samer handlar om att de ibland inte tillåter mig fiska vart jag vill på fjället, men det gör jag ändå ;)

Utloggad Man from Earth

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #9 skrivet: april 23, 2010, 12:19 »
Bures !

Sakta i backarna !!!  :o  "ändrar gamla svenska och finska ortsnamn till samiska"
!!!

Det är ju faktiskt så att gamla samiska ortnamn har blivit ändrade (försvenskade, förfinskade, förryskade, förvanskade eller helt/delvis översatta).
Nu tar man tillbaka de gamla samiska ortnamnen, som är äldre än de svenska och finska.


" ....inte främjar någon utan snarare orsakar problem i form utav att folk inte känner till ortsnamnet (vilket försvårar för räddningstjänster osv) samt att det försvårar historisk forskning som t.ex. när man söker i gamla kyrkböcker osv."  :o

Detta var - måste jag säga en mycket etnocentrisk anmärkning !!  "Folk" här är tydligen bara svenskar och finnar. Vad samer har kallat och kallar sina sjöar, älvar, berg och heliga platser har ingen betydelse, menar "sockerfri". Skulle samiska ortsnamn "försvåra historisk forskning" ?! Det är väl snarare tvärtom, om man nu inte menar att historia det är något som bara svenskar och finnar har !!   :o

MVH
Návdi




Hade Samerna ett eget skriftspråk innan de stötte på andra folk ? Rent logiskt så borde ju alla Samiska dialekter eller namn sättas upp efter vägar och på kartor.

Man tycker också att när Samerna valt att ta till sig bensinmotorn (Helikoptrar ,skotrar, fyrhjulingar) för att driva sina renar. Elektriciteten för att få ljus och värme. Radion för att kommunicera och ett stort antal övriga innovationer som kommer utifrån så borde väl skyltar och kartor på ett språk som de flesta om inte alla av dem förstår också vara acceptabelt ?

Tyvärr är det så att det finns mycket pengar för vissa grupper av samer att inhämta när det gäller kulturella utredningar o.s.v. Bidragen som ges till de traditionella samenäringarna räcker inte till för att försörja Samerna trots att de är väl tilltagna bidrag. Då blir sådana här förändringar ett sätt att hösta in mer resurser.

Nej, vad samer har kallat sina(!?) sjöar,älvar, berg och heliga platser har ingenting med vägskyltning att göra. Det är fler trafikanter som rör sig efter dessa vägar som talar ryska eller engelska. De har nämligen börjat byta ut skyltar efter vägarna så att platsens namn står på både samiska och svenska. Det är inte bara kostsamt det är ologiskt också.

Vägarna är nämligen brutna av svenskar som ville utvecklas istället för att hålla fast vid traditionella sysslor och boplatser och färdsätt o.s.v. Kartor är ursprungligen ritade på uppdrag av svenskar med vetenskapliga metoder för svenskars gagn.

Och som sagt var, det är till hinder för räddningstjänsten och skapar i övrigt allmän förvirring. Det kanske vore enklare om Samerna ritade egna kartor och byggde egna vägar.
An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #10 skrivet: april 23, 2010, 12:23 »
Det är inte namnändringar i sig jag är emot, utan att det görs utan tanke på just folk som bor i området och att det görs bara för att vara en minoritet till lag.

Jag känner mig kränkt att politiker samtidigt som de pratar om demokrati och att man inte ska göra skillnad pga etnicitet samtidigt gör just det, dvs att några toppar ska bestämma att en ort ska byta namn pga press från ett ting som representerar en minoritet. Vill en majoritet i området byta namn på en ort så kan man såklart göra det, men att kanelbulleätande kommunalpolitiker byter namn på orter för att främja en minoritet (när man i Sverige är noga med både demokrati och att inte göra någon skillnad just pga etnicitet) så är det hyckleri och PKism i min mening.

Det kan liknas vid censurering, tydligen går det bra att hyckla med våra lagar sålänge det är ett fåtal till lags...det har inget med nationell stolthet eller "traditioner" att göra om någon skulle få för sig att skrika om sådant, utan att våra lagar ska gälla alla våra medborgare.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #11 skrivet: april 23, 2010, 12:43 »
Man tycker också att när Samerna valt att ta till sig bensinmotorn (Helikoptrar ,skotrar, fyrhjulingar) för att driva sina renar. Elektriciteten för att få ljus och värme. Radion för att kommunicera och ett stort antal övriga innovationer som kommer utifrån så borde väl skyltar och kartor på ett språk som de flesta om inte alla av dem förstår också vara acceptabelt ?

I och för sig så tar ju vi svenskar till oss en mängd tekniska uppfinningar och produkter från länder som USA, Japan och Kina men inte är det väl någon som föreslår att våra vägskyltar skall vara på engelska, japanska eller kinesiska för det?

Vägarna är nämligen brutna av svenskar som ville utvecklas istället för att hålla fast vid traditionella sysslor och boplatser och färdsätt o.s.v. Kartor är ursprungligen ritade på uppdrag av svenskar med vetenskapliga metoder för svenskars gagn.

Frågan är väl om svenskarna från början var inbjudna av samerna eller om de kom ändå?

Ju äldre desto bättre.

Utloggad Man from Earth

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #12 skrivet: april 23, 2010, 12:50 »
I och för sig så tar ju vi svenskar till oss en mängd tekniska uppfinningar och produkter från länder som USA, Japan och Kina men inte är det väl någon som föreslår att våra vägskyltar skall vara på engelska, japanska eller kinesiska för det?

Frågan är väl om svenskarna från början var inbjudna av samerna eller om de kom ändå?



Bures Piankhy !
Jag tror att du missförstår med flit. Jag påstod inte att Svenskar uppfunnit radion eller liknande. Jag ser det som positivt att ta till sig utveckling. Något som Samer och andra naturfolk tycks göra endast när det gagnar dem.

Om du anser att Samerna har rätt att bestämma vilka som ska få beträda jorden så vittnar det om att du har de tankebanor som "Den vite mannen" så ofta anklagas för. Låt mig gissa du är en vit man ? Det påminner om när två loppor på en hund bråkar med varandra om vem som äger pälsen.

An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #13 skrivet: april 23, 2010, 13:00 »
Bures Piankhy !
Jag tror att du missförstår med flit. Jag påstod inte att Svenskar uppfunnit radion eller liknande. Jag ser det som positivt att ta till sig utveckling. Något som Samer och andra naturfolk tycks göra endast när det gagnar dem.

Jag tror att vi alla försöker ta till oss den teknik som gagnar oss och i viss mån välja bort sådant som inte gagnar oss (även om det kan vara svårt i ett konsumtionssamhälle). Det är nog inte unikt för naturfolk.

Om du anser att Samerna har rätt att bestämma vilka som ska få beträda jorden så vittnar det om att du har de tankebanor som "Den vite mannen" så ofta anklagas för. Låt mig gissa du är en vit man ? Det påminner om när två loppor på en hund bråkar med varandra om vem som äger pälsen.

Eftersom samerna ingår som en del av Sverige idag så kan de väl knappt bestämma över vem som beträder jorden, men faktum är väl att delar av deras land en gång i tiden mer eller mindre invaderades av objudna representanter för den svenska kronan. Senare så trängdes ju också det samiska språket tillbaka till följd av en ganska medveten politik. Det fanns ju t o m en tid när samiska barn blev förbjudna att tala samiska i skolan.

När det gäller vithet så är väl samerna för övrigt lika vita som de flesta andra invånare här i Sverige.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #14 skrivet: april 23, 2010, 13:08 »
Vad tycker du om BP då? :)

Vadå? Before Present? Det är väl inte i närheten av någon PK-ism? Det är väl när man inte törs ta Kristus namn i tal eller skrift (alltså i "f.Kr."/"e.Kr") av någon slags hänsyn (till människor som  egentligen aldrig har haft invändningar) som man kan tala om PK.

/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #15 skrivet: april 23, 2010, 13:10 »
Angående ovannämnda muslimska Vik-Inga Muhammed, är det någon här som såg utställningen där hon medverkade? Det verkar ha varit ett riktigt solklart exempel på PK-ism.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Man from Earth

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #16 skrivet: april 23, 2010, 14:37 »
Jag tror att vi alla försöker ta till oss den teknik som gagnar oss och i viss mån välja bort sådant som inte gagnar oss (även om det kan vara svårt i ett konsumtionssamhälle). Det är nog inte unikt för naturfolk.

Eftersom samerna ingår som en del av Sverige idag så kan de väl knappt bestämma över vem som beträder jorden, men faktum är väl att delar av deras land en gång i tiden mer eller mindre invaderades av objudna representanter för den svenska kronan. Senare så trängdes ju också det samiska språket tillbaka till följd av en ganska medveten politik. Det fanns ju t o m en tid när samiska barn blev förbjudna att tala samiska i skolan.

När det gäller vithet så är väl samerna för övrigt lika vita som de flesta andra invånare här i Sverige.

Du har rätt i det du skriver och det är bra. Men när det gäller vithet så tycker jag att du exkluderar finnar och norrmän.

Samiska och Portugisiska är två av de totalt tre språk jag vill se förbjudna. (Detta kanske kvalar in under icke PK )

God dag yxskaft.
An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #17 skrivet: april 23, 2010, 14:52 »
PK är enligt mig en censur man lägger för att försöka undvika att förarga någon. Om någon nånstans skulle kunna bli förargad av en mening, så är den inte PK, och måste därför censureras ned till en mindre förargelseväckande version. Vill man veta vad som händer med ett samhälle där PK har gått amok, så läs boken Fahrenheit 451.

För mig är PK ett negativt ord. Man kan inte vara provocerande för att skapa debatt. Man kan inte vara stolt över sitt land. Det är just i gråzonen som PK ställer till mest problem. Jag tror att PK bara skapar extrema åsikter. Världen blir mer svartvit eftersom man inte får vara grå. Man får kanske inte vara svart  heller(i skalan av åsikter alltså. Det hade varit PK att använda ett annat ord), men i ett samhälle skapas alltid motreaktioner.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #18 skrivet: april 23, 2010, 14:58 »
PK är att relatera till populära ideologier, tankar och strömmningar i avsikt att visa att man sympatiserar med dessa och på så sätt inte enbart bedömmas för det man egentligen gör eller säger. Än mer PK är att välja vad man gör eller säger helt efter dessa strömmningar i avsikt att dölja att man egentligen inte har något eget att säga eller göra.


Kort sagt är PK samma fenomen som finns på alla högstadieskolor där tvivel och osäkerhet om vem man är, vad man kan och vad man vill resulterar i att man istället klumpar ihop sig!  PK är ord och handlingar som fungerar som klister i dessa klumpar och som skyddar oss från att trilla ut och stå ensamma.

Varken genusperspektiv, fvt eller samiska toponymer är PK i sig, lika lite som Iron Maiden var det på min tid i högstadiet. Men det blir PK när man använder fvt eller Iron Maiden för att visa att man är med i gänget!  

Vad som är PK beror alltså på i vilket sälskap man är!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vad är egentligen PK?
« Svar #19 skrivet: april 23, 2010, 17:04 »
Museerna löper ständigt risk att vara PK. Längre tillbaka skulle man nog kunna säga att det var modigt (icke PK) av ett historiskt museum att ordna provokativa specialutställningar. På senare tid skulle man nog kunna säga att det är mera PK att göra det. Och omvänt: icke PK att ordna väldigt "mesiga" utställningar. Skulle t.ex. Historiska Museet idag göra en specialutställning "Bondestenålderns slipade flintyxor"?

Vissa konstmuseer verkar inte ha detta problem. Nationalmuseum kan gladeligen producera specialutställningar kring någon drypande nationalromantisk målare, någon "feta änglar"-konstnär från barocken, eller kring Zorns "exploaterade" dalkullor utan att få minsta problem med vare sig kritik i dagspressen eller med vikande besökssiffror. Allting är liksom OK där. Men knappast för ett arkeologiskt museum?

/Mats