Författare Ämne: Leta med metalldetektor  (läst 21857 gånger)

Utloggad erikviking

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
Leta med metalldetektor
« skrivet: april 21, 2010, 22:07 »
Var tror ni man har störst chans att hitta något med metalldetektor? Är det på badstränder? Är det svårt att få tillstånd från länsstyrelsen för att leta på badstränder? Tror ni det måste vara sandstrand eller tappar folk smycken och mynt som de inte hittar på gräs också?

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Leta med metalldetektor
« Svar #1 skrivet: april 22, 2010, 09:59 »
jag skulle tro att marknadsplatser kan vara bra också, speciellt sådana som sker i det gröna, typ rabbalhede marknad eller äppelmarknaden i kivik
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Leta med metalldetektor
« Svar #2 skrivet: april 22, 2010, 10:21 »
Badstränder är lätt att få tillstånd på, men inte under badsäsongen. Jag har själv bl.a. tillstånd för en badplats med omnejd, men hittills har jag bara hittat ölringar, hårspännen och en ASSA-nyckel...... Då var den gamla handsmidda hästskon jag hittade i förra veckan betydligt roligare.

Sen beror det mycket på var man bor, men det kan nog Håkan berätta mer om.

Lycka till.

Stefan/Ragnfast

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Leta med metalldetektor
« Svar #3 skrivet: april 22, 2010, 10:41 »
Jag söker mest i tjänsten. Det finns ofta mängder med roliga (läs sentida) föremål i vilken åker som helst. Men det är inte så lätt att få tillstånd att söka på åkermark. Jag har ansökt om tillstånd privat vid ett fåtal tillfällen, dels i trädgården för att metodutveckla och dels på bortprioriterade ytor vid en arkeologisk undersökning i syfte att rädda förhistoriska och medeltida föremål från dumhögen. I det första fallet fick jag tillstånd - i det andra inte. Jag har aldrig sökt på badstränder.

Om du bor i södra Sverige skulle jag rekommendera att du tar kontakt med danska metalldetekterare (eller svenska dito som söker i Danmark). I Danmark finns ett väl fungerande samarbete mellan detektoramatörer och arkeologer. Det finns ett flertal seriösa klubbar.

Pesronligen skulle jag gärna se att privatpersoner börjar ansöka om tillstånd för metalldetektering på områden som ska exploateras. Dels på ytor som bortprioriterats arkeologiskt, men även på ytor som ska undersökas men där matjorden inte ska metalldetekteras. Det skulle förhoppningsvis sätta press på arkeologin och i det långa loppet bidrraga till att rädda många föremål från de arkeologiska dumhögarna.




Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Leta med metalldetektor
« Svar #4 skrivet: april 22, 2010, 14:44 »
jag har en kompis i stockholm som har lagt upp en "bana" i trädgården, den går han ett par gånger varje vår för att friska upp minnet och tekniken på lite olika material. sedan har han några badstränder som han brukar svepa av också, mest i övningssyfte för inte heller där ger det någon timpeng som är jämförbar med förvärvsarbete. (om man inte råkar hitta något smycke eller klocka eller så och ingen gör anspråk på dem)
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad erikviking

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Leta med metalldetektor
« Svar #5 skrivet: april 22, 2010, 19:09 »
Vad brukar man hitta i en vanlig åker? Borde det inte tappas en hel del mynt, smycken, klockor m.m. på en stor badstrand på sommaren där det är 1000-tals människor varje dag?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Leta med metalldetektor
« Svar #6 skrivet: april 22, 2010, 19:46 »
Mynten idag innehåller mest skräpmetaller, och kör man med särskiljning är det väl lika lätt att missa en krona som en kapsyl.....

Eftersom det rör sig så många människor på stranden varje dag är det nog också ganska många borttappade saker som återfinns.

En festplats eller ett gammalt skjutsställe skulle nog vara givande, om man letar efter mynt, men där är det nog inte särskilt trologt att man skulle få tillstånd.

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Leta med metalldetektor
« Svar #7 skrivet: april 22, 2010, 20:13 »
Om vi bortser från förhistorisk och medeltida metall är vanliga fynd:

Mynt, fram till 1930 -40 tal, sedan sätter sig lantbrukaren i traktor och tappar mynten där och inte i marken.
Knappar, vanligen med samma datering som ovan.
Delar till traktorer och jordbruksredskap.
Blyplomber av olika typer (utsäde och bryggeri vanliga).
Patronhylsor och kulor.
Kapsyler.
Spikar, järnskrot, metalltråd, igen och igen och igen. och igen.
Det dyker alltid upp överraskningar:
Cykelstyre, gräsklipparhantag, mopeddelar, simborgarmärke, kaviartuber, ringmärkning för fågel etc.

Utloggad erikviking

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Leta med metalldetektor
« Svar #8 skrivet: april 22, 2010, 20:16 »
Skulle man inte kunna skippa metalldetektorn och köra med en stark magnet på en del platser där folk kan ha tappat mynt och annat, gräsmattor t ex. Vad säger lagen om det?

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Leta med metalldetektor
« Svar #9 skrivet: april 22, 2010, 20:52 »
Mynt och gräsmattor brukar inte vara så magnetiska, men visst...  ;)

Utloggad erikviking

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Leta med metalldetektor
« Svar #10 skrivet: april 22, 2010, 21:03 »
Fastnar inte mynt på en magnet? Vad säger lagen om att leta saker med magnet?

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Leta med metalldetektor
« Svar #11 skrivet: april 23, 2010, 00:03 »
Nja, vissa mynt kan vara svagt magnetiska, p.g.a. dess nickelhalt, men annars tillverkas inte många mynt av varken kobolt eller järn idag, så att använda magneter för att leta mynt låter svårt..

Utloggad erikviking

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Leta med metalldetektor
« Svar #12 skrivet: april 23, 2010, 00:07 »
Finns det något man kan använda som "suger" till sig mynt om det nu inte fungerar med en magnet?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Leta med metalldetektor
« Svar #13 skrivet: april 23, 2010, 08:04 »
En magnetometer, metallsökare som enbart reagerar på järn, behöver inget tillstånd över huvud taget vad jag vet. Kanske hittar du en järngryta full med silverpengar..... ;)

Utloggad erikviking

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Leta med metalldetektor
« Svar #14 skrivet: april 24, 2010, 03:31 »
Vad får den som söker med metalldetektor på en badstrand utan tillstånd från länsstyrelsen?

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Leta med metalldetektor
« Svar #15 skrivet: april 26, 2010, 10:51 »
Vad får den som söker med metalldetektor på en badstrand utan tillstånd från länsstyrelsen?

Skulle det råka vara en fornlämning på badstranden så kan det bli fängelse i upp till 2 år (att bryta mot fornminneslagen klassas alltså som ett hyfsat grovt brott mätt i påföljd, i praktiken är det dock lite annorlunda).
Annars vet jag inte, gissningsvis böter ev förverkas detektorn.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad erikviking

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Leta med metalldetektor
« Svar #16 skrivet: april 30, 2010, 00:46 »
Skulle man kunna använda en magnetometer för att leta efter mynt på en badstrand?

Hur tror ni det skulle funka att leta med en stark elektromagnet på en badstrand? Skulle man hitta något eller är det inget som skulle fastna av klockor, smycken osv?

Det är inte olagligt att leta med en magnet. Tror ni det är lagligt att söka med magnet eller magnetometer på gravplatser och liknande ställen?

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Leta med metalldetektor
« Svar #17 skrivet: april 30, 2010, 08:32 »
Är det inte fornlämning får du om markägaren är med på det i princip:
1. Schakta med bulldoser
2. Spränga med dynamit (kanske olagligt i andra lagrum:)
3. Köra med ångvält
4. Använda georadar
5. Anlita 2000 personer som med hacka och spade vränger ut och in på marken
6. Skrapa av all jord/sand och köra den med lastbil till exempelvis Danmark, lägga ut jorden där och sedan söka av den med metallsökare

Det är BARA metallsökeri som är farligt för våra fornlämningar.

mm mm mm

Martin

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Leta med metalldetektor
« Svar #18 skrivet: april 30, 2010, 14:19 »

Det är BARA metallsökeri som är farligt för våra fornlämningar.


Det är naturligtvis lite tillspetsat, men visst undrar man ofta över detta. När vi i uppdragsarkeologiska sammanang hittar metallföremål i matjorden (och det gör vi när vi letar ordentligt) så konserverar vi dessa för tusentals kronor, lägger dem i syrafria askar och använder handskar då vi tar i dem. Men de föremål som råkar ligga någon centimeter utanför exploateringområdena får finna sig att kvarstanna under traktordäck och plog. Det blir lite lätt bisarrt ibland, som till exempel vid en slagfältsundersökning på en stor ö i Östersjön. Vi har ett område med viktiga fynd från slaget, men också metallföremål av silver och brons från romersk järnålder - vikingatid. Vi kan inte gå in på den ytan, trots att tillstånd finns, eftersom vi inte har konserveringsbudget nog att ta hand om andra fynd än slagfältsföremål. Istället får vi hålla oss därifrån och på avstånd se hur marken plöjs... Jag har gått över den ytan och lyssnat och kan konstatera att det finns föremål av ädlare metaller än järn på en stor yta. Men vi kan inget göra, annat än att hoppas på att sponsorerna skänker så pass mycket pengar att vi i år har råd att plocka upp både medeltida armborstpilar och förhistoriska föremål i silver och brons...