Jag tycker att programmet var rätt hyfsat, målsättningen är ju trots allt att försöka skildra Sveriges historia med utgångsläget att folk i gemen nästan inte vet någonting. Det andas Historiska museet och skolbok och det känns förstås som att man med ganska små medel hade kunnat göra det här mycket intressantare även för de som är lite insatta utan att det hade påverkat de pedagogiska poängerna för tittarna.
Men det som stör mig är att man relativt enkelt ser hur man har satsat från Svea TVs håll (eller om det är producenterna från TV4 som har sagt sitt, svårt att veta). Till att börja med är första programmet helt och hållet ägnat de tre första "rummen" i Historiska museets Forntidsutställning- Bäckaskogskvinnan, Skateholm och Alvastra, och eftersom SHM är medproducenter så kanske det inte är så svårt att förstå hur urvalet har gått till. Jag gissar att SHM har satt upp villkoren tillsammans med Dick, baserat på att de har tillgång till alla förmålen, och gärna tar lite scener i den egna utställningen.
En annan sak som stör är att de stämningsfulla rekonstruktionerna är rätt dåliga. Dels har den stackars klipparen haft alldeles för lite material så hon/han återanvänder massor av material vilket är rätt töntigt, och dels ser det för taskigt ut med skinnbrallor, skägg o långt hår. Man kommer att titta på de här klippen om 100 år och tycka att de är fruktansvärt daterade.
Jag hade sammanfattningsvis gärna sett att man stack ut hakan lite mer, och berättade lite mer om de nya rön som kommit (som tidigare tagits upp i tråden) och kanske vidgat programmet lite. 1 program om stenåldern är för lite, med tanke på spännvidden.
//Henrik