Författare Ämne: Sveriges historia på TV 29 april  (läst 78202 gånger)

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #60 skrivet: maj 01, 2010, 12:50 »
Bures Inger E (Norah) !

Det som många som efterlyser historia om Norrland och norra Svealand från neolitikum fram till yngre stenåldern missar är att under stor del av den tiden var dessa områden i stort sett obebobara pga istäcket. Se gärna på Östersjön, Skoltips för lärare där detta är relativt enkelt att förstå varför.

Neolitikum = Yngre Stenålder.

När det gäller isens avsmältning i norr måste kartorna ritas om. Isen har smält av mycket tidigare än vad man hittills har trott.  Det är nyligen funnet en 11 300 år gammal boplats i Aarevaara vid Muonio-älven. Den har klar anknytning till den s.k. Komsa-kulturen vid Finnmarks- och Kola-kusten. Läs mera här:

http://www.nll.se/webb/Kultur--och-utbildning/Norrbottens-museum/BAAS/Arkeologi/Forskning/Drygt-11000-ar-gammal-boplats-invid-inlandsisen-/

Dessutom är det under de senaste 10 åren funnet boplatser vid Dumpokjauratj (Árjjatluovvi/Arjeplog) och Kangos (Bájil/Pajala) som är ca 10 000 år gamla. 
Ser man på en numera utdaterad karta över inlandsisens utbredning så skulle de också
ha legat mitt i isen. Nu måste kvartärgeologerna skärpa sig !

Här är viktig forskning att läsa in sig på:

Istidsbjörkar vid Norges kust:
http://www.kullmantreeline.com/empty_12.html

Fjällens nya träd och gömda skogar
http://www.kullmantreeline.com/text1_10.html

MVH
Návdi


 
Návdi

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #61 skrivet: maj 01, 2010, 13:07 »
Det som många som efterlyser historia om Norrland och norra Svealand från neolitikum fram till yngre stenåldern missar är att under stor del av den tiden var dessa områden i stort sett obebobara pga istäcket. Se gärna på Östersjön, Skoltips för lärare där detta är relativt enkelt att förstå varför.

Redan 9300 f Kr finns det bosättningar högt upp i Norrbotten:

Citera
Norrbottens museum genomförde under augusti och september 2009 en arkeologisk utredning i trakterna kring Kaunisvaara och Aareavaara i Pajala kommun. Utredningen har visat sig vara en arkeologisk fullträff, två av boplatserna har vid datering visat sig vara de äldsta kända i Norrbotten.
Fyra stenåldersboplatser påträffades öster om Aareavaara vid Mounioälven under inventeringarna. Två av boplatserna har nu C14-daterats till omkring 9300 f Kr det vill säga ungefär 11300 års ålder i kalenderår räknat.
http://www.nll.se/webb/Kultur--och-utbildning/Norrbottens-museum/BAAS/Arkeologi/Forskning/Drygt-11000-ar-gammal-boplats-invid-inlandsisen-/

I Arjeplogs kommun har man också hittat mycket gamla boplatser:

Citera
Under 2001 undersökte Silvermuseet en boplats vid sjön Dumpokjauratj i Arjeplogs kommun som visade sig vara 9 800 år gammal. Dateringarna var sensationella eftersom de visade att inlandsisens avsmältning var snabbare än man tidigare trott.
http://www.nll.se/testphd.aspx?id=31553

Så många tecken tyder på en ganska tidig mänsklig närvaro långt upp i Norrland:

Citera
Dateringarna från den undersökta boplatsen utanför Kangos och även de från Dumpokjauratj visar att vi har haft en mycket tidig kolonisering av Norrbotten efter in-landsisens avsmältning, av både växter, djur och människor. En analys av de ben som påträffades på Kangosboplatsen visar att man jagat ren och fiskat gädda. Ren-benen är lite förvånande eftersom de är ett mycket tidigt tecken på renjakt, förmod-ligen de äldsta i hela Nordskandinavien.
http://www.nll.se/testphd.aspx?id=31553

Från 6000 år tillbaka har vi ju den berömda boplatsen i Vuollerim i Jokkmokks kommun:

http://www.turism.jokkmokk.se/media/17987/folder_vuollerim_ekopark.pdf

Detta är bara ett par exempel på alla de mycket intressanta platser från äldre stenåldern man kunde ha nämnt i programmet.



Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #62 skrivet: maj 01, 2010, 13:13 »
Jag tycker programmet var rätt så bra. I jämförelse med inga program alls - hysteriskt bra. Man får nog stå ut med att det blir förenklingar, en del fel och överdramatiserat ibland. Kanske programserien kommer att locka fler satsningar i den här riktningen. Och fler i fackfolksledet som blir bättre på att nå ut längre med all sin kunskap. Även om det finns goda exempel så finns det väl en del att göra där,,, eller? Ett enkelt och billigt sätt är ju att berätta om den här sajten! http://www.upptacksverigeshistoria.se/  Det finns säkert fler.

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #63 skrivet: maj 01, 2010, 13:31 »
Bures !

Citat från: Sven Lagman
Grunden för mig har alltid varit att en högre tjänsteman som uppbär lön från våra skattepengar har en skyldighet att vara spjutspetsen i förmedlandet av sin kunskap. Men då ska det också vara den kunskap man är satt att förvalta och förädla. Dick har säkert sina specialområden inom historia som han behärskar briljant men de finns definitivt inte inom arkeologin.

Det Sven Lagman säger här är mitt i prick.
Det ska handla om förmedlande av kunskap - inte desinformation.
Därför var inte programmet "rätt så bra", Lars....   :(

MVH
Návdi
Návdi

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #64 skrivet: maj 01, 2010, 16:29 »
Protest! Jöns Jacobs staty syntes tydligt i bild och den hittar du inte i "Humlan".  ;)

Tur det! Det är nämligen inte alls säkert att Humlegården var isfri för 50000 år sedan bara för att Berzelii Parke var det...  ;D

/Mats

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #65 skrivet: maj 01, 2010, 17:54 »
Så Åsa du menar på fullt allvar att du bestämt vet att alla människor i Sverige, från Skåne till Dalälven, övergått från jägar/samlar-samhälle till jordbrukssamhälle. Det är ju innebörden av vad du skriver här

Hur i hela friden vet du det?  


Men snälla nån - i programmet framställde de mycket tydligt Alvastra pålbyggnad som en plats där de första bönderna mötte upp med de lokala jägarna. Att det var här de träffade varandra och försökte kommunicera. Eftersom befolkningen i hela regionen haft tillgång till jordbruksprodukter i ett millennium vid det laget så är det inte en liten felaktig detalj som bara insnöade bryr sig om. Det är grovt felaktigt. Personligen blir jag trött på att bli anklagad för att vara besserwisser och glädjedödare när jag påpekar så monumentala missar. Det är den här inställningen att arkeologi minsann bara är hitta-på, så vi kan skita i grundläggande hänsyn som aldrig skulle accepteras om det rörde sig om astronomi, historia eller naturprogram.

Jag älskar och brinner för förmedling, vilket alla som känner mig vet. I min blogg inledde jag med att ta upp det jag faktiskt tyckte var bra med programmet. Men det är skillnad på att hoppa över detaljerna för att belysa en rolig poäng, och att sprida totala falsarier.

Om det är så att förhistorien kan behandlas som en ren leklåda där vad som helst kan påstås för att "det är kul" så förstår jag inte varför du bryr dig om ett sådant här forum eller ens att läsa någon sorts vetenskaplig litteratur. Plocka upp ett ex av von Däniken istället. Han är kul, och ungefär lika korrekt som programmet var gällande Alvastra.

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #66 skrivet: maj 01, 2010, 20:55 »
Sent om sider har jag sett det första avsnittet idag. Tyckte väl att det både kunde varit bättre och sämre. Blev lite förvånad över att det fanns höga berg i Skåne under stenåldern (det som skulle föreställa den skånska tundran var ju heelt klart inspelat i Norrland). Blev också väldigt förvånad över att Historiska Museet i Stockholm är en av huvudsponsorerna och syntes titt som tätt.

Hur man kan prata om Skateholmsboplatsen utan att ens visa något från Skateholmsutställning på Trelleborgs museum är för mig en gåta. Tyckte att stenåldern framställdes som en flumperiod där man ägnade större delen av dagen åt att sova (något som påpekades ett par gånger).

Flera gånger hänvisade man också till nya rön ex. att stenåldersmänniskorna åt mycket vällagad och god mat, hur vet man det? Var kommer dessa rön ifrån?

Någon som vet var inslagen med stenåldersmänniskor och deras bostäder är inspelat någonstans? Hade varit intressant att få veta det i programmet.

Kommer att fortsätta se programmet och kommer med all sannolikhet fortsätta reta mig på vissa fadäser...man är ju inte yrkesskadad för intet  ;D

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #67 skrivet: maj 01, 2010, 22:37 »
Det är säkert någon som varit inne på det...
Med den logik som man använder i programmet skulle det inte finnas några
ursprungsbefolkningar överhuvudtaget och aldrig funnits någon gång, inte ens i Afrika.

Men, ä' det inte ägentligen så det ä'? Även dom första mänskorna rörde sej väl omkring i världen, klättrade i träd och berg och simmade ikring lite överallt, eller hur?

Klimatiska, geografiska, topografiska och fysiologiska analyser - och svammel om "historisk etnisitet" och "kulturell identitet" - är väl offside* redan innan lagen anlänt plan.

* "Off-side": nysvensk för "avsides".
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #68 skrivet: maj 01, 2010, 22:51 »
Ja du Åsa. För det första vill jag påpeka att jag ser både insnöning och besserwissering som positiva egenskaper, den första gör ju att man få reda på saker, den andra att man förmedlar vad man fått reda på till andra människor.

Men som Ragnfast påpekat utesluter inte det ena det andra. Du kan ha en fullt etablerad jordbruksbefolkning i Alvastra-trakten sen tusentals år, men bara ett fåtal mil söderut finns Holaveden och där börjar Smålands stora skogar, flera gånger större till ytan än . Där är det som bekannt ont om bra jordbruksmarker, men gott om jakt och fiskemarker. 20 km västerut har du den norra änden av Hökensås, större delen värdelöst område för jordbruk men gott om småsjöar med fisk och fågel, och troligen gott om annat vilt också. Även om man antar att de områden som går att odla i de nämnda markerna varit uppodlade så finns fortfarande utrymme för jakt och fiske i områdena emellan. Här finns alltså en refug för jägarbefolkning redan i det omedelbara närområdet till Alvastra, eller lokalt om du så vill.

Har du något som helst fog för att säga att en sådan jägarbefolkning inte fanns? Vilket arkeologiskt material baserar du det på?



" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #69 skrivet: maj 02, 2010, 00:18 »
När det äntligen produceras ett program i en svensk kanal, i ett ämne vi här är intresserade av så blir det en hel del diskussioner, vilket är bra, men efter att ha läst alla åsikter hit och dit så undrar jag: hur skulle ni ha fyllt ca 40 minuters program om stenåldern i Sverige på ett sätt som passat i en reklamfinansierad kanal??  ???

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #70 skrivet: maj 02, 2010, 00:59 »
Man kanske skulle tagit med fler delar av Sverige, t ex Västkusten och Norrland. Ett par vettiga kartor över hur isen drog sig tillbaka och hur människan spred sig, samt läget för några tidstypiska boplatser hade inte varit fel.

Och när man pratade om jordbruket så kunde man väl i alla fall ha nämnt något om megalitgravarna som ändå på något sätt kommit att symbolisera neolitikum i de södra och sydvästra delarna av vårt land.

Utloggad Inger E(Norah)

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #71 skrivet: maj 02, 2010, 01:06 »
Redan 9300 f Kr finns det bosättningar högt upp i Norrbotten:
http://www.nll.se/webb/Kultur--och-utbildning/Norrbottens-museum/BAAS/Arkeologi/Forskning/Drygt-11000-ar-gammal-boplats-invid-inlandsisen-/

I Arjeplogs kommun har man också hittat mycket gamla boplatser:
http://www.nll.se/testphd.aspx?id=31553

Så många tecken tyder på en ganska tidig mänsklig närvaro långt upp i Norrland:
http://www.nll.se/testphd.aspx?id=31553

Från 6000 år tillbaka har vi ju den berömda boplatsen i Vuollerim i Jokkmokks kommun:

http://www.turism.jokkmokk.se/media/17987/folder_vuollerim_ekopark.pdf

Detta är bara ett par exempel på alla de mycket intressanta platser från äldre stenåldern man kunde ha nämnt i programmet.

----------
Nu har allt Jerrark trampat i klaveret. Det ena utesluter nämligen inte det andra. Det som krävs kunskap om är landhöjningen samt hur tjockt istäcket varit över en plats OCH även kunskapen som verkar gått förlorad nämligen att även när istäcket var som tjockast över Norrland som helhet, så fanns det pga skillnaderna mellan nu och då i var en viss plats befann sig i horisontell riktning i förhållande till den periodvis öppna vik som gick in från nuvarande norska öar väster Bodö-Alta is såväl norr, söder och öster om viken. Tjock is samtidigt som vissa platser i terrängen tack vare en dåtida vattenström föregångare till Golfströmmen som träffade Europa västnordväst Spanien och följde dåvarande kust/is upp till sydsydost Alta där den svängde västerut och gav säsongvis öppet hav innan den drog väst syd väst.

Uppgifterna om dateringarna är så när som på cirka 200 år fullt teoretiskt möjliga utan att en enda meter kilometer från respektive plats var fri från is. I ett av fallen som nämns så är landhöjningshastigheten, en retarderad rörelse som inte bara går att mäta i nutid utan också utifrån geologiska mätningar och observationer av havsnivåer, högsta havsnivå - när, o.s.v. är daterad till mindre 'fel' än så.

« Senast ändrad: maj 02, 2010, 11:38 av Gorm »

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #72 skrivet: maj 02, 2010, 02:03 »

Nu har allt Jerrark trampat i klaveret. Det ena utesluter nämligen inte det andra. Det som krävs kunskap om är landhöjningen samt hur tjockt istäcket varit över en plats OCH även kunskapen som verkar gått förlorad nämligen att även när istäcket var som tjockast över Norrland som helhet, så fanns det pga skillnaderna mellan nu och då i var en viss plats befann sig i horisontell riktning i förhållande till den periodvis öppna vik som gick in från nuvarande norska öar väster Bodö-Alta is såväl norr, söder och öster om viken. Tjock is samtidigt som vissa platser i terrängen tack vare en dåtida vattenström föregångare till Golfströmmen som träffade Europa västnordväst Spanien och följde dåvarande kust/is upp till sydsydost Alta där den svängde västerut och gav säsongvis öppet hav innan den drog väst syd väst.

Jag har ju i och för sig aldrig sagt att allt land i Norrland var isfritt, bara att isen på många ställen hade dragit sig tillbaka så mycket att den tillät bosättningar som t ex på de nämnda platserna vid de nämnda tidpunkterna. Jag är väl medveten om landhöjningar och att isen kunde vara olika mäktig på olika ställen.
Man kan ju plotta ut de tidiga boplatserna och jämföra deras läge med kartor över var man tidigare trott att inlandsisen befunnit sig vid den tiden.

Faktum verkar kvarstå att isen på många ställen dragit sig tillbaka tidigare än man fram till ganska nyligen har trott:

Citera
Att inlandsisen dragit sig tillbaka tidigare än vad som tidigare beskrivits har betydelse också för bedömningen hur landhöjningens första förlopp har gått till. Den dåtida Östersjön börjar dra sig tillbaka i samma stund som tyngden av ismassorna smälter bort från strandkanten vid den högsta kustlinjen.

Citera
Resultatet av utredningen har mötts med förvåning av kvartärgeologer i Sverige på universiteten i Lund och Stockholm, samt på SGU (Sveriges geologiska undersökning) eftersom den uppfattningen kvartärgeologerna tidigare haft om inlandsisens bortsmältande måste ändras kraftigt.

http://www.nll.se/webb/Kultur--och-utbildning/Norrbottens-museum/BAAS/Arkeologi/Forskning/Drygt-11000-ar-gammal-boplats-invid-inlandsisen-/

Citera
Dateringarna från den undersökta boplatsen utanför Kangos och även de från Dumpokjauratj visar att vi har haft en mycket tidig kolonisering av Norrbotten efter in-landsisens avsmältning, av både växter, djur och människor.
http://www.nll.se/testphd.aspx?id=31553

Citera
Det finns med stor säkerhet fler sådana här boplatser i Norrbotten, som alla tillsammans kan ge en välbehövlig bild av hur inlandsisen drog sig tillbaka och hur växter, djur och människor koloniserade det nya landet.
http://www.nll.se/testphd.aspx?id=31553

Läs också Zoomzkys och Navdis inlägg på den här tråden:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php?topic=2304.0

Jag citerar en snutt från Navdis inlägg (läs dock hela inlägget eftersom det är intressant och också innehåller referenser till vidare läsning):

Citera
De arkeologiska och paleo-ekologiska undersökningarna visar att isen dragit sig tillbaka från området mycket tidigare än man hittills trott. Pollenanalyser visar att rika växtsamhällen tidigt etablerade sig. Här växte tall, björk, al, sälg och rönn, som finns här i dag, men också havtorn, humle och lärk

Du får tänka på att forskningen om isens läge i Norrland hela tiden gör nya framsteg och att gårdagens sanningar inte alltid är dagens eller morgondagens.

Men hur som helst så finns det flera tidiga boplatser från jägarstenåldern ända upp i Norrbotten varav åtminstone någon kunde ha nämnts i TV programmet.


Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #73 skrivet: maj 02, 2010, 11:52 »
Bures !

Jag förstår alldeles utmärkt vad Jasaw säger.
Däremot har jag mycket svårt att förstå Ragnfast ....  ;D

MVH
Návdi
Návdi

Utloggad Inger E(Norah)

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #74 skrivet: maj 02, 2010, 11:55 »
Jerrark trampar fortfarande i klaveret. Vilket i och för sig ett stort antal historiker och arkeologer också gör.

Det som påstås vara ny kunskap, är gammal kunskap som fanns med redan när min för två år sedan avlidne fader gick i fortsättningsskolan. Även när jag gick i skolan i slutet av 50-talet och under 60-talet fick vi lära oss de elementära kunskaperna i landhöjning, inlandsis o.s.v. Tyvärr har flumskolan gjort att mången gammal kunskap fallit så illa genom att icke ämnes och stadiebehöriga lärare tillåtits fastanställas och undervisa i geografi, historia m.m. Kunskaperna om den skandinaviska berggrunden och varför den ser ut som den gör är också de kunskaper som numera bara geografi, geofysik och de som studerat geologi fått med sig.

Inget har förändrats annat än att kunskapen åter nått fler. Dock utan att hänsyn tages till landhöjningen, havnivåer, havstemperaturer, vind- och jorderosion, säsongsvisa förändringar, högsta havsnivå i ett område m.m.

Det märkliga är att inget argument framfört som kritik mot TV-programmet är analyserat nog i frågan om giltigt argument och nödvändiga premisser för att argumentet skall gå att använda för att kunna leda till en hållbar slutsats. Populärvetenskapligt ja visst. Men programmet är för den stora allmänheten.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #75 skrivet: maj 02, 2010, 12:13 »
Det märks att det är ett valår, ni beter er som politiker. Vem kommer vara först med att nyttja härskartekniker?   :lol:

Jag tycker programmet gör det som det är menat att göra, dvs öka ett intresse för Sveriges historia. Min pappa ville låna mitt ex av Welinders senaste bok, och nu talar jag om en far vars intresse är fordon och sport, och som knappt läst en historiebok sedan han gick högstadiet.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #76 skrivet: maj 02, 2010, 12:19 »
Nu har jag rensat upp irrelevanta kommenterar, OT-inlägg, personliga påhopp och kommentarer. Håll er till ämnet nu, och framför allt, var snälla mot varandra. Snälla?  ::)

Som vanligt ska inte modereringar diskuteras i tråden utan tas med mig, eller annan moderator, via PM.

/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #77 skrivet: maj 02, 2010, 12:56 »
Jerrark trampar fortfarande i klaveret. Vilket i och för sig ett stort antal historiker och arkeologer också gör.

Är det någon som trampar i klaveret så verkar det vara Inger som inte verkar hålla sig ajour med nyare arkeologiska resultat eller som inte vill ta till sig de resultaten.Trots allt arbetar fler och fler arkeologer i nämnda områden och nya fynd förändrar hela tiden bilden av Norrlands forntid.
Faktum är ju att de boplatser jag refererar till ligger där de ligger och har de dateringar de har. När man konstaterat det så får man ju också ta och jämka ihop de kunskaperna med kunskaperna om inlandisens utbredning, om områdets paleoekologi, paleoklimat och geologi. Nya rön ändrar hela tiden bilden av isavsmältningens förlopp och de ekologiska förändringar som skedde.

Det som påstås vara ny kunskap, är gammal kunskap som fanns med redan när min för två år sedan avlidne fader gick i fortsättningsskolan. Även när jag gick i skolan i slutet av 50-talet och under 60-talet fick vi lära oss de elementära kunskaperna i landhöjning, inlandsis o.s.v. Tyvärr har flumskolan gjort att mången gammal kunskap fallit så illa genom att icke ämnes och stadiebehöriga lärare tillåtits fastanställas och undervisa i geografi, historia m.m. Kunskaperna om den skandinaviska berggrunden och varför den ser ut som den gör är också de kunskaper som numera bara geografi, geofysik och de som studerat geologi fått med sig.

Faktum är att bilden av inlandsisens utbredning, av paleoklimat och paleoekologi hela tiden ändras. Ny forskning i ett flertal discipliner tillför ständigt nya detaljer i vårt vetande. Det vetande som din far lärde sig i fortsättningsskolan på 50-talet eller som du lärde dig på 60-talet och som då var elementära kunskaper gäller inte idag. Mycket nytt har hänt inom discipliner som geologi, klimatologi, ekologi, biologi och arkeologi sedan dess (på 50- och tidiga 60-talen hade man ju inte ens kommit så långt inom geologin att man till fullo accepterat plattektoniken, bara för nämna ett exempel på hur s k elementära kunskaper förändrats sedan dess).

Inget har förändrats annat än att kunskapen åter nått fler. Dock utan att hänsyn tages till landhöjningen, havnivåer, havstemperaturer, vind- och jorderosion, säsongsvisa förändringar, högsta havsnivå i ett område m.m.

Fel, mycket har förändrats. Och förändringarna fortsätter. Med jämna mellanrum får vi ändra på föråldrade synsätt och ta till oss ny kunskap.

Det märkliga är att inget argument framfört som kritik mot TV-programmet är analyserat nog i frågan om giltigt argument och nödvändiga premisser för att argumentet skall gå att använda för att kunna leda till en hållbar slutsats. Populärvetenskapligt ja visst. Men programmet är för den stora allmänheten.

Även om ett program är för allmänheten så borde det i alla fall ge en någorlunda komplett och uppdaterad bild av det rådande forskningsläget angående hela Sveriges forntid. Det är fullt möjligt om man disponerar sitt material på ett bra sätt.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #78 skrivet: maj 03, 2010, 07:39 »
När det äntligen produceras ett program i en svensk kanal, i ett ämne vi här är intresserade av så blir det en hel del diskussioner, vilket är bra, men efter att ha läst alla åsikter hit och dit så undrar jag: hur skulle ni ha fyllt ca 40 minuters program om stenåldern i Sverige på ett sätt som passat i en reklamfinansierad kanal??  ???

Jag fick exakt samma tanke när jag såg programmet. Hur i hela friden skulle jag göra om jag skulle försöka berätta/förmedla/illustrera stenåldern för en TV-publik på bästa sändningstid en vardagskväll? Hur väljer man ut vad som är viktigast och hur får man TV-redaktionen att inte falla tillbaka i gamla floskler?
Eftersom jag är tillräckligt insiktsfull vad gäller min kunskap i såväl stenålder som förmedling så håller jag inne med ev kritik (eller lovord) tills jag sett järnåldersdelen.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #79 skrivet: maj 03, 2010, 07:57 »
Först och främst vill jag gratulera att patienten (tråden) överlevde ett så omfattande ingrepp. :)

Jag vill knyta an till det där med att stenålderprogrammet skulle tjänat på att ha delats upp i två; ett för jägar-/samlarstenålder och ett för bondestenålder. Håller med till fullo, men detta skulle också låta sig göras med äldre och yngre bronsålder, respektive järnålder. Medeltiden ska vi inte tala om; den skulle kunna räcka till en helt egen programserie. Men det är dyrt att göra TV, bara en sketen reklamfilm går loss på hundratusen eller så och detta tycker jag att man ska ha i åtanke. TV4 har trots allt satt upp en produktion väl i klass med SVT. Och visst ska man bemöda sig om att vara up to date, men man kan ju inte slänga in nya fakta i elfte timmen som man säger och detta spelades ju in för ett tag sedan.