Författare Ämne: Sveriges historia på TV 29 april  (läst 78190 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Sveriges historia på TV 29 april
« skrivet: april 20, 2010, 12:05 »
Torsdagen den 29 april börjar en ny stor serie i TV4 om Sveriges historia. Bl a medverkar Dick Harrison:

Citera
Sveriges historia
Svensk dokumentärserie från 2010. Del 1 av 6. Martin Timell och Dick Harrison börjar sin resa i stenåldern. De tittar närmare på vilka de första människorna var som kom till Sverige, bland annat Bäckaskogskvinnan, i dag Sveriges mest kända stenåldersskelett. Martin provar på att leva stenåldersliv i Alsen. Programledare Martin Timell och historieprofessor Dick Harrison tittar närmare på Sveriges historia från istiden till i dag och vad som har gjort Sverige till det land det är.


Lite mer att läsa här:

http://www.tv4.se/1.483346

Ju äldre desto bättre.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #1 skrivet: april 20, 2010, 15:46 »
Kan vi se fram mot en "Timell-effekt" nu också inom svensk arkeologi eller historia, precis som inom byggbranschen? Återstår väl att se i så fall vad den effekten kommer att bestå i. Kanske avgrävda vattenledningar när folk jagat fornfynd djupt i sina trädgårdar?

/Mats

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #2 skrivet: april 20, 2010, 19:31 »
Nog kunde man valt några andra programledare, fast det ska bli rätt skoj att få se Martin Timell i stenålderskläder och Dick Harrison kanske tar på sig sin berömda Robin Hood-dräkt.

Jag ser fram emot avsnittet där de besöker Uppåkra med tanke på att Harrison skrivit om Uppåkra i sin skönlitterära bok "Ofärd" (som måste vara den tråkigaste bok som någonsin skrivits). Kanske Harrison kan visa oss lite av Gullåkra mosse också, han borde ju känna till trakten väl eftersom han är född och uppvuxen där.

Någon som vet vilka som varit inblandade i serien, alltså vem som varit konsulter till serien? Eller har Harrison skrivit allt manus själv?

/Åsa.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #3 skrivet: april 21, 2010, 02:20 »
Det är väl trevligt att det görs satsning om historia. Har tyvärr en känsla av att det politiskt korrekta styr det hela, särskilt då manuset är gjord av Harrisson. 

Ett av programmets idé är att berätta om vilka vi varit och varför vi blev dem vi är idag. Men då det hela är ideologiskt färgat så kommer man att missa själva poängen med ett bra program, nämligen att berättarens kreativitet får fritt utlopp. Alla ni som minns radioprogrammet ”svar idag” glömmer inte Sten Carlssons eller Alf Åbergs oefterhärmliga sätt att framföra en historievetenskaplig redogörelse. Detta gäller även Bo G Eriksson eller för att inte tala om Herman Lindkvist. Hur gärna han än vill så har inte Dick Harrisson förmågan att återge en berättelse som om tittarna befann sig just där. Det var ju bl.a. därför som Dag Stålsjös program var populära, trots att vi vet att han spred grova felaktigheter

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #4 skrivet: april 21, 2010, 13:28 »
...i sin skönlitterära bok "Ofärd" (som måste vara den tråkigaste bok som någonsin skrivits).

En kort och kärnfull recension  :)

Här kan man läsa inledningen till "Ofärd" och den verkar ju inte så medryckande direkt:

http://www.ordfront.se/Bocker/Utdrag/Ofard.aspx
Ju äldre desto bättre.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #5 skrivet: april 26, 2010, 13:42 »
Jag har boken "Ofärd", jag läste lite men har aldrig orkat ta upp den seriöst.  ;D

Jag har förhoppningar på serien nu när jag sett reklamen. Förhoppningsvis lyckas de hitta den fina linjen med att kombinera fantasifylld underhållning med viss historisk korrekthet. Blir det för mycket av underhållning kommer "de lärda" sitta och kritisera och blir den alltför historiskt korrekt kan det tappa underhållningsvärdet. Man får ha i åtanke att dessa program är först och främst för att underhålla och väcka intresse, vilket jag tycker ursäktar vissa mindre felaktigheter.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #6 skrivet: april 26, 2010, 15:55 »
Från ett ur minnet rekonstruerat telefonsamtal till Fotevikens museum för ca två månader sedan då fortfarande hela vår vikingastad täcktes av snö.

”Hej, vi håller på med en stor serie om Sveriges historia och nu behöver vi visa hur man började framställa järn och hur man lärde sig smida. Har ni någon uppbyggd smedja som vi kan få låna?”
”Klart att vi har en smedja men det är en rekonstruktion från sen vikingatid-tidig medeltid.”
”Va bra, då kan vi kanske få använda den.”
”Men var det inte den äldre järnåldern ni skulle visa?”
”Jo.”
”Smidesverktygen och miljöerna stämmer inte – det slår på mer än tusen år.”
”Men det är ju en smedja så det bra i alla fall.”
”Men blir inte det en helt fel bild?”
”Då flyttar vi bara fram det i tid.”
”Men järnsmidet kom inte under sen vikingatid.”
”Ja men vi behöver en miljö att spela in i. Vi står just nu med ett Tv-team i Kristianstad och behöver filma i morgon. Går det?”
”Nej! Vi ställer inte upp på saker som inte är seriösa.”

Varpå jag avslutade samtalet.

Det ska kanske poängteras att jag själv har producerat mer än 15 timmars film om vår förhistoria och medeltid för TV 2 genom tiderna och min kollega Björn var innan sin museibana en skicklig filmman och producent. För att lyckas måste man rimligtvis redan i planeringsstadiet veta var man ska filma, när man ska filma och att miljöerna passar in. Har man ingen koll på det …..

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #7 skrivet: april 26, 2010, 17:12 »
Kan inte säga att jag känner mig överraskad - men man tycker ju att en sådan basic planering borde vara A och O men det säger ju uppenbart en del om ambitionsnivån.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #8 skrivet: april 29, 2010, 22:08 »
Vad tyckte ni?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #9 skrivet: april 29, 2010, 22:17 »
Faktiskt bra men den där dramatiseringen kring Alvastra där jägarekulturen ska ha mötts i samspråk med bondekulturen - stämmer det? Påminner om Barnen Hedenhös på resa till Frankrike när de passerar gränsstationen mellan stenålder och bronsålder och måste lösa in sina verktyg mot den nya tidens. Slutkonstaterandet att det inte finns någon urbefolkning i Sverige - att vi alla är invandrare - passar ju utmärkt i vår tids utslätande kulturarvsbegrepp. Nu har vi professorsord på att t.ex. samerna inte är en urbefolkning. Känns skönt - nu behöver vi inte debattera detta längre här på forumet. :'(

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #10 skrivet: april 29, 2010, 23:32 »
Finns som tur är på TV4 Play.  En kvart in är det nu reklampaus. Positivt överraskad. Martin är bra, han vet hur man håller intresset uppe!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #11 skrivet: april 29, 2010, 23:49 »
Jag tycker den lilla hinten om att det kan ha funnits människor här redan för 50.000 år sen var kul. Fast det blev ju lite fel där, kan jag upplysa er som inte är så hemma i Stockholm; mammutbenet hittades i Berzéli park, men inslaget gjordes i Humlegården.... ;)

Tycker för övrigt att programmet är bra, utan direkta faktafel, och det kan säkert inspirera några oinvigda, under förutsättning att det inte går någon fotbollsmatch samtidigt....

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #12 skrivet: april 29, 2010, 23:57 »
Bures !

Absoluta botten ! Detta var det uruslaste, mest spekulativa, populistiska och ovetenskapliga program jag någonsin har sett !!!   >:D >:D >:D >:D

Hur har den mannen (Dick Harrison) kunnat bli professor ?  ???

Även om han bara är professor i historia, så borde han ju kunna vara i stånd till att sätta sig in i det allra elementäraste av arkeologisk forskning, genetisk forskning om folkvandringar och historisk lingvistik.

Hur kan man kalla ett program för "Sveriges historia från istid till nutid" ? Sverige fanns inte på istiden. Detta är ett helt idiotiskt, ovetenskapligt svensknationalistiskt upplägg, ingenting annat. Här harvar man omkring i södra Sverige och finner 50 000 år gamla mammutar i Berzeeliparken. Men "glömmer" att tala om att större delen av områdena runt Stockholm efter isens avsmältning låg under vatten långa tider. De äldsta arbetsplatserna, boplatserna och kvartsbrotten låg på öar i Ancylussjön (ca 9000-8000 BP).  

Inte ett ord om den 11.300 år gamla boplatsen i Aarevaara (Kaunisvaara) med anknytning till Komsa-kulturen. Inte ett ord om Dumpokjauratj eller Kangos (ca 10 000 år gamla boplatser) eller alla andra boplatser från äldre och yngre stenålder i norr.

Harrisons "professorsord" är inte värt en spottstyver.
Och Sven Lagman kan spara på sina krokodiltårar !!!!

MVH
Návdi
Návdi

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #13 skrivet: april 30, 2010, 00:25 »
Inte ett ord om några andra kulturer heller Nàvdi, och bara ett ytterst fåtal fynd är beskrivna så du behöver inte känna dig förfördelad alls.  Detta är inte avsett att djupdyka utan att ge allmän kännedom och kanske inspirera folk att ta reda på mer och då kan man inte börja babbla om teorier om kulturer.

Var du får svensknationalistiskt ifrån förstår jag inte över huvud taget, om du inte menar att det är historia som berör oss svenskar. Tycker att det är synnerligen passande i så fall med att visa sånt i Sveriges television.Och om den så vore svensknationalistisk så kan jag inte se att det skulle vara en större synd än att vara samenationalistisk, faktiskt ser jag det inte som en synd alls utan något positivt.

Att det inte håller den vetenskapliga nivån du hade hoppats på är ju en sak, det var väl knappast varken för dig eller mig eller Sven Lagmans skull som programmet gjordes. Eller? Vårt intresse är ju redan väckt och jag tror nog dr Harrisson är medveten om ett folkligt program måste hålla en folklig nivå, och den är inte så hög!

Läs en bok istället Nàvdi, eller skriv några inlägg, så kan väl de som knappt vet nåt om historia få chansen att lära sig lite!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #14 skrivet: april 30, 2010, 00:49 »
Bures Yngve !

Jag känner mig inte "förfördelad". (Skulle uppskatta om Du slutade upp med att vara
nedlåtande). Jag är skitförbannad över att man sänder sån rappakalja på TV.
Så Du menar att den här smörjan duger åt "folket" ?
Návdi

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #15 skrivet: april 30, 2010, 00:57 »
Faktiskt bra men den där dramatiseringen kring Alvastra där jägarekulturen ska ha mötts i samspråk med bondekulturen - stämmer det? Påminner om Barnen Hedenhös på resa till Frankrike när de passerar gränsstationen mellan stenålder och bronsålder och måste lösa in sina verktyg mot den nya tidens.

HA! Underbar parallell.
Faktum är att Alvastrainslaget var helt bisarrt. När Alvastra byggdes hade jordbruket funnits i Sverige i 1000 år - även i Östergötland. Det ligger en flera hundra år äldre dös bara ett stenkast från pålbyggnaden t ex. De som byggde pålbyggnaden tillhörde en befolkning som precis var på väg att överge jordbruket för en mer jaktkoncentrerad ekonomi.

Och var i hela fridens namn de fått idén om att den skalperade skalle kom från en ovanligt vacker man (hur vet vi vad som var vackert för 5000 år sedan?) som dödats av avundsjuka...

Bisarrt som sagt.

Håller med om att det var sorgligt att de inte tog tillfället i akt att visa ett par platser från norra Sverige - ständigt detta Skåne.

Jag noterade lite fler intryck av programmet på bloggen

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #16 skrivet: april 30, 2010, 01:22 »
Bures Yngve !

Jag känner mig inte "förfördelad". (Skulle uppskatta om Du slutade upp med att vara
nedlåtande). Jag är skitförbannad över att man sänder sån rappakalja på TV.
Så Du menar att den här smörjan duger åt "folket" ?

Uppenbarligen gör du det eftersom du säger dig sakna vissa inslag som du tidigare påstått har relation till dig och det gör dig skitförbannad.

Det duger väl gott, vad var det som var så himla illa?



Jag menar att det duger gott för sitt ändamål, värre rapakalja har paserat för vetenskapligt.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #17 skrivet: april 30, 2010, 01:30 »
Citera
Håller med om att det var sorgligt att de inte tog tillfället i akt att visa ett par platser från norra Sverige - ständigt detta Skåne.

Hade platsat som typexempel i numera låst tråd.  Varför säger du att det är synd man missar Norrland...  är det inte synd man missar västkusten också? Eller Falbygden? 



" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Bessan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 27
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #18 skrivet: april 30, 2010, 07:47 »
Min make vars intresse för historia börjar någonstans vid andra världskrigets utbrott, tyckte det var intressant! Hans enda fundering rörde sig kring hur Timell/Harrisson kunde veta att de sov mycket på stenåldern. Jag hade inga svar att ge. Annars tyckte jag att det var ett intressant program, med inslaget om inkokt röding kryddad med enris som favorit. Jo, han undrade över en annan sak, om det finns "stenålderslajvare". Det kunde jag inte heller svara på! 

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #19 skrivet: april 30, 2010, 07:49 »
Hej Návdi,
Nix, här gråtes inte krokodiltårar men det finnes en portion av ironi mot vissa smärre inslag i programmet. Det ska ju alltid numera i media och av lärde personer hämtas in snabba massmediala poänger genom konstaterandet att det i princip inte finns något inhemskt kulturarv i Sverige. Att en professor då klart förtydligar denna ståndpunkt med att en urbefolkning aldrig funnits i landet är ju intressant, inte minst i samefrågan. (Wikipedia: ”Ursprungsfolk (även urfolk, urinvånare eller urbefolkning) betecknar en folkgrupp som har funnits en på plats en lång tid, eller som härstammar från grupper som redan fanns på plats, när andra befolkningsgrupper kom till området. De har sitt eget språk, kultur och sedvänjor.”)

En kul effekt av programmet är att Skåne och Norrland, motpolerna i nutida Sverige, numera har ingått ”äktenskap”. I princip varje naturscen där man skulle illustrera Skåne under jägarstenåldern var ju hämtad från nordliga breddgrader. Och resterande scener med kokgropar och mänsklig samvaro hämtades från det arkeologiska friluftsmuseet i Glösa, Alsen, i Jämtland. (Jo, Bessan, här levs stenåldersliv på ett imponerande och faktamässigt bra sätt.) När man skulle filma några intervjuscener ”på autentisk plats” i Skåne med motsvarande ”tundramiljö” fick man bege man sig ut på den på 1800-talet sänkta och torrlagda delen av Finjasjön för att få en hyfsad miljö om än historisk okorrekt plats.

När man nu ändå skjutit så många scener i Norrland är det dock dåligt av programmakarna att det inte fanns några som helst inslag om våra nordliga jägarekulturer. En klar miss som givetvis inte ska behöva förekomma i en så påkostad produktion som, genom populäre Timells medverkande, får en bred, nästan folkbildande status.