Författare Ämne: Sveriges historia på TV 29 april  (läst 78547 gånger)

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #20 skrivet: april 30, 2010, 08:10 »
Håller för ovanlighetens skull med Navdi här. Programmet förefaller följa samma utstakade stereotyper som alltid. Jag bävar inför bronsåldersavsnittet... Visst, programmet är inte för de invigda men lite mer "modern" tolkning av samhällen kanske hade varit på sin plats. Dicks arkeologiska kunskaper verkar lika djupa som hans antropologiska kunskaper.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #21 skrivet: april 30, 2010, 08:45 »
Dicks arkeologiska kunskaper verkar lika djupa som hans antropologiska kunskaper.


Eller hans kunskaper om Afrika och den transatlantiska slavhandeln  >:D
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #22 skrivet: april 30, 2010, 08:57 »

Hur kan man kalla ett program för "Sveriges historia från istid till nutid" ? Sverige fanns inte på istiden. Detta är ett helt idiotiskt, ovetenskapligt svensknationalistiskt upplägg, ingenting annat.


Det faller väl sig ganska naturligt ändå, när vi nu bor i Sverige, men du kanske inte håller med om det heller? ;)

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #23 skrivet: april 30, 2010, 09:21 »
Det med Alvastra kan jag ursäkta, då det gäller att få tittarsiffror. Att hitta på något multikultmöte uppskattas mer än att bara visa pålar och säga "vi vet inte...". Nej om vi visat arkeologins rätta ansikte för folket hade de tänkt "varför går våra skattepengar hit?" ;)

Bara jag som blev otroligt irriterad över att de inte tog upp megaliter? De visade några bilder i slutet men det var typ allt.

Annars tycker jag det är bra att man inte tog upp alltför mycket om etnicitet hit och ursprungsbefolkning dit, eftersom vi inte vet något om det på stenåldern utan sådant hör hemma till senare åldrar. :)

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #24 skrivet: april 30, 2010, 09:29 »
Bures Sven Lagman !

Tack för ett utmärkt klargörande !  :)
Jag förstod nog att Du villle vara ironisk, men den sista meningen

Citera
Nu har vi professorsord på att t.ex. samerna inte är en urbefolkning. Känns skönt - nu behöver vi inte debattera detta längre här på forumet.  :' (

var ju ganska skum ....

MVH
Návdi
Návdi

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #25 skrivet: april 30, 2010, 09:34 »
Bures Jasaw !

Håller för ovanlighetens skull med Navdi här.

Ett innerligt och djupt känt TACK till Dej !  :)

Návdi
Návdi

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #26 skrivet: april 30, 2010, 09:43 »
Visst, programmet är inte för de invigda men lite mer "modern" tolkning av samhällen kanske hade varit på sin plats.


Kan du utveckla modern tolkning lite?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #27 skrivet: april 30, 2010, 09:51 »
Jag håller med om avsaknaden av Norrland och även andra delar av Sverige, fast kanske beror på platsbrist i tv-rutan. Vad jag då hade velat se är att de delar mesolitikum och neolitikum i två separata avsnitt. Men det är alltid samma sak, stenåldern ska alltid klumpas ihop på så lite som möjligt. :(

Utloggad Sodom

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #28 skrivet: april 30, 2010, 09:59 »
Historiskt korrekt eller inte. Programmet fick i alla fall mig att bli lite intresserad av Sveriges historia. Funderar på att ge mig i kast med att läsa de facklitterära verken med samma namn ;)

Så programmet fyllde sin funktion för mig och det duger gott.

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #29 skrivet: april 30, 2010, 10:04 »
Historiskt korrekt eller inte. Programmet fick i alla fall mig att bli lite intresserad av Sveriges historia. Funderar på att ge mig i kast med att läsa de facklitterära verken med samma namn ;)

Så programmet fyllde sin funktion för mig och det duger gott.

Vad bra! Då rekommenderar jag Norstedts Sveriges Historia Del 1 om forntiden, skriven av Stig Welinder. Till skillnad från programmet innehåller den korrekta uppgifter

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #30 skrivet: april 30, 2010, 10:07 »
Ni är bara sura pga Dicken, hade det varit Burenhult som varit kunskapsbank hade det blivit ett sexigt avsnitt om hur stenåldersmänniskan hade grillfest med storviltstek och promiskuösa beteenden. Då hade ni allt inte klagat, erkänn nu.  8)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #31 skrivet: april 30, 2010, 10:15 »
Vore ju intresant om någon kunde redogöra lite kortfattat för de direkta felaktigheter som förekommit i programmet.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad iznogoud

  • Medlem
  • Antal inlägg: 32
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #32 skrivet: april 30, 2010, 10:28 »
Det känns om att TV4 bestämmer vad som ska sändas i slutändan. På Chatten med Dick Harrison berörde han en del av de frågor som uppkommit här.

http://www.tv4.se/1.1618572/2010/04/29/historieprofessorn_dick_harrison_chattade_med_tittarna

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #33 skrivet: april 30, 2010, 10:28 »
Klockrent Sockerfri! Humor kan vara roligt.....

Dick Harrison har jag, till skillnad mot Burenhult, inte träffat personligen, men han känns ändå mer trovärdig för mig. Fast fick vi inte en liten försmak på det där promiskuösa beteendet i bronsåldersprogrammet?

Har faktiskt träffat båda. Båda är bra föreläsare, men de har ju något olika specialiteter. När det gäller arkeologi och antropologi är nog Burenhult trovärdigare.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #34 skrivet: april 30, 2010, 10:31 »
Bara jag som blev otroligt irriterad över att de inte tog upp megaliter? De visade några bilder i slutet men det var typ allt.

Håller med dig. Megaliterna är ju de mäktigaste och synligaste spåren vi har från bondestenåldern. Dessutom väcker de ju intressanta frågor om kontakter med andra delar av Europa, plus frågor om social organisation, religion, könsroller och mycket annat kul.

Ni är bara sura pga Dicken, hade det varit Burenhult som varit kunskapsbank hade det blivit ett sexigt avsnitt om hur stenåldersmänniskan hade grillfest med storviltstek och promiskuösa beteenden. Då hade ni allt inte klagat, erkänn nu.  8)

Okey, men de hade i alla fall en kokgrop där de tillagade röding. Det såg smaskigt gott ut  ;)

Får väl se om det blir några vackra bronsåldersflickor och sexiga ritualer i nästa avsnitt.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #35 skrivet: april 30, 2010, 10:51 »
Det känns om att TV4 bestämmer vad som ska sändas i slutändan. På Chatten med Dick Harrison berörde han en del av de frågor som uppkommit här.

http://www.tv4.se/1.1618572/2010/04/29/historieprofessorn_dick_harrison_chattade_med_tittarna

Här tas också frågan om ursprungsbefolkningar upp:
Citera
Erik: Vad menar du med att Sverige inte har någon ursprungsbefolkning? Dessa jägare-samlare är väl vår ursprungsbefolkning?
Dick Harrison: Nej, så enkelt är det inte. Jägare och samlare har både flyttat in i Sverige och lämnat Sverige. Vi har fått nya befolkningar hela tiden. Dessutom har Sverige befolkats från olika håll. Tidigare obebodda trakter har fått nytillskott av befolkningar långt fram i tiden. Sjöbo kommun befolkades således av folk från nuv. Polen på vikingatiden.
----
Leffe: Finns det något som styrker att samerna skulle vara det första folkslaget i Sverige ?
Dick Harrison: Nej, det finns det inte. Vi svävar i total okunnighet när det gäller vilken den allra, allra, allra äldsta svenska befolkningen var, sett ur modernt etniskt perspektiv. Tyvärr.
----
Magnus Kroik: Är inte Samerna ursprungs befolkning? Eller du kanske inte vet det?
Dick Harrison: Ingen vet det. Eller rättare sagt: samerna kan mycket väl vara ursprungsfolk i vissa delar av landet. Andra kan vara det i andra delar av landet. Ingen - INGEN - vet vem som var allra först.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #36 skrivet: april 30, 2010, 11:46 »
Citera
Dick Harrison: Nej, det finns det inte. Vi svävar i total okunnighet när det gäller vilken den allra, allra, allra äldsta svenska befolkningen var, sett ur modernt etniskt perspektiv. Tyvärr
.

Vilka Vi ? Den här mannen lider av total megalomani. Bara därför att han själv svävar i total okunnighet, så tror han att alla andra gör det.

Citat från The Western and Eastern Roots of the Saami
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1181943/

Citera
We conclude that the phylogeography of mtDNA and Y-chromosome variants that correspond to the maternal and paternal gene pools of the Saami does not provide any evidence for the Saami population arising among the northernmost Uralic-speaking populations—Siberian Ugric and Samoyedic speakers—or among any other aboriginal Siberians. The Samoyeds are the least genetically close to the Saami among the people of the Uralic language family, whereas nearly all of the mtDNA and Y-chromosomal heritage of the Saami can be adequately explained within the European pools of the two haploid genetic systems. This genetics-based reconstruction is in agreement with the reconstruction of the spread of Ahrensburgian and Swiderian Mesolithic technologies in northern Europe, linking it with population expansion that can be likely traced back to the post–Last Glacial Maximum recolonization of the European north (Torroni et al. 2001; Tambets et al. 2003). The results also stress that the grouping of populations according to language families should be used exclusively only in a linguistic context.
Návdi

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #37 skrivet: april 30, 2010, 11:51 »
Lite mer om Harrison och urbefolkningar:

Citera
Therese Stringer: Borde inte samerna räknas som Sveriges ursprungsbefolkning?
Dick Harrison: Nej, så kan man inte resonera. Vi vet inte vilka som kom in i Sverige först. Det kan ha varit samerna. Det kan också ha varit några andra.
-----------
Maria: Hej Dick! Menar du att definitionen på ordet urbefolkning är att alltid ha levt och verkat på en och samma plats sedan tidernas begynnelse? I sådana fall finns urfolk bara i Afrika, om jag förstår saken rätt, där människan uppstod. Definitionen på urfolk och urbefolkning brukar vara något utvidgad i debatten annars. Att ett folk lever och verkar inom ett område när detta område kolonialiseras av ett annat folk och landet plötsligt utropas till det nya folkets nationalstat t.ex. Sverige har enligt världssamfundet åtminstone ett urfolk ; samerna. Vilket dessutom är en så genetiskt gammal befolkning att den ska vara hela Europas urfolk. Coolt.
Dick Harrison: Definitioner är en sak. Vetenskap en annan. När vi uttalar oss om äldsta folk är vi noggranna. Vi vill ha bevis. Och det finns inga bevis för vilka som var i Sverige först. Frågan är inte ens väsentlig: alla som lever i Sverige är ättlingar till invandrare.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #38 skrivet: april 30, 2010, 11:55 »
Tyckte programmet var hyfsat ända fram till de sista 10 minuterna då det liksom rämnade. Då blev det bara för mycket faktafel på för kort tid, när man började dyka ned på pålbyggnaden i Alvastra. För det första hade bondestenåldern förtjänat ett eget program, det går helt enkelt inte att avverka på något vettigt sätt på 10 minuter. Och ska man ändå försöka få in något om det så hade det varit bättre att påvisa själva början av neolitiseringen, och att belysa lite om trattbägarkulturen och de imponerande stenkammargravarna (håller med Sockerfri och andra om att man saknade det). Istället dök man ned på en av de mest komplexa och svårförståeliga anläggningarna vi har från  neolitikum, en anomali bland fornfynden från denna tid, nämligen Alvastra-byggnaden. Och de komplexa förhållandena mellan stridsyxkulturen och gropkeramikerna som ännu är föremål för olika teorier, att försöka förklara det för en allmänhet på några minuter sprider bara förvirring, bättre att hoppa över det helt. Nu fick man det att framstå som ett möte mellan kvardröjande jägare-samlare och en nyare bondebefolkning, som kom f-n vet varifrån. Dåligt manusjobb (men suggestiva bilder).

Vidare håller jag med er andra om att det var lite väl Skåne-orienterat. Det är kanske naturligt när man går riktigt långt tillbaka i tiden, men knappast när man är inne i atlantisk tid. Någonting ordentligt från Norrland (varför inte Vuollerim?) hade varit på sin plats också.

Det där med urbefolkningar var också en helt onödig utsaga av Dick. Tillförde ingenting till programmet utan gör bara folk konfysa inför det begreppet.

Jag tyckte ändå att det var ganska mysig stämning och vackra bilder på det hela taget, och att Martin lät uppriktigt rörd över Skateholmsgraven med det lilla rödockrabeströdda barnet i famnen på sin far/farfar (kanske). Fram till stolpskottet med Alvastra gick det att se.


/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #39 skrivet: april 30, 2010, 12:07 »
Snälla förklara för en okunnig vad som var så galet med delen om Alvastra!

Att man tar med det är fullt förståligt, det är en stor anläggning som fungerat som mötesplats av något slag. Det väcker tankar och funderingar betydligt mer än megalitgravar
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"