Författare Ämne: Sveriges historia på TV 29 april  (läst 78204 gånger)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #180 skrivet: juni 05, 2010, 11:02 »
Kul att se att en liten del av senaste avsnittet (avsnitt 6) var tillägnat mina hemtrakter här i Marks (och Kind) härad. Det berättades bl a att det förekom flera allmogeuppror i trakten och att häradet under vissa perioder var mer eller mindre självständigt.
I programmet får vi också se Dick Harrison och Martin Timell promenera omkring i Kinna, vilken är huvudort i dagens Marks kommun. Dessutom får vi se en glimt av resterna av den gamla riksborgen Öresten.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #181 skrivet: juni 07, 2010, 08:59 »
Ja, festligt att höra att fortfarande under 1400-talet så satt inte den centrala kungamakten makten så himla säkert ute i olika delar av landet. Men västgötarna kanske var (och är?) ovanligt envisa. ;)

Jag antar att det blir en fortsättning, eller slutar programserien här? Så här i efterhand känns nästan forntidsavsnitten smått onödiga, faktiskt. Tillförde de egentligen någonting till vare sig lekmän eller de mer forntidsintresserade? Medeltidsavsnitten däremot tycker jag var redigare och hade en mer sjävklart berättande lunk.
Tror att någon annan än Dick (och Martin) skulle ha hållit i forntidsdelen, och att dessa avsnitt skulle avdelats till en separat programserie, med fler avsnitt och en annan dramaturgi om man får kalla det så. Man kan helt enkelt inte berätta om forntiden med samma action och på samma naturligt löpande sätt som man drar historien om Engelbrekt och Karl Knutsson.

/Mats

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #182 skrivet: juni 07, 2010, 09:03 »
Tror att någon annan än Dick (och Martin) skulle ha hållit i forntidsdelen

Burenhult och Kristansen såklart, då hade vi fått både sex appeal och humor.

Sedan är det ju också så att man knöckade in nästan 13 000 år med historia i en bok som är lika tjock som några hundra år i nästkommande böcker. Visst vet vi mer ju närmare vår egen tid vi kommer men jag tror nog man kunnat få minst två böcker om stenålder - tidig järnålder i Sverige, utan att förlora gnistan i lättläshet. Jag tror de få avsnitten om forntiden representerar hur pass mycket plats de fick i bokserien.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #183 skrivet: juni 07, 2010, 16:48 »
Jag antar att det blir en fortsättning, eller slutar programserien här?

Det blir ytterligare sex avsnitt våren 2011.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #184 skrivet: juni 08, 2010, 00:14 »
Samma tidsåldrar, eller mer fokus på någon/några???

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #185 skrivet: juni 08, 2010, 11:17 »
Samma tidsåldrar, eller mer fokus på någon/några???

Saxat från http://www.tv4.se/1.1600295:

Säsong 2, våren 2011
7. Vasatiden, år 1520-1611
8. Stormaktens uppgång, år 1611-1654
9. Stormaktens fall, år 1654 -1718
10. Upplysningens tid år, 1718-1809
11. Folkets århundrade, år 1809-1900
12. Välfärdens tid, år 1900-

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #186 skrivet: juni 12, 2010, 16:50 »
Tyckte det var en tråkig serie, slutade att titta efter andra eller om det var tredje delen. Tycker inte Martin och Dick tillfört något. Men historien kanske inte har något nytt att gräva fram, eller också är historikerna osedvanligt dåliga på att gräva...
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #187 skrivet: juni 12, 2010, 20:44 »
Jag kan förstå dig, men det var synd att du inte såg det fjärde avsnittet, för det var då det började bli bra!

Upplägget "Upprorens tid", från Engelbrekt till Stockholms blodbad, var en klockren upptakt till Gustav Vasa och Stormaktstiden.

Dick Harrison är naturligtvis inte den enda historiker  vi har i Sverige, men förhoppningsvis inspirerar programmen några av oss att besöka biblioteken, surfa nätet och besöka muséer med mera. Lliten framgång är också en framgång, som man säger....

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #188 skrivet: juni 15, 2010, 19:29 »
Tycker de "hastar" genom historien. Men kan förstå att de vill ha ett nytt grepp som vänder sig till den stora skaran som kanske inte är så intresserade av historia. För att fånga dem så att säga.

Personligen får jag ut mer av vår historia genom släktforskning och de tv-program på udda kanaler (brittiska) som visar kända och okända personers släktforskning. Jisses vilka livsöden som uppdagas, och vilken skatt varje människa besitter med sin digra historia!  ;D Det är annat än Martin och Dicks komprimerade tv-serie.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #189 skrivet: juni 15, 2010, 19:45 »
Jag har så många andra intressen så att skriva, teckna och spela gitarr ofta går före, men jag har haft tur när det gäller släktforskningen och har kommit en bra bit utan att nämnvärt ha ansträngt mig. Sen fotograferar jag och samlar mynt och ädelstenar.........

Förutom det rent uppenbara OT i det ovanstående, så ser jag fram emot nästa avsnitt om Kung Gösta. "Mången av er såge gärna att yxan sutte i mitt huvud, men ingen av er vågar hälla i skaftet." Det är annat än "Prins Daniel" det!........ Ge mig en KUNG! ;D

Simpel Knekt

Utloggad Nils Johansson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 43
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #190 skrivet: januari 06, 2011, 00:05 »
All publicitet är bra publicitet....så länge intresse skapas kan vi bygga på det. Arkeologer är generellt för dåliga på förmedling så även om vi klankar ned på programmet så tycker jag vi inte ska klanka ned på effekten vi kan få ut av det.