Författare Ämne: Sveriges historia på TV 29 april  (läst 79253 gånger)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #160 skrivet: maj 16, 2010, 17:03 »
Tyckte att avsnittet var så där...för mycket fokus på Birka. Inget omnämnande av plundringarna av England, Tyskland, Frankrike vilket ändå spelat en stor roll i den vikingatida historien. Lite skrattretande att de norska vikingarna som koloniserade Island skulle ha tagit med sig slavinnor som kunde föda barn åt dem...visst, det förekom säkert, men man vet ju att de tog med sig sina fruar och barn dit. Alldeles för mycket fokus på Ibn Fadlan, det fanns ju betydligt fler som skrev ner sina iakttagelser av vikingarna och Ibn Fadlan har ju ifrågasatts mer än en gång.

Och varför låter Dick Harrison som Bengt Fritihofsson (vinexperten på TV4)? Har de umgåtts för mycket i korridorerna under inspelningen tro? ;D

/Åsa

För mycket Birka? Utveckla gärna.

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #161 skrivet: maj 16, 2010, 17:25 »
Nu har jag visserligan inte sett programmen, så jag vet inte om klippet på denna länken sändes i TV. I samband med att Martin och Dick "hittar" en runsten och mycket summariskt diskuterar fornminnesvård avslutar Martin klippet med att säga: "har ni lite färg över hemma, klappa till".

http://www.tv4.se/1.1637765/2010/05/14/dick_harrison_och_martin_timell_hittar_en_runsten

Även om det inte sändes på TV så är det minst lika illa att det ligger ute på hemsidan. Kan bara säga att jag nu inte har någon avsikt att se något av serien över huvud taget. När man har den här inställningen till vårt kulturarv och lagen så är man riktigt snett ute.  >:( >:( >:(
Lex malla, lex nulla

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #162 skrivet: maj 18, 2010, 15:25 »
För mycket Birka? Utveckla gärna.

Jag menade att det var mycket bilder från Birka, inte minst på Ansgars-korset. Man glömde nämna ex Harald Blåtand som "kristnade alla daner". Jag hade faktiskt förväntat mig att det skulle handla mycket mer om Birka än vad det gjorde. Jag tycker bara att det var synd att man enabrt valde att ta upp Ansgar och hans misslyckade mission, när det fanns de som delvis lyckades sprida kristendomen, som ex Harald Blåtand i Danmark som "kristnade alla daner".

/Åsa.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #163 skrivet: maj 18, 2010, 17:35 »
Nu har jag visserligan inte sett programmen, så jag vet inte om klippet på denna länken sändes i TV. I samband med att Martin och Dick "hittar" en runsten och mycket summariskt diskuterar fornminnesvård avslutar Martin klippet med att säga: "har ni lite färg över hemma, klappa till".

http://www.tv4.se/1.1637765/2010/05/14/dick_harrison_och_martin_timell_hittar_en_runsten

Även om det inte sändes på TV så är det minst lika illa att det ligger ute på hemsidan. Kan bara säga att jag nu inte har någon avsikt att se något av serien över huvud taget. När man har den här inställningen till vårt kulturarv och lagen så är man riktigt snett ute.  >:( >:( >:(

Nä fy fan. Jomen tack Martin och Dick, nu kommer folk att måla i runstenar med opassande färger som förstör fornminnet genom att få den att vittra snabbare/mer, eller till och med vara omöjlig att ta bort utan att bryta sönder stenen. Way to go, detta har ju hänt förut förstås, men de senaste 50 åren så har man förstått att det krävs kvalificerade pesoner som vet vilken färg de skall använda, eller som helt enkelt fattar att stenen bevaras bättre omålad..

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #164 skrivet: maj 19, 2010, 14:51 »
Nu har jag visserligan inte sett programmen, så jag vet inte om klippet på denna länken sändes i TV. I samband med att Martin och Dick "hittar" en runsten och mycket summariskt diskuterar fornminnesvård avslutar Martin klippet med att säga: "har ni lite färg över hemma, klappa till".

http://www.tv4.se/1.1637765/2010/05/14/dick_harrison_och_martin_timell_hittar_en_runsten

Även om det inte sändes på TV så är det minst lika illa att det ligger ute på hemsidan. Kan bara säga att jag nu inte har någon avsikt att se något av serien över huvud taget. När man har den här inställningen till vårt kulturarv och lagen så är man riktigt snett ute.  >:( >:( >:(

Tycker Martin allmänt verkar ha ett något "slappt" förhållande till historien. Lite respektlös sådär...men det är väl hans charm antar jag. Fast lite besviken är jag över serien. Den går för fort fram och krusar bara ytan. Som att rusa fram i forntiden för att snabbt få det överstökat.  :(
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #165 skrivet: maj 19, 2010, 15:42 »
Ska bli spännande att se nästa avsnitt om medeltiden med tanke på att Dick Harrison sa att det är hans favoritperiod...

Tror att Martin Timell är med bara för att locka tittare till programmet... :(

/Åsa

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #166 skrivet: maj 19, 2010, 16:18 »
Tror att Martin Timell är med bara för att locka tittare till programmet... :(

Ganska logiskt och nödvändigt. Timell är en bra avslappning till både Dick och publiken...speciellt mot de yngre generationerna.

Hoppas västgötaskolan tas upp och sågas, så får vi se lite skriverier från Guillou i diverse tidningar där han hojtar till med det ena och det andra. All PR för svensk historia är bra PR.  8)

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #167 skrivet: maj 19, 2010, 18:04 »
Jag har inget problem med popularisering och att Timell ska locka tittare. Det handlar ju ändå om kommersiell TV. Men att uppmana tittarna att måla i hällristningar faller inte i den kategorin. Helt otroligt dåligt, av Martin, Dick och TV4.  >:( 
Lex malla, lex nulla

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #168 skrivet: maj 19, 2010, 23:05 »
Jag menade att det var mycket bilder från Birka, inte minst på Ansgars-korset. Man glömde nämna ex Harald Blåtand som "kristnade alla daner". Jag hade faktiskt förväntat mig att det skulle handla mycket mer om Birka än vad det gjorde. Jag tycker bara att det var synd att man enabrt valde att ta upp Ansgar och hans misslyckade mission, när det fanns de som delvis lyckades sprida kristendomen, som ex Harald Blåtand i Danmark som "kristnade alla daner".

/Åsa.

Ok. Ja, jag trodde nog också att det skulle vara mer Birka än vad det var.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #169 skrivet: maj 21, 2010, 09:00 »
Gårdagens avsnitt visade med all önskvärd tydlighet att sådana här program vinner på att ta ner tempot något, att fokusera på ett mindre tidsavsnitt eller skeende, i detta fall kring Birger Jarl. Inte samma flängande och hafsighet som i de tidigare avsnitten, berättandet ges större utrymme. Återigen hävdar jag att serien skulle vunnit på att ha minst dubbelt så många avsnitt, så kanske forntiden hade blivit bättre representerad också.

Däremot funderade jag nu lite på det här med våra olika landsändar. Med medeltiden kommer vi in i en period då Skåne, Halland osv. plötsligt blir helt osynliga i sådana här program. De finns med tidigare (framförallt under sten- och bronsålder) och de finns säkert med senare efter 1600-talet, men nu under medeltiden? Hur ska man egentligen hantera det här i sådana här kortfattade sammanställningar som det här är frågan om, man kan ju inte ta upp tid med att berätta Danmarks historia också? Samtidigt blir det problematiskt med sådana här vita fläckar på kartan. Skåningar, blekingar osv. måste väl känna sig lite historielösa efter sådana här program, där t.ex. en så betydande stad som Lund inte alls nämndes vid namn. Någon som har en idé hur man skulle kunna gått tillväga?

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #170 skrivet: maj 21, 2010, 09:42 »
Jag tycker personligen inte berättandet är till det bättre, ganska tråkigt med två gubbar i ett stenrum. Tycker dessutom man fokuserar allt för mycket på Birger Jarl med tanke på det begränsade utrymmet. Som du säger Mats missar man de andra landsändarna och nu tycker jag dom borde varit med mer då det är nu dom börjar knytas samman, och jag tror det intresserar folk mer än färgsättningar av sarkofager...

Jag tror just att ta utgångspunkt i de olika landsdelarna, kanske med hjälp av landskapslagarna, hade varit betydligt bättre än att fokusera på Birgers enmansrevolution.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #171 skrivet: maj 21, 2010, 09:49 »
Som så ofta förr är programtiden för kort. Jag tror misstaget är att försöka köra igenom Sveriges historia under en säsong. Bättre att ha en serie program om forntiden fram till exempelvis Olov Skötkonung på fem program minst, och ytterligare minst fem om tiden fram till Gustav Wasa.

Utloggad West Kennet Long Barrow

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #172 skrivet: maj 24, 2010, 07:53 »
Bara Vendeltiden förtjänar 14 avsnitt tycker jag. Men då blir det förstås bara för de riktiga entusiasterna. Vi får nog vara glada över att det överhuvudtaget sänds TV-program om svensk historia.
Stjäl inte våran Ottar!

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #173 skrivet: maj 24, 2010, 08:04 »
Vi får nog vara glada över att det överhuvudtaget sänds TV-program om svensk historia.
Är det verkligen så att det är lite program om (svensk) historia/arkeologi på TV? Det är verkligen inte min uppfattning. Se bara på Vetenskapens värld. Där har arkeologi ett oproportioneligt stort utrymme (kanske ett arv efter BGE). Jämför detta med ämnen som antropologi eller etnologi, de får inte samma utrymme på Vetenskapens värld. Inte ens de enskilda naturvetenskapliga ämnena tror jag representeras i lika hög grad. Kanske det är dags att ta bort myten att det är för lite arkeologi i TV? Det är mer än tillräckligt i relation till ämnets samhälleliga relevans.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #174 skrivet: maj 24, 2010, 09:08 »
Jo, stämmer nog att på det stora hela så är det ganska hyfsat med arkelogi-inslag i det svenska TV-utbudet. Åtminstone i public service, TV4:s satsning här är ju lite av ett trendbrott från vanlig dum-TV i de reklamfinansierade kanalerna.
Finns nog flera naturvetenskaper som är ännu mindre representerade. Jag saknar t.ex. bra geologi-program som inte är vulkaner eller jordbävningar. När visade man (och beskrev) senast en fin drumlin från flygfoto, eller en snygg orsten?   ;)

/Mats

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #175 skrivet: maj 24, 2010, 11:28 »
Som jag uppfattar det är det en distinktion mellan program och korta-halvlånga inslag i t.ex. vetenskapens värld. Eller för den delen sommartid i landet runt....

Inslag finns det gott om men så många hela program dedikerade enkom åt arkeologi/äldre historia är det inte fullt lika gott om.

Men vad vet jag, jag har ju inte ens TV....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #176 skrivet: maj 25, 2010, 11:51 »
Till helgen öppnar Historiska museets utställning om Sveriges historia:

Citera
Storsatsning på Sveriges Historia
Helgen den 29-30 maj inviger museet en utställning om de senaste tusen åren av Sveriges historia.
--
– Detta blir en unik utställning och den största satsningen i sitt slag på Historiska museet på femton år, säger museichef Lars Amréus. Det blir ett måste-besök för alla som gillar historia.

http://www.historiska.se/utstallningar/Kommande-utstallningar/Sveriges-historia/
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #177 skrivet: maj 25, 2010, 12:39 »
Till helgen öppnar Historiska museets utställning om Sveriges historia:

http://www.historiska.se/utstallningar/Kommande-utstallningar/Sveriges-historia/

"1300-tal: Hjälmen från Aranäs

En riddare skulle vara uppmärksam mot sin kung och respektfull mot kvinnor. Verkligheten var nog en annan."

'nog'? Kan de inte vara tydligare än så? Är det en gissning? Lite brist på respekt tycker jag, skall den forne ägaren av hjälmen pekas ut som en kvinnomisshandlande förrädare bara för att man vill ha en stämningsfull text?

Kanske lite överdrivet, men jag förväntade mig lite mer seriositet från Historiska Museet..

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #178 skrivet: maj 25, 2010, 12:49 »
"1300-tal: Hjälmen från Aranäs

En riddare skulle vara uppmärksam mot sin kung och respektfull mot kvinnor. Verkligheten var nog en annan."

'nog'? Kan de inte vara tydligare än så? Är det en gissning? Lite brist på respekt tycker jag, skall den forne ägaren av hjälmen pekas ut som en kvinnomisshandlande förrädare bara för att man vill ha en stämningsfull text?

Kanske lite överdrivet, men jag förväntade mig lite mer seriositet från Historiska Museet..

Ligger ju helt i linje med hur utställningstexter brukar se ut idag, å andra sidan var väl den här lite bättre än vanligt (såväl fyndplats som datering framgår)
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #179 skrivet: maj 25, 2010, 19:31 »
Mmm, som sagt, överdrev nog lite, men jag förväntade mig att man kunde utveckla det hela istället för att bara säga att verkligheten "nog" var en annan.