Respekterar din ståndpunkt men har svårt att riktigt greppa att det är så otroligt fel att framställa nordbor som långa och blonda. Långa blonda nordbor finns i alla fall i min hembygd och de har funnits där länge
Större problem finns det väl i denna serie..?
Personligen tror jag att svensken idag har ett otroligt stort behov av att känna ett historiskt sammanhang, Sverige är ett mångkulturellt land och ett land där vi under lång tid haft det ekonomiskt väldigt förspänt, allt har varit bra..- nu vänder det så sakteliga och svensken har svårt att se sin egen plats i samhället/historien, då följer att man "söker sig till en fast punkt", man vill se sig själv i historien- inget konstigt med det. Timells program är ett lysande exempel på svenskens ökade intresse. Historiska böcker, ökat intresse i lokala hembygdsrörelser osv är andra.
Att bemöta denna längtan med "ha, du finns inte!" blir, om än något sant, otroligt trist.
Jag tror även att våra problem med integrationen går mycket, mycket bättre om svensken känner sig trygg i sin egen historia/kultur. Är övertygad om det. Men visst skall den historia som förmedlas vara korrekt, inte tu tal om det.