Ja, det går i en rasande fart fram genom historien. Detta kombinerade bronsålder-mesta-av-järnåldern-samt-en-liten-snutt-av-mellanneolitikum-program kändes stressigare än det förra. Hinner någon lära sig något vettigt om forntiden? Hinner den oinvigde överhuvudtaget få upp intresset för ämnet i detta tempo?
Det mest positiva var väl kanske att man vid Kiviksgraven kunde hålla sig borta från alltför mycket spekulation (Kristian Kristiansen bredde på lite mer i "Stenristarna" har jag för mig) och lyfte fram de fina ristningarna istället.
Jag tror helt enkelt att TV-producenterna delat upp svenska folket i två undergrupper: BGE-folket och MT-folket. BGE-folket är de som anses ha tålamod och kan hålla intresset kvar vid ett heltimmesprogram med bilder från Birka-grävningarna, eller vid Maja Hagermans strosande upp bland tornrummen i kyrkorna på den östgötska slätten. MT-folket förutsätts istället aldrig komma längre än till det där "bara det inte blir för tungt, så".
TV4 har helt enkelt gett upp om BGE-folket. Medan TV1 och TV2 försöker nå båda grupperna, men visar tendenser till oro om BGE-folkets existens och försöker lätta upp så gott det går, t.ex. i serien "Vrakletarna".
(Om du undrar över mina förkortningar så står förstås BGE för Bo G. Eriksson och MT för Martin Timell).
/Mats