Författare Ämne: Sveriges historia på TV 29 april  (läst 78490 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #100 skrivet: maj 04, 2010, 11:17 »
Ja visst är det så.  Att gå och krama barnen med jordblandat sutarslem i ansiktet har nog aldrig varit populärt. Smutsiga kroppar och kläder gör dessutom att man fryser lättare. För att inte tala om att äta kokgropsröding inte blir alls lika roligt om hela världen luktar sutare och dy!

 Idag finns det många jägare som inte blir smutsiga alls, men så jagar dom inte heller, dom sitter på en pall och väntar på att få skjuta!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #101 skrivet: maj 04, 2010, 14:00 »
Hur är det med dagens kvarlevande jägare och samlare? Är de extremt skitiga när de är ute och jagar?

Idag finns det många jägare som inte blir smutsiga alls, men så jagar dom inte heller, dom sitter på en pall och väntar på att få skjuta!

I början av augusti brukar jag hänga in jaktkläderna i hönshuset för att ta ut den runt den 14:e så att den hinner vädras lite innan det är bockpremiär. Pûrch (smygjakt) är den roligaste jaktformen, väldigt mycket roligare än att sitta/stå och vänta på pass i ett torn eller en vägkrök.

Jag och fler med mig inbillar oss att man kan dölja lite människodoft på detta viset, vilket är bra när det skall smygjagas.

Länktips: http://arkeologivast.blogspot.com/2009/09/28-dagar-senare.html
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #102 skrivet: maj 04, 2010, 14:28 »
Jag jagar inte själv, jag har fullt upp med att fiska, men helt klart verkar pürchjakten mycket rolig, det är riktig jakt det! Och där finns og en viss risk att bli lite lerig om knäna när det regnar!

Personligen skulle jag nog föredra aquavera herrparfym istället för hönsskit. Har svårt att tänka mig att rådjur skulle kunna asociera det till människor och då borde effekten vara den samma! Men det är ju olika vad man själv gillar  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #103 skrivet: maj 04, 2010, 16:23 »
när det gäller smutsiga ansikten måste man nog ha i åtanke att tundralandskapet troligen höll en del mygg, och att man säkert kletat in sig med diverse salvor mot detta. Troligen var dom lite mer färgade än MyggA eller US.....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #104 skrivet: maj 04, 2010, 18:46 »
Efter bara tre dagars fjäll/skogsvandring med lite normalt lägerliv och fiske så börjar man lukta tämligen illa... Men efter bara nån dag till så har man vant sig :)

...och smutsig - det är man efter en dags lägerliv.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #105 skrivet: maj 06, 2010, 12:09 »
Såg att Åsa bloggar om Sveriges historia och jämför dess bild av neolitikum med senaste Vetenskapens värld som gick i måndags: 

Citera
Neolitikum som den kan och borde förmedlas

I programmet intervjuas grävledaren Magnus Andersson och dessutom Per Karsten från Lunds Historiska Museum och de är mitt bästa oemotsägliga bevis att det är total osanning att påstå att arkeologer inte kan levandegöra förhistorien, eller att det i så fall måste ske på bekostnad av saklighet. Karsten som kryper inne i megalitgravven och på skorrrrrande skånska berättar om de dödas återfödelse är helt underbar! Kan ingen buda över detta till TV4 och visa dem vad deras program egentligen hade kunnat vara om de talat med några arkeologer och struntat i att spekulera runt kannibalism?

http://tingotankar.blogspot.com/

Här är SVT:s egen presentation:

Citera
Och så väcker vi en 5000 år gammal kultplats till liv. Under Skånes åkermark har arkeologerna hittat en unik ceremoniplats med gravar och en processionsväg. Inte helt olik den i engelska Stonehenge.

Programmet går också i repris i SVT2 8/5 och SVT1 9/5.

Det går också att se på SVT-play:

http://svtplay.se/v/1986455/vetenskapens_varld/del_15_av_18__celler




Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #106 skrivet: maj 06, 2010, 15:24 »
Kommande söndag följer National Geographic snyggt upp med en riktig dokumentär - om resultaten från de omfattande undersökningarna av det sjunkna Doggerland:

http://channel.nationalgeographic.com/episode/stone-age-atlantis-4448/Overview?source=email_inside#tab-Videos/08046_00
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #107 skrivet: maj 06, 2010, 20:17 »
Kommande söndag följer National Geographic snyggt upp med en riktig dokumentär - om resultaten från de omfattande undersökningarna av det sjunkna Doggerland:

http://channel.nationalgeographic.com/episode/stone-age-atlantis-4448/Overview?source=email_inside#tab-Videos/08046_00

Verkar vara ett extremt intressant program. Synd att jag inte har National Geographic Channel hemma.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #108 skrivet: maj 06, 2010, 22:33 »
Botten Dick, verkligt dåligt. Tack Timell för att du är mera saklig än denna fantasisprakande professor som visar skrämmande okunskap. Lite axplock bland mycket:

Takblocken till gånggrifterna har man enligt programmet ingen aning om hur de kommit upp men det är helt klart att det måste ha gått åt mängder med folk. Jag har själv tillsammans med femton personer asat upp ett jättestenblock – det är inget märkvärdigt med det. Och hur man gjorde det är heller ingen hemlighet.

Professorns dramatisering av bronsåldern med konstaterandet att nu kom för först gången våldet till Norden är patetiskt. Bronssvärden skulle symbolisera detta och grannarna måste nu beväpna sig eftersom grannen skaffat sig ett bronssvärd, vilket skulle motsvara “vår tids kapprustning eller kärnvapenbalans om än i mindre skala”. Vad är detta för svammel? Hur många bronssvärd har vi bevarade och varför skulle dessa fåtal i förhållande till dåtida folkmängd representera en kapprustning? Mest troligt är väl att de varit statussymboler. Det ser vi inte minst i de efterapningar av bronssvärd som gjorts i flinta. Flintsvärden hade inte hållit för ett enda slag.

Vi får också lära oss av det tvärsäkra påståendet att man “mutar in revir genom runstenar” och att Björketorpsstenen är inte bara Sveriges utan världens högsta runsten. Professorn borde kanske besöka Universitetsbiblioteket i sin egen lärda stad Lund. Här står en runsten som är högre och till listan högre stenar kan också läggas Levenestenen i Västergötland.
 
Och som om detta inte är nog får vi på slutet en lång utläggning om hur Chochilaich uttalade sitt namn. Det är väl inget fel i detta tungvrickande men när sedan den sakkunnige helt tvärsäkert konstaterar att Chochilaich  “var vår förste kände svensk” satte jag teet i halsen. Vi befinner oss på 600-talet i de frisiska kusterna sydväst om Danmark. Den samtida  Gregor av Tour berättar om denna man: “Emellertid kom danerna med deras kung Chochilaich över havet till Gallien.”

Populärvetenskap är viktigt men jag ställer högre krav på en professor än det vi sett i kväll.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #109 skrivet: maj 06, 2010, 23:02 »
Jag håller med dig, även om jag fortfarande tilltalas av "paketeringen". Det känns slarvigare än det första programmet, kanske för att jag genom intresse hade större förväntningar när vi närmade oss den tid som jag är mest bevandrad i. Jag bävar för inför nästa avsnitt.....

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #110 skrivet: maj 06, 2010, 23:13 »
Håller nog också med, de små utsvävningar som jag kunde tolerera i första programet tycker jag nu blivit större än vad som är nödvändigt och jag är inte ens säker på att Svenson köper allt, specielt inte att krig skulle vara en bronsåldersuppfinning.

Däremot tycker jag Hugleik historien håller, två av tre källor omnämner han som kommande från dagens Sverige, och om Gregor anser att alla Skandinaver talar danska anser han dom säker vara daner också. Men den diskusionen finns ju en egen tråd för.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #111 skrivet: maj 06, 2010, 23:27 »
För sakens skull och då den som först fick frågan inte har besvarat den ännu vore det intrerssant att höra om det trots allt är bevisat att någon jägarbefolkning inte fanns inom rimligt avstånd från Alvastra då pålbyggnaden anlades. Vad säger de pålästa? Är det en omöjlighet, en möjlighet eller till och med något troligt?

Yngwe - du verkar tro att befolkningen bestod av små isolerade grupper som aldrig var i kontakt med varandra om det var längre än 5 km emellan samhällena. Vi vet genom att hitta exotiska material och föremål att kontaktnäten nådde hundratals mil åt alla väderstreck. Bara för att några levde som jägare betyder inte att de inte träffade och tom gifte sig med jordbrukare under många hundra år. Om du vill veta vilka fakta vi har när det gälelr jordbrukets etablering och kulturgrupperna i Sberige under denna tid föreslår jag att du faktiskt letar upp en bok eller tre. T ex Sveriges Historia del 1, eller nåt av Burenhult t.o.m. Du kan inte seriöst vänta dig att få en genomgång på så vaga frågor i ett diskussionsforum?

När det gäller Småland var inte det heller isolerat. Det finns samma keramik och flintaredskap (importerade) där som i Östergötland under neolitikum. Det finns rester ab tamdjursben på boplatserna också.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #112 skrivet: maj 07, 2010, 00:27 »
Tack för svar Åsa!
Nejdå, jag må erkänna att mina arkeologiska kunskaper är rätt små, och särskilt gäller det denna tidsperiod. Men kommunikationer är mitt stora intresse så jag är rätt medveten om att man inte levde isolerat. Dessutom har jag läst ganska många böcker, och läst på flera universitet, om ekologi. Inom ekologin talar man om nischer, http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekologisk_nisch (du vet säkert vad det är men för de som kanske inte vet).  Som jag ser det är det finns alltså i Holaveden (och andra områden emellan jordbruksområden) en möjlighet för en jägarbefolkning att finna en nisch.  Ekologin säger också att det till och med är troligt att man utnyttjar en sådan nisch.

Med detta som grund anser jag att man inte omedelbart skall utesluta att en sådan jägarbefolkning funnits även i Alvastras relativa närområde. Därför undrade jag om man undersökt så stora delar av dessa områden att man kan säga att vi har funnit det som finns att finna och det ger oss en klar bild av att en sådan befolkning inte funnits. Det är en ganska enkel fråga och kan närmast besvaras med ett ja eller nej.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #113 skrivet: maj 07, 2010, 07:16 »
Jobba hela dagen, enahanda kost; vad jag vill veta mer om är hur man kan ha övergett det fria livet som jägare/samlare för det slitsamma dito som bonde. Vi ser det än idag; alla passar inte till löneslavar. En klimatförsämring gynnar inte bonden. Återstår då nya maktstrukterer, den starke hövdingen, som Dick Harrison introducerar först under bronsåldern.

Utloggad Sodom

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #114 skrivet: maj 07, 2010, 08:21 »
Eftersom jag inte är så insatt i Sveriges historia, och framförallt inte i brons eller järnåldern så kan jag inte uttala mig om programmets historiska korrekthet. Tyckte dock det var intressant med Svitjonerna som hade kontakt med Romarriket. Undrar ifall det stämmer allt som sas om dem i programmet?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #115 skrivet: maj 07, 2010, 11:15 »
Ja, det går i en rasande fart fram genom historien. Detta kombinerade bronsålder-mesta-av-järnåldern-samt-en-liten-snutt-av-mellanneolitikum-program kändes stressigare än det förra. Hinner någon lära sig något vettigt om forntiden? Hinner den oinvigde överhuvudtaget få upp intresset för ämnet i detta tempo?

Det mest positiva var väl kanske att man vid Kiviksgraven kunde hålla sig borta från alltför mycket spekulation (Kristian Kristiansen bredde på lite mer i "Stenristarna" har jag för mig) och lyfte fram de fina ristningarna istället.

Jag tror helt enkelt att TV-producenterna delat upp svenska folket i två undergrupper: BGE-folket och MT-folket. BGE-folket är de som anses ha tålamod och kan hålla intresset kvar vid ett heltimmesprogram med bilder från Birka-grävningarna, eller vid Maja Hagermans strosande upp bland tornrummen i kyrkorna på den östgötska slätten. MT-folket förutsätts istället aldrig komma längre än till det där "bara det inte blir för tungt, så".
TV4 har helt enkelt gett upp om BGE-folket. Medan TV1 och TV2 försöker nå båda grupperna, men visar tendenser till oro om BGE-folkets existens och försöker lätta upp så gott det går, t.ex. i serien "Vrakletarna".
(Om du undrar över mina förkortningar så står förstås BGE för Bo G. Eriksson och MT för Martin Timell).

/Mats

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #116 skrivet: maj 07, 2010, 11:30 »
Ibland visar i alla fall SVT  och UR riktigt bra BGE-program som t ex serien Människans resa. Visserligen täckte man in långa tidrymder och väldiga geografiska områden men man hann ändå med att förmedla fakta och olika forskares åsikter på ett bra sätt.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #117 skrivet: maj 07, 2010, 14:17 »
Yngwe, jag tror inte ett ögonblick på att han var svensk. Hugeleik omtalas av sin samtida Gregor av Tours (538-593) som dansk. Nästa omtalande sker först i en engelsk skrift från 700-talet då han har titeln rex Getarum. Man skulle då kunna tro att han varit kung över götarna (alltså inte svearna - även i denna tolkning har alltså professorn fel). Nu är det bara tämligen osannolikt att svear skulle ro runt Sverige och upp över Skagen och ner utmed Jyllands västkust för att härja friserna (seglet är väl tveksamt om det fanns vid den tiden). Speciellt som ett ögonvittne på 800-talet berättar att större delen av Jylland kallades "Gautland". Det var givetvis härifrån vår kämpe kom. I Beowulfkvädet var Beowulf med Hugeleik i slaget men överlevde genom att simma hem. Även om denna historia - som så mycket i det kvädet - är överdrifter fängslar mig tanken. Beowulf simmande runt Skagen och över Kattegat. Följer vi vår sagesman från TV skulle han dessutom fått simma ner genom Öresund och upp i Östersjön för att komma hem.


Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #118 skrivet: maj 07, 2010, 16:02 »
Jag skriver svar på ditt inlägg i tråden om Hugleik Sven, tror den passar bättre där.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Sveriges historia på TV 29 april
« Svar #119 skrivet: maj 07, 2010, 16:56 »
Äntligen! Sveriges politbyrå har genom Maja Hagerman uttalat sig om programmet. -"Sverige åt svenskarna" säger hon. Eller det här "massor av blonda och långhåriga personer, inte minst män med svallande hårmanar, som gungande i motljus framför levande eldar!".