Vid sidan av Offerdalsleden till offerlunden på Frösön, just nämnt på annan tråd, har jag hittat en liten handfull av dessa gamla lundar. Finns det möjligen nån fler, dokumenterade?!
Lund, Skåne http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/F5C14014-E0B0-45BB-B32A-61CE30D4E10D/81307/Vardering_av_kulturlager.pdfKivikKungen i Skåne hade fortfarande en kungsgård i Kivikstrakten, vid den plats som kristenprästerna sedan döpte om till S:t Olof ock en befäst borg i Lund invid den gamla offerlunden Lundagård och tingsplatsen Tre Högar, - där den skånska menigheten brukade samlas till kungaval och andra viktiga beslut.
http://www.sollidensbil.se/sol_svarteskaningar.htmKarlshamnhttp://www.lst.se/kronoberg/amnen/Naturvard/Naturreservat/alvesta/osby_offerlund/Alvsta i Småland:http://www.halasjobygden.se/historia/offerlundbeskrivning.jpgBrunstorp, Småland. I boken ”Folklivsskildringar från Hjortsbergabygden” berättas om ”Ryttaren och Brunstorps offerlund”. Folkminnet bekräftar i övrigt minnet av lundens sakrala karaktär: ”I Brunstorpa lund vågar än i dag ingen hugga ett träd, af fruktan att strax "råka för någon häftig sjukdom..."
http://www.ahlkvist.org/Hjortsberga/Sjoatorp/albidx/pages/Tillbedjarstenen.htmArbogaGustaf Thomé har i kalendern Svea 1864 tecknat Arboga minnen och talar där om kvarlefvor af enofferlund vid Vinbäcken. Vi vilja angifva de skäl, som synas oss tala för detta läge. Jämför pag. IX och kap. XIII (Fornminnen). Å en karta från 1773 af Josef Pilstrand kallas ängen mellan Ekbacken och Vinbäcken för Lekplatsen, Här har stadens ungdom, släkte efter släkte, roat sig med lek och dans i gröna lunden, tills den ena eken efter den andra föll för munkarnas yxor och plogen började skära sina fåror. Hvarje offerlund ägde sin lekplats. Ekbacken, som af gammalt folk ännu kallas Lekbacken, torde ha varit Frejas kulle. En sägen är, att munkar och nunnor gått dit och lekt. Vinbäckens hälsokälla har af ålder varit en offerkälla.
Midt i Vinbäckens lund står en stor sten, nu kallad predikstolen, som sannolikt fått tjäna till predikstol äfven för den första munkens predikan och som synes vara den sten midt i offerlunden, hvarom munkbrefvet talar. Väster ut från Vinbäcken ligger strax s. om Lustigslätt i en däld den s. k. Glädjeslätten, namnet erinrar allt för tydligt omGladsäter. Af källorna, som förr kvällde i mängd därstädes, kallas en ännu i dag Glädjekällan. Sägnen berättar, att munkarna druckit ur dessa källor. Vid norra kanten af denna s. k. Glädjeslätten, hvaraf namnet Lustigslätt tyckes vara ett eko, visa ännu i dag de gamla en trekantig åkerfläck.
http://www.zenker.se/Historia/Arbogakroenikan/fraan_digerdoedens_tid.shtmlKinnekulleEn rad ”sägner” om offerlundar är förknippad med ”tun-namn" och andra, naturgivna centralorter i hela Sverige. Kinnekulle är ju ett tydligt exempel på att geografin/topografin stöder sannolikheten för en lokal (unik) sägns historiska relevans:
http://www.vastsverige.com/sv/kinnekulle/products/62143/Stora-Salen/ Öckerö Vid Öckerö loge och danshak ligger också en gamma kult- och handelsplats - i en korsningen av färdleder mellan Skåne/Danmark och Vänern/Norge.
http://www.vastsverige.com/sv/ockero/products/50188/Ockero-gamla-kyrka/Trädkultur och trädkult Uppsats om anknytning till offerlundar och offerträd. Bemärk att uppsatsen använder ”hult” synonymt till ”lund”. ”Hodmimes hult” i Vavtrudnesmål anses ingå bland forntidens ”heliga platser”. (Referens: Ström, 1985 - s. 95)
http://hig.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:209016Antalet lundarOrtsnamn med sakralt innehåll kan tyda på att Sverige och Götaland varit fylld av ”sakrala” kulturer under hednatiden. Antalet ortsnamn på "lund" är hursomhelst enormt;
http://www.ebc.uu.se/undervisning/AlumnCvL/uppsatser/Resor/LehtolaJimmy.pdf