Författare Ämne: Om att skapa kopior av arkeologiska föremål med digital teknik  (läst 7071 gånger)

Utloggad Paulo Kiefe

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
Hej!

Jag arbetar dagligen med 3D-grafiktekniker och gjorde häromdagen ett tekniskt test för att utvärdera hur man kan använda laserscanning och 3D-utskrifter för att skapa kopior av gamla föremål. Jag skrev en artikel om detta som jag gärna delar med mig till er och hoppas att ni finner intresse i det.

Ni kan läsa den på denna länk och se en testbild nedan.




Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Om att skapa kopior av arkeologiska föremål med digital teknik
« Svar #1 skrivet: april 16, 2010, 20:57 »
Jag har hört eller läst någonstans, att man inom kort har tekniken för att gräva ut ett fornminne digitalt, typ catscanna det, utan att ta ett enda spadtag. Känns lite hotfullt på ett sätt, men förmodligen skulle man spara enorma summor, som man kan lägga på forskning och utställningsverksamhet istället för traditionella undersökningar. Förmodligen skulle man kunna lägga ut det online och säkert få fler besökare än vad som kommer till en grävning, men det är ju inte alls samma sak. Det här med att göra fysiska kopior av 3D-animerade föremål är onekligen intressant, men hur bär man sig åt rent praktiskt?

Utloggad Paulo Kiefe

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Om att skapa kopior av arkeologiska föremål med digital teknik
« Svar #2 skrivet: april 16, 2010, 21:18 »
Det där med att kunna 3D-skanna under markytan låter som en dröm. Jag har enda sedan barnsben gillat att gräva i marken och upptäcka saker som ingen sett på evigheter. När jag borde i Brasilien och Peru på 80-talet fick jag en metalldetektor av min far som jag använde flitigt! :)

Om man i framtiden kan scanna fornlämningar i tillräckligt hög upplösning skulle man lätt kunna använda datan för att skapa 3D-utskrifter som skalamodeller. Skulle vara coolt om museer efter behag kunde ladda hem diverse arkeologiska sajter och ställa ut dem som små modeller.

Om man vill skapa 3D-modeller med 3D-skrivare så som gjort visat i artikeln behöver man bara ha tillgång till en laserscanner och börja skapa 3D-ytorna. Numera är processen mycket enklare och mindre kunskapskrävande än det var för några år sedan. Efter cirka en dags utbildning kan de flesta som har normal IT-kunskap lära sig att scanna gamla föremål.

:-)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Om att skapa kopior av arkeologiska föremål med digital teknik
« Svar #3 skrivet: april 16, 2010, 21:49 »
Jag är absolut ingen fena på teknik eller matematik, men då och då stöter man på en artikel om något som står ut från det vanliga. Då jag läst mycket sci-fi när jag var yngre läser jag allt som har med rymdfart, åldrande och kryogenik etc. att göra och jag har för mig att det hela går ut på att man kan sända olika typer av strålning/elektromagnetiska impulser med laser. Lasern joniserar tydligen luften, vilket möjliggör att så gott som utan motstånd skickka en röntgenstråle över långa avstånd. Det kanske inte ens är möjligt, men det var på den linjen i alla fall.

Tillgänglighet är bra i de flesta sammanhang, och vi har ju offentlighetetsprincipen här i Sverige, men tror du inte att sådan detaljerad information om vissa fornminnen kan vara mumma för plundrare? Fast tekniken kanske kommer göra att det blir billigare att gräva upp arterfakterna om man har gjort en digital scan av fornminnet först.

Blir det fint väder imorgon ska jag gå ut med metallsökaren. Jag har tillstånd......

Trevlig helg!

Stefan/Ragnfast

Utloggad Paulo Kiefe

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Om att skapa kopior av arkeologiska föremål med digital teknik
« Svar #4 skrivet: april 16, 2010, 22:09 »
Jag håller med dig om resonemanget gällande att ny och billigare teknik kan göra det enklare för plundrare att hitta ställen och börja förstöra. Om tekniken verkligen blir så lättillgänglig blir det nog inget som vi kan göra åt. Det har alltid varit så genom tiderna.

Det som man dock skulle vilja se i kikaren är att ny teknik även kan bringa med sig möjligheter att sprida information ut till massorna. Likaså kan det vara guld värt att för mindre kostnader kunna utforska större områden och lägga krut på att bevara och sprida information om gammal kultur.

Jag minns att när jag bodde i Peru var det på tok för många som sålde arkeologiska fynd till turister. 90% var bara dåligt gjorda kopior men tyvärr var resten sannolikt äkta vara. Myndigheterna i de länder har inte så mycket pengar för att hitta lämningar och bevara dem. "Utopin" skulle vara att man med samma budget kan hitta fler ställen och satsa på att bevara och säkra.

Så fort scanning blir mer tillgänglig blir det också lättare att dela med sig av data till andra arkeologer i världen. Idag, tack vare Internet är det supernaturligt att en musiker som spelar in en låt i gillestugan, kan skicka den till andra musiker och musikförlag var som helst i världen.

Tänk vad coolt det skulle vara om en arkeolog redan vid utgrävningsplatsen kan 3D-scanna in framstående föremål och mejla dem till experter var som helst så att de kan delta i forskningen... fast virtuellt.

:-)

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Om att skapa kopior av arkeologiska föremål med digital teknik
« Svar #5 skrivet: april 16, 2010, 22:16 »
Om man hade en stor sån där scanner så skulle man kanske kunna scanna in en hel Ålandsfärja. Vore nått för varvsindustrin, man skulle inte behöva några ritningar längre.


Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Om att skapa kopior av arkeologiska föremål med digital teknik
« Svar #6 skrivet: april 16, 2010, 22:53 »
Jag har hört eller läst någonstans, att man inom kort har tekniken för att gräva ut ett fornminne digitalt, typ catscanna det, utan att ta ett enda spadtag. Känns lite hotfullt på ett sätt, men förmodligen skulle man spara enorma summor, som man kan lägga på forskning och utställningsverksamhet istället för traditionella undersökningar. Förmodligen skulle man kunna lägga ut det online och säkert få fler besökare än vad som kommer till en grävning, men det är ju inte alls samma sak. Det här med att göra fysiska kopior av 3D-animerade föremål är onekligen intressant, men hur bär man sig åt rent praktiskt?

I det här fallet görs kopian (i en datastyrd maskin) av gips som också färgläggs. I länken som medföljer första posten i denna tråd finns ytterligare en länk varifrån man själv kan ladda hem en sådan kopia. Sedan är det bara att printa ut den ifall man har rätt maskin till hands.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Om att skapa kopior av arkeologiska föremål med digital teknik
« Svar #7 skrivet: april 16, 2010, 22:56 »
Jag såg att man kunde köpa en sån där scanner billigt på alibaba.com

Vilken trovärdighet har de? Någon som vet?

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Om att skapa kopior av arkeologiska föremål med digital teknik
« Svar #8 skrivet: april 16, 2010, 23:06 »
Här är ett projekt där man scannar och 3D-printar skallar och skelettdelar från Neandertalare:

http://www.objet.com/Misc/_Pages/Newsletter_Directory_09/Newsletter_Issue_12/Anthropological_Institute/

Utloggad Paulo Kiefe

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Om att skapa kopior av arkeologiska föremål med digital teknik
« Svar #9 skrivet: april 16, 2010, 23:06 »
Jag såg att man kunde köpa en sån där scanner billigt på alibaba.com

Vilken trovärdighet har de? Någon som vet?

Vi använde laserscannern Handyscan 3D VIUscan. Den har en mycket hög noggranhet. Exakta värden hittar man hos tillverkarens hemsida.

Värt att känna till om denna scanner är att den förutom själva 3D-ytan även fångar färgen som en 3D-textur. I kombination med ZPrinter 3D-skrivarens färgfunktion kan man skapa kopior som även har samma färg som originalet. Så om man t.ex. scannar in en gammal kruka med målade mönster blir dessa återgivna i den 3D-utskrivna kopian.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Om att skapa kopior av arkeologiska föremål med digital teknik
« Svar #10 skrivet: april 16, 2010, 23:39 »
Den här länken var faktiskt lite skojig, jordbävningen var både malplacerad och kul.
Kan inte någon scanna in slaget vid Poltava åt mig!

http://www.youtube.com/watch?v=Gxb19WyB3i0

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Om att skapa kopior av arkeologiska föremål med digital teknik
« Svar #11 skrivet: april 17, 2010, 01:09 »
Att 3D-skanna föremål i marken med tillräckligt hög upplösning är fortfarande science fiction, men den dagen det blir möjligt öppnar sig en rad intressanta möjligheter:

* Man kan söka av fler och större områden och därmed hitta fler fynd på oförmodade platser i samband med t.ex. väg- eller husbyggen, fynd som annars aldrig skulle hittas.

* Utgrävningsarbetet kan koncentreras till de platser där man vet att det finns något att gräva upp.

* Man kan undersöka platser där det är olämpligt att gräva, t.ex. under vägar eller på kyrkogårdar.

* Den som gräver ut vet vad som ligger i marken och exakt var de olika föremålen finns.

* Redan innan man börjar gräva kan man få 3D-modeller av stora konstruktioner som t.ex. skepp där det enda som återstår i marken är klumpar av rostig jord. Okända konstruktioner kan studeras av olika experter så att den som gräver ut får en så bra bild som möjligt av vad det kan vara och vad man ska hålla ögonen öppna efter.

* På en plats där det finns ett antal stolphål kan man nöja sig med att gräva ut ett fåtal för att ta prover att analysera.

* Fynd som bedöms vara omöjliga att gräva ut kan lämnas orörda i marken i väntan på t.ex. bättre metoder för analys eller konservering.

* Man kan göra "riktade" utgrävningar med god precision och ta upp t.ex. en intressant gravgåva utan att gräva ut graven i övrigt. På så sätt kan man tömma ett gravfält på värdefulla föremål och därigenom freda det mot plundrare.

Bara fantasin sätter gränserna!  :)

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Om att skapa kopior av arkeologiska föremål med digital teknik
« Svar #12 skrivet: april 17, 2010, 14:40 »
Nu har den här tråden dragit åt två olika håll, men jag skulle vilja svara (?) på Paulos post:

Det där är otroligt intressant. Speciellt i konserveringssynpunkt. Man kan ha originalet i magasin för att kunna ta fram om forskning skall utföras, samtidigt som man ställer ut en kopia, exempelvis. Jag vet att man 3d-skannar en hel del föremål på Wasamuseet, och har haft lite ideer om att sälja kopior i plast i framtiden.

Jag och en kollega hade lite planer om att skriva en gemensam uppsats om detta, men det blev aldrig av. Kul att se att utvecklingen går framåt, och att det finns fler med liknande ideer!

Utloggad Paulo Kiefe

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Om att skapa kopior av arkeologiska föremål med digital teknik
« Svar #13 skrivet: april 18, 2010, 17:19 »
Nu har den här tråden dragit åt två olika håll, men jag skulle vilja svara (?) på Paulos post:

Det där är otroligt intressant. Speciellt i konserveringssynpunkt. Man kan ha originalet i magasin för att kunna ta fram om forskning skall utföras, samtidigt som man ställer ut en kopia, exempelvis. Jag vet att man 3d-skannar en hel del föremål på Wasamuseet, och har haft lite ideer om att sälja kopior i plast i framtiden.

Jag och en kollega hade lite planer om att skriva en gemensam uppsats om detta, men det blev aldrig av. Kul att se att utvecklingen går framåt, och att det finns fler med liknande ideer!

Kul att höra att ni redan haft kontakt med denna teknikområde på Wasamuseet. Det känns som om det kan finnas stor potential både för vetenskapsmän/kvinnor, ekonomiavdelningar och hjärtan... med det menar jag att jag i framtiden vill se barn och ungdomar som besöker museer och tar med sig något fysiskt hem och kanske gräver ner det i trädgården för att leka arkeolog och gräva upp det igen. Fysiska 3D-utskrivna föremål (kopior) som "leksaker" skulle sannolikt skapa en ny skara unga entusiaster för arkeologi och kultur.

Detta var vårt första enkla försök att visa att en handhållen laserscanner och en 3D-skrivare kan skapa arkeologiska fynd i färg. Jag är öppen för fler sätt att använda det och tar gärna emot synpunkter och förslag.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Om att skapa kopior av arkeologiska föremål med digital teknik
« Svar #14 skrivet: april 18, 2010, 18:16 »
Hm, undrar om man kommer att få se hologram på museerna i framtiden, kanske tanka hem dem för beskådan på holoskärmen i hemmet.....?

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Om att skapa kopior av arkeologiska föremål med digital teknik
« Svar #15 skrivet: april 18, 2010, 18:40 »
Kul att höra att ni redan haft kontakt med denna teknikområde på Wasamuseet. Det känns som om det kan finnas stor potential både för vetenskapsmän/kvinnor, ekonomiavdelningar och hjärtan... med det menar jag att jag i framtiden vill se barn och ungdomar som besöker museer och tar med sig något fysiskt hem och kanske gräver ner det i trädgården för att leka arkeolog och gräva upp det igen. Fysiska 3D-utskrivna föremål (kopior) som "leksaker" skulle sannolikt skapa en ny skara unga entusiaster för arkeologi och kultur.

Detta var vårt första enkla försök att visa att en handhållen laserscanner och en 3D-skrivare kan skapa arkeologiska fynd i färg. Jag är öppen för fler sätt att använda det och tar gärna emot synpunkter och förslag.

Vill först förtydliga att jag inte jobbar på Wasamuseet. Jag var på besök där för ett par år sedan, och fick då höra om detta. Det var det som fick mig och min kollega in på våra tankar.

Det finns många som skulle tycka att det var roligt med 3d-utskrivna kopior. Tänk dig att ha replikor på föremål från bronsåldern t.ex. på väggen. Men framför allt så skulle de göra sig i skolan tror jag. Där fick jag alltid höra om hur primitiva människor var förr i tiden. hade man kunnat visa på mundana föremål från hemmet som motsvarar de vi har i dag (ex. pincetter och skalpeller) som tillverkades för 1000 och 2000 år sedan, och kunnat hålla i dem själv, så hade nog historia blivit väldigt mycket intressantare för många.

Utloggad Paulo Kiefe

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Om att skapa kopior av arkeologiska föremål med digital teknik
« Svar #16 skrivet: april 18, 2010, 22:03 »
Liten uppdatering... Gjorde en kort video där man kan se den på nära håll.

http://www.youtube.com/watch?v=T-wxw8g7gic

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Om att skapa kopior av arkeologiska föremål med digital teknik
« Svar #17 skrivet: april 19, 2010, 11:32 »
Fascinerande teknik. Den här sortens kopior skulle vara utmärkta att ha till hands på arkeologiutbildningarna. Då kunde studenterna titta på föremålen och noggrannt studera alla dess detaljer, de kunde kanske t o m låna hem dem eller köpa egna kopior. På det sättet kunde de lättare lära sig olika föremåls utseende utan att riskera att skada originalen.

Sedan skulle ju undervisningen förstås också kompletteras med att man tittade på originalföremål på muséer och i andra sammanhang.

Utloggad Paulo Kiefe

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Om att skapa kopior av arkeologiska föremål med digital teknik
« Svar #18 skrivet: april 19, 2010, 13:24 »
Fascinerande teknik. Den här sortens kopior skulle vara utmärkta att ha till hands på arkeologiutbildningarna. Då kunde studenterna titta på föremålen och noggrannt studera alla dess detaljer, de kunde kanske t o m låna hem dem eller köpa egna kopior. På det sättet kunde de lättare lära sig olika föremåls utseende utan att riskera att skada originalen.

Sedan skulle ju undervisningen förstås också kompletteras med att man tittade på originalföremål på muséer och i andra sammanhang.

Det låter som en bra idé med att ha dem som utbildningsmaterial. Det hade jag inte tänkt på alls. Med tanke på att en sådan kopia i detta fall bara kostar tio kronor i materialkostnad är det inga problem att skapa flera. :)