Författare Ämne: Aspekter att betona vid "vikingaliv"  (läst 2362 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Aspekter att betona vid "vikingaliv"
« skrivet: maj 03, 2010, 16:40 »
Vilka aspekter är viktiga att betona när vi skall återskapa en vikingastad typ Foteviken?
Vikingatiden var ju en tid med hög självförsörjningsgrad, det vill säga att de flesta föremål tillverkades lokalt, med hög återvinningsgrad. Import från utlandet var i stor utsträckning lyxvaror.
En annan intressant aspekt är "informationssamhället" kring år 1000 e Kr. Sagor ved lägerelden spelade stor roll, liksom troligtvis ballader som gjorde det lättare att förmedla betydande händelser. Besökare kunde ju även berätta nyheter från omvärlden.
Det skrivna ordets roll kan även ha ett intresse.Runstenar till minne om regionens stora män och kvinnor naturligtvis, men kanske även skrivna meddelanden på trä,näver och skinn.
Det nämndes i någon isländsk saga att hövdingasöner även lärde sig latin (tydligen redan på heden tid), se Fotevikens hemsida http://www.foteviken.se/databaser/viking2.htm

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Aspekter att betona vid "vikingaliv"
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2010, 17:17 »
Som amatör kan jag bara gissa, men jag tror att man inte hade lägereldar utomhus i speciellt stor omfattning, medan berättandet runt  kvällselden inomhus däremot var mer frekvent. Dessutom kommer jag att tänka på de danslekar som förekommer på Färöarna, och de danslekar som förekom i Normandie ända in på 1800-talet.  Annars tror jag att  bondelivet var rätt likt ända fram till 1800-talet på avsides-gårdar i småland, och andra landskap.   

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Aspekter att betona vid "vikingaliv"
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2010, 09:36 »
I Sverige brukar man tala om förändringar på landsbygden efter 1850, för England och Nederländerna hundra år tidigare.

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Aspekter att betona vid "vikingaliv"
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2010, 18:52 »
Berättelser runt elden inne i långhusen, särskilt under vinterhalvåret var nog väldigt vanligt under vikingatiden. Jag har fått för mig att man även satt runt elden och lagade saker som gått sönder och som behövdes på gården när vårsådden satte igång.

Att man lärde sig prata latin redan på vikingatiden är inte så konstigt, det var det gängse språket bland lärda män (och kvinnor). Det var på så vis som man kunde prata med varandra även om man kom från olika länder. Ta bara Uppåkra som måste ha varit ett myller av olika folkslag och olika språk, här kan jag mycket väl tänka mig att den mesta kommunikationen skedde på latin. Ungefär som man idag pratar engelska vart man än kommer...

Hantverket var givetvis också viktigt, inte bara för husbehov. Det tillverkades säkert lite mer som kunde bytas på marknaderna mot andra saker som behövdes på gården.

Djuren var otroligt viktiga för gårdens överlevnad liksom kålgårdar och senare örtagårdar.

Lekar var vanliga, inte bara för att barnen skulle ha skoj utan även för de vuxna som använde lekarna som ett sätt att bevara sin styrka.

/Åsa