Författare Ämne: Augustusstatyn av bärnsten  (läst 9533 gånger)

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Augustusstatyn av bärnsten
« skrivet: april 09, 2010, 11:53 »
Pausanias berättar att en bärnstensstaty av Augustus fanns i Ellis,Grekland (7:5:5), och att bärnstenen hade hittats i sanden vid floden Eridanos hos folket botom nordanvinden
(gr:hyperboréer)  Det slår mig att samme Augustus hade en expedition "till kimbrernas land" samt ett slag mot germanerna vid Elbe. Detta tycker jag tyder på att "folket bortrom nordanvinden" fanns vid Östersjön, norra Tyskland eller Danmark kanske.

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Augustusstatyn av bärnsten
« Svar #1 skrivet: april 09, 2010, 12:54 »
"Bärnstensvägen", d.v.s. den allmänt accepterade handelsled som fanns under antiken, sträckte sig via dagens Rumänien till östra östersjön, ända upp till dagenst Estland, om jag kommer ihåg rätt. Runt Kaliningrad har historiskt brutits en enorm mängd bärnsten (här låg också ett floddelta för ~40 miljoner år sedan, där träd spolats upp och deponerats för att sedan omvandlas till brunkol och bärnsten).

Utloggad Jerrark

• Veteran
  • Antal inlägg: 797
« Svar #2 skrivet: april 09, 2010, 13:22 »
Hur stor var statyn? Hur får man till en hel staty av bärnsten?

Utloggad Karlfredrik

• Gode
« Svar #3 skrivet: april 12, 2010, 09:37 »
Den engelska översättningen av Pausanias text:
Citera
book 5, chapter 12: ... Of the statues set up in the round buildings, the amber one represents Augustus the Roman emperor, the ivory one ... a Thracian by birth to judge from his name. This amber of which the statue of Augustus is made, when ... and precious to men for many reasons; the other “amber” is an alloy of gold and silver.
(Ursäkta att jag inte hann översätta den från grekiska)
Tyvärr anges inen storlek;min gissning är att den var liten.

Utloggad Karlfredrik

• Gode
« Svar #4 skrivet: april 12, 2010, 09:48 »
Eller läs hela kapitlet:
http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=paus.+1.1.1&redirect=true
Finns även i orginalversion på grekiska

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
« Svar #5 skrivet: april 12, 2010, 12:10 »
Hur stor var statyn? Hur får man till en hel staty av bärnsten?

Bärnsten går att gjuta, så förmodligen har de tillverkat en gjutform i gips eller lera. Alternativet kan vara att statyn endast var beklädd med bärnsten, som förmodligen var ännu värdefullare än vad det är idag, man kan då ha gjutit enbart "skalet".

Utloggad Sindre

• Gode
« Svar #6 skrivet: april 12, 2010, 13:14 »
Bärnsten går att gjuta, så förmodligen har de tillverkat en gjutform i gips eller lera. Alternativet kan vara att statyn endast var beklädd med bärnsten, som förmodligen var ännu värdefullare än vad det är idag, man kan då ha gjutit enbart "skalet".

Nu får du gärna förklara dig. Jag har inte hört talas om någon metod att gjuta bärnsten i forntiden. Den gjutna "bärnsten" som finns ute på marknaden idag är syntetisk.

Värmer du på bärnsten, blir den först mjuk, men brinner sedan. Vad jag vet så är det enda sättet att få flytande bärnsten genom att lösa upp den med polära lösningsmedel (etanol, vatten, etc. vilket är en av anledningarna till att du skall rengöra bärnsten med opolära lösningsmedel som lacknafta).
Däremot så går det att "smälta" samman flera bärnstensbitar med varandra (jag är osäker på tekniken, men jag tror att det går att göra med bl.a. linolja) för att skapa statyer och konstverk såsom de i bärnstensrummet i vinterpalatset i St. Petersburg. Frågan är om metoden funnits redan i forntiden. Jag är trött på att människor i forntiden underskattas så ofta, så jag väljer att tro det. ;)
Statyn kan alltså ha varit sammansatt av flera olika bärnstensbitar, sammansmälta med varandra, men jag tvivlar på att den kan hja varit gjuten. Vet du mer än mig om detta så får du gärna förklara hur dock.. :)

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
« Svar #7 skrivet: april 12, 2010, 16:10 »
Jo alltså, allt brinner ju vid tillräckligt höga temperaturer, men det behövs en gnista eller öppen låga för att antända bärnstenen. Så om man värmer den på samma sätt som man värmer tenn borde det inte vara några problem, annat än att man inte kan gjuta större föremål (för skörhetens skull). Om statyn ifråga var i naturlig storlek är det med största sannolikhet så att det är mindre bitar som smälts samman. Uppgiftslämnare är min far, som varit guldsmed en gång i tiden, men det går säkert att hitta mer på nätet.

Utloggad Sindre

• Gode
« Svar #8 skrivet: april 13, 2010, 22:04 »
Fast bärnsten brinner även utan öppen låga. Bara det blir tillräckligt varmt. Då går våra referenser isär helt enkelt. Har din far gjutit bärnsten själv?

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
« Svar #9 skrivet: april 14, 2010, 01:06 »
Det skulle alltså självantända vid en viss temperatur, ungefär som linolja? Det är lite sent att ringa upp honom nu, men jag ska försöka återkomma under dagen.

Utloggad Sindre

• Gode
« Svar #10 skrivet: april 14, 2010, 12:56 »
Jag ska absolut inte säga att jag är expert på ämnet, har inte provat själv, mina källor är enbart litteraturkällor, men det hade varit kul att höra vad din far säger.

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #11 skrivet: april 14, 2010, 13:08 »
Det skulle alltså självantända vid en viss temperatur, ungefär som linolja? Det är lite sent att ringa upp honom nu, men jag ska försöka återkomma under dagen.

det krävs ju för bövelen bara värme bränsle och syre för att något ska brinna, lågan är ju ett resultat av reaktionen. Lägg ett papper på spisplattan får ni se, lågan upptstår ur tomma intet. ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
« Svar #12 skrivet: april 14, 2010, 21:09 »
Bärnsten från Östersöområdet har tydligen en smältpunkt mellan 250 och 300 grader Celsius.
Frågan var om man kunde gjuta i bärnsten eller inte; jag hävdar att så är fallet, fast inte några större föremål.

Jag hittade inga uppgifter om vare sig gjutning eller självantändning, beträffande bärnsten, förutom att man 1898 uppfunnit en ny metod att under tryck och hög temperatur pressa samman mindre bitar till större råämnen.

Kanske även romarna hade en metod för detta, som vi glömt bort idag?

Och jag har inte talat med min far idag, för ovanlighetens skull.

Utloggad Karlfredrik

• Gode
« Svar #13 skrivet: april 15, 2010, 09:15 »
Känner någon till andra statyer av bärnsten? Skall titta på den grekiska texten, engelsmännen är lite slarviga i sina översättningar. Den kanske var ganska liten.
Själv känner jag till "Bärnstensrummet" i St Petersburg, tillverkat av skivad bärnsten
ulrikaheriksson77@yahoo.se

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #14 skrivet: april 15, 2010, 09:37 »
Fysik o kemilektion del 2.  ;D Självantändning innebär att saker och ting antänds utan att värme tillförts utifrån, inte heller det har något med lågan att göra.

Linolja kan självantända tillsammans med vissa material, den gör det då oljan naturligt oxiderar och i den processen utvecklas värme vilket tillsammans med andra material kan starta en förbränning. Jag skulle sätta en krona på att det är detta som gör att den används för att sammanfoga bärnsten och att det då kan liknas vid att man smälter ihop styckena. Kanske är det också linoljan som då skyddar bärnstenen från kemiska reaktioner som skulle förstöra den, kanske "snor" linoljan syret och förhindrar bärnstenen från att oxidera eller fatta eld.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"