Författare Ämne: Hus i Gamla stan 300 år äldre än man trott  (läst 7804 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Hus i Gamla stan 300 år äldre än man trott
« skrivet: maj 16, 2005, 17:03 »
Många riktigt gamla hus i Gamla stan är feldaterade, i några fall med flera hundra år. Det framgår av Gamla stan-projektet som kartlagt alla utrymmen från källare till vind i två historiska områden.



Läs mer här.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Hus i Gamla stan 300 år äldre än man trott
« Svar #1 skrivet: mars 08, 2006, 11:03 »
Detta var uppenbarligen en mediegrej. Att husen i gamla stan haft denna ålder har varit kännt sedan länge. Skvallret på stan gör gällande att det blev ett visst hallå och en del upprörda kännslor efter den där artikeln då det presenterades som om det vore en nyhet.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Hus i Gamla stan 300 år äldre än man trott
« Svar #2 skrivet: mars 08, 2006, 16:32 »
Ursäkta men nu hänger jag inte med. Vad för kriterier har gruppen för att tidsbestämma dessa byggnader? Man har inte gjort dendro och man har inte kunnat gör putsknackningar. Hur i hela friden har man då kommit fram till så precisa nydateringar som "mitten av 1400-talet"? Man åberopar skrivna källor men dessa berättar väl inte något om byggnadstiden. Eftersom jag är väl bevandrad i Malmös motsvarigheter till tänkeböckerna kan jag bara konstatera att man utifrån detta material inte kan datera en byggnad. Antagligen har man hittat några detaljer som verkar överensstämma med vad tänkeböckerna från mitten av 1400-talet berättar men bara för att ett hus är omnämnt då kan ju huset vara betydligt äldre.

Får hoppas att det är journalisten som missbedömt det hela och att inventeringsarbetet är mer seriöst än det som framskymtar i artikeln.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Hus i Gamla stan 300 år äldre än man trott
« Svar #3 skrivet: mars 14, 2006, 09:50 »
Citat från: "Sven lagman"
Får hoppas att det är journalisten som missbedömt det hela och att inventeringsarbetet är mer seriöst än det som framskymtar i artikeln.


Ja, lite orolig blir man ju.  :shock:
en som tror sig veta allt, vet ingenting