Författare Ämne: Birger Jarl rekonstruerad  (läst 4386 gånger)

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
Birger Jarl rekonstruerad
« skrivet: april 07, 2010, 18:58 »
Rekonstruktion av Birger Jarl:
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/birger-jarl-rekonstruerad_4534225.svd

Han var inte vacker han, men skulle kunna passa som en politiker, undra vilket parti han skulle representerat. :)

DNA-undersökning av honom kommer troligen publiceras detta år...

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Birger Jarl rekonstruerad
« Svar #1 skrivet: april 07, 2010, 21:30 »
Han ser lite sliten ut, jarlen. Var nog inte alltid så lätt att försöka få någon stil på det enade riket  :P

/Mats

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Birger Jarl rekonstruerad
« Svar #2 skrivet: april 09, 2010, 00:43 »
Med tanke på den personlighet han var så TROR jag att han skulle gått med i det parti som kunde ge honom mest makt, fast kanske ännu hellre,  - Bilda ett alldeles eget parti  :) och styra det så gott han kunde.

  Och efteråt klaga och säja att  -"Det är lättare att styra ett rike än ett parti"   >:D

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Birger Jarl rekonstruerad
« Svar #3 skrivet: april 09, 2010, 07:34 »
I ett program om medeltidsarkeologi, där man undersökt en begravningsplats från Digerdödens England, påstods att medeltidsmänniskorna utseendemässigt hade större variationer, mer särpräglade drag än vad vi har idag. Är det någon som har hört/läst något liknande? Har för övrigt för mig att var femte svensk är släkt med Birger Jarl. Kan man lämna DNA någonstans? ;)

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Birger Jarl rekonstruerad
« Svar #4 skrivet: april 12, 2010, 08:39 »
En sak jag undrar över är hårfärgen. Det finns väl en historisk redogörelse för att han var mörkhårig?

Utloggad ErilaR

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: Birger Jarl rekonstruerad
« Svar #5 skrivet: april 19, 2010, 22:09 »
En sak jag undrar över är hårfärgen. Det finns väl en historisk redogörelse för att han var mörkhårig?

Nä, men hans son Magnus ladulås både omnämns och avbildas som mörk. Därefter har det dragits slutsatser att någon av dennes föräldrar skulle ha varit mörk, förslagsvis Birger (slutsatsen dras i "Birger jarls grav i Varnhems klosterkyrka" från 1928). Magnus bror avbildas och omnämns däremot som ljus (tror att det är Valdemar).

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Birger Jarl rekonstruerad
« Svar #6 skrivet: april 19, 2010, 22:16 »
Någon som är naturbegåvning med photoshop eller liknande kan väl mörklägga hans hår och posta resultatet och så kan vi göra en jämförelse.

Jag tycker han passar i sin hårfärg, men han hade nog inte varit okänd i mörkare nyans...

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Birger Jarl rekonstruerad
« Svar #7 skrivet: april 20, 2010, 11:59 »
Är inte världens bästa, men det är mitt försök i alla fall. Vet inte om det är ok att lägga upp heller. Kan moderatorerna meddela hur jag ska bete mig ifall det inte är ok?

Hur som helst, låt mig presentera Birger som mörkhårig (originalet ifrån http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/birger-jarl-rekonstruerad_4534225.svd):