Författare Ämne: "Valknutarnas" utbredning?  (läst 12899 gånger)

Utloggad Runrobban

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
"Valknutarnas" utbredning?
« skrivet: april 05, 2010, 23:12 »
Hallå där! Jag kör en liten shot in the dark och ser vad jag kommer fram till! ;D

Det är så att jag skriver en masteravhandling om vikingatida "valknutar" för tillfället (se bilden nedan - LÄNK). Det är så att jag tänkte fråga här på forumet, eftersom det verkar finnas en hel del som kan, om någon vet mer än jag om detta.

Det är så att jag bland annat just nu försöker kolla upp utbredningen av "valknuten" (i de former som är på bilden) och jag undrar om någon annan vet något mer ställe där de förekommer.

http://im-possible.info/images/articles/borromeo/walknot.gif

Jag raddar upp de ställen som jag hittills kommit fram till. (Förekommer mer än 1 gång på vissa ställen)

- Osebergsskeppet
- Gotländska bildstenar
- Birka
- Hedeby
- Kaupang
- Östra England (Peterborough)

Någon som vet något mer? jag har frågat en hel drös med professorer och arkeologer från hela Skandinavien, Tyskland och England. Så jag skulle bli mycket överraskad om någon visste något mer!

Diskuterar gärna mer om saken, för det är en ganska intressant företeelse!

Tack för hjälpen annars!  mvh / Robert D

ps: Skulle kunna lagt in bilden i inlägget, men fattar inte hur man gjorde detta. Kolla länken.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: "Valknutarnas" utbredning?
« Svar #1 skrivet: april 06, 2010, 01:18 »
Intressant!

Då skulle jag vilja lägga in en tanke jag har haft ganska länge, nämligen att det är en symbol som har med döden att göra (d.v.s. inte bara Oden), att det är en symbol för föreningen mellan de nio olika världarna (d.v.s. färden man utför när man lämnar midgård för att resa till Gudhem, där bland annat Asgård, inkl. Folkvang och Valhall ligger), samt att det därför också kan vara en symbol för bifrost.

Det enda jag kan basera detta på är att den är inristad i gravgåvor (för att hjälpa till på färden?) samt att den finns med på bildstenar med Oden (eller Sleipnir, som ju kunde resa mellan världarna), samt bildstenar med avrättning/offer. Förutom det så känns det rätt, men det är kanske inget att ta upp i en diskussion.

Tankar?

Vad är det uppsatsen handlar om i sammanhanget?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: "Valknutarnas" utbredning?
« Svar #2 skrivet: april 06, 2010, 08:47 »
Jag har alltid kallat denna symbol för Hrungnerhjärta.

Tre sammanvävda trianglar, i detta fall uppåtvända, är symboler för sol och eld och den manliga principen. Symbolen med tre ben, triskelen har ungefär samma betydelse som hakkorset; solens uppgång och rörelse över himlavalvet. I germansk symbolik förknippas den med Tor, som ibland avbildas med tre huvuden. Det trearmade hakkorset är en symbol för Oden. Se även mitt senaste inlägg på "Tre högar".

Källa: J.C. Cooper 1978, Symboler, en uppslagsbok.


Utloggad Runrobban

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: "Valknutarnas" utbredning?
« Svar #3 skrivet: april 06, 2010, 09:20 »
Ja, men va kul med en entusiast! Jag kan berätta lite hur det ligger till!

En av anledningarna till att jag valde denna vikingatida symbol som studieobjekt är just på bristfälligheten i tolkningar av den. Eller kanske inte den kvantitativa bristen på tolkningar, utan bristen på de KVALITATIVA tolkningarna.

Ofta är de befintliga tolkningarna dragna från scenerna på de gotländska bildstenarna, och då ibland dragna med paralleller till eddan och isländska sagor. Direkta paraleller mellan valknutar har också gjorts till valknutarna så som att det skulle föreställa Hrugners hjärta osv. Då nämns också de tolkningar som du själv just nämnde.

Däremot har ingen koppling gjorts med Osebergsskeppets gravgåvor och valknutarna. Och informationen från Birka och deras fyndkontext är mycket svår att få tag på, vilket jag kämpar med.

Om man dock vänder på det och ser på saken, så ligger det mycket riktigt en tydlig TEMATISK bild av död som du säger. Osebergsskeppet som grav, men också bildstenarna som gravmonument, eller minne av de döda. Fynden från Birka är också gjorda i gravar.

En annan sak är att dessa tecken leker med betydelsen av talen 3, 6 och 9. Även här har vi tolkningar som kan flyga till himmelen. Det är lätt att säga att det representerar det ena eller det andra, bara det är rätt antal med i bilden. T.ex. de 3 nornorna, de 9 världarna, treenigheten, hrugners hjärta (6 hörn), de tre funktionerna (Oden, Tor & frej) osv osv... Detta gör att man tar den utanför sitt sammanhang. Det finns inga universella regler för att det ska stämma bara för att antalet hörn eller trianglar stämmer överens. I så fall skulle valknutarna betyda allt som har med dessa tal och göra. Vilket i och för sig är en fyndig tolkning. MEN, ska man göra sådana tolkningar, anser jag att man främst bör dra paraleller till ställen där valknutarna förekommer!!!

Som jag t.ex. har lagt märke till så kan man dra paralleller till valknutarna och vågorna på bildstenarna (de som är under skeppen). Dessa vågor är alltid 3, 6 eller 9 till antal. Ibland förekommer även valknutarna runt vågorna. Spetsarna på vågorna brukar ibland även upplösas i tre. Det finns en tolkning om att detta antal till vågor ska representera Njords 9 barn, som skulle vara just vågor.

I mitt projekt försöker jag samla så mycket information jag kan om dessa valknutar och speciellt information om i vilket sammanhang som de förekommer. Eftersom man finner de i sin egna kontext och miljö, vill jag använda just denna kontextuella information för att närma mig den ursprungliga innebörden av symbolen. Att kunna dra direkta paralleller till eddorna och andra sagor m.m anser jag som populistiskt sellout och latmaskande. Däremot skulle sådana källor vara ett sekundärt indicium på den egentliga innebörden, detta enligt mig, främst beroende på de källkritiska aspekter som de isländska sagorna etc innebär.

Min tanke var att dela upp min uppsats i 3 delar.

1. De fysiska evidensen av valknutar. Fyndkontext, Geografiskt, Kronologiskt. osv
2. Tolkning av valknutarnas egentliga innebörd. Detta genom teckenstudier (Semiotik) och kontextens betydelse.
3. Senare tids (egentligen nutida) användning av valknuten. Kommersiellt och religiöst.

En intressant företeelse är att de här symbolerna verkar vara vanligare än vad man kan tro, och även att de förekommer på fler ställen än vad man tidigare har anat.

För mig så är det inte viktigt att komma fram till den egentliga innebörden av dessa tecken, även om det skulle vara kul. Jag tror dock att den betydelsen är förlorad till historien. Däremot anser jag att diskussionen kring HUR MAN SKA KOMMA FRAM till den egentliga innebörden vara mer intressant i sammanhanget.

Så ligger det till för tillfället...

mvh / Runrobban

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: "Valknutarnas" utbredning?
« Svar #4 skrivet: april 06, 2010, 10:04 »
Jag ser verkligen fram emot att få ta del av det färdiga resultatet! I modern tid har triskelen/ vargkorset även använts som politisk symbol, senast av AWB i Sydafrika, men det kände du säkert redan till. Trist att urgamla och universella symboler används för kortsiktiga politiska mål, men jag kan förstå varför, med den oerhörda, nästan arketypiska laddning som de har.

Appropå kommersiellt användade var det väl en hisstillverkare (svensk?) som hade hrungnerhjärtat som logga?

Ha det bäst!

Stefan/Ragnfast

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: "Valknutarnas" utbredning?
« Svar #5 skrivet: april 06, 2010, 10:39 »
Hmm, intressant vill lägga in min tolkning. Kanske inte min, men ändå:

Jag ser en stark koppling till treuddsgravarna - valknuten är en förlängning av treudden. Själv närde jag länge en tanke på att dessa gravar sökte efterlikna rötter. Yggdrasils tre kraftiga rötter.
Faktum är att när man ofta vistas i skogen och har sett en väldig massa stora träd så är den ska man/jag slås av att man oftast enbart ser tre kraftiga rötter (synliga). Det var detta som väckte min tanke på att treudden sökte efterlikna just detta. (är ju en glad amatör, inte skolad, så skratta inte åt mina funderingar :)

...läser nu "Hem till Jarlabanke" och ser att denna tanke alls inte är (enbart) min. Blev alldeles exalterad när jag läste om hur dessa gravar anlagts. Med en stolpe i mitten... Yggdrasil, treudd... Valknuten...död...efterlivet.  Är inte säker med kan svära på att på vissa bildstenar med dödsmotiv ser man någon som ser ut att gå baklänges - motsols - järnålderstanken på att man närmar sig "andra sidan" när saker görs baklänges/udda (tänk bara på hur hasslingen av holmgångsområdet går till, finns många sådana exempel). Lite långsökt kanske att koppla en motsolsgående treudd till just detta, men ändå...

Förövrigt har jag en personlig fundering kring att vissa treuddsgravar har besynnerliga benansammlingar, det ser ut att ligga ben som på måfå. Kan det inte vara så att det helt enkelt varit ett Yggdrasil i miniatyr? Man har hängt upp ben/offer i ett reellt träd? Men den tanken är väl alldeles säkert redan tänkt.

Hursom - treuddar,bildstenar och Yggdrasil - detta ämne är hur häftigt som helst :)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: "Valknutarnas" utbredning?
« Svar #6 skrivet: april 06, 2010, 11:35 »
Världarnas antal i nordisk mytologi är ju nio, uppdelade på tre nedervärldar, tre i mitten (Midgård) och tre övervärldar. Intressant att notera i det sammanhanget är att man alltid, i alla fall innnan man visste att Jorden var rund, har talat om "världens alla hörn", "the corners of the earth" o.s.v. En trekantig världsbild!?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: "Valknutarnas" utbredning?
« Svar #7 skrivet: april 06, 2010, 12:27 »
Världarnas antal i nordisk mytologi är ju nio, uppdelade på tre nedervärldar, tre i mitten (Midgård) och tre övervärldar. Intressant att notera i det sammanhanget är att man alltid, i alla fall innnan man visste att Jorden var rund, har talat om "världens alla hörn", "the corners of the earth" o.s.v. En trekantig världsbild!?

Absolut. Yggdrasils rötter, treudden - om varje rot står i respektive gudarnas, människornas och "undervärlden" så blir det ju nio världar.
Men... det blir väl lite problematiskt att fastslå detta som en statisk syn, det är ju det egentliga problemet: den fornnordiska mytologins förändringsprocess - att vår syn oftast baseras på den senaste, och ofta kristna färgade synen, problematiserar oftast vårt sätt att tänka. Att 1800-talets vurm för det fornnordiska snarare stjälpte än hjälpte när man "skapade" asatron håller nog alla med om. De tre gudarna som så ofta omtalas existerar ju egentligen inte - de kvinnliga gudarna har suddats bort från mytologin då de inte passade - en stark kvinna? Bah! hur skulle det se ut :)



Man bör nog alltid betänka detta, särskilt när man skall tolka bilder och symboler, kort sagt: vara öppen för alla möjliga scenarion och, framförallt - hela tiden vara beredd att ändra sin syn.
Men nog lutar det åt att valknuten står för just det du säger, sammanfogande av världar med en axis mundi som förenar.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: "Valknutarnas" utbredning?
« Svar #8 skrivet: april 06, 2010, 14:04 »
Förövrigt har jag en personlig fundering kring att vissa treuddsgravar har besynnerliga benansammlingar, det ser ut att ligga ben som på måfå. Kan det inte vara så att det helt enkelt varit ett Yggdrasil i miniatyr? Man har hängt upp ben/offer i ett reellt träd? Men den tanken är väl alldeles säkert redan tänkt.

Går du i sådana tankar bör du kolla upp vad som är skrivet om grävningarna invid Frösö kyrka...
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: "Valknutarnas" utbredning?
« Svar #9 skrivet: april 06, 2010, 16:07 »
Går du i sådana tankar bör du kolla upp vad som är skrivet om grävningarna invid Frösö kyrka...

Frösön är riktigt häftigt!
Tänkte dock mest på om man har tittat på treuddsgravarna utifrån tanken att de från början var stenpartier lagda runt ett befintligt träd - denna plats utvecklades med tiden till en gravplats (nedgrävda krukor). Men man måste väl redan ha tänkt denna tanke som sagt.

...sen är ju även "övertagandet" av grav och boplatser otroligt intressant (särskilt de gravar som anläggs ovanpå bostäder) - kanske en annan diskussion. Även om det kanske skulle kunna gå att anamma på treuddarna med "konstiga" och olika benlämningar..?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: "Valknutarnas" utbredning?
« Svar #10 skrivet: april 06, 2010, 22:03 »
Förövrigt har jag en personlig fundering kring att vissa treuddsgravar har besynnerliga benansammlingar, det ser ut att ligga ben som på måfå.

Vilken tidsperiod är du inne på nu? Treuddar och tresidiga stensättningar förekommer ju från olika delar av järnåldern. I Mälardalen är ju nästan alla treuddar från yngre järnålder och ligger som ett fåtal sådana inblandade i höggravfälten, framförallt i stora, vikingatida gravfält. Men längre söderut, typ Småland, Blekinge, Halland och Östergötland anses de väl tillhöra äldre järnålder i många fall, ofta mer ensamliggande. Så jag har lite svårt att på en och samma förklaringsmodell till dessa konstruktioner under hela det långa tidsavsnittet.

/Mats

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: "Valknutarnas" utbredning?
« Svar #11 skrivet: april 07, 2010, 07:40 »
Vilken tidsperiod är du inne på nu? Treuddar och tresidiga stensättningar förekommer ju från olika delar av järnåldern. I Mälardalen är ju nästan alla treuddar från yngre järnålder och ligger som ett fåtal sådana inblandade i höggravfälten, framförallt i stora, vikingatida gravfält. Men längre söderut, typ Småland, Blekinge, Halland och Östergötland anses de väl tillhöra äldre järnålder i många fall, ofta mer ensamliggande. Så jag har lite svårt att på en och samma förklaringsmodell till dessa konstruktioner under hela det långa tidsavsnittet.

Jag grävde en treudd i Vetlandatrakten pga rotvältor efter gudrun. Den låg i ett vikingatida gravfält och c14-tadetade även till vikingatid. Har för mig att det var en yngre vuxen man i den graven men är lite osäker.

Jag håller fullt och fast med dig ang svårigheten med förklaringsmodeller.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: "Valknutarnas" utbredning?
« Svar #12 skrivet: april 07, 2010, 07:47 »
Tänkte dock mest på om man har tittat på treuddsgravarna utifrån tanken att de från början var stenpartier lagda runt ett befintligt träd - denna plats utvecklades med tiden till en gravplats (nedgrävda krukor).
Om det stått ett träd i mitten som fått multna bort så borde man kunna spåra det. Kanske främst genom att stenpackningen, för stenpackning är det i de flesta treuddar & tresidiga stensättningar jag ramlat på, har en annan konstruktion i mittpartiet än runtikring. Främst borde den vara glesare. Området i mitten borde också vara något insjunket.

...sen är ju även "övertagandet" av grav och boplatser otroligt intressant (särskilt de gravar som anläggs ovanpå bostäder) - kanske en annan diskussion. Även om det kanske skulle kunna gå att anamma på treuddarna med "konstiga" och olika benlämningar..?
Mycket intressant fenomen. Betydligt vanligare under vissa tider än under andra.

OT:En grav som jag minns som lite speciell var ett bronsåldersröse i sävsjö (klockrent krönläge, ensamliggande) där vi under en rotvälta i kanten hittade en sekundärgrav (brandgrop). Övergången romersk järnålder/folkvandringstid. Kniv, skära mm. Äldre man. Mina tankar letade sig genast fram till druiden i Asterix... Skall fundera på om jag inte kan ha skrivit om den graven någonstans.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: "Valknutarnas" utbredning?
« Svar #13 skrivet: april 07, 2010, 08:37 »
Jag grävde en treudd i Vetlandatrakten pga rotvältor efter gudrun. Den låg i ett vikingatida gravfält och c14-tadetade även till vikingatid. Har för mig att det var en yngre vuxen man i den graven men är lite osäker.

Kommer du ihåg om det var något i fyndmaterialet från treudden som "stack ut" från en vanlig brandgrav under hög/stensättning? Man har ju ibland velat tala om att det är personer med ett visst status som förärats en sådan speciell gravform. Men jag tror att man har haft svårt att föra det i bevis. Många treuddar är fyndtomma. Ändå är de speciella på ett vikingatida gravfält, åtminstone här uppe i Mälardalen, om inte annat för att de verkar vara undantagslöst så fåtaliga, ändå "representerade". På ett stort höggravfält, typ 60-100 stensättningar/högar, så ligger det väldigt ofta 1-3 treuddar. Men aldrig fler. Så någonting avviker uppenbarligen. Annan status, annan gudom, annan etnicitet? Eller annan funktion (än enbart grav)?

/Mats

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: "Valknutarnas" utbredning?
« Svar #14 skrivet: april 07, 2010, 08:46 »
Kommer du ihåg om det var något i fyndmaterialet från treudden som "stack ut" från en vanlig brandgrav under hög/stensättning?

har för mig att där fanns en kniv. Evt fanns det en hund också. Ergo: inget som stack ut på något vis.
nu var det iofs en av armarna vi undersökte, gravens centrum var oskadad och lämnades därför orörd.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Runrobban

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: "Valknutarnas" utbredning?
« Svar #15 skrivet: april 07, 2010, 13:16 »
Ja nu verkar det har spårat ut en hel del om huvudsaken.

 Av vad jag kan se så finns det ingen koppling whatsoever mellan treuddar som gravtyp och trikvetra- och valknutssymboler. Den enda koppling som finns är väl egentligen antalet 3, men just den analogien är mycket svår att påvisa och personligen tror jag att det bara är ett coincidence att det företer sig så.

Problemet med tidigare tolkningar är också att "forskare" bara användet valknuter ur en eller högst två kontexter och verkar vara omedvetna om att den faktiskt förekommer på andra ställen och andra kontexter. Resultat av en analys av detta skulle nog mer eller mindre falsifiera, vilket kan vara en anledning till att dessa forskare "blundar" för annat än det de vill se. Och det har man ju varit med om förr, både själv och sett andra göra. Det är lite så det fungerar i arkeologivärlden tror jag!

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: "Valknutarnas" utbredning?
« Svar #16 skrivet: april 07, 2010, 22:37 »
Det känns som att vi har kommit in lite på samma spår då helt enkelt. Att symbolen har en koppling till döden känns som sagt väldigt påtagligt med tanke på i vilken kontext den finns. Jag är också väldigt trött på dessa 1800-tals tolkningar där man bara läst den litteratur som fanns, och ibland bara passat in symboler hipp som happ med de som nämns, speciellt med tanke på hur mycket som saknas av det fysiska materialet från den tiden.

Just materialet från Birka är väldigt svårt att få tag på. Man skulle kunna producera hyllmeter med litteratur kring fynden där, men mycket litet är faktiskt utgivet med tanke på de stora massor med fynd som finns. Måste erkänna att jag inte är medveten om var valknutar finns på materialet från Birka. Kan du upplysa oss?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: "Valknutarnas" utbredning?
« Svar #17 skrivet: april 08, 2010, 12:39 »
Kommer du ihåg om det var något i fyndmaterialet från treudden som "stack ut" från en vanlig brandgrav under hög/stensättning? Man har ju ibland velat tala om att det är personer med ett visst status som förärats en sådan speciell gravform. Men jag tror att man har haft svårt att föra det i bevis. Många treuddar är fyndtomma. Ändå är de speciella på ett vikingatida gravfält, åtminstone här uppe i Mälardalen, om inte annat för att de verkar vara undantagslöst så fåtaliga, ändå "representerade". På ett stort höggravfält, typ 60-100 stensättningar/högar, så ligger det väldigt ofta 1-3 treuddar. Men aldrig fler. Så någonting avviker uppenbarligen. Annan status, annan gudom, annan etnicitet? Eller annan funktion (än enbart grav)?

/Mats



Detta är OT, kanske bör vara ett nytt ämne även om jag personligen ser ett ganska självklart samband mellan treuddsgravar och valknutar.
Men det här med dessa gravar (även om det ibland verkar vara nåt annat än en grav) är onekligen väldigt intressant. Jag utgår från att någon form av djupare teori kring detta måste finnas, får leta...
Din tanke om annan etnicitet är spännande - visst är det väl så att denna gravtyp är mer förekommande i baltikum/polen (eller blandar jag ihop det med något annat nu..)?
Jag skrev tidigare om "röriga treuddsgravar" - läste för ett ganska bra tag sen om gravar på Helgö där det (om jag inte missminner mig) fanns "röriga" men framförallt väldigt intressanta gravar/treuddar/offerplatser. Där vore det intressant att leta efter trädlämningar.



Om det stått ett träd i mitten som fått multna bort så borde man kunna spåra det. Kanske främst genom att stenpackningen, för stenpackning är det i de flesta treuddar & tresidiga stensättningar jag ramlat på, har en annan konstruktion i mittpartiet än runtikring. Främst borde den vara glesare. Området i mitten borde också vara något insjunket.

Precis vad jag tänkte på - denna analys borde väl redan ha gjorts kring undersökta treuddar..? Sen är ju stenpackningen spännande utifrån mina tidigare tankar om synen på döden och hur saker som skall helgas - bakåtgåendet och "tvärtom"-tänket. För visst har man kunnat se att stenpackningen lagts motsols i vissa treuddar?




Utloggad Runrobban

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: "Valknutarnas" utbredning?
« Svar #18 skrivet: april 08, 2010, 12:54 »
jo angående birka så ska det finnas två förekomster av vad jag vet. Mitt problem, som du också påpekar, är att få tag på material. Hela Birkamaterialet är rörigt och svårt att få tag på. Dessutom är det svårt att hitta någon auktoritär figur som vet något!

Har funnit som sagt två belägg! En bild i en bok, som jag letar efter som tusan! Visar en bild på en synål i ben från en Birkagrav, med en ingraverad valknut! Dessvärre har jag inte hittat denna bok och detta eftersom jag inte kom ihåg vilken det var! Så se denna uppgift som obekräftad än så länge.

Sedan var jag inne på en hemsida för ett tag sen och hittade en bild på ett "mynt" eller amulet! På denna amulet är det i mitten en stor hjort, under hjorten en valknut och på sidan en sån där "mustaschgubbe" som förekommer lite här o var under vikingatiden!

Problemet är att de på myntkabinetten inte svara på mina förfrågningar om vilken grav den kom ifrån! Så egentligen kan man också se denna som obekräftad, tillsvidare i alla fall! Bilden kanske bara är påhittade också eller tagen från en annan kontext! Det är en hemsida för någon nyhednisk grupp i Kalifornien! Jag länkar.... senare ajg har inte länken på denna dator o hinner inte hitta den nu!

mh

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: "Valknutarnas" utbredning?
« Svar #19 skrivet: april 08, 2010, 13:07 »
jo angående birka så ska det finnas två förekomster av vad jag vet. Mitt problem, som du också påpekar, är att få tag på material. Hela Birkamaterialet är rörigt och svårt att få tag på. Dessutom är det svårt att hitta någon auktoritär figur som vet något!

Har funnit som sagt två belägg! En bild i en bok, som jag letar efter som tusan! Visar en bild på en synål i ben från en Birkagrav, med en ingraverad valknut! Dessvärre har jag inte hittat denna bok och detta eftersom jag inte kom ihåg vilken det var! Så se denna uppgift som obekräftad än så länge.

Sedan var jag inne på en hemsida för ett tag sen och hittade en bild på ett "mynt" eller amulet! På denna amulet är det i mitten en stor hjort, under hjorten en valknut och på sidan en sån där "mustaschgubbe" som förekommer lite här o var under vikingatiden!

Problemet är att de på myntkabinetten inte svara på mina förfrågningar om vilken grav den kom ifrån! Så egentligen kan man också se denna som obekräftad, tillsvidare i alla fall! Bilden kanske bara är påhittade också eller tagen från en annan kontext! Det är en hemsida för någon nyhednisk grupp i Kalifornien! Jag länkar.... senare ajg har inte länken på denna dator o hinner inte hitta den nu!

mh


...är det denna du menar:
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://freepages.history.rootsweb.ancestry.com/~catshaman/s253brakt/hjort.JPG&imgrefurl=http://freepages.history.rootsweb.ancestry.com/~catshaman/s253brakt/0Balder3.htm&usg=__GQiTt0VxUztNGZQhlBHsrGLWILc=&h=142&w=145&sz=10&hl=sv&start=18&um=1&itbs=1&tbnid=vB42gQGqnYQXsM:&tbnh=93&tbnw=95&prev=/images%3Fq%3Dhjort%2Bbrakteat%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26tbs%3Disch:1
Inte från Birka dock.
Helt sjukt att jag sitter och läser just den sidan när du postar ditt inlägg :)
(om det var detta mynt du menade förstås)