Författare Ämne: Hur presentera kulturarvet?  (läst 3014 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Hur presentera kulturarvet?
« skrivet: mars 30, 2010, 16:17 »
Hur kan man, som jag, forskare och antikvarie och ex-arkeolog, presentera det skånska och övriga skandinaviska kulturarvet?
Å ena sidan har vi de flumradikala, typ Sydsvenskan och vissa icke namngivna partier och politiker, å andra sidan har vi ultranationalister, Sverigedemokrater och Dansk Folkeparti.
Jag anser att man skall presentera den kultur i den region man befinner sig i, i mitt fall Skåne, och det övriga Skandinavien. Var man själv kommer ifrån saknar betydelse, får jag här vara politisk inkorrekt och citera Paulus Galaterbbrevet 3:28:
Citera
Här är icke jude eller grek, här är icke träl eller fri, här är
      icke man och kvinna
:
Detsamma borde gålla arkeologer.(Förr såg arkeologerna ut som i seriealbumet "Tintin och faros cigarrer", som kanske någon känner till. Numera utgör både invandrare och kvinnoren betydande andel av arkeologerna )
Arbeta med att bryta kopplingen med den (genuina) vikingatiden med mera med nazister och högerextremister, men även utan romantisering presentera forskningen.
Medeltidskyrkan världsliga betydelse borde även kunna presenteras utan en (modern) trosdebatt.Kyrkan svarade ju för betydligt mera än idag som sjukvård, utbildning, bibliotek mm.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Hur presentera kulturarvet?
« Svar #1 skrivet: oktober 02, 2012, 00:33 »
Nu finns här ett utmärkt exempel från länsstyrelsen i norska Vestfold, där den kände arkeologen Terje Gansum nu styr förmedlingen av kulturarvet:

http://www.kulturarvvestfold.no/Artikkel/Historie/Levende-historie/10001053.php
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Hur presentera kulturarvet?
« Svar #2 skrivet: november 21, 2012, 16:08 »
Jag säger bara Filemon Cyklon ("Det var jag!").
Hell thir regin donaraz!