Författare Ämne: Ny art?!?  (läst 22195 gånger)

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
Ny art?!?
« skrivet: mars 24, 2010, 21:36 »

man upphör aldrig att förvånas, dna-tekniken gör nya framsteg...
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/okand-manniskoart-funnen-i-sibirisk-grotta-1.1067110


Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Ny art?!?
« Svar #2 skrivet: mars 25, 2010, 08:00 »
Varken neanderthalare eller moderna människor; kanske en hybrid, avkomlingar till dessa båda som vandrade iväg till andra trakter. Varför måste alla tvunget ha vandrat ut från Afrika?

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Ny art?!?
« Svar #3 skrivet: mars 25, 2010, 08:26 »
Vi och neandertalarna är närmre släkt med varandra än med den här nyfunna arten, så en hybrid kan det inte vara.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Ny art?!?
« Svar #4 skrivet: mars 25, 2010, 17:50 »
Om man funderar lite kring det här.....det verkar alltså som att människan har funnits i världen tillsammans med minst tre andra människoarter under långt längre tid än hon har varit ensam på scenen. Det framkallar rysningar av obestämbar karaktär; vad hände med dem och varför är vi ensamma kvar?

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Ny art?!?
« Svar #5 skrivet: mars 25, 2010, 19:49 »
Det finns än så länge bara en del av ett lillfinger, och det jämförda underlaget var väldigt litet. Alltså, fortfarande väldigt långt ifrån att definiera en ny människoart, eller?

Har man gjort såna där mitokondrie-dna på "hobbitarna" - det vore spännande att se resultatet.

En skillnad mellan Florens och Altai är väl det centraliserade läget. Alltså, den här "nya arten" skulle ha överlevt, och levt sida vid sida med, två invandrande nya arter, både sapiens och heidelbergare/neandertalare - för mig låter det som att oddsen trots allt är ganska låga för en ny art. Men men, man kan alltid hoppas...

Qui tacet, consentit

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Ny art?!?
« Svar #6 skrivet: mars 25, 2010, 20:03 »
Något säger mig, att jag inte skulle bli förvånad om det visade sig att "hobittarna" är närmare släkt med Bonobon än med oss.Men hur kan det vara sådana skillnader i utseende och beteende, när vi delar 98,5% av DNA? Det skulle i sin tur kanske ställa frågan om vad en människa egentligen är på sin spets.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Ny art?!?
« Svar #7 skrivet: mars 25, 2010, 21:03 »
Jämförelser mellan aDNA från tusentals år gamla pingviner och moderna (nu levande) pingviner har visat att mutationshastigheten på mitokondriellt DNA kan påverkas av ett kallt klimat, då mtDNA har kopplats ihop med metabolism. Detta skulle betyda att mtDNA muterar två till sex gånger snabbare i kalla klimat (exakt hur kallt vet jag inte för tillfället, men troligen subarktiskt och kallare). Således kan det faktiskt röra sig om (ur)neandertalare som splittrades från den västeurasiatiska gruppen väldigt tidigt och följde sin egna väg.

Men jag vet inte, jag har inte läst studien än.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Ny art?!?
« Svar #8 skrivet: mars 26, 2010, 08:18 »
Det skulle också kunna vara Homo erectus. Vi vet att sena erectus fanns kvar i Sydostasien och Kina vid denna tid, och vi vet egentligen inte hur långt västerut de fanns. Man brukar ofta betrakta erectus som en "tropisk" form, men de fanns ju så långt norrut som Zhoukoudian, och trakten kring Beijing är verkligen inte tropisk, inte ens under en mellanistid.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Ny art?!?
« Svar #9 skrivet: mars 26, 2010, 08:31 »
Stämmer det att man vill placera utvandringstiden för Homo Erectus så långt tillbaka som för två miljoner år sedan? Har för mig att jag läst (i flera källor) att Homo Erectus kan skönjas i Afrika för ungefär 1.6 miljoner år sedan, och att äldsta fynden av sådana utanför Afrika är ungefär 1 miljon år gamla? Var någonstans har man hittat de här 2 miljoner år gamla icke-afrikanska erectinerna?

/Mats

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Ny art?!?
« Svar #10 skrivet: mars 26, 2010, 09:02 »
Stämmer det att man vill placera utvandringstiden för Homo Erectus så långt tillbaka som för två miljoner år sedan? Har för mig att jag läst (i flera källor) att Homo Erectus kan skönjas i Afrika för ungefär 1.6 miljoner år sedan, och att äldsta fynden av sådana utanför Afrika är ungefär 1 miljon år gamla? Var någonstans har man hittat de här 2 miljoner år gamla icke-afrikanska erectinerna?

/Mats


Wushanmannen från Kina har daterats till två miljoner år. Andra fossiler som är nära två miljoner strecket är även homo georgicus (som troligen är homo habilis eller homo erectus) som daterats till 1.8 miljoner år sedan.

Att detta fynd skulle röra sig om homo erectus kan vara väldigt troligt, även någon annan art såsom en väldigt tidig form av homo hiedelbergensis är inte helt omöjligt. Det känns mer som överdramatisering att börja tala om en ny art.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Ny art?!?
« Svar #11 skrivet: mars 29, 2010, 14:42 »
Okej nu har jag läst igenom Krauses publicering och jag vill börja med att tala om vad den säger och vad den inte säger. Den säger inte att det är en ny art (faktum är att jag inte hittade ordet "species" någonstans i texten, för säkerhets skull gjorde jag en sökning i pdf-format och "species" förekommer en gång, i litteraturlistan...).

Vad studien säger är, att de gjort en mtDNA sekvens med DNA från ett lillfinger (ja det är sant, det är ett lillfinger som skapat denna hysteri), och att resultatet inte är i närheten av kända hominin DNA-sekvenser (dvs europeiska neandertalare och moderna människor).

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Ny art?!?
« Svar #12 skrivet: mars 29, 2010, 19:08 »

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Ny art?!?
« Svar #13 skrivet: mars 29, 2010, 21:52 »
Wushanmannen från Kina har daterats till två miljoner år.

Fynden i Wushan är som nämnts också i en annan tråd omdiskuterade. Vid undersökningar har man hittat tänder och en del stenredskap. I början diskuterade man ifall tänderna kom från Homo habilis eller Homo erectus. Om de kom från Homo habilis skulle det kunna tyda på att redan denna art vandrat ut ur Afrika. Russell Ciochon som är en av dem som studerat fynden har dock med tiden blivit alltmer tveksam till att tänderna överhuvudtaget härrör sig från homininer  Han tror nu att det skulle kunna röra sig om någon sorts apa istället.
Man har också hittat stenredskap på platsen, vilka kan ha tillverkats antingen av Homo habilis, Homo ergaster eller eventuellt Homo erectus. Osäkerheten är stor.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Ny art?!?
« Svar #14 skrivet: mars 29, 2010, 22:49 »
Fynden i Wushan är som nämnts också i en annan tråd omdiskuterade. Vid undersökningar har man hittat tänder och en del stenredskap. I början diskuterade man ifall tänderna kom från Homo habilis eller Homo erectus. Om de kom från Homo habilis skulle det kunna tyda på att redan denna art vandrat ut ur Afrika. Russell Ciochon som är en av dem som studerat fynden har dock med tiden blivit alltmer tveksam till att tänderna överhuvudtaget härrör sig från homininer  Han tror nu att det skulle kunna röra sig om någon sorts apa istället.
Man har också hittat stenredskap på platsen, vilka kan ha tillverkats antingen av Homo habilis, Homo ergaster eller eventuellt Homo erectus. Osäkerheten är stor.

Huruvida det är homo erectus eller homo habilis är dock en skild fråga från dateringen.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Ny art?!?
« Svar #15 skrivet: mars 30, 2010, 08:29 »
Så vore det inte för Wushan enbart så skulle man hålla fast vid att H. erectus uppträder först för 1.8 (ofta sägs 1.6) milj. år sedan?

/Mats

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Ny art?!?
« Svar #16 skrivet: mars 30, 2010, 10:06 »
Så vore det inte för Wushan enbart så skulle man hålla fast vid att H. erectus uppträder först för 1.8 (ofta sägs 1.6) milj. år sedan?

/Mats


Om homo georgicus är en erectusindivid så 1.8 milj., om inte så 1.6 milj. i Afrika och 1 - 1.6 milj. utanför Afrika i Indonesien.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ny art?!?
« Svar #17 skrivet: mars 30, 2010, 19:03 »

På Smithsonian är dom mycket tydliga på att man här upptäckt ett nytt och hittills okänt MtDNA-motiv. Eftersom det inte finns några dna-karta för dom relikta arter, t.ex. homo erectus, homo heidelbergensis eller homo idaltu, kan man givetvis tänka sej att vi här har fått ett gen-mönster från en av dessa.

När Smithsonian nu vil beskriva den mystiska invånaren av Denisova våljer dom, hursomhelst, en  illustrationen som blir problematisk. Kunde invånarna i Denisova sett ut så här:

http://humanorigins.si.edu/resources/whats-hot/researchers-discover-previously-unknown-early-human-mtdna

Som BBC och andra går den skrivande arkeologen Kris Hirst (www.about.com) ett steg till och använder begreppet ”ny ART”.

http://archaeology.about.com/b/2010/03/24/possible-new-hominid-species-identified.htm

Poängen är väl främst att Denisova betyder att TRE mänskotyper, definierade som olika arter, finns på samma kontinent OCH på samma TID. Alltså var sapiens och neanderthal samtidiga med denisova - hur vida denna var erectus eller heidelbergensis.

Enerverande är det att man i samma period också har H. Florensis och H. erectus soloensis  och möjligen ett par-tre andra...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Ny art?!?
« Svar #18 skrivet: mars 30, 2010, 19:43 »
Ja det är fantastiskt hur mycket man kan göra med ett lillfinger...


Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Ny art?!?
« Svar #19 skrivet: april 05, 2010, 10:41 »