Författare Ämne: Världens äldsta byggnadsverk?  (läst 6034 gånger)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
Världens äldsta byggnadsverk?
« skrivet: mars 24, 2010, 16:03 »
En 23.000 år gammal stenmur, byggd i anslutning till en grotta, har påträffats vid en grävning i grekland:

http://news.yahoo.com/s/afp/20100322/sc_afp/archaeologygreecescience_20100322164851

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Världens äldsta byggnadsverk?
« Svar #1 skrivet: mars 24, 2010, 20:26 »
Huh, bygga en stenvägg för att skydda sig mot kylan, när det räcker gott och väl med trä eller sly? Nja, då tror jag att det finns en bättre förklaring..

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Världens äldsta byggnadsverk?
« Svar #2 skrivet: mars 24, 2010, 20:34 »
Egentligen är det konstigt att man har hittat så få stenkonstruktioner från paleolitikum tycker jag. Och även från mesolitikum för den delen. Man hittar stenverktyg av ganska avancerat slag, såsmåningom även avancerat ben- och hornhantverk. Men att stapla upp stenar på varandra borde ju vara relativt sett mycket simplare, eller? För vilket ändamål det nu vara månde.

/Mats

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Världens äldsta byggnadsverk?
« Svar #3 skrivet: mars 25, 2010, 01:42 »
Så länge som det finns trä att ta av, så behöver man ju knappast använda sten för att bygga. Trä är både lättare att avverka och flytta till platsen. Min personliga teori för varför man började bygga med sten var för att man hade avverkat det mesta av skogen som fanns. Detta skedde tidigt i medelhavsregionen och sent i skandinavien. Dessutom är det rent sagt korkat att bygga stenhus i norden. Trähus håller inne värmen bra mycket bättre, p.g.a. dess betydligt lägre värmeledningsförmåga.
På medeltiden fick belägringsvapnen en uppsving vilket gjorde att försvarsanläggningar var tvungna att byggas i sten (något som också skedde tidigare i medelhavsområdet), men även senare var det ovanligt att bygga vanliga hus i sten. Varför det senare blivit populärt tror jag har att göra med mode, precis som krutet. Det hade inga fördelar gentemot tidigare tekniker (åtminstone inte förrän man experimenterat, och sprängt en del egna trupper i luften, under några hundra år).

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Världens äldsta byggnadsverk?
« Svar #4 skrivet: mars 25, 2010, 07:47 »
En smula nedslående att tänka sig att man bekrigade varandra redan på den tiden, men grottan kan ju ha fungerat som ett stort förråd och det är kanske björnar och andra större djur som man har velat stänga ute.

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Världens äldsta byggnadsverk?
« Svar #5 skrivet: mars 25, 2010, 14:25 »
Har ingen aning om hur grottan i sig såg ut, men om man vill göra naturgrottor lite hemtrevliga, borde man få röja undan en del nedrasad sten, jämna till ojämnheter i marken och knacka bort riskabla, lösa stenblock från taket med en lämplig käpp.
Vad vore då naturligare, än att lägga dessa i en enkel konstruktion vid ingången, istället för att vräka ut dem utanför grottöppningen?

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Världens äldsta byggnadsverk?
« Svar #6 skrivet: mars 25, 2010, 17:40 »
Ja, det låter som en rimligare förklaring än en om skydd mot kyla. Prydliga och praktiska grottbor, varför inte? Man kan ju också haft ett skydd mot regn i trä som gått från "muren" upp till väggen ovanför grottan.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Världens äldsta byggnadsverk?
« Svar #7 skrivet: mars 25, 2010, 18:17 »
Tanken slog mig precis, att det skulle kunna vara ett sätt att lagra värme, om det nu var ont om ved. Värmen håller i sig långt efter att man slutat elda. Byggnadsperioden var tydligen den kallaste under istiden, om jag läste ovanstående artikel rätt.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Världens äldsta byggnadsverk?
« Svar #8 skrivet: mars 26, 2010, 03:36 »
Varför eldade man i så fall inte bara på bergsväggen? Nä, ska man bevara värmen, så tror jag man skall elda enstaka mindre stenar, inte en mur, det blir för stor yta.

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Världens äldsta byggnadsverk?
« Svar #9 skrivet: maj 14, 2010, 10:13 »
Men även under istiden fanns det väl varma platser på Jorden, där ett stenhus var svalt och skönt.

Annars hävisar jag till min tanke, att folk under istiden helst levde vid ett fiskrikt och klimatreglerande hav. Det innebar kontinentalsockeln, alltså bottnen av våra nuvarande grundhav. Det de byggde där är dränkt.

Någonstans lärde människorna sig att bygga murar som Jerikos. Professor Sture Linnér skrev om denna vår världs äldsta stad.

Hänvisar till min artikel om vår opålitliga geografi:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3856.msg30885.html#msg30885

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Världens äldsta byggnadsverk?
« Svar #10 skrivet: maj 14, 2010, 12:43 »
Men även under istiden fanns det väl varma platser på Jorden, där ett stenhus var svalt och skönt.

Ofta har jägare och samlare i tropiska och subtropiska områden inte så stort behov av fasta stenhus eftersom de rör på sig mycket och behöver ha bostäder som är lätta att uppföra.

Annars hävisar jag till min tanke, att folk under istiden helst levde vid ett fiskrikt och klimatreglerande hav. Det innebar kontinentalsockeln, alltså bottnen av våra nuvarande grundhav. Det de byggde där är dränkt.

Alla var ju inte kustbundna under istiden. Det fanns ju människor som levde vid floder, vid sjöar, på stäpper och i skogar (där sådana fanns) inne på kontinenterna också. Hela världen var ju inte täckt av is. Däremot stämmer det ju som du säger att många av den tidens kuster idag är översvämmade och att dessa områden säkert var bra ställen att bo på.

Ju äldre desto bättre.

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Världens äldsta byggnadsverk?
« Svar #11 skrivet: maj 14, 2010, 23:54 »
Att jag började tänka på istidens torrlagda grundhav, som möjlig plats för forntida kulturer, beror på Däniken. Jag är hellre ute och cyklar på djupt vatten än flyger i rymden, om jag vill hitta förklaringar till Jerikos murar.

De murarna tar professor Linnér upp i sin bok Europas Ungtid. Världens äldsta stad försågs med murar, som inte skulle överträffas på tusentals år. Var lärde man sig bygga?

Båtbygge var det första, som kunde stimulera vårt intresse för teknik. Transportförmåga är nödvändig för handel och stimulerar sådan. Om detta skall anses vådligt spekulativt, är det ändå flera magnituder rimligare än Dänikens och än värre Hubbards idéer.

Jag tror det är bättre, att bemöta Däniken med mer rimliga förklaringar till märkliga observationer, än att bara säga, att han har fel.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Världens äldsta byggnadsverk?
« Svar #12 skrivet: maj 16, 2010, 20:08 »
Varför eldade man i så fall inte bara på bergsväggen? Nä, ska man bevara värmen, så tror jag man skall elda enstaka mindre stenar, inte en mur, det blir för stor yta.

Fast någon måste ju någon gång ha byggt en mur av den typen för att kunna säga "nä, det här funkar faktiskt inte alls". Det har gjorts många dåliga uppfinningar genom tiderna...  ;)