Författare Ämne: Hugleik och nästannamnar...  (läst 4839 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Hugleik och nästannamnar...
« skrivet: mars 23, 2010, 10:44 »


nedan uppgifter/citat från wikipedia, har inte granskat det närmare, men tyckte det var lite kul

Citera
Chlochilaichus 
Chlochilaichus omnämns i Gregorius av Tours krönika Historia Francorum som en kung över danerna som med en flotta plundrade i Frankerriket under Theoderiks regeringsperiod, cirka år 516.  Chlochilaichus är den förste namngivne skandinaven i historien

Citera
Hygelac 
I Beowulfkvädet är Hygelac en av geaternas (vilka vanligen identifieras med götarna) kungar och morbror till Beowulf. Han skall ha företagit ett ledungståg till Frisland och Hetware, och stupat där.

Citera
Hugleik
Hugleik är en sveakung av Ynglingaätten som förekommer i Ynglingatal och i Ynglingasagan i Heimskringla. Han var son till Alf och Bera. Han kom i konflikt med vikingahövdingen Hake på Fyrisvallarna varpå Hake dödade både Hugleik och hans två söner.

den förstnämnde är danerkonung, åtmisntone i kontinentalt perspektiv, precis som med dansk tunga så kan det innebära att han är skandinav men inte nödvändigtvis dansk.
Han härjar i Frankerriket

den andre är geaterkung, normalt tolkas det som götkung men vare sig han är jute, göte eller gute så kan han med kontinentala ögon vara dan.  Han slåss i Frisland, vilket ju kan räknas till Frankerriket. Han stuppar där!

dessa två skulle kunna vara samma snubbe, det finns stora likheter, och  det är ju inget nytt med det.

den tredje är sveakung, svear och götar är ofta likställt i nordiska källor, så långt passar det med tidigare. Dilemmat är ju att denna for till Uppland och stupade där, på Fyrisvallarna, det kan alltså inte vara samma snubbe som de andra två.

Men om jag helt fräckt ignorerar två saker så ändrar sig saken.  Först ignorerar jag Uppsalaskolan som placerar alla viktiga händelser i Uppland. Sen ignorerar jag bokstaven y, jag tycker jag kan göra det för min dialekt gör att jag har ganska hårda F så uttalsmässigt kan man ana ett y när jag uttalar Frisvallarna.  Frisvallarna, ja det blir ju vallarna i Friesland det, inte konstigt alls, och alltså är alla tre samma person, en skandinavisk kung som stupade på vallarna i den Friesiska delen av Frankerriket.

Tänk att det ska vara så enklet bara man tänker till lite!  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Hugleik och nästannamnar...
« Svar #1 skrivet: mars 23, 2010, 15:52 »
Nu är det ju så att enligt Gregorius av Tours (en så gott som samtida källa) så dog Chlochilaicus år 516 i norra Gallien i strid mot Theudebert som var kronprins av Austrasien (den del av Frankerriket där Frisland ingick). Jag har svårt att föreställa mig Theudebert var på härnadståg i Uppland. Två andra tidiga frankiska källor nämner också Chlochilaicus, och båda associerar hans död med området kring nedre Rhen.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hugleik och nästannamnar...
« Svar #2 skrivet: mars 23, 2010, 16:07 »
Nu läste du nog inte ordentligt tty... min slutsats var att Fyrisvalarna = Frisvallarna, alltså vallarna i Friesland, och att det alltså är platsen för Hugeliks död, likväl som det är platsen för Hygelacs och Chlochilaicus dör. Alltså slaget vid Fyrisvallarna stod inte i Uppland utan i Friesland.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hugleik och nästannamnar...
« Svar #3 skrivet: mars 24, 2010, 00:07 »
Förtydligande, det finns ju ett annat, mer känt,  slaget vid Fyrisvallarna också där Hugleik inte är inblandad. Frågan är ju om det är samma Fyrisvallar eller om det rör sig om två olika. Det är ju många år som skiljer händelserna åt...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Hugleik och nästannamnar...
« Svar #4 skrivet: mars 24, 2010, 16:54 »
Fyrisån i Uppland hette Salaån före Rudebeck. Några Fyrisvallar har alltså inte funnits i Uppland (I alla fall inte just där) före Rudebeck tid, möjligtvis kan ett slag vid Salavallarna ha inträffat…?

Frisvallarna…ja, det kan vara en möjlighet faktiskt. Bra tänkt Yngwe!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hugleik och nästannamnar...
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2010, 16:37 »
Svar till Sven på inlääg i tråden http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3733.msg30732.html#new

Förrvirringen mellan svear, götar och daner i olika källor är vanlig. Fenomenet är ganksa vanligt, hur ofta kallar inte vi walesare och skottare för enngelsmän?  Att Gregor av Tours kallar alla nordbor danskar är därför inte konstigt. I Beowulf är han alltså Geath, en relativt allmän uppfattning är att detta är en göte.  I ynglingatal är han då från svearnas folk.
Götar och svear behöver inte definieras närmare för att se att det motsvaras av det som idag är en svensk, vilket var det som Dicken faktiskt sa, den förste svensken.

Mitt första inlägg i denna tråd "bevisar" hur allt låg till.   ;D


Avståndet från Götaland till Friesland är inte längre än från Hedeby till Uppsala, och bara marginelt längre än mellan södra Danmark till Brittiska öarna. Närmsta vägen från Svealand är inte att runda först Skåne och sen Skagen. Osannolikt eller ej får var och en bedömma, men det är kanske ytterigare en annan historia.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Hugleik och nästannamnar...
« Svar #6 skrivet: maj 07, 2010, 16:50 »
En sak kan jag tillägga efter att ha lusläst de olika frankiska källorna: det finns ofta flera
"normanni(latinsk orginaltext) "kungar" med samma namn, tydligen söner,sonsöner och kusinbarn till sin namne. Detsamma kunde vara fallet här, exempelvis fader - son.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Hugleik och nästannamnar...
« Svar #7 skrivet: maj 07, 2010, 16:51 »
Fyrisån i Uppland hette Salaån före Rudebeck. Några Fyrisvallar har alltså inte funnits i Uppland (I alla fall inte just där) före Rudebeck tid, möjligtvis kan ett slag vid Salavallarna ha inträffat…?

Frisvallarna…ja, det kan vara en möjlighet faktiskt. Bra tänkt Yngwe!

Thomas


Detta låter märkligt för en lekman. Finns/fanns det alltså inga fyrisvallar i uppsala?